معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۲۴

صنعت بلاک چِین در عمان

دولت عمان با همکاری بخش خصوصی و همچنین بهره برداری از فناوری شرکتهای بین المللی، تاسیس مراکز مختلف مجهز به فناوری‌های روز را در دستورکار قرار داده است. یکی از آخرین اقدامات در این راستا حمایت از فناوری بلاک چین است . نوشتار پیش رو نگاهی بسیار اجمالی به صنعت بلاک چِین در کشور عمان دارد.

پادشاهی عمان روند توسعه خود در زمینه‌های مختلف را در چارچوب سند توسعه این کشور با عنوان "افق 2040" و همچنین الزامات بین المللی کربن صفر تا سال 2050 برنامه ریزی کرده است. بر این اساس دولت این کشور برای کلیه فعالیتهای عمرانی و زیر ساختی خود پیوست دیجیتال سازی و استفاده از هوش مصنوعی را به منظور کاهش هر چه بیشتر در استفاده از انرژی‌های هیدروکربنی در نظر می‌گیرد. در این چارچوب توسعه زیرساخت های مربوط به فناوریهای دیجیتال در بخشهای مختلف، از شرکتهای تاکسی اینترنتی گرفته تا برنامه فضایی یکی از سیاست های ثابت عمان می‌باشد.

بر همین اساس دولت عمان با همکاری بخش خصوصی و همچنین بهره برداری از فناوری شرکتهای بین المللی، تاسیس مراکز مختلف مجهز به فناوری‌های روز را در دستورکار قرار داده است. یکی از آخرین اقدامات در این راستا حمایت از فناوری بلاک چین است که یکی از مظاهر معروف آن استخراج رمز ارز[1] می‌باشد. در هفته‌های گذشته خبر افتتاح تاسیسات استخراج رمزارز و میزبانی/پردازش داده توسط دولت عمان به شکل کم سابقه ای در رسانه‌های محلی، منطقه ای و بین المللی بازتاب داشت. علاوه بر رسانه‌های محلی مانند عمان آبزرور، مسقط دیلی و عمان تایمز، سایتهای بین المللی فعال در زمینه فناوریهای دیجیتال مانند Cryptopolitan، Cointelegraph، factcoins، Accesswire، Albawaba، coinxposure و IssueWire نیز تحولات اخیر در این عرصه در عمان را پوشش دادند.

آنچه که این رسانه‌ها به طور مشترک به آن پرداختند این است که وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان با همکاری دو تبعه خارجی به نامهای جاد فردریک خارما (Jad Fredrick Kharma) و سام فردوس (Sam Ferdows) و با عاملیت شرکت بین المللی اگزاهرتز (Exahertz International) تاسیسات بلاک چین در منطقه آزاد صلاله واقع در جنوب عمان را مستقر نموده است. (تصویر انتهای گزارش) جاد خارما علاوه بر شرکت اگزاهرتز، موسس یا رئیس هیات مدیره سه شرکت بین المللی دیگر نیز هست که با همکاری آنها شرکت اگزاهرتز قادر به انجام فعالیت خود در عمان خواهد بود. سام فردوس نیز نماینده شرکت بین المللی Moonwalk Systems مستقر در دبی است که شریک استراتژیک شرکت اگزاهرتز می‌باشد.

به گفته مدیر عامل منطقه آزاد صلاله در حال حاضر این تاسیسات با 2000 ماینر[2] (دستگاه استخراج رمزارز) و ظرفیت 11 مگاوات فعالیت خواهد کرد، اما با این شرکت توافق شده است که در دومین مرحله با سرمایه گذاری 348 میلیون دلاری در 312 هزار متر مربع فعالیت خود را گسترش دهد. همچنین لازم به ذکر است که این شرکت با همکاری شرکت چینی Bitmain که گفته می‌شود یکی از شرکتهای برتر بین المللی سازنده دستگاههای ماینر است، به فعالیتهای استخراجی خود در عمان خواهد پرداخت.

جاد خارما در مراسم شروع به فعالیت خود اعلام کرد که شرکت اگزاهرتز برنامه دارد عمان را به قطب بلاک چین در خاورمیانه تبدیل کند. وی افزود که بهره برداری از نسل آینده نرم افزارها و سخت افزارها نقش مهمی در حمایت از رشد آینده عمان و تحکیم جایگاه آن بعنوان یک ملت پیشرو در فناوری خواهد داشت.

شایان ذکر است که به نوشته سایت کریپتوپولیتن، مجموع سرمایه گذاری بخش های دولتی و خصوصی در عمان در این صنعت به 740 میلیون دلار می رسد که با این حجم از سرمایه گذاری عمان به یک قطب پر رونق در بلاک چین و استخراج رمز ارز در سطح جهانی تبدیل خواهد شد.

در کنار صنعت استخراج رمزارز، ماه گذشته استارتاپ ایزی کوین (Easy Coin) بعنوان اولین شرکت ارائه دهنده خدمات داراییهای مجازی در ادارات دولتی عمان به ثبت رسید. این شرکت از سال 2021 فعالیت خود را در بانک عمان شروع کرده بود، اما بعلت عدم وجود رگلاتور رسمی در عمان فعالیت رسمی نداشت. در عین حال پس از تشکیل این شرکت، گروهی مسئول بررسی و تصمیم گیری در خصوص فعالیت یا ممنوعیت اینگونه استارتاپ ها در عمان بر اساس قوانین FATF شدند و پس از تشکیل این رگولاتوری و بررسی‌های انجام گرفته، مجوز لازم به این شرکت داده شد و به ثبت رسید.       

لازم به یادآوری است که این دومین افتتاح مرکز بلاک چین در ده ماه گذشته در عمان می‌باشد. نوامبر 2022 شرکت محلی Green Data City با همکاری پنج شرکت استخراج کننده رمزارز (چهار شرکت عمانی و یک شرکت بین المللی) مرحله آزمایشی[3] این طرح را با سرمایه 390 میلیون دلار آغاز کردند. این شرکت در برنامه آتی خود به تازگی تصمیم گرفته است که در همکاری با شرکت اماراتی Phoenix Group تا پایان نیمه اول 2024 با ظرفیت 150 مگاوات و با سرمایه 300 میلیون دلار فعالیت خود را گسترش دهد. گرین دیتا سیتی اعلام کرده است که شرکتهای بین المللی استخراج کننده رمزارز  می‌توانند در قالب قراردادهای بلند مدت فعالیت کنند. این فاز تا 200 مگاوات قابلیت گسترش خواهد داشت. به نوشته سایت اَلبوابا، گروه فونیکس با ظرفیت 725 مگاوات در کشورهای کانادا، آمریکا و امارات نیز فعالیت استخراجی دارد.با این توصیف، شتاب عمان در بهره برداری از آخرین فناوریهای روز دنیا بویژه در حوزه دیجیتال و هوش مصنوعی به خوبی قابل مشاهده است.

پاورقی‌ها:

[1] Cryptocurrency

[2] Miner

[3] Proof of Concept

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما