معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۸

اخبار اقتصادی قزاقستان-آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم شهریورماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بهره‌برداری پروژه نیروگاه خورشیدی در استان آلماتی به تعویق افتاد

در استان آلماتی، راه اندازی پروژه‌ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 50 مگاوات با سرمایه گذاری چینی‌ها  به تعویق افتاد.  در حال حاضر 60 درصد ساخت این مرکز تکمیل شده است.

 به گزارش پایگاه خبری استانداری آلماتی : پروژه ساخت و ساز نیروگاه در سال 2019 از طریق قرارداد با یک شرکت چینی برای تامین ماژول های فتوولتائیک خورشیدی به میزان 160000 قطعه کلید خورد. با این حال، در ژانویه 2020، شرکت چینی به دلیل همه گیری کرونا اطلاع داد که عرضه پنل‌ها برای یک مدت نامعلوم به تعویق افتاده است.

https://lsm.kz/v-kazahstane-sorvali-sroki-zapuska-proekta

 

قرارداد تاریخی کیا و قزاقستان

DKNews.kz گزارش می دهد: 25 آگوست 2023، معاون اول نخست وزیر جمهوری قزاقستان رومن اسکلیار با سانگ گوون جونگ، رئیس شرکت کیا در کشورهای مستقل مشترک المنافع در مورد تقویت همکاری‌های صنعتی قزاقستان و کره دیدار کرد.

طرفین در مورد مسائل تولید مشترک، تعمیق بومی سازی و آموزش پرسنل مهندسی برای صنعت خودرو در قزاقستان گفتگو کردند.

رومن اسکلیارگفت: «قزاقستان و کره کشورهایی هستند که مشخصه روابط آنها توسعه سریع است. تمرکز توجه این برند مشهور جهانی یک رویداد برجسته برای کل صنعت خودرو قزاقستان است که امروزه جزء مهم استراتژیک توسعه صنعتی این کشور است».

در این نشست، اسناد در مورد ایجاد سرمایه گذاری مشترک "کیا قزاقستان" در کوستانای جمهوری قزاقستان امضا شد. حجم سرمایه گذاری 90 میلیارد تنگه براورد شده است.

آقای جونگ در این ملاقات گفت: «تصمیم برای تأسیس کارخانه کیا در قزاقستان به لطف توجه زیاد رئیس جمهور و دولت قزاقستان اتخاذ شد. ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست و به عنوان اولین قدم ساخت و ساز را در مهرماه امسال آغاز خواهیم کرد. به طور کلی، می خواهم توجه داشته باشم که چنین همکاری کیا در خارج از کشور هیچ مشابهی در جهان ندارد».

گزارش شده است که چرخه کامل تولید در کارخانه جدید کیا در اوایل سال 2025 افتتاح خواهد شد. مساحت فضای تولید بیش از 85 هزار متر مربع خواهد بود و حدود 1.5 هزار شغل ایجاد خواهد شد.

لازم به ذکر است که برنامه‌های ساخت این کارخانه ابتدا توسط سرمایه گذاران در سفر قاسم جومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان برای راه اندازی تولید در مقیاس کوچک این برند در کوستانای اعلام شد. پروژه همکاری صنعتی به نمونه بارز همکاری اقتصادی قزاقستان و کره تبدیل شده است.

 https://www.dknews.kz/ru/ekonomika/300116-istoricheskoe-soglashenie-kia-i-kazahstan-sozdayut

رشد سپرده‌های قرض الحسنه در بانکهای قزاقستان

به گزارش LS در قزاقستان، حجم سپرده‌ها از 20.5 تریلیون تنگه فراتر رفت. بر اساس گزارش بانک ملی، تا اول آگوست 2023، حجم سپرده‌ها در بانک‌ها به حدود 20.7 تریلیون تنگه (بدون احتساب حساب‌های جاری و حساب‌های افراد غیر مقیم) رسیده است. بدین ترتیب در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18.3 درصد یا 3.2 تریلیون تنگه رشد مشاهده می‌شود. سهم اصلی مربوط به سپرده‌های شخصی است که 14.2 تریلیون تنگه براورد می‌شود، در حالی که برای اشخاص حقوقی - حدود 6.5 تریلیون تنگه سپرده گذاری در بانکها مشاهده می‌شود.

میزان سپرده‌های افراد را بر اساس استان‌های قزاقستان به شرح ذیل است:

آلماتی - 6.4 تریلیون تنگه،

آستانه - 1.6 تریلیون تنگه،

مناطق کاراگاندا و کوستانای - به ترتیب 796.7 میلیارد تنگه و 563.2 میلیارد تنگه

شیمکنت - 538.5 میلیارد تنگه.

کمترین حجم سپرده‌های بانکی در میان جمعیت در مناطق ژتیسو - 113.2 میلیارد تنگه و اولیتا - 100.3 میلیارد تنگه است.

https://lsm.kz/vklady-kazahstancev-v-bankah-prodolzhayut-rasti

ثبات نسبی در اقتصاد قزاقستان

  بر اساس نتایج 7 ماهه سال 2023 رشد اقتصادی کشور قزاقستان 4.8 درصد براورد شده است.

علیخان اسماعیلوف، نخست وزیر جمهوری قزاقستان، در نشست گسترده فراکسیون حزب AMANAT، گفت: «علیرغم پیامدهای بیماری همه گیر و شرایط دشوار ژئوپلیتیکی، با توجه به اقدامات انجام شده، اقتصاد کشور رشد ثابتی را نشان می دهد». وی افزود: « رشد اقتصادی در 7 ماهه سال 2023 4.8 درصد بوده و پویایی مثبت در تمام صنایع بزرگ مشاهده می‌شود.   تولید ناخالص داخلی سرانه به 13.3 هزار دلار افزایش یافت و گردش مالی تجارت خارجی به 140 میلیارد دلار افزایش یافت. ذخایر بین المللی این کشور تقریباً 95 میلیارد دلار است».

  در این نشست، اسمایلوف در مورد دستاوردهای اصلی در زمینه‌های کلیدی مانند سرمایه گذاری، کشاورزی، بازگرداندن دارایی‌های غیرقانونی و غیره صحبت کرد.

https://www.kt.kz/rus/ekonomika/ekonomika_strany_demonstriruet_uverennyy_rost_-_smailov_1377954756.html

قزاق ها میلیاردها تنگه از بانک ها برای مقاصد شخصی وام می‌گیرند

به گزارش پایگاه خبری LS قزاقستان: در قزاقستان، حجم وام های پرداختی  در یک ماه حدود500 میلیارد تنگه رشد داشته است.

طبق گزارش بانک ملی، قزاقستانی‌ها از اول آگوست 2023، 8.9 تریلیون تنگه از بانک ها برای مقاصد شخصی وام گرفته اند. با این احتساب در ماه آگوست در مقایسه با ماه جولای 5.95 درصد یا 500 میلیارد تنگه، بیشتر وام گرفته شده است. در عین حال، حجم وام مصرفی در مقایسه با ابتدای سال 15.6 درصد معادل 1.2 تریلیون تنگه افزایش یافته است.

بیشترین وام مصرفی دریافت شده : در آلماتی - 2.8 تریلیون تنگه (3.7٪ + نسبت به 1 ژوئیه 2023)، آستانه - 876.5 میلیارد تنگه (6.25%+ نسبت به 1 ژوئیه 2023) شمکنت 729.8 میلیارد تنگه(6.2%+ نسبت به 1 ژوئیه 2023).

کمترین وام برای نیازهای شخصی در منطقه  اولیتاو  - 86.5 میلیارد تنگه (3.84٪+) و در منطقه آلماتی - 111.6 میلیارد تنگه (45.16٪-) گرفته شده است.

 https://lsm.kz/kazahstancy-zanyali-na-lichnye-celi-milliardy-tenge

سرمایه گذاری ازبکستان در جنوب قزاقستان

به گزارش پایگاه خبری  LS   یک سرمایه گذار از ازبکستان قصد دارد  یک کارخانه تولیدی مبلمان به مبلغ 2.3 میلیارد تنگه در استان ترکستان راه اندازی کند.

این پروژه در محدوده Brownfield-2 که در منطقه صنعتی " ترکستان" واقع شده است، اجرا خواهد شد.

  ظرفیت شرکت 600 واحد مبلمان در روز است و برای 220نفر  شغل ایجاد خواهد شد.

سرمایه گذار همچنین در حال بررسی امکان ساخت کارخانه تولید ساندویچ پانل و لوله‌های پروفیلی در محدوده Brownfield-3 و Brownfield-4 هستند.

 Brownfield   سایت های آماده ای هستند که سرمایه گذار می‌تواند آنها را اجاره یا با اقساط هفت ساله خریداری نماید.

https://lsm.kz/na-yuge-kazahstana-zapustyat-proizvodstvo-s-uchastiem-investora-uzbekistana

اولویت استفاده ازمنابع  زیر خاک با سرمایه گذارانی است که اکتشافات زمین شناسی را با هزینه خود انجام می دهند

توکایف رئیس جمهور قزاقستان گفت: یکی از کارهای اولویت دار باید توسعه ذخایر فلزات کمیاب و خاکی باشد که در واقع به (نفت جدید) تبدیل شده اند.

 به گزارش  پایگاه خبریinbusiness.kz  رئیس جمهور قاسم جومارت توکایف در پیام خود به مردم قزاقستان بر توسعه صنعت معدن تمرکز کرد.

توکایف گفت: «اکتشافات زمین شناسی نیازمند توجه ویژه است.  در سال 2018، به منظور احیای منابع معدنی، قوانین جدیدی برای مدیریت بخش معدن به تصویب  رسید که به طور کامل کار نکرد. در نتیجه، برای مدت طولانی هیچ اکتشاف زمین شناسی قابل توجهی در کشور غنی از منابع ما وجود نداشت.  وضعیت باید فوراً تغییر کند. نوسازی سیستم مدیریت بخش معدن در اسرع وقت ضروری است. در بیشتر کشورها، شرکت های خصوصی محرک اصلی این صنعت هستند و بنابراین، جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ خصوصی به آزادسازی پتانسیل صنعت تا حد زیادی کمک می‌کند. این امر نیازمند شرایط نظارتی و مالی منعطف است».

وی ادامه داد: حق تقدم استفاده از زیرزمین باید برای سرمایه گذارانی که با هزینه شخصی خود اکتشافات زمین شناسی را انجام می دهند، داده شود.

رئیس جمهور قزاقستان تاکید کرد: «وظیفه دولت این است که تا سال 2026 مساحت اکتشافات زمین شناسی را از یک و نیم میلیون فعلی به حداقل 2 میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع برساند. همچنین  یکی از کارهای اولویت دار باید توسعه ذخایر فلزات کمیاب خاکی باشد که در واقع به «نفت جدید» تبدیل شده اند. کشورهایی که بتوانند پتانسیل خود را در این زمینه به کار گیرند، بردار پیشرفت تکنولوژی در سراسر جهان را تعیین خواهند کرد. کشور ما باید تا پایان سال جاری چشم انداز جامعی برای توسعه صنعت ایجاد نماید. از این رو به منظور حمایت از صنعت تولید، سرمایه گذاران خارجی و داخلی باید در سه سال اول از پرداخت مالیات و سایر پرداخت های اجباری دیگر معاف شوند». 

https://inbusiness.kz/ru/news/tokaev-predlozhil-dat-prioritet-na-nedropolzovanie-investoram-vedushim-geologorazvedku-za-svoj-schet

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما