معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۰۹:۲۲ - مشاهده: ۷۴

اخـبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته سوم شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ادامه دار بودن روزهای سخت برای اقتصاد سوئد

گروه Nordea در گزارش جدید چشم‌انداز اقتصادی خود پیش‌بینی کرده است که بانک مرکزی، نرخ بهره را در سپتامبر و نوامبر افزایش خواهد داد و رشد تولید ناخالص داخلی سوئد در سال آینده منفی خواهد بود. به گفته آنیکا وینست، اقتصاددان ارشد در گروه مذکور، بانک مرکزی باید جهت حفظ ارزش کرون و اجتناب از بالا رفتن تورم، نرخ بهره را افزایش دهد. پیش از این، ارزیابی شده بود که افزایش نرخ بهرۀ سیاستی از 3.75 درصد به 4 درصد در سپتامبر کافی است، اما این بانک اکنون بر این باور است که نرخ بهره به 4.25 درصد خواهد رسید. وینست همچنین تاکید می‌کند که دولت سوئد برای ارتقای وضعیت مالی و تقویت بانک‌های این کشور، می‌بایست اقدامات بیشتری انجام دهد (نسخۀ کامل گزارش، در انتهای بستۀ خبری، به صورت پیوست ارائه شده است).

مشکلات پیش روی فعالیت‌های تجاری در سوئد

طبق پیش‌بینی جدید HUI Research در خصوص تجارت ملی سوئد، هزینه‌های خانوار برای مدت طولانی‌تری از آنچه قبلا انتظار می‌رفت بالا باقی می‌ماند که بر تجارت ملی سوئد تأثیر منفی خواهد گذاشت؛ در نتیجه تمام بخش‌های تجاری سوئد مانند بخش ساختمان، لوازم الکتریکی خانگی و مبلمان به کاهش فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد، زیرا خانواده‌ها بودجه کمتری برای چنین سرمایه‌گذاری‌ها یا خریدهایی دارند. ویلیام لیندکوئیست، تحلیلگر HUI تصریح کرد در سوئد، تجارت ساختمان در سال 2023 تاکنون 16 درصد کاهش یافته است.

کاهش مالیات برای افراد کم‌درآمد

سوئد در وضعیت اقتصادی دشواری قرار دارد و بسیاری از خانواده‌ها از این وضعیت، به شدت آسیب دیده‌اند. در عین حال، مشکلات عمده‌ای در بازار کار با بیکاری بالا و مشارکت بسیار کم نیروی کار در گروه‌های خاص وجود دارد. بنابراین دولت می‌خواهد عرضۀ نیروی کار را سودآورتر کند و مالیات بر کار را در لایحه بودجه سال 2024 کاهش می‌دهد. کاهش مالیات عمدتا برای کسانی است که درآمدهای پایین و متوسط دارند. در همین حال خبرگزاری اکسپرسن به پیشنهاد مشترک برای کاهش مالیات برای همه بازنشستگان به میزان کل 2 میلیارد کرون اشاره می‌کند که طبق آن، به مستمری‌بگیرانی که ماهانه 25 هزار کرون دریافت می‌کنند، سالانه 3400 کرون اضافی پرداخت خواهد شد.

کمبود شدید کارگران ماهر صنعتی

انجمن کارفرمایان صنعتی سوئد طبق یک بیانیه مطبوعاتی، بر نیاز فوری به کارگران ماهر صنعتی تأکید نمود. این انجمن، هفت پیشنهاد را برای حفظ صلاحیت فنی صنعتی، که جزء ضروری اجرای گذار سبز سوئد است، برجسته نمود. در این بیانیه آمده است: اگرچه 50 هزار شغل جدید صنعتی در سال‌های آینده ایجاد خواهد شد، اما پیش‌بینی می‌شود از هر 4 کارمند در صنایع پایه، یک نفر ظرف 10 سال آینده بازنشسته شود و عرضه صلاحیت‌های فنی صنعتی نیز 40 درصد کاهش یابد. پر هیدستن، مدیر عامل انجمن کارفرمایان صنعتی سوئد معتقد است که مهمترین کاری که باید انجام شود سرمایه‌گذاری در آموزش حرفه‌ای و توسعه حرفه‌ای است، در غیر این صورت، سناریوی بدبینانه این است که انتقال سبز سوئد موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

سرمایه‌گذاری دولت سوئد در برنامه‌ریزی انرژی

دولت سوئد  در بودجه آتی، 800 میلیون کرون در برنامه‌ریزی انرژی سرمایه‌گذاری می‌کند و هدف آن این است که کنترل بیشتری بر مکان و زمان تولید برق به دست آورد. ابا بوش، وزیر انرژی و صنعت سوئد گفت که این سرمایه‌گذاری بر اساس قوانین مربوط به دهه 1970 است که پس از بحران نفت وضع شده است. این قانون برای مدت طولانی مورد استفاده قرار نگرفت، اما اکنون دولت در حال فعال کردن مجدد و اختصاص بودجه برای آن است. سرمایه‌گذاری در برنامه‌ریزی انرژی و تقویت امنیت عرضه انرژی باید در سطح محلی، منطقه‌ای و ملی تقویت و هماهنگ شود تا راه برای رقابت‌پذیری و گذار سبز هموار شود.

در همین ارتباط، SvD می‌نویسد که شرکت دولتی انرژی Vattenfall، طبق یک برنامه داخلی جدید، باید سرمایه‌گذاری‌های خود را در طول چند سال آینده تقریبا دو برابر کند تا تقاضای آتی را برآورده کند. تامین مالی مورد نیاز قرار است با جذب مشتریان صنعتی جدید تامین شود. Vattenfall که تقریبا نصف کیلووات ساعت مصرفی در سوئد را تامین می‌کند، اکنون برآورد می‌کند که باید سرمایه‌گذاری خالص سالانه خود را از حدود 5 میلیارد کرون امروزی به حدود 8 تا 10 میلیارد کرون یا حتی بیشتر از آن افزایش دهد.

افتتاح یک نیروگاه جدید هیدروژن

بنا بر بیانیه مطبوعاتی دولت، اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، یک کارخانه جدید هیدروژن را در هوفورس افتتاح کرد. این کارخانه هیدروژن، بزرگترین کارخانه اروپا خواهد بود که به طور کامل بدون فسیل کار می‌کند و از طریق تولید تقریبا بدون فسیل فولاد سبز به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.

رونمایی اسکانیا از اولین کامیونت پوشیده شده با پنل‌های خورشیدی

اواخر هفته گذشته، شرکت خودروسازی اسکانیا، اولین کامیونت هیبریدی جهان را معرفی کرد که با پنل‌های خورشیدی پوشیده شده است و انرژی لازم برای سیر آن از این طریق تامین می‌شود و لذا این پتانسیل را دارد که هم هزینه‌های عملیاتی و هم انتشار CO2 در حمل‌و‌نقل باری جاده‌ای را کاهش دهد. تریلر این کامیونت هیبریدی با 100 متر مربع صفحات خورشیدی پوشیده شده است تا میزان انرژی خورشیدی که این پیکربندی می‌تواند تولید کند و میزان کاهش انتشار CO2 از طریق استفاده از پانل‌های فتوولتائیک بررسی شود.

با الهام از پیشرفت در فناوری باتری‌های لیتیوم-یونی، چند سال پیش، بخش تحقیقات و نوآوری شرکت این ایده را مطرح کرد که آیا فناوری پنل‌های خورشیدی می‌تواند کارآمدتر شود و هزینه آن به اندازه کافی کاهش یابد که یک کامیون فتوولتائیک خودگردان منطقی باشد. پس از یک پیش مطالعه اولیه و امکان‌سنجی موضوع که در سال 2019 به پایان رسید، اسکانیا بودجه‌ای را از آژانس نوآوری دولتی سوئد (Vinnova) دریافت کرد. سپس در ژانویه 2021 یک پروژه تمام‌عیار را با سلول‌های خورشیدی کارآمد و سبک که توسط دانشگاه اوپسالا توسعه یافته بود، راه‌اندازی کرد.

اریک جوهانسون، مدیر پروژه و پروفسور شیمی فیزیک گفت: نتایج این کامیونت منحصر به فرد، بسیار جالب خواهد بود. کِشندۀ هیبریدی پلاگین دارای تمام سیستم‌های معمول و ظرفیت ذخیره انرژی 100 کیلووات ساعت می‌باشد. علاوه بر آن، تریلر نیز دارای ظرفیت ذخیره انرژی اضافی به میزان 200 کیلووات ساعت است که به عنوان یک «پاور بانک» شارژ شده توسط پنل‌های خورشیدی عمل می‌کند. به طور طبیعی، پوشاندن تریلر در فتوولتائیک با مجموعه‌ای از چالش‌های مهندسی همراه است، زیرا باید در نظر داشت که سلول‌های خورشیدی برای حرکت در شهر با وسیله نقلیه ساخته نشده‌اند، بلکه آنها برای استقرار به صورت ثابت در بالای یک خانه طراحی شده‌اند. در نتیجه ما مجبور بودیم چالش‌های ایمنی در نصب پنل‌های خورشیدی بر روی خودرو را بررسی کنیم. وی همچنین خاطرنشان کرد که این هنوز یک پروژه تحقیقاتی است و امکان رفع مشکلات فنی را در طول مسیر فراهم می‌کند؛ لذا نیازی نیست یک پروژه در مقیاس کامل باشد و در آن چیزی تولید شود که در سطح جهانی به صدها و هزاران مشتری فروخته شود. وی تصریح کرد: این یک پروژه تحقیقاتی است که مشخص شود آیا این راه‌حل منطقی است یا خیر که تاکنون معتقدیم که این کار، شدنی و درست است.

*: در زمان تنظیم گزارش، هر یورو معادل 11.92 کرون بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما