معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته سوم شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

عدم تغییر نرخ بهره معیار بنا بر اظهار بانک مرکزی صربستان

بانک مرکزی صربستان (NBS) اعلام کرد که تصمیم گرفته است نرخ بهره معیار خود را بدون تغییر، در محدوده 6.5 درصد نگه دارد. بانک مرکزی صربستان همچنین نرخ تسهیلات سپرده‌گذاری و نرخ تسهیلات وام را بدون تغییر به ترتیب 5.25 درصد و 7.75 درصد اعلام کرد. آخرین داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار صربستان نشان می‌دهد که تورم صربستان به 12.5 درصد در ماه ژوئیه رسیده است. بانک مرکزی صربستان، 6 اکتبر جلسه بعدی تعیین نرخ را برگزار می‌کند.

https://www.telegraf.rs/english/3745292-new-decision-regarding-key-policy-rate

افزایش تولیدات صنعتی صربستان در ماه ژوئیه

اداره آمار صربستان اعلام کرد تولید صنعتی صربستان پس از رشد سالانه 0.5 درصدی در ماه ژوئن، به دلیل تولید بیشتر برق، در ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال قبل، 2.7 درصد افزایش داشته است. طبق این بیانیه، صادرات صربستان همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و واردات نیز رو به کاهش است که تأثیر مطلوبی بر کاهش کسری تجارت خارجی دارد. نسبت صادرات به واردات صربستان در هفت ماهه نخست سال 2023 در حدود 78.7 درصد بود اما در ماه ژوئیه به 81.3 درصد رسید که نسبت به ماه مشابه سال 2022، در حدود 5.9 واحد درصد بهتر شده است. در هفت ماهه نخست سال جاری، افزایش 9.3 درصدی صادرات کالایی صربستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ناشی از افزایش صادرات کالاهای صنعتی و صادرات برق بوده است.

طبق اعلام اداره آمار صربستان، در ماه می 2023، تورم سالانه در صربستان 14.5 درصد، در ژوئن 13.5 درصد و در ژوئیه 12.4 درصد بوده است. تورم سالانه در ماه می 2023 در اتحادیه اروپا 7.1 درصد، در ژوئن 6.4 درصد و در ژوئیه 6.1 درصد بود. در مقایسه با صربستان، تنها مجارستان تورم سالانه بالاتری داشت که 21.9 درصد در ماه مه، 19.9 درصد در ژوئن و 17.5 درصد در ژوئیه 2023 بود.

https://biznis.rs/vesti/mat-rast-industrijske-proizvodnje-u-julu-u-srbiji-podstakla-proizvodnja-elektricne-energije/

اعمال قانون اصلاح شده مالیات غیرمستقیم از اول اکتبر

انتظار می‌رود قانون اصلاح شده مالیات غیرمستقیم از اول اکتبر در صربستان اجرا شود و تا پایان سال 2023 حدود 4 میلیارد دینار به درآمدهای بودجه دولت صربستان بیافزاید که عمدتا از محل افزایش مالیات مشتقات نفتی و سیگار می‌باشد. تنها گزینه‌ای که دولت برای دریافت وام از خارج از کشور در شرایط فعلی دارد، افزایش عوارض غیرمستقیم و افزایش قیمت برق برای پر کردن بودجه دولتی و داشتن بودجه کافی دولتی برای بازپرداخت وا‌های خارجی است.

https://bif.rs/2023/09/povecanjem-akciza-jasno-stavljamo-do-znanja-da-inflaciju-stavljamo-pod-tepih/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=povecanjem-akciza-jasno-stavljamo-do-znanja-da-inflaciju-stavljamo-pod-tepih

امضای توافقنامه صربستان با آسه‌آن

صربستان در چهل و سومین اجلاس سران آسه‌آن، معاهده مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا را با اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) امضا کرد. ایویسا داچیچ وزیر امور خارجه صربستان، سند الحاق به این معاهده را با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو آسه‌آن امضا نمود. علاوه بر صربستان، پاناما و کویت نیز قرار است به معاهده مودت و همکاری آسه‌آن بپیوندند. پیشنهاد صربستان برای پیوستن به این ائتلاف به اتفاق آرا در پنجاه و ششمین نشست عمومی‌شورای وزیران امور خارجه آسه‌آن که در 12 ژوئیه در جاکارتا برگزار شد، تصویب شد.

https://balkans.aljazeera.net/news/balkan/2023/9/4/srbija-popisala-ugovor-o-prijateljstvu-i-saradnji-s-asean-om

فروش دکل‌های تلفن همراه گروه یونایتد به شرکت طوال

یونایتد گروپ که در صربستان مالک SBB ،Shoppster و ایستگاه‌های تلویزیونی Nova ،N1 و SportKlub است و خود را به عنوان ارائه‌دهنده پیشرو خدمات مخابراتی و رسانه‌ای در جنوب شرقی اروپا معرفی می‌نماید، تایید کرده است که فروش واحد زیرساخت دکل‌های تلفن همراه خود را تکمیل کرده است. دکل‌های تلفن همراه این شرکت در بلغارستان، کرواسی و اسلوونی به شرکت طوال که یک شرکت تابعه از گروه STC عربستان سعودی و یک شرکت پیشرو زیرساخت یکپارچه ICT در منطقه MENA است، واگذار شده است. این معامله شامل بیش از 4800 دکل به ارزش 1220 میلیون یورو می‌باشد. شرکت طوال دارای بیش از 21 هزار دکل تلفن همراه است.

https://n1info.rs/biznis/united-grupa-bv-zavrsila-prodaju-infrastrukture-tornjeva-mobilne-mreze-tawal-u/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما