معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۱۷:۳۱ - مشاهده: ۵۹

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته اول و دوم شهریورماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

راه اندازی یک مزرعه 300 میلیون دلاری استخراج کریپتو با همکاری امارات و عمان

پایگاه اینترنتی emirates247 : گروه فونیکس امارات در همکاری با مرکز گرین دیتا سیتی عمان 300 میلیون دلار جهت ایجاد یک  مزرعه کریپتو در عمان سرمایه گذاری می‌کند. این نهادها در بیانیه ای مشترک گفتند که این مزرعه 150 مگاواتی، که یکی از بزرگترین مراکز استخراج رمزارز در منطقه خواهد بود، در شهر داده سبز مسقط نصب خواهد شد. انتظار می رود این مزرعه تا سه ماهه دوم سال آینده به طور کامل به بهره برداری برسد. مزارع استخراج رمزارز، با استفاده از تجهیزات مدرن الکترونیک، جهت استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم با استفاده از شبکه پیچیده ای از نرم افزارها و رایانه‌ها طراحی شده اند.

استفاده از فناوری‌های جدید برای بهبود سیستم حمل و نقل دبی

پایگاه اینترنتی thenationalnews : شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم، ولیعهد دبی و رئیس شورای اجرایی دبی، فاز جدید پروژه‌ها و اداره راه و حمل و نقل (RTA) برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل و مرکز ITS دبی را افتتاح نمود. این مرکز از فناوری‌های پیشرفته از جمله هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، اینترنت اشیا (IoT) و سیستم‌های ارتباطی پیشرفته برای ارائه راه‌حل‌های ترافیکی نوآورانه استفاده می‌کند. شبکه‌های مرکز ITS دبی از زمان افتتاح آن در نوامبر 2020، مدیریت ترافیک شهر را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده، که منجر به کاهش 20 درصدی زمان سفر، بهبود 63 درصدی در نظارت بر حوادث و 30 درصد بیشتر زمان پاسخگویی شده است. این مرکز در حال حاضر بر 60 درصد از شبکه اصلی جاده‌ای در دبی نظارت می‌کند و هدف RTA افزایش پوشش به 100 درصد در سال 2026 است. سیگنال‌های ترافیکی و سیستم کنترل ترافیک اکنون 100 درصد به هم مرتبط هستند. این مرکز همچنین دارای سیستم کنترل ترافیک پیشرفته (iTraffic) با هوش مصنوعی و همچنین تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و ابزارهای پشتیبانی تصمیم گیری برای تسهیل مدیریت حرکت ترافیک است و به یک شبکه فیبر نوری به طول 820 کیلومتر و 425 دوربین نظارت بر ترافیک از جمله دوربین‌های پلیس دبی متصل است. طول کل شبکه جاده ای دبی از 8715 خط-کیلومتر در سال 2006 به 18768 خط-کیلومتر در سال 2022 افزایش یافته است که رشد 115 درصدی را نشان می دهد. تعداد پل‌ها و زیرگذرها در همین بازه زمانی با افزایش 666 درصدی از 129 به 988 پل افزایش یافت. همچنین تعداد پل‌های عابر پیاده و زیرگذرها از 26 پل در سال 2006 به 122 پل در سال 2022 افزایش یافته است که افزایش 369 درصدی را نشان می‌دهد.

همکاری مایکروسافت و شرکت G42 برای توسعه هوش مصنوعی در امارات

خبرگزاری WAM : مایکروسافت به همراه شرکت G42 در توافقی جدید با دولت امارات فعالیت های خود را در زمینه در دسترس قرار دادن خدمات ابری مستقل، نوآوری مشترک و ارائه قابلیت های هوش مصنوعی پیشرفته و گسترش سیستم های هوش مصنوعی در این کشور توسعه می دهد. ارائه ابر مستقل مایکروسافت به بخش عمومی امارات متحده عربی و صنایع تحت نظارت اجازه می دهد تا از قابلیت های پلتفرم جدید برای ایمن سازی داده‌های حساس، دسترسی به جدیدترین ویژگی‌های ابری و هوش مصنوعی موجود در ابر عمومی و کمک به آنها برای رعایت حریم خصوصی محلی و الزامات قانونی استفاده کنند. G42 و مایکروسافت با ارائه خدمات جدید در داخل این کشور، اکوسیستم فناوری را گسترده‌تر نموده و فرصت‌های ورود به بازار را برای شرکا گسترش می‌دهند. این مشارکت همچنین باعث خواهد شد که مایکروسافت خدمات خود را در امارات از طریق مراکز داده خزنا(یک شرکت سرمایه گذاری مشترک بین G42 و مایکروسافت) گسترش دهد. دکتر محمد الکویتی، رئیس امنیت سایبری دولت امارات متحده عربی و مدیر مرکز ملی داده تحت نظر شورای عالی امنیت ملی این کشور، مشارکت مایکروسافت و G42 را ستود و اظهار داشت که این همکاری به ایجاد فضای ایمن تر و ایجاد محیط دیجیتال انعطاف‌پذیری برای فعالیت بخش عمومی و صنایع کمک خواهد کرد و همچنین شهروندان را قادر می‌سازد تا به خدمات، دسترسی یکپارچه داشته باشند، که منجر به شکوفایی نوآوری بدون به خطر انداختن امنیت و حریم خصوصی افراد می‌شود. پنگ شیائو، مدیر عامل گروه G42، ارائه خدمات ابر مستقل و هوش مصنوعی مشترک با مایکروسافت را به عنوان یک گام مهم رو به جلو در ماموریت این شرکت برای سرعت بخشیدن به نوآوری و ایجاد پیشرفت های تکنولوژیکی معنادار در بخش های کلیدی توصیف کرد.

حضور امارات متحده عربی در اجلاس گروه بیست

خبرگزاری WAM : انتظار می رود بیش از 40 رهبر جهان در اجلاس گروه بیست در دهلی نو شرکت کنند.جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده قرار است از 7 تا 10 سپتامبر برای شرکت در این اجلاس به هند سفر کند.کشورهای شرکت کننده در طول این نشست در مورد اقدامات مشترک برای رسیدگی به چالش های جهانی که شامل گذار به انرژی پاک و مبارزه با تغییرات آب و هوایی می‌شود، گفتگو خواهد کرد. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرد که لی چیانگ، نخست وزیر شورای دولتی چین در هجدهمین اجلاس سران گروه 20 نماینده چین خواهد بود. این تایید نشان می دهد که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در نشست امسال G20 در دهلی حضور نخواهد داشت. ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، نیز قرار است در این اجلاس شرکت کند. علاوه بر این، امارات متحده عربی نیز در این اجلاس به عنوان مهمان حضور خواهد داشت.

پایان دهمین جشنواره شکار و ماهیگیری شارجه

پایگاه اینترنتی albayan : دهمین دوره جشنواره «شکار و ماهیگیری»، جشنواره برتر میراث و گردشگری پس از جذب بیش از 10000 شرکت کننده، به پایان رسید. این جشنواره چهار روزه که با مشارکت اتاق بازرگانی و صنعت شارجه (SCCI)، شهرداری دیبا الحسن و شورای شهرداری دیبا الحسن برگزار شد، به فروش قابل توجهی بالغ بر 1 میلیون درهم برای غرفه داران شرکت کننده کمک کرد. جشنواره امسال با نمایش تلفیقی از میراث، فرهنگ و تجارت، مشارکت پرشور وزارتخانه‌ها، مؤسسات و ارگان‌های دولتی را به همراه داشت. آنها طیف متنوعی از رویدادها، برنامه‌ها و فعالیت ها را ارائه کردند که همه با هدف برجسته کردن اهمیت میراث فرهنگی امارات بودند.

آغاز دومین دوره جایزه رشد کشاورزی بن زاید

خبرگزاری WAM : دومین دوره جایزه رشد کشاورزی بن زاید در امارات متحده عربی آغاز شد. ارزش جایزه به 10 میلیون درهم افزایش یافته که بین شرکت کنندگان در دسته‌های اصلی جایزه، شرکت کنندگان در چندین مسابقه مرتبط در "جشنواره شیخ زاید" و همچنین شرکت کنندگان در جشنواره‌های مختلف که به عنوان بخشی از جایزه برگزار می‌شود، تقسیم شده است. این جایزه با هدف تشویق بخش کشاورزی امارات و در عین حال قدردانی از کشاورزان و دامداران برجسته امارات متحده عربی اهدا می‌شود. در این رویداد به کشاورزان و پرورش دهندگان برجسته در امارات متحده عربی جوایزی اهدا می‌شود، که بر اساس آن چهار جایزه به زیرمجموعه‌های مرتبط با تولید محصولات زراعی از جمله بهترین مزرعه آزاد، بهترین مزرعه گلخانه ای، بهترین مزرعه در تولید میوه و بهترین مزرعه ارگانیک اعطا خواهد شد. نامزدهای نهایی در هرکدام از بخش های فوق پس از تایید نتایج ارزیابی اولیه اعلام شده و مراسم تقدیر از برندگان در فوریه 2024 با حضور تمامی‌شرکت کنندگان برگزار خواهد شد.

سرمایه گذاری بیش از 4 میلیارد دلاری امارات برای کربن زدائی در آفریقا

پایگاه اینترنتی thenationalnews : دکتر سلطان الجابر، رییس اجلاس سران تغییرات اقلیمی موسوم به Cop28 اعلام کرد، امارات متحده عربی 4.5 میلیارد دلار برای کمک به توسعه پروژه‌های انرژی پاک در آفریقا متعهد شده است. شرکت انرژی پاک ابوظبی(مصدر)، صندوق توسعه ابوظبی، بیمه اعتبار اتحاد و شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر مستقر در دبی AMEA Power این بودجه را تامین خواهند کرد. وی در جریان برگزاری اجلاس اخیر آب و هوای آفریقا در نایروبی گفت یک پلتفرم سرمایه گذاری که توسط دولت های آفریقایی و بانک توسعه آفریقا ایجاد شده نیز به این ابتکار ملحق شده است. این پلتفرم که برای کمک به حل مشکلات زیرساختی این قاره ایجاد شده به شناسایی پروژه‌های اولیه و ارتباط با سازمان‌هایی که مسئول اجرای آنها هستند کمک می‌کند. مقامات مربوطه می‌گویند آفریقا نقش کلیدی در تحقق اهداف توافق پاریس ایفا خواهد کرد.

اعلام آمار تجارت غیرنفتی امارات در سال 2023

خبرگزاری wam : تجارت خارجی غیرنفتی امارات متحده عربی در نیمه اول سال 2023 به رکورد 1.23 تریلیون درهم (338 میلیارد دلار) رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 2022 افزایش 14.4 درصدی را نشان می دهد. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی، در این باره گفت: صادرات غیرنفتی امارات همچنان به رکورد شکنی ادامه داده و در سال 2023 با 10 شریک تجاری برتر خود در جهان 22 درصد افزایش را شاهد بوده است. امارات متحده عربی با حفظ موقعیت خود به عنوان پلی که شرق را به غرب و شمال را به جنوب پیوند می دهد، یک بازیگر اصلی در تجارت بین المللی باقی خواهد ماند .به  همین دلیل پیش بینی می‌شود امسال تجارت خارجی غیرنفتی امارات از 2.5 تریلیون درهم بیشتر شود و تا سال 2031 به هدف 4 تریلیون درهمی اعلام شده دست یابد.آمارهای رسمی حاکیست صادرات غیرنفتی سهم قابل توجهی از معادلات داشته و مجموعاً بالغ بر 205 میلیارد درهم در نیمه اول-2023 بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.9 درصد افزایش داشته است. شایان ذکر است که این صادرات در نیمه اول سال 2023 از کل صادرات سال 2017 پیشی گرفته و صادرات غیرنفتی 16.6 درصد از کل تجارت خارجی امارات را در نیمه اول 2023 به خود اختصاص داد؛ در حالی که در مدت مشابه در سال 2019، میزان آن 14.2 درصد برآورد شده بود.

رشد ابتلاء به سرطان در امارات متحده عربی

پایگاه اینترنتی emaratalyoum : بر اساس یک مطالعه جهانی افزایش موارد ابتلاء به سرطان در افراد زیر 50 سال از سال 1990 تا 2019 در امارات متحده عربی (1127.6 درصد)، قطر (1089.5 درصد) و عربستان سعودی (896.0 درصد) رشد نموده است. بر اساس این پژوهش تعداد موارد سرطان با شروع زودرس به طور قابل توجهی در طول سه دهه گذشته افزایش یافته است و کشورهای با درآمد بالا به ویژه تحت تأثیر قرار گرفته اند. محققان تخمین زدند که بین سال‌های 1990 تا 2019 موارد جدید سرطان در افراد زیر 50 سال افزایش 79 درصدی داشته است. تیمی از دانشگاه ادینبورگ و دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیانگ در چین داده‌های جهانی این بیماری در سال 2019 را تجزیه و تحلیل کردند. که بر روی 29 سرطان گزارش شده در 204 کشور و منطقه متمرکز بود و نتیجه این مطالعه در مجله BMJ Oncology منتشر شد.

رشد توسعه بانکداری دیجیتال در امارات

پایگاه اینترنتی IBS Intelligence : 4 بانک دیجیتال وجود دارد که چشم انداز فناوری مالی در امارات را به شدت تغییر داده اند اکوسیستم شرکت های فناوری در امارات متحده عربی، فناوری مالی را تقویت می‌کند و بانک ها را برای راه اندازی راه حل های جدید تشویق می‌کند. E20 اولین بانک تجارت دیجیتالی است که توسط بانک ملی امارات راه‌اندازی شده است و خدمات بانکی را سریع، آسان، مقرون به صرفه و بدون کاغذ می‌کند و برخلاف بانک‌های سنتی، هیچ شعبه یا خودپردازی ندارد. دومین بانک دیجیتالی نیز توسط بان ملی امارات در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده است که «بانک زنده» نام دارد و برای جوانان و متخصصان دیجیتال طراحی شده است که به دنبال راه‌حل‌های بانکی هستند که زندگی پرشتاب خود را تکمیل کند. این بانک طیف متمایز از محصولات و خدماتی را ارائه می دهد که با دقت طراحی شده اند تا استفاده از یک تجربه بانکداری دیجیتال پیشرفته فراهم کنند. سومین بانکی که در تغییر فضای مالی بانکی در این کشور نقش داشته است، مشرق نئو بانک است که به دنبال پاسخگویی به نیازهای روزانه مشتریان است و از نظر دیجیتالی هوشمند است و از دستگاه‌های تلفن همراه استفاده می‌کند. چهارمین بانک دیجیتال YAP نام دارد که یک بانک جدید است که به طور کامل بر بهبود تجربه بانکداری دیجیتال تمرکز دارد، زیرا به عنوان یک اپلیکیشن مستقل بدون شعب فیزیکی فعالیت می‌کند و با راس الخیمه وارد همکاری شده است. این بانک اولین پلتفرم بانکداری دیجیتال مستقل را در امارات محسوب می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما