معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۰

اخبار اقتصادی لهستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری لهستان در هفته اول شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تصویب طرح کمک 176 میلیون یورویی کمیسیون اروپا به لهستان

کمیسیون اروپا (EC) برنامه حمایت از تجارت لهستان را در چارچوب جنگ اوکراین به ارزش 176 میلیون یورو تصویب کرد. بر مبنای بیانیه منتشر شده، هدف از این اقدام، حمایت مالی در قالب ارائه وام به ذینفعانی است که به علت بحران ژئوپلیتیک فعلی، با کمبود نقدینگی مواجه هستند. 31 دسامبر 2023 زمان نهایی برای ارائه این وام‌ها است که به حدود هزار شرکت لهستانی فعال در تجارت غلات، دانه‌های کشاورزی و میوه‌های خشک شده تعلق خواهد گرفت.

https://tvn24.pl/tvn24-news-in-english/eu-approves-polish-scheme-to-support-companies-worth-176-million-euro-7279268

بانک لهستانی، قوی‌ترین بانک اروپایی در شرایط بحران اقتصادی

سازمان بانکداری اروپا (EBA) نتایج آزمون تنش (Stress Test) 2023 خود در سراسر اتحادیه اروپا را منتشر کرد. در این بررسی، 70 بانک از 16 کشور اتحادیه اروپا که 75 درصد از دارایی‌های بخش بانکی اتحادیه اروپا را پوشش می‌دادند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. آزمون تنش، به ناظران اجازه می‌دهد تا انعطاف‌پذیری بانک‌های اتحادیه اروپا را در یک افق سه ساله در هر دو سناریوی پایه و نامطلوب، یعنی مواجه شدن اقتصاد کشور با شوک‌های منفی شدید (رشد بیکاری، افزایش نرخ‌های بهره، کاهش تولید ناخالص داخلی و...) ارزیابی کنند. نتایج این آزمون به عنوان بخشی از فرآیند تصمیم‌گیری نظارتی اتحادیه اروپا در مورد بانک‌ها استفاده می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان بانکداری اروپا و بر اساس نتایج آزمون تنش، بانک لهستانی Pekao به عنوان قوی‌ترین بانک در اتحادیه اروپا معرفی شد. این بانک که در سال 1929 تأسیس و در سال 1998 در بورس اوراق بهادار ورشو ثبت شده است، یکی از بزرگترین مؤسسات مالی در اروپای مرکزی و شرقی و دومین بانک بزرگ در لهستان بعد از بانک PKO است و با دارایی 66.36 میلیارد یورو، به بیش از 6 میلیون و 400 هزار مشتری خدمات بانکی ارائه می‌دهد.

https://inwestycje.pl/biznes/bank-pekao-najbardziej-odpornym-bankiem-w-stress-testach-eba

شکسته شدن رکورد مسافرت با قطار در لهستان

بر مبنای گزارش PKP Intercity، شرکت اصلی خدمات ریلی در لهستان، تعداد مسافرانی که این شرکت در بازه زمانی 11 تا 15 آگوست جابه‌جا کرده است، به بیش از 1 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است که یک رکود در تاریخ فعالیت‌های آن است و 300 هزار نفر بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته است. این شرکت، بزرگترین اپراتور ریلی لهستان است که در سال 2022، به 60 میلیون مسافر در مسیرهای داخلی و بین‌المللی، خدمات ارائه داده است.

https://www.thefirstnews.com/article/intercity-rail-carrier-handles-record-number-of-passengers-last-weekend-40615

جایگزین شدن کارگران اوکراینی با کارگران آسیایی در لهستان

بازار کار لهستان به طور قابل توجهی در حال تغییر است و کارگران اوکراینی در حال جایگزین شدن با کارگران آسیایی هستند. کارگران اوکراینی پیش از این، به ویژه در مشاغل خدماتی مانند رستوران‌ها، حضور بسیار زیادی داشتند، اما این افراد اکنون بازار کار کشورهای غرب اروپا را ترجیح می‌دهند. بخشی از این افراد نیز به کشور خود بازگشتند تا بدین ترتیب، امکان بیشتری برای کارگران دیگر کشورها به ویژه کشورهایی آسیایی برای اشتغال در لهستان ایجاد شود. در میان این کشورها، تعداد کارگران فیلیپینی رشد قابل توجهی داشته است.

https://www.rp.pl/rynek-pracy/art38954451-azjata-zastapil-ukrainca-polski-rynek-pracy-zmienia-sie-gwaltownie

شرکت هواپیمایی ملی لهستان، منظم‌ترین شرکت هواپیمایی اروپا

 بر اساس داده‌های گزارش جدید سیریوم، شرکت هواپیمایی ملی لهستان (LOT Polish)، برتر از غول‌های صنعت هوایی مانند لوفت هانزا و یورو وینگز، به عنوان وقت‌شناس‌ترین شرکت هواپیمایی اروپا، در نیمه اول سال 2023 معرفی شده است. بر اساس این گزارش، بیش از 87 درصد از مجموع 46500 پرواز این شرکت در نیمه اول سال 2023، به موقع انجام شده است. در این رتبه‌بندی، خطوط هوایی اتریش (با 86.3 درصد از 52 هزار پرواز) و شرکت اسپانیایی لیبریا (با 85.4 درصد از 82 هزار پرواز) به عنوان دیگر شرکت‌های هواپیمایی برتر در انجام به موقع پروازها معرفی شدند.

https://www.thefirstnews.com/article/lot-named-europes-most-punctual-carrier-in-h1-40147

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما