معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۷

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته اول شهریور ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

عضویت اتیوپی در بریکس

بر اساس تصمیم اجماعی رهبران کشورهای عضو بریکس در تاریخ 24 اوت 2023، از 1 ژانویه 2024، شش کشور آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات، به طور رسمی‌به عضویت کامل بریکس در می‌آیند که موجب تقویت حضور آنان در عرصه‌های جهانی می‌شود. ابی احمد نخست وزیر اتیوپی در توییتر این اتفاق را لحظه‌ای عالی برای اتیوپی توصیف و بر تعهد اتیوپی به همکاری با همه ذینفعان در ایجاد یک نظم جهانی فراگیر و مرفه تاکید کرد. برخی کارشناسان عضویت اتیوپی در بلوک بریکس را به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک قابل توجه، که احتمالاً مهم ترین دستاورد در دوره پنج ساله نخست وزیری ابی است، ستودند.

https://addisstandard.com/news-update-ethiopia-joins-brics-as-the-bloc-welcomes-six-new-members/

امضاء 17 یادداشت تفاهم همکاری دوجانبه میان اتیوپی و امارات

در پی سفر اخیر شیخ محمد بن زاید رئیس امارت و هیات همراه به اتیوپی در تاریخ 18 اوت 2023 و دیدار دوجانبه با ابی احمد نخست وزیر اتیوپی، میان دو کشور 17 تفاهم‌نامه در بخش‌های مختلف از جمله، مالی، مقابله با تروریسم، گمرک، سرمایه‌گذاری، صنعت و کشاورزی امضاء گردید. سفیر امارات در اتیوپی با استناد به آمارهای وزارت تجارت اتیوپی، حجم مبادلات تجاری دوجانبه میان دو کشور را بالغ بر 6 ملیارد دلار برآورد و ابراز داشته امارات دارای بیش از 113 پروژه سرمایه‌گذاری در دست اجرا در اتیوپی است که عمدتاً در زمینه‌های امنیت غذایی، کشاورزی، دام زنده و حمل نقل است. به گفته معاون وزیر تجارت امارات حجم سرمایه‌گذاری امارات در اتیوپی تا پایان سال 2022، حدود 2.9 میلیارد دلار می‌باشد و تنها مبادلات غیر نفتی میان دو کشور درسال 2022، 1.4 میلیارد دلار بوده است.

https://www.fanabc.com/english/113-emirati-investment-projects-in-ethiopia-and-trade-exchange-exceeds-6bn-amb

افزایش تولید و صادرات در بخش کشاورزی اتیوپی

به گفته گیرما آمنته، وزیر کشاورزی اتیوپی، بخش کشاورزی در سه سال گذشته، تولید و بهره‌وری بالا، ایجاد شغل و افزایش صادراتی را ثبت کرده است. وی گفت: رشد بخش کشاورزی به طور متوسط 6 درصد در سطح ملی برنامه‌ریزی شده است. در این راستا بخش کشاورزی در سه سال گذشته رشد سالانه 5.5 درصد، 6.1 درصد و 6.3 درصد را به ثبت رسانده است. وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی توانسته طبق برنامه چشم‌انداز به رشد متوسط سالانه، 6 درصد دست یابد، افزود: شرایط امیدوارکننده برای ادامه رشد در سال‌های آینده وجود دارد. به دنبال دستاوردهای فوق، کشور اتیوپی واردات جو و گندم را متوقف و بیش از نیمی از برنج‌های وارداتی را جایگزین کرد. از سوی دیگر، تولید میوه و سبزی از طریق طرح میراث سبز افزایش یافته و میوه آواکادو نیز صادر شده است.

https://www.ena.et/web/eng/w/eng_3233408

توافق اتیوپی و چین جهت ساخت مناطق ویژه اقتصادی در آدیس‌آبابا

اداره امور شهری آدیس آبابا و شرکت سرمایه‌گذاری خارجی FHEC چین در تاریخ 21 اوت 2023 توافقنامه‌ای را برای ساخت یک منطقه ویژه اقتصادی بزرگ در آدیس آبابا، امضا کردند. پروژه منطقه ویژه اقتصادی آدیس فردا با حمایت فنی دولت چین ساخته خواهد شد. این پروژه به اتیوپی اجازه می‌دهد تا یک منطقه ویژه اقتصادی بزرگ در شرق آفریقا بسازد. به گفته شهردار آدیس آبابا، این منطقه ویژه اقتصادی شامل یک منطقه اقتصادی و تجاری بین‌المللی، یک منطقه آموزشی و فرهنگی، یک منطقه مالی و تجاری و یک منطقه مسکونی مدرن است. این پروژه که قرار است با استفاده از آخرین فناوری‌های جهانی ساخته شود، به عنوان قلب اقتصادی کشور و مرکز تعالی فناوری عمل خواهد کرد.

https://www.ena.et/web/eng/w/eng_3229198

برنامه کنیا جهت ساخت و اتصال خطوط ریلی به اتیوپی

بر اساس گزارش بلومبرگ، کنیا در حال آماده شدن برای راه‌اندازی یک پروژه عظیم 13.8 میلیارد دلاری راه آهن برقی پرسرعت است که هدف آن اتصال بندر لامو به اتیوپی و سودان جنوبی است. ساخت این خط آهن در سال 2025 آغاز می‌شود، این راه آهن، 3000 کیلومتر را پوشش می‌دهد و بندر جدید را به شهر مرکزی کنیا ایسیولو، متصل و دامنه آن را تا نایروبی، آدیس آبابا و جوبا گسترش می‌دهد. این پروژه راه آهن بخش مهمی از کریدور بزرگتر 22 میلیارد دلاری بندر لامو- سودان جنوبی- اتیوپی (LAPSSET) را تشکیل می‌دهد که در سال 2012 آغاز شد و به دلیل برخی محدودیت‌ها به تاخیر افتاد. هفته گذشته، آلمو سیمه، وزیر حمل و نقل اتیوپی، در جریان سفر به کنیا، علاقه کشورش را به استفاده از بندر لامو با اشاره به تمرکز مجدد بر کریدور LAPSSET، ابراز کرد.

https://addisstandard.com/asdailyscoop-kenya-gears-up-to-construct-13-8-billion-railway-connecting-to-ethiopia/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما