معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

قراردادهای جدید یونان در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر

ارزش معاملات انجام شده طی ماه‌های اخیر در زمینۀ انرژی‌های تجدیدپذیر در یونان، در مجموع به بیش از 3.6 میلیارد یورو رسیده است.

 طی ماه‌های اخیر قراردادهای تجاری در بخش انرژی توسط شرکت‌های یونانی با تمرکز بر زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و برق شدت بیشتری گرفته است و ارزش معاملات انجام شده در این زمینه در طول ماه‌های گذشته در مجموع به بیش از 3.6 میلیارد یورو رسیده است. در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، خریداری تاسیسات و واحدهای آمادۀ بهره‌برداری یا در مرحله نهایی صدور مجوز، توسعه سریع‌تر در زمینه انرژی سبز را برای خریدار تضمین می‌کند. در زمینه بازار خرده‌فروشی برق نیز اعتقاد بر این است که بحران انرژی، نیروی محرکه معاملات اخیر است، زیرا ارزیابی می‌شود که بحران انرژی بیشتر بر شرکت‌هایی که فقط در فروش (برق) فعال می‌باشند و توانایی درآمدزایی از طریق تولید برق را ندارند تاثیر گذاشته است.

مهمترین قراردادهای امضا شده در زمینۀ انرژی‌های تجدیدپذیر، طی ماه‌های اخیر در یونان به شرح زیر است:

  • خرید ENEL رومانی توسط شرکت برق یونان (DEI) یکی از باارزش‌ترین قراردادهای اخیر است. به گفته آقای استاسیس رئیس و مدیرعامل شرکت برق، این معامله در سه ماهه سوم سال جاری تکمیل خواهد شد. ارزش قرارداد به 1.26 میلیارد یورو می‌رسد که شامل شرکت‌های تامین کننده، شبکه‌های توزیع و منابع انرژی تجدیدپذیر می‌شود. شرکت برق یونان در ماه گذشته اعلام کرد که یک مزرعه بادی 84 مگاواتی را نیز در رومانی از گروه Lukoil خریداری کرده است. این شرکت با گروه میتیلینئوس برای خریداری تاسیسات فتوولتائیک 210 مگاواتی در دست ساخت در رومانی نیز به توافق رسیده است. شرکت برق یونان و شرکت آلمانی RWE قراردادی جهت تاسیس شرکت مشترک برای ساخت بزرگترین پروژه فتوولتائیک در آمینتئو یونان نیز به امضا رسانده‌اند و در حال ساخت تاسیسات 490 مگاواتی هستند. دو شرکت قصد دارند پروژه‌هایی که ظرفیت آنها به 2000 مگاوات می‌رسد را توسعه دهند.
  • گروه میتیلینئوس در هفته گذشته خریداری شرکت تامین‌کننده برق Volterra متعلق به شرکت AVAX را با قیمتی که می‌تواند به 24 میلیون یورو برسد اعلام کرد. مییتیلینئوس پیش از آن، خرید دیگر شرکت تامین‌کننده برق، یعنی Watt+Volt را اعلام کرده بود که سهم این شرکت در بازار تامین برق را به 13 درصد می‌رساند. این شرکت انتظار دارد سهم خود در بازار یونان در سال 2024 را به 20 تا 25 درصد برساند. شایان ذکر است که شرکت برق یونان نیز در تابستان 2022، تاسیسات انرژی‌های تجدیدپذیر Volterra را به قیمت 133 میلیون یورو خریداری کرده بود. گروه میتیلینئوس در ژوئن گذشته از خرید 5 پروژه فتوولتائیک در آلبرتای کانادا با ظرفیت 1.4 گیگاوات خبر داد. این شرکت قصد دارد طی 4 سال آینده، 1.16 میلیارد یورو در کانادا سرمایه‌گذاری کند. خریداری تاسیسات 1.4 گیگاواتی شرکت Westbridge Renewable در کانادا بزرگترین سرمایه‌گذاری شرکت میتیلینئوس و اولین سرمایه‌گذاری این شرکت در شمال امریکا است. در حال حاضر شرکت میتیلینئوس دارای تاسیسات انرژی‌های تجدیدپذیر با ظرفیت 10.5 گیگاوات در سراسر جهان است که با تکمیل معامله این شرکت در کانادا به 11.9 گیگاوات خواهد رسید.
  • شرکت HELLENIQ Renewables وابسته به شرکت هلنیک انرژی (هلنیک پترولئوم سابق) در ژوئیه گذشته قراردادی با بانک ملی یونان و یورو بانک جهت تامین مالی پروژه‌های موجود و جدید شرکت در زمینه تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر (فتوولتائیک و مزارع بادی) تا سقف 766 میلیون یورو به امضا رساند. این شرکت قراردادهایی برای توسعه و خریداری تاسیسات 811 مگاواتی در رومانی و 15 مگاواتی در قبرس امضا کرده است.
  • گروه موتور اویل (Motor Oil) در ماه مه گذشته، 75 درصد شرکت Unagi را خریداری کرد. شرکت Unagi در حدود 51 درصد از 16 پروژه فتوولتائیک با ظرفیت 1.9 گیگاوات که در فازهای مختلف توسعه قرار دارند را در اختیار دارد. موتور اویل در سال 2022 نیز بخش انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت یونانی Ellaktor را خریداری کرده بود.
  • شرکت TERNA در یک سال اخیر واحدهای انرژی‌های تجدیدپذیر با ظرفیت 850 مگاوات در داخل و خارج یونان خریداری کرده است. این شرکت قراردادهای تجاری مهمی‌ برای تصاحب پروژه‌های فتوولتائیک در اوروس، ثسالی، اتولوآکارنانیا، پیریا و بلغارستان امضا کرده است.
  • در اواخر ژوئیه گذشته، قرارداد فروش 50 درصد از شرکت Enel Green Power Hellas به صندوق استرالیایی Macquarie Asset Management به قیمت حدود 345 میلیون یورو اعلام گردید. شرکت Enel، تعداد 59 پروژه با ظرفیت 482 مگاوات متشکل از نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و آبی و همچنین شش پروژه فتوولتائیک در دست ساخت با ظرفیت 84 مگاوات را در اختیار دارد. شایان ذکر است این صندوق استرالیایی، 49 درصد اپراتور شبکه توزیع برق یونان (DEDDIE) را از شرکت برق خریداری کرده است.

منبع:

https://www.in.gr/2023/08/13/economy/oikonomikes-eidiseis/energeia-mparaz-eksagoron-stis-ape-allazei-ton-energeiako-xarti-tis-xoras/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما