معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۹۳

نگاهی به صنعت دامداری و گوشت قرمز در استرالیا

پیش‌بینی‌های وزارت کشاورزی استرالیا حاکیست که ارزش ناخالص تولیدات دام و محصولات گوشتی این کشور در سال‌ مالی جاری (24-2023) به 34.6 میلیارد دلار می رسد.

پیش‌بینی‌های وزارت کشاورزی استرالیا[i] حاکیست که ارزش ناخالص تولیدات دام و محصولات گوشتی این کشور در سال‌ مالی جاری (24-2023) به 34.6 میلیارد دلار می رسد؛ در حالیکه طی سال‌ های 23- 2022 این رقم حدود 35.3 میلیارد دلار برآورد شده بود. در این چارچوب و طبق همین ارزیابی‌ها در سال مالی جاری تخمین زده می‌شود که بطور بخشی ارزش ناخالص تولید گوشت گاو، گوساله و گاو زنده استرالیا به 14.7 میلیارد دلار، گوشت گوسفند و گوسفند زنده به 4.3 میلیارد دلار، تولیدات شیر به 5.6 میلیارد دلار و گوشت خوک و مرغ به 4.9 میلیارد دلار برسد. ضمن اینکه ارزش ناخالص تولید پشم دام در سال‌ مالی جاری به 3.3 میلیارد دلار افزایش می یابد که ارزیابی‌ها در سال‌ مالی گذشته 3.1 میلیارد دلار بوده است. افزایش قیمت پشم ناشی از بالا رفتن تقاضای چین خواهد بود که پس از لغو محدودیت‌های همه‌گیری کوید 19 از اواخر سال 2022 نیاز صنایع نساجی این کشور بالا رفته است.

ارزیابی صادرات بخش محصولات دام استرالیا

پیش‌بینی می‌شود که ارزش صادرات بخش دام در سال‌ مالی جاری (24-2023) به 26.9 میلیارد دلار برسد که مقداری کمتر از پیش‌بینی 27.5 میلیارد دلاری در سال مالی گذشته خواهد بود. بررسی‌ها حاکیست که درآمد حاصل از صادرات دام‌ و محصولات دامی‌به دلیل کاهش قیمت‌های صادراتی کم می‌شود و شاهد افزایش عرضه نسبت به تقاضای جهانی خواهیم بود. ارزش کل صادرات استرالیا در رابطه با گوشت گاو، گوساله و زنده آنها به 11.8 میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین ارزش صادرات گوشت گوسفند و گوسفند زنده 3.9 میلیارد دلار و لبنیات 3.4 میلیارد دلار خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود ارزش صادرات محصول پشم استرالیا به 3.6 میلیارد دلار برسد. با بهبود ظرفیت تولید چین انتظار می رود تقاضای تولید فرآوری پشم با کیفیت بالا نیز افزایش یابد.

افزایش صادرات گاو زنده و کاهش صادرات گوسفند زنده

صادرات گاو زنده استرالیا در سال‌ مالی جاری (24-2023) انتظار می‌رود با 23 درصد افزایش به 540000 راس برسد. قیمت پایین گاو زنده و هزینه‌های بالای حمل و نقل استرالیا باعث کاهش قیمت صادراتی گاو زنده و نتیجتا افزایش تقاضا از سوی شرکای صادراتی مهم مانند اندونزی و ویتنام خواهد بود. ضمنا حجم صادرات گاو زنده جوان و پرورشی چند ماهه هم انتظار می رود که به حدود 174000 راس افزایش یابد که دلیل آن ممنوعیت اخیر نیوزلند در صادرات این نوع گاوهای زنده از طریق دریا و تقاضای زیاد چین برای گاوهای پرورشی است. طی سال‌های اخیر نیوزلند به اندازه استرالیا گاو زنده به چین صادر کرده است ولی ممنوعیت اخیر نیوزلند احتمال افزایش روند واردات گاوهای پرورشی از استرالیا به چین را بالا خواهد برد. در رابطه با صادرات گوسفند زنده استرالیا در سال‌ مالی گذشته (23-2022) انتظار می‌رفت که با 4 افزایش درصدی به حدود 510000 راس برسد که ناشی از احتمال تقاضای بالای کشورهای خاورمیانه بخاطر افزایش روند حوزه گردشگری این منطقه بود ولی طبق پیش بینی سال‌ مالی جاری (24-2023) احتمال می رود صادرات گوسفند زنده به این منطقه تضعیف شود که بخاطر روند رشد اقتصادی ضعیف خاورمیانه است.

شایان ذکر اینکه دولت فعلی استرالیا بعنوان بخشی از برنامه‌های انتخاباتی خود در سال 2022 متعهد شده است که صادرات گوسفند زنده از طریق دریا را متوقف کند و در این راستا یک هیئت مستقل برای بررسی موضوع و ارائه مشورت در مورد چگونگی و زمان توقف صادرات گوسفند زنده از دریا توسط دولت انتخاب شد. گفتنی است که در سال‌ مالی جاری استرالیا (24-2023) مقدار گوشت گوسفند تولید شده به 744000 تن افزایش می یابد. احتمال می‌رود قیمت‌ جهانی گوشت گوسفند در سال‌ مالی جاری استرالیا (24-2023) با افزایش عرضه جهانی کاهش یابد که عمدتاً از سوی استرالیا تولید و عرضه خواهد شد؛ استرالیا بزرگترین صادرکننده گوشت گوسفند در جهان است که طی سال مالی استرالیا (22-2021) حدود 48 درصد از صادرات جهانی گوشت گوسفند را تامین کرد. پیش بینی می‌شود که روند افزایش عرضه استرالیا تا حدی با کاهش تولید نیوزلند بعنوان دومین صادرکننده بزرگ گوشت گوسفند جبران شود. احتمالا تولید و صادرات گوسفند نیوزلند طی سال‌های 2024-2023 کاهش می یابد که دلیل آن کاهش نرخ تولید مثل بره، پرورش کمتر گوسفند و تغییرات ساختاری در استفاده از زمین‌های محلی در جهت جنگل‌داری و کشاورزی است.

احتمال می‌رود تقاضای جهانی برای گوشت گاو، گوساله و گوسفند طی سال‌های 2023 تا 2024 به دلیل افزایش تقاضا از سوی اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه در جنوب شرقی آسیا و نیز چین افزایش یابد. بطور خاص بهبود اقتصاد چین پس از همه‌گیری کوید 19 تقاضا برای دام استرالیا و محصولات دامی را افزایش می دهد. البته بهبود شرایط چین برای حمایت از صادرات گوشت گاو استرالیا برای کوتاه مدت پیش بینی می‌شود، اما در بلندمدت تقویت روابط تجاری چین و برزیل و هزینه نسبتاً بالاتر صادرات گوشت گاو استرالیا می‌تواند منجر به افزایش واردات گوشت گاو چین از برزیل گردد. چین و ایالات متحده بزرگترین بازارهای صادراتی گوشت گوسفند استرالیا هستند هر چند انتظار می رود که صادرات گوشت گوسفندی به چین در بلندمدت تعدیل شود.

 امنیت بهداشتی خطر اساسی برای صنعت دام

گزارشاتی وجود دارد که بیماری تب برفکی و بیماری پوستی هر دو در اندونزی و سایر کشورها در مناطق شمالی استرالیا مشاهده شده اند. اگر این بیماری‌ها به استرالیا سرایت کنند بازار صادراتی استرالیا را تضعیف کرده و صنعت دام این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. البته در این راستا دولت این کشور به همکاری با صنعت و دولت اندونزی جهت توسعه و تقویت اقدامات پیشگیرانه و نیز هر گونه آمادگی پیشگیرانه ادامه می دهد.

مشکلات فعالان صنعت دام بویژه دامداران گوسفند

پیرامون مشکلات مربوط به فعالان بخش دام بویژه گوسفند در استرالیا اخیرا بعضی از رسانه‌های[ii] این کشور گزارش کردند که  قیمت گوسفند زنده در ایالت استرالیای غربی به اندازه ای کاهش یافته است که برخی از کشاورزان می‌گویند که توان فروش یا نگهداری گله‌های خود را ندارند. فعالان بخش صنعت دامداری معتقدند که دلیل نرخ پایین گوسفند زنده را باید خارج از ایالت استرالیای غربی دانست و چرا که عمدتاً آنرا به اقدامات دولت مرکزی برای لغو و ممنوعیت صادرات گوسفند زنده نسبت می دهند. تحلیل ها حاکیست که همزمان با گزینه‌های صادراتی محدود، بازار اشباع شده و قیمت‌ها کاهش یافته است. یک فعال در این صنعت می‌گوید: تنها امید برای باقی سال این است که خریدار جدیدی مانند عربستان سعودی وارد بازار شده تا بخشی از مازاد عرضه را خریداری کند. یک تحلیلگر بانکی درRabobank  معتقد است که کاهش تقاضا از سوی ایالات متحده بعنوان یکی از بازارهای اصلی صادرات گوشت گوسفند نیز در کاهش قیمت ها نقش دارد. بررسی‌ها نشان می دهد که تقریباً نیمی از تولیدکنندگان گوسفند زنده در استرالیای غربی قصد کاهش گوسفندان خود برای سال آینده را دارند. شرکت سهامی‌گوشت و دام استرالیا موسوم بهMLA  پیش بینی کرده است که تعداد گوسفندان استرالیا در سالجاری میلادی به بالاترین تعداد در 15 سال گذشته یعنی به 78 میلیون و 850 هزار راس برسد. در صنعت گاوداری استرالیا هم تعداد گاوهای این کشور را بیش از 28 میلیون راس اعلام می‌کنند.

[i]Ministry of Agriculture, Fisheries and Forest (https://www.agriculture.gov)

[ii]https://www.theaustralian.com.au/nation/live-export-ban-blamed-for-wa-sheep-price-plunge/news-story/44a522e7a464b2effd1102f06fd281a4

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما