معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی قزاقستان-آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم مردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

وضعیت و جایگاه ویژه شهر ترکستان

به گزارش خبرنگار کازینفورم: شهر ترکستان از وضعیت ویژه ای برخوردار خواهد شد. پیش نویس قانون مربوطه در وب سایت قانون حقوقی برای ارزیابی عمومی منتشر شده است. بر اساس این سند، ترکستان مرکز اداری منطقه ترکستان است که از جایگاه ویژه ای به عنوان مرکز معنوی و تاریخی جمهوری قزاقستان برخوردار است.

اصول این لایحه به شرح ذیل است:

- به رسمیت شناختن اهمیت ملی شهر ترکستان به عنوان مرکز معنوی و تاریخی جمهوری قزاقستان.

- اولویت حفظ آثار میراث تاریخی و فرهنگی شهرستان ترکستان.

- ایجاد شرایط برای توسعه گردشگری به عنوان یکی از محرک های اصلی اقتصاد شهرستان ترکستان.

این لایحه اختیارات مقامات دولتی را برای تعیین مسیرهای اصلی سیاست برای توسعه شهر ترکستان به عنوان پایتخت معنوی و تاریخی، حفظ سیمای تاریخی شهر و اشیاء میراث تاریخی و فرهنگی تنظیم و گسترش اختیارات مقامات محلی را در زمینه توسعه شهر پیش بینی و به آنها امکان می دهد در تعیین چشم انداز و مسیرهای اصلی توسعه ترکستان مشارکت فعال داشته باشند و به طور مشترک مسائل و مشکلات مهم محلی شهر را حل کنند.

 https://www.inform.kz/ru/gorod-turkestan-poluchit-osobyy-status_a4097091

در استان ترکستان اولویت با توسعه شیلات است

در منطقه ترکستان 91 مزرعه پرورش ماهی جدید افتتاح می‌شوند.  با افتتاح این پروژه‌ها مشاغل بیشتری ایجاد و فرصت های صادراتی افزایش می یابد.  با ارائه مستمر یارانه سرمایه گذاری و وام ترجیحی، حجم تولید ماهی برای اهداف تجاری از 30 هزار تن فراتر می رود.  برلی این منظور جلسه بررسی شرایط توسعه صنعت شیلات به ریاست استاندار ترکستان دارخان ساتیبالدی برگزار شد. وی در این خصوص دستور توسعه این صنعت و تعیین اولویت در افزایش ظرفیت صادرات را صادر کرد.

در این جلسه رئیس اداره منابع طبیعی و مدیریت محیط زیست قایرات عبدالله اف گفت:  استان ترکستان دارای 104تالاب، چهار سایت ماهیگیری با اهمیت بین المللی و چهار سایت با اهمیت جمهوری ثبت شده است.  در این استان 156 شرکت در پرورش ماهی با اهداف تجاری فعالیت می‌کنند. برای تامین ماهی و محصولات آبزی مورد نیاز استان 30 مزرعه و استخر پرورش ماهی افتتاح شد. در این استان هفت کارخانه فرآوری و تولید محصولات آبزی با ظرفیت کل 15 هزار تن در سال وجود دارد.  وی افزود: 6200 تن ماهی تجاری در سال 2022 در این استان تولید شده است، این عدد برای سال جاری به 6640 تن خواهد رسید.

https://www.dknews.kz/ru/v-strane/298317-v-turkestanskoy-oblasti-prioritet-otdaetsya-razvitiyu

 

یک گلخانه و یک کارخانه در جنوب قزاقستان احداث شد

به گزارش پایگاه خبری LS قزاقستان تا پایان سال 2023 هشت پروژه به ارزش 54.4 میلیارد تنگه (7 مورد توسط شرکت های قزاقی و یک مورد با مشارکت یک سرمایه گذار از ایتالیا - راه اندازی نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 50 مگاوات و هزینه 12.5 میلیارد تنگه) اجرا خواهند شد. تا پایان سال جاری فاز اول یک پالایشگاه نفت به مبلغ 24 میلیارد تنگه و کارخانه تولید بلوک های گازی اتوکلاو شده به مبلغ 1.5 میلیارد تنگه،   یک کارخانه آجر 500 میلیون تنگه راه اندازی خواهند شد که برای 447 نفر فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

 لازم به ذکر است از ابتدای سال 2023، چهار پروژه (گلخانه، کارخانه آجر، کارخانه تولید بتن آرمه، یک نیروگاه برق آبی کوچک با ظرفیت 1.3 مگاواتی به مبلغ 4.7 میلیارد تنگه راه اندازی شده که 146 فرصت شغلی را در استان ایجاد کرده است.

https://lsm.kz/na-yuge-kazahstana-poyavilas-teplica

 

برای بازدید گردشگران خارجی از قزاقستان چهار روز کافی است

 به گزارش پایگاه خبریLS  گردشگران به طور متوسط حدود چهار روز را در قزاقستان سپری می‌کنند. شهروندان کشورهای آمریکا، آلمان، کره جنوبی و هند که برای مقاصد گردشگری وارد این کشور شده اند به طور متوسط چهار روز را در قزاقستان سپری می‌کنند. شهروندان ازبکستان به طور متوسط تا 10 روز، گردشگران روسیه به مدت 6 روز ، بلاروس 5 روز و چین  3.5 روز در قزاقستان اقامت دارند.

طبق اطلاعات واصله از پایگاه خبری LS  در تابستان 2023 گردشگران خارجی سه برابر بیشتر از سال قبل به قزاقستان آمده اند. میانگین هزینه هر گردشگر حدود 1.5 هزار دلار است. همزمان، هجوم گردشگران از هند و آلمان به این جمهوری وجود دارد.

بر اساس طرح های وزارت فرهنگ و ورزش پروژه‌هایی در صنعت گردشگری تا سال 2029 برنامه ریزی شده است که اشتغال در بخش گردشگری به 800 هزار نفر افزایش و ارزش افزوده ناخالص به 6 تریلیون تنگه و سرمایه گذاری در خدمات اقامتی و غذایی به 260 میلیارد تنگه خواهد رسید.

 https://lsm.kz/inostrannye-turisty-zhivut-v-kazahstane-okolo-chetyreh-dnej

 

سرمایه گذاری 650 میلیون دلاری هلدینگ ترکیه در قزاقستان

به گزارش پایگاه خبری LS قزاقستان: یک سرمایه گذار ترک قصد دارد 650 میلیون دلار در مجتمع کشت و صنعت قزاقستان سرمایه گذاری کند. بر اساس اعلام وزارت کشاورزی، هلدینگ ترکیه ای الارکو Alarko آماده احداث گلخانه به مساحت 500 هکتار در این کشور است. این شرکت در پنج سال آینده حدود 650 میلیون دلار در بخش کشاورزی در کشور قزاقستان سرمایه گذاری خواهد کرد. برای این منظور تفاهم نامه ای فی مابین دولت قزاقستان و شرکت ترکیه ای جهت ساخت مجتمع های گلخانه ای در قزاقستان به امضا رسیده است. طبق این سند  اولین پروژه در تابستان 2024 تکمیل خواهند شد. این گلخانه‌ها احتمالاً در مناطق جنوبی قزاقستان احداث می‌شوند.

وزارت کشاورزی خاطرنشان کرد که شرکت ملی قزاق اینوست Kazakh Invest در این پروژه‌ها مشارکت خواهد داشت.

 https://lsm.kz/tureckij-investor-hochet-investirovat-v-kazahstan-650-mln

 

رویکردهای جدید و تغییرات مالیاتی در کشور قزاقستان

 با حضور معاون نخست وزیر و وزیر دارایی جمهوری قزاقستان یرولان ژاموبایف جلسه ای در مورد اجرای دستورالعمل های رئیس دولت برگزار شد. در این جلسه معاون اول وزیر اقتصاد ملی تیمور ژاکسیلیکوف در مورد توسعه رویکردهای یکپارچه جدید برای توسعه مشاغل متوسط با بهبود قوانین مالیاتی، قانون کارآفرینی، سیستم حمایت دولتی و سایر اقدامات گزارش داد. وی گفت: هدف قزاقستان ایجاد یک اقتصاد متنوع مبتنی بر کارآفرینی در حال توسعه پایدار است . وی افزود: کسب‌وکارهای متوسط، محرک اصلی تنوع‌بخشی خواهند بود که در این راستا، در اسناد راهبردی کشور وظیفه افزایش سهم کسب‌وکارهای متوسط در تولید ناخالص داخلی کشور به 15 درصد تا سال 2025  پیش‌بینی شده است.

https://www.dknews.kz/ru/politika/298724-kazahstan-uluchshaet-usloviya-dlya-biznesa-novye

 

صادرات ضایعات فلزات آهنی و غیرآهنی از قزاقستان برای شش ماه دیگرهم ممنوع شد

 به گزارش پایگاه خبری Zakon.kz: وزارت صنعت پیش نویس دستور "حل و فصل مسائل حمل و نقل ضایعات فلزات آهنی و غیر آهنی" را تهیه کرده است. بر اساس متن پیش‌نویس، ممنوعیت صادرات از قزاقستان به مدت شش ماه تمدید می‌شود.

این ممنوعیت  شامل موارد ذیل است:

- حمل انواع  ضایعات مس، آلومینیوم، سرب، و همچنین باتری‌های سربی ضایعات باتری؛

-حمل جاده ای و دریایی: ضایعات آهن؛

-حمل جاده ای و دریایی: ضایعات لوله، ریل، المان‌های ریلی مورد استفاده در خط راه آهن و بخش های متحرک قطار.

در یادداشت توضیحی آمده است که هدف از این دستور تامین مواد خام برای کارخانه‌های داخلی ای  است که با کمبود ضایعات مواجه هستند  و همچنین از این طریق می‌توان بصورت موثر با قاچاق ضایعات مبارزه کرد..

https://www.zakon.kz/pravo/6402985-vyvoz-loma-i-otkhodov-chernykh-i-tsvetnykh-metallov-iz-kazakhstana-zapretyat-eshche-na-polgoda.html

 

کمک شرکت ترکیه ای به ساخت کشتی‌های جنگی برای ناوگان قزاقستان

 به گزارش پایگاه خبری Zakon.kz  قزاقستان: در نمایشگاه بین المللی IDEF-2023 که در 28 ژوئیه به پایان رسید، شرکت های زنیت اورال  و ASFATکه یکی از شرکت های تابعه وزارت دفاع ترکیه است در مورد ساخت مشترک کشتی‌های دریایی برای ناوگان قزاقستان به توافق رسیدند.

بر اساس گزارش پرتال DefenseTurk.net این قرارداد در غرفه وزارت دفاع ترکیه در نمایشگاه بین المللی صنایع دفاعی امضا شد.

DefenceTurk.net  گزارش می دهد: "این توافقنامه طراحی و ساخت شناورهای دریایی مختلف برای نیازهای نیروی دریایی قزاقستان از جمله کشتی‌های رزمی و تولید سایر شناورها از جمله کشتی‌های تجاری را فراهم می‌کند."

شرکتپ اورال زنیت از سال 1941،  بر اساس تجهیزات تخلیه شده از کارخانه Dvigatel  لنینگراد فعالیت دارد.  این شرکت کلیه امور مربوط به تولید، تعمیر و نگهداری، تعمیر و نوسازی کشتی‌ها را انجام می دهد.

پیش از این وزارت دفاع قزاقستان اطلاعات مربوط به توافق با شرکت ترکی Otokar برای تامین خودروهای زرهی را تکذیب کرده بود.

https://www.zakon.kz/ekonomika-biznes/6401761-turetskaya-kompaniya-pomozhet-postroit-boevye-korabli-dlya-kazakhstanskogo-flota.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما