معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

تسریع تحقیقات مربوط به کشف منابع هیدروکربنی در یونان

پیشرفت‌ در زمینه تحقیقات برای کشف منابع هیدروکربن در غرب یونان و مناطق دریایی جزیره کرت تسریع شده است. اخیرا تحقیقات زمین لرزه نگاری در مناطق "ایونیو" و "بلوک 10" (خلیج کیپاریسیا واقع در غرب یونان) به پایان رسید.

اکنون داده‌های دو بعدی یا سه ‌بعدی از تمام مناطق مورد نظر در مرحله بررسی قرار گرفته اند. در مناطق دریایی کرت هنوز در مورد امکان انجام تحقیقات سه بعدی (بررسی‌های دوبعدی در ژانویه به پایان رسید) تصمیم گیری نشده است.

انتظار می رود این تصمیم در آینده نزدیک توسط شرکت های هلنیک انرژی و ExxonMobil اتخاذ شود. تمامی مناطق وارد مرحله برداشت داده‌های جمع آوری شده گردیده و در مواردی که پیشرفت بیشتری حاصل شده مقدمات انجام حفاری اکتشافی در حال انجام است. در حال حاضر منطقه ایوآنینا به نسبت سایر مناطق پیشتاز است.

شرکت Energean مطالعات زیست محیطی خود را به وزارت انرژی ارائه کرده که چنانچه این مطالعه توسط اداره مجوزهای زیست محیطی وزارتخانه تایید شود، مرحله حفاری (سرمایه گذاری 40 میلیون یورویی) در طول سال 2024 آغاز خواهد شد. در "بلوک 2"، واقع در غرب جزیره کورفو، که کنسرسیوم Energean و هلنیک انرژی در آنجا فعال هستند، تحقیقات زمین لرزه نگاری سه بعدی در نوامبر 2022 تکمیل شد و قرار است در ماه سپتامبر یا اکتبر آتی ارزیابی نتایج تحقیقات به سرانجام رسیده تا در مورد انجام حفاری اکتشافی تصمیم گیری شود.

اخیرا شرکت مدیریت هیدروکربن‌ و منابع انرژی یونان (EDEYEP) از تکمیل موفقیت‌آمیز تحقیقات زمین لرزه نگاری (دو بعدی و سه بعدی) انجام شده توسط هلنیک انرژی در مناطق دریایی ایونیو و بلوک 10 خبر داد، موردی که به شرکت هلنیک انرژی اجازه می دهد وارد فاز برداشت و ارزیابی داده‌های ژئوفیزیکی شود.

همانطور که در گذشته نیز اعلام شده است در مناطق دریایی غرب و جنوب غربی کرت نیز، پردازش و تفسیر داده‌ها جمع آوری شده در حال انجام می‌باشد و تا پایان سال 2024 قرار است در مورد انجام حفاری اکتشافی تصمیم گیری شود.   

شرکت مدیریت هیدروکربن و منابع انرژی یونان ارزیابی کرده منابع بالقوه هیدروکربنی یونان معادل با 3.5 میلیارد بشکه نفت تخمین زده می‌شود.

از نظر زمانی نخستین حفاری اکتشافی در استان ایوآنینا و مشخصا در منطقه زیچا انجام خواهد شد و عمق حفاری به حدود 3.5 کیلومتر خواهد رسید. در پاییز گذشته تحقیقات زمینه لرزه نگاری سه بعدی کنسرسیوم انرژین (75 درصد) و هلنیک انرژی (25 درصد) در منطقه مذکور خاتمه یافت و مقدمات برای اجرای مرحله بعدی که حفاری باشد آغاز شده است. در سال 2022 پروسه جمع آوری اطلاعات از تحقیقات زمین لرزه نگاری دو بعدی و سه بعدی در دریای ایونیو توسط شرکت هلینیک انرژی نیز به پایان رسید. اما بیشترین انتظارات متمرکز به منطقه غرب و جنوب غربی جزیره کرت است.

 

https://www.kathimerini.gr/economy/562523842/epitachynontai-oi-exelixeis-stin-ereyna-ydrogonanthrakon-stin-d-ellada-kai-tin-kriti/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما