معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۳- ۰۷:۵۹

افزایش تولید انرژی برق از نیروگاه‌های بادی در یونان

بر اساس گزارش آماری شش ماهه "انرژی باد در یونان" منتشره توسط انجمن علمی انرژی بادی یونان (ELETAEN)، ظرفیت نیروگاه‌های بادی متصل به شبکه برق این کشور به نزدیک 5 گیگاوات رسیده است.

به طور مشخص ظرفیت نیروگاه‌های بادی در پایان نیمه اول سال 2023، به 4.935 گیگاوات رسید. به نقل از این گزارش در شش ماه اول سال جاری با الحاق 77 ژنراتور بادی به شبکه ملی، تولید نیروگاه‌های بادی در مقایسه با پایان سال 2022 به میزان 5.4 درصد برابر با 252.5 مگاوات افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است که در نیمه اول سال جاری تعداد ژنراتورهای بادی وصل شده به شبکه ملی، بیشتر از کل سال 2022 بوده است. تسریع نفوذ انرژی بادی ناشی از آغاز بهره برداری از سرمایه گذاری‌های سال‌های اخیر است.

در پایان شش ماهه اول سال جاری پروژه‌هایی با ظرفیت 600 مگاوات در دست ساخت هستند که طی 12 ماه آینده به بهره‌برداری خواهند رسید. پروژه‌های دیگری با ظرفیت 450 مگاوات در آستانه آغاز فرایند ساخت می‌باشند. قردادهای پروژه‌هایی نیز با ظرفیت 400 مگاوات بزودی امضا خواهد شد. 

به این ترتیب ظرفیت نیروگاه‌های بادی یونان طی سه سال آینده به 6.5 مگاوات خواهد رسید. شرکت هایی که در حال حاضر در بازار انرژی بادی یونان فعال هستند به شرح زیر می‌باشند: TERNA با ظرفیت 930 مگاوات (18.9 درصد سهم بازار)، MORE با ظرفیت 706 مگاوات (14.3)، Iberdrola Rokas با ظرفیت 409 مگاوات (8.3 درصد)، ENEL با ظرفیت 368 مگاوات (7.5 درصد) و EREN با 250 مگاوات (5.1 درصد). شرکت های EDF، گروه میتیلینئوس، شرکت برق، Jasper Energy، Cubico و هلنیک انرژی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

از نظر مناطق، یونان مرکزی همچنان در صدر تاسیسات نیروگاه‌های بادی کشور باقی است. این منطقه میزبان تاسیساتی با ظرفیت 2110 مگاوات (43 درصد) می‌باشد. پلوپونیز با 639 مگاوات (13 درصد) و مقدونیه شرقی - تراکیه با 534 مگاوات (11 درصد) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدتی پیش وزیر محیط زیست و انرژی یونان طی سخنانی در "چهارمین اجلاس انرژی‌های تجدید پذیر و ذخیره سازی انرژی" اظهار داشت که امروزه یونان در رتبه هشتم جهان از نظر سهم انرژی‌های تجدید پذیر در تولید انرژی برق قرار دارد.

خانم اسدوکو دبیر کل انرژی وزارت محیط زیست و انرژی نیز اظهار کرد فقط در سال 2021 پروژه‌های انرژی‌های تجدید پذیر به قدرت 1 گیگاوات به شبکه ملی وصل شدند و انتظار می رود که تا سال 2026 پروژه‌های بیشتری با قدرت 20 گیگاوات به شبکه ملی وصل شوند.

سال گذشته نخست وزیر یونان اظهار داشت یونان مایل است به صادرکننده برق به اروپا تبدیل شود. وی گفت "می خواهیم در انتقال انرژی و هیدروژن از شمال آفریقا و خاورمیانه به اروپا نقش داشته باشیم. در حال مذاکره با مصر هستیم تا یک کابل برق 3 گیگاواتی بسازیم که برق ارزان تولید شده از طریق نیروی خورشیدی را از شمال آفریقا به اروپا برساند. هدف ما این است که در مرکز یک کریدور جدید قرار بگیریم که نقشه انرژی در اروپا را دوباره ترسیم خواهد کرد".

 

 https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1493534/nea-aiolika-parka-ischyos-2525-mw-to-a%ce%84examino-toy-2023-to-top-5-ton-ependyton/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما