معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۷

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در خلال نیمه اول مردادماه 1402به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن : 

جمهوری دومینیکن برای حفظ رشد اقتصادی  باید بهره وری را افزایش دهد

 جمهوری دومینیکن یکی از سریع ترین اقتصادهای در حال رشد در دو دهه اخیر در آمریکای لاتین و کارائیب بوده است، اما حفظ این رشد پویا در آینده مستلزم افزایش بهره وری خواهد بود. گزارشی با عنوان : « یادداشت اقتصادی جمهوری دومینیکن ، بازاندیشی در بهره‌وری برای تقویت رشد» نشان می‌دهد که رشد اقتصادی این کشور بین سال‌های 2005 تا 2019 به طور متوسط 5.8 درصد در سال بوده است که بیش از دو برابر میانگین رشد اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب است (2.6 درصد) است.  با این حال، این رشد استثنایی با رشد پایین بهره ‌وری در سال‌های اخیر، به دلیل ناکافی بودن نیروی انسانی برای پاسخگویی به نیازهای بخش کسب ‌و کار، وقوع بلایای مرتبط با تغییرات آب ‌و هوایی و عوامل دیگر برخورد می‌کند. جهت افزایش بهره وری دولت جمهوری دومینیکن در نظر دارد سرمایه انسانی را تقویت کند، رقابت و نوآوری را ارتقا دهد، کارایی مخارج عمومی و مالیاتی را بهینه سازد و همچنین انعطاف پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی را بهبود بخشد. 

https://listindiario.com/economia/20230803/republica-dominicana-necesitara-aumentar-productividad-sostener-crecimiento_766540.html

 

بانک رزرو جمهوری دومینیکن  177 میلیون دلار  به شرکت های کوچک و متوسط اختصاص می دهد

کنفدراسیون شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط بخش ساختمانی جمهوری دومینیکن اعلام کرد که "بانکو د رزرواس (بانک رزرو) مبلغ 10 میلیارد پزو (177.5 میلیون دلار) برای اعطای وام به شرکت‌های خرد،  کوچک و متوسط بخش ساخت و ساز اختصاص داده است. مدیران کنفدراسیون مذکور ضمن ابراز تشکر به دولت و مدیران بانک تاکید نمودند که تصمیم مزبور به معنی آغاز روند توسعه بخش ساخت و ساز و به نفع توسعه اقتصادی کشور است. 

https://elnacional.com.do/dicen-br-destina-10-mil-mm-para-sector-mipymes/

60.1 درصد از جوانان دومینیکن صرف نظر از سطح اقتصادی خود می خواهند به خارج مهاجرت کنند

انجمن ملی کارآفرینان جوان (ANJE) اعلام کرد که علیرغم اینکه اکثریت جوانان دومینیکن شغل دارند و تمام هزینه‌های خود را تامین می‌کنند، 60.1 درصد از آنها به فکر ترک کشور افتاده اند. بر اساس یک مطالعه انجام شده، دو دلیل اصلی تمایل جوانان به مهاجرت دستیابی به فرصت های شغلی بهتر (21%) یا افزایش حقوق (17%) است.

https://elnacional.com.do/60-1-de-jovenes-en-rd-quieren-emigrar-sin-importar-nivel-socioeconomico-segun-anje/

خاموشی‌ها بر هزینه صنایع  در دومینیکن تاثیر می‌گذارد

آقای خولیو ویرخیلیو براچه، رئیس انجمن صنایع دومینیکن(AIRD) گفت که خاموشی‌های مداوم بر هزینه‌های صنعت و صنایع کشور تأثیر می‌گذارد. اگرچه خاموشی‌ها توسط شرکت‌های توزیع برق (Edes) برنامه‌ریزی‌شده  است و معمولا در طول روز صورت می‌گیرند اما تعدادی از بخش‌ها هستند که به دلیل خرابی‌های مداوم، همچنان خارج از این برنامه‌ها دچار خاموشی می‌شوند. آقای براچه گفت که در تابستان به دلیل افزایش گرما تقاضای زیادی برای برق وجود دارد و به همین دلیل است که بسیاری از صنایع در خدمات رسانی دچار وقفه می‌شوند و در نتیجه هزینه‌های بخش صنعت افزایش یافته زیرا مجبور می‌شوند از ژنراتورهای اضطراری استفاده کنند. 

https://listindiario.com/economia/20230727/apagones-impactando-costo-industrias_765401.html

در سال 2022 شرکت های خرد و کوچک و متوسط 85 % از وام های تجاری را متمرکز کردند

رقم 38.6 درصد از تولید ناخالص داخلی جمهوری دومینیکن به شرکت های خرد، کوچک و متوسط تعلق دارد و تا ماه دسامبر سال گذشته 85 درصد از کل اعتبارات تجاری اختصاص داده به بخش خصوصی را به مصرف رسانده اند . بر اساس گزارشی تحت عنوان : « شرکت های خرد ، کوچک و متوسط در نظام مالی» که توسط سازمان نظارت بر بانک های دومینیکن تهیه شده است این شرکت ها (1.5 میلیون شرکت از این دست در دومینیکن ثبت شده اند) حدود 2.2 میلیون شغل (معادل 54.4 درصد از جمعیت مشغول به کار) را به خود اختصاص داده و 99 درصد کل شرکت های کشور را تشکیل می دهند. . 50.98 درصد از شرکت های خرد ، کوچک و متوسط در اماکن ثابت قرار دارند، در حالی که 26.78 درصد در اماکن سیار فعالیت می‌کنند. 

https://listindiario.com/economia/20230730/empresas-mipymes-concentraron-85-creditos-comerciales-2022_765838.html

آب: چالش فعلی در استراتژی توسعه پایدار دومینیکن

داده‌های بانک جهانی در مورد دسترسی به آب در جمهوری دومینیکن در سال 2022 نشان می دهد که از هر 10 نفر در کشور 9 نفر از آب بسته بندی شده به عنوان منبع آب آشامیدنی استفاده می‌کنند. این امر نه تنها دسترسی به آب آشامیدنی برای آسیب پذیرترین بخش جمعیت تحت را تأثیر قرار می دهد بلکه مقدار قابل توجه زباله پلاستیکی را تولید می‌کند. از سوی دیگر 82 درصد از آب مصرفی در جمهوری دومینیکن  در زمینه کشاورزی مصرف می‌شود که 70 درصد آن به دلیل شیوه‌های آبیاری ناکارآمد هدر می رود. بدون دسترسی عادلانه و فراگیر به آب نمی‌توان به توسعه پایدار فکر کرد و باید به ارزش واقعی اقتصادی، طبیعی، اکوسیستمی و حیاتی آب توجه نمود .

https://listindiario.com/economia/20230719/agua-reto-actual-estrategias-sostenibilidad-empresarial_764188.html

پارلمان دومینیکن قصد دارد قانون مربوط به اکتشاف و بهره برداری از نفت را اصلاح کند

در تاریخ 29 ژوئن، قوه مجریه نامه و سند قانونی را به مجلس سنا ارسال کرد با هدف اصلاح قانون شماره 4532 سال 1956 در مورد اکتشاف، بهره برداری و فرآوری نفت و سایر هیدروکربن‌ها که به شرکت های خارجی اجازه دهد تا امکان انجام عملیات را در کشور داشته باشند. بر اساس نامه امضا شده توسط آقای لوئیس ابینادر، رئیس جمهور دومینیکن قانون فعلی همکاری، سرمایه گذاری و مشارکت دولت ها و فعالان خارجی در اکتشاف و بهره برداری از هیدروکربن‌ها در جمهوری دومینیکن را ممنوع می‌کند که "رشد اقتصادی این بخش را محدود می نماید». علیرغم اینکه قانون فعلی هنوز اجازه انجام فعالیت های اکتشاف یا بهره برداری به شرکت های خارجی را نمی دهد لیکن در سال 2019 قراردادی به نفع یک شرکت آمریکایی برای فعالیت در زمینه اکتشافات نفتی در قلمرو ملی منعقد شد.

https://listindiario.com/economia/combustibles/20230721/congreso-busca-modificar-ley-permitiria-explotacion-petroleo-extranjeros_764467.html

برنامه "Rutas Mipymes" 85 میلیون پزو به شرکت های کوچک و متوسط در شهرداری موکا تحویل داد

 وزارت صنعت و بازرگانی و شرکت های خرد، کوچک و متوسط دومینیکن پروژه "Rutas Mipymes" را در شهرداری موکا، استان اسپالیات افتتاح کرد. در این مراسم وزارت صنعت و بازرگانی و شورای ملی توسعه و حمایت از شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط (Promipyme) در مجموع 85 میلیون پزو (بیش از 1.5 میلیون دلار)  به 464 شرکت در شهر موکا تحویل دادند. «روتاس میپیمس» ابتکاری از سوی وزارت صنعت، بازرگانی و شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط جمهوری دومینیکن است که هدف اصلی آن ایجاد ویترینی برای کارآفرینان خرد و کوچک است تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند و تبلیغ کنند.

https://listindiario.com/economia/20230720/ruta-mipymes-entrega-rd-85-millones-pequenos-negocios-moca_764384.html

بهبود جاده‌ها، کشاورزی، آموزش و امنیت عوامل کلیدی برای توسعه مناطق جنوبی است

آقای پاول ایسا کنترراس، وزیر اقتصاد جمهوری دومینیکن   بهبود زیرساخت های جاده‌ها، به روز رسانی بخش کشاورزی، آموزش و امنیت عمومی را به عنوان عوامل کلیدی برای پیشرفت اقتصادی و اجتماعی مناطق جنوب شرقی کشور دانست. در چارچوب برگزاری سومین دور رویداد «گفتگوهای توسعه» که در مقر دانشگاه خودمختار سانتو دومینگو (UASD) در شهرداری انریکیجو، با حضور خانم راکل پنیا معاون رئیس جمهور برگزار شد، آقای کنتراس گفت که بهبود زیرساخت های مربوط به جاده‌ها برای ارتباط کل منطقه انریکیجو با بازارهای محصولات و خدمات ضروری است. وی همچنین بر اهمیت به روز رسانی فناوری‌ها در بخش کشاورزی برای توسعه صنایع کشاورزی با مشارکت عادلانه تولیدکنندگان در این فرآیند تاکید نمود. 

https://listindiario.com/economia/20230803/vias-modernizacion-agricola-educacion-seguridad-son-factores-claves-desarrollar-sur_766562.html

جامائیکا :

بانک توسعه کارائیب 1.8 میلیون دلار بودجه برای حمایت از صنایع فرهنگی در جامائیکا اختصاص داد

کارآفرینان خلاق در جامائیکا از بیش از 1.8 میلیون دلار بودجه جدید که اخیراً توسط بانک توسعه کارائیب (CDB) برای حمایت از توسعه صنایع فرهنگی و خلاقیت منطقه اعطا شده است، بهره مند خواهند شد. آقای دانیل بست، مدیر پروژه‌ها در  CBD گفت که این سرمایه‌گذاری تا حدی به پوشش دادن نیازها و پر کردن فضاهائی کمک خواهد کرد که به مدت زیاد خالی بودند و فعالیت های مانند تجارت و صادرات، بازاریابی و توزیع، توسعه منابع انسانی و تحقیق را تسهیل خواهد نمود.

https://www.jamaicaobserver.com/business/cdb-commits-us1-8-million-to-cci-funding/

تاکید وزیر مسئول مهارت ها و تحول دیجیتال جامائیکا بر بحران سرمایه انسانی در کشور

خانم سناتور دانا موریس دیکسون، وزیر مسئول مهارت ها و تحول دیجیتال در دفتر نخست وزیری گفت که بازار کار جامائیکا اکنون با بحران مواجه است زیرا 13 درصد از فارغ التحصیلان دبیرستان استانداردهای سواد آموزی و ریاضی را رعایت نمی‌کنند. وی طی سخنرانی خود در نشست تجاری سازمان بخش خصوصی جامائیکا با عنوان: "رها کردن سرمایه انسانی جامائیکا: آماده شدن برای آینده" گفت که کارفرمایان جامائیکایی در یافتن کارمندان مناسب با مشکل مواجه خواهند شد . وی بر نیاز به بازسازی سیستم آموزشی برای مقابله با رکود اقتصادی تاکید نمود. 

https://www.jamaicaobserver.com/business/this-is-a-crisis/

رویداد «Caribbean Travel Marketplace» در جامائیکا برگزار خواهد شد

جامائیکا میزبان چهل و دومین دور رویداد « Caribbean Travel Marketplace» مربوط به انجمن هتل و جهانگردی کارائیب خواهد بود که از 20 الی 22 می 2024 برگزار خواهد شد. مهمترین رویداد سازمان مذکور خریداران و فروشندگان محصولات و خدمات توریستی منطقه کارائیب را گرد هم می آورد.  در این راستا آقای ادموند بارتلت، وزیر جهانگردی جامائیکا گفت که در رویداد مزبور می‌توانیم به دنیا نشان دهیم که چگونه تاب آوری در بخش جهانگردی کارائیب منطقه را مقصد امنی برای مردم محلی و بازدیدکنندگان خارجی کرده است.»

https://www.prensa-latina.cu/2023/07/24/jamaica-sera-sede-de-importante-foro-de-turismo-del-caribe

وضعیت فرودگاه اصلی جامائیکا پس از بیماری کوید 19 بهبود یافت

در حالی که بهبود ترافیک هوایی جهانی به 72 درصد نسبت به وضعیت موجود قبل از بیماری عالمگیر (91 درصد در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب) رسیده است، بهبود فرودگاه بین المللی سانگستر (SIA) در شهر مونتگو بی(جامائیکا) به 92 درصد رسیده است. خانم آدلی دیدریک، رئیس و مدیر عامل سازمان فرودگاه‌های جامائیکا، گفت که انتظار می‌رود فرودگاه سانگستر تا پایان سال 2023 پنج میلیون مسافر را جابجا کند، که منجر به انتقال فرودگاه از رده "فرودگاه کوچک" به رده "فرودگاه متوسط" می‌شود"، که این یک دستاورد تاریخی برای بخش هوانوردی جامائیکا است.

https://jamaica-gleaner.com/article/lead-stories/20230731/mbj-airports-outperforms-intl-counterparts

هائیتی :

وضعیت امنیت غذایی در هائیتی بسیار بحرانی است

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط سازمان ملل در ماه آوریل، پس از شورش های پایان سال 2008، زلزله 12 ژانویه 2010، اعتراضات 2018 و 2019، بیماری عالمگیر کووید-19 و جنگ در اوکراین، بحران غذایی در هائیتی به اندازه‌ای نگران‌کننده است که نزدیک به نیمی از مردم کشور را تحت تأثیر قرار داده است. وضعیت فاجعه بار اقتصاد هائیتی در چهار سال گذشته، فضای زیادی برای مانور رهبران این کشور باقی نمی‌گذارد. در ماه آوریل 2023 دولت کشور  به رهبری نخست وزیر آریل هنری اعلام کرد که 21 میلیارد و 600 میلیون گورد (حدود 158 میلیون دلار ) را برای مبارزه با ناامنی غذایی هزینه نموده اما تا به حال قیمت محصولات ضروری آنطور که انتظار می رفت کاهش نیافته است. نرخ رشد تورم خیلی کم کاهش یافته است (از 48.2 درصد در ماه مارس 2023 به  47.9 درصد در ماه آوریل و 46.4 درصد در ماه  می 2023). با وجود این تلاش ها کشورهای‌هائیتی و کوبا (پس از ونزوئلا و آرژانتین) 2 کشور در منطقه (سلاک) با بالاترین نرخ تورم هستند. 

https://lenouvelliste.com/article/243648/combien-de-temps-les-haitiens-tiendront-ils-face-a-la-flambee-des-prix-et-linsecurite-grandissante

سنت وینسنت و گرنادین :

مدیر عامل صندوق توسعه عربستان از سنت وینسنت بازدید می‌کند

سلطان المرشاد، مدیر عامل صندوق توسعه عربستان سعودی (SFD) و هیات همراهش در سنت وینسنت و گرنادین با نخست وزیر آن کشور آقای رالف گونسالوس و مقامات دیگر دولت ملاقات کردند. در این دیدار دو طرف اولویت‌های بعدی همکاری‌های دوجانبه برای توسعه و همچنین پیشرفت پروژه‌هایی که با کمک صندوق عربستان سعودی در این کشور اجرا می‌شوند را مورد بحث و بررسی قرار دادند. آقای دکتر رالف گونسالوز گفت: "SFD همبستگی قابل توجهی با دولت و مردم سنت وینسنت و گرنادین‌ها نشان داده است که این از طریق حمایت آن نهاد از توسعه کشور با اعطای وام های با بهره اندک برای اجرای پروژه‌های بهداشت و صنایع خلاق اثبات می‌گردد . سفرصندوق سعودی  به دنبال امضای دو قرارداد برای اعطای وام در ماه می‌گذشته به ارزش 16 میلیون دلار صورت می‌گیرد.

https://caribbean.loopnews.com/content/saudi-fund-ceo-visits-st-vincent-following-signing-loan-agreements

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما