اخـبار اقتصادی سوئد
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته چهارم تیرماه 1402 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
ثبات نرخ تورم
بنابر ارقام جدید مرکز آمار سوئد، نرخ تورم بدون لحاظ اثرات نرخ بهره (CPIF) برابر با 6.4 درصد میباشد. این رقم بالاتر از برآوردهای 6.1 درصدی تحلیلگران بود، اما همچنان نسبت به نرخ 6.7 درصدی ثبت شده در ماه می، پایینتر است. رابرت برگکویست، اقتصاددان ارشد SEB، هشدار میدهد که تورم بالا میتواند باقی بماند، در حالی که یوهان پران، گزارشگر تجاری SR معتقد است که بانک مرکزی در سال جاری حداقل یک بار دیگر نرخ سیاست را افزایش خواهد داد که میتواند با کاهش مصرف، به کاهش تورم کمک نماید، اما هزینههای بهرهای را افزایش خواهد داد.
هشدار نسبت به شوک مالی جدید به خانوارها
بیش از یک سال است که سوئدیها به دلیل افزایش شدید نرخ تورم و همچنین افزایش نرخ بهره، از فشارهای اقتصادی فزایندهای رنج میبرند، اما در طول سال آینده، سررسید تثبیت بهره برای حداقل 57 درصد از ارزش کل وامهای رهنی برای خانوارها در سوئد منقضی میشود که به دلیل هزینههای اضافی که خانوادهها به دلیل بهره بالا متحمل خواهند شد، ممکن است بیش از نیمی از خانوادههای کشور را تحت تاثیر قرار دهد. طبق آمار سوئد، دوره تعیین سود وام به ارزش 2.32 تریلیون کرون سوئد قبل از ماه می سال آینده به پایان میرسد. خانوارهای سوئدی در ماه میگذشته بیش از 4 تریلیون کرون وامهای رهنی داشتند. تقریباً 57 درصد از این وامها دارای شرایط متغیر هستند و یا نرخ بهره این وامها در سال آینده منقضی میشود. با گذشت زمان، نسبت وام گیرندگانی که با نرخهای بهره بالاتر روبرو هستند، افزایش مییابد و نیاز به تعدیل وضعیت مالی آنها را ایجاب میکند. کسانی که از دارای مشکلات مالی عدیده هستند، میتوانند برای مدت معینی پرداخت قسط وام یا بهره را متوقف کنند، اما کارشناسان به افرادی که قادر به تحمل هزینههای افزایش یافته نیستند، توصیه میکنند که بتوانند به دنبال خانهای جایگزین بگردند تا از بار عظیم وام مسکن خلاص شوند.
عدم ممنوعیت واردات گاز روسیه
SVD در گزارشی نوشت، اگرچه همه طرفها خواستار توقف واردات گاز از روسیه شدهاند، اما این کالا همچنان به بازارهای سوئد وارد میشود. این واردات مربوط به گاز طبیعی مایع (LNG) است که در مسیرهای دریایی حمل میشود. Gasum که یک تامینکننده نیمه دولتی فنلاندی است، گاز طبیعی مایع را مستقیما از روسیه خریداری میکند و سپس نیاز مشتریان سوئدی، از جمله غول فولاد SSAB را تامین میکند. اولگا ویزانن، معاون ارتباطات در Gasum توضیح داد که گاز طبیعی مایع، بر خلاف سایر کالاها، در تحریمهایی که صادرات انرژی روسیه را هدف قرار میدهند، دیده نمیشود، با این حال، عمده گاز این شرکت، از کشورهای دیگر مانند نروژ تامین میشود.
سود چشمگیر بانکهای بزرگ در سه ماهه دوم سال 2023
سه بانک از چهار بانک بزرگ شمال اروپا گزارش دادند که به سمت ثبت رکوردهای جدید در سوددهی حرکت میکنند. نتایج سه ماهه دوم سال جاری نشان میدهد که Swedbank، سود خود را نسبت به سال گذشته، بیش از دو برابر کرده است. صورتهای مالی Nordea نیز نشان میدهد این بانک، از قبل از بحران مالی در سال 2008 به این اندازه ارقام مثبت بالایی را تجربه نکرده است. همچنین سود عملیاتی SEB برای سه ماهه دوم به 12 میلیون کرون رسید که یک جهش قابل توجه از 7 میلیون کرون سال گذشته است. عامل محرک این سودهای بالا، افزایش نرخهای بهره خالص (یعنی تفاوت بین هزینه بانکها برای پرداخت سود حسابهای پسانداز و سایر سپردهها در مقایسه با درآمد حاصل از بهره وام مسکن و سایر وامها) است. نرخهای بهره منفی در سالهای گذشته بسیاری از سوئدیها را به گرفتن وامهای بزرگ ترغیب میکرد، اما اختلاف فعلی بین سودهای عمده بانکها و بخش بزرگی از جمعیت که با مشکل مواجه هستند، انتقاداتی را برانگیخته است. الیزابت سوانتسون وزیر دارایی، با تمام بانکهای بزرگ سوئد گفتگو کرده است و در حال بررسی ابتکارات سیاسی برای افزایش رقابت بین بانکها است، اما مدیرعامل Swedbank از عملکرد بانکها دفاع کرده و میگوید که برای جلوگیری از بحران مالی، داشتن بانکهای سودآور الزامی است.
احتمال وقفه در صادرات خودرو
رادیو سوئد گزارش میدهد که تا پایان سال جاری، تغییری در توافق تجاری اتحادیه اروپا و بریتانیا رخ خواهد داد که میتواند ضربهای به بخش خودروی اروپا وارد کند. ماتیاس برگمن از Mobility Sweden هشدار داده است که استثنایی برای صادرات وسایل نقلیه الکتریکی به بریتانیا وجود داشته است که در 31 دسامبر پایان خواهد یافت و میتواند صادرات خودروهای برقی به بریتانیا را گرانتر کند. وی معتقد است در صورت عدم تمدید این استثناء برای سه سال آینده، صادرات حدود 1.5 میلیون خودرو از دست خواهد رفت.
درخواست یارانه دولتی برای تولید کامیونهای الکتریکی
با وجود رکورد فروش سه ماهه 141 میلیارد کرونی برای تولیدکننده کامیون AB ولوو، مارتین لوندستد، مدیرعامل این شرکت درخواست یارانههای دولتی بیشتر برای عرضه کامیونهای برقی نموده است. گروه صنعتی Transportföretagen هشدار داد که هزینه ساخت کامیون الکترونیکی دو تا سه برابر گرانتر از کامیونهای دیزلی است و این موضوع میتواند برقیسازی را مختل یا متوقف کند. این گروه صنعتی پیشنهاد میکند که دولت برای تحریک تولید، یارانههایی در نظر بگیرد. مارتین لوندستد نیز موضع مشابهی اتخاذ کرده و میگوید که کشورهای دیگر قبلا محرکهایی را در این خصوص اعمال کردهاند.