معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۴

اخبار اقتصادی پرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی پرو در هفته چهارم تیرماه 1402 ، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

مشارکت پرو در نمایشگاه تجاری بین المللی کره جنوبی

سفارت پرو در کره جنوبی در نمایشگاه بین المللی تجاری سئول (Import Good Fair) که با پشتیبانی انجمن صادرکنندگان کره جنوبی (KOIMA) در هفته نخست ماه ژوئیه برگزار شد شرکت کرد. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ۶۰ تن از رؤسای نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای مختلف جهان حضور داشتند. غرفه پرو عمدتا به ترویج محصولات صادراتی پرو به ویژه منسوجات بافته شده از پشم آلپاکا و فرهنگ غذایی این کشور امریکای جنوبی پرداخت. همچنین شرکت پرویی مانواتا به عرضه نوع خاصی از شاه بلوط منطقه آمازون پرداخت. برگزاری این نمایشگاه با شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان پرو و کره جنوبی مقارن شده است. 

منبع: سایت وزارت خارجه پرو،  ۱۴ جولای ۲۰۲۳.

تایید توافق جهانی صید در سازمان تجارت جهانی توسط دولت پرو

وزیر خارجه پرو در تاریخ ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۳ به صورت رسمی در مقر سازمان جهانی تجارت در ژنو سند تایید توافق نظام صیادی را تسلیم رئیس این سازمان کرد. خانم آنا خرواسی خاطر نشان ساخت که این سند از جمله مهمترین دستاوردهای تاریخی پرو برای نیل به اهداف توسعه پایدار است. مدیر کل سازمان تجارت جهانی نیز تلاش پرو در پیوستن به این توافق را که پیش از بسیاری از کشورهای بزرگ جهان صورت گرفته است ستود. وزیر خارجه پرو این توافق را نخستین در زمینه محیط زیست به ویژه حفاظت از اقیانوس ها از طریق ممنوعیت صید غیر قانونی و حفظ جمعیت ماهی‌ها و آبزیان برشمرد.

اعضای این توافق شامل سوئیس،‌سنگاپور،‌سیشل، امریکا، کانادا، ایسلند، امارات متحده عربی، اتحادیه اروپا، نیجریه،‌بلیز، چین، ژاپن، گابن و پرو می‌شوند. موقعیت جغرافیایی راهبردی و قرار گرفتن پرو در مسیر جریان دریایی هومبولت موجب برخورداری این کشور از منابع ارزشمند صید و انواع ماهی با جمعیت فراوان شده است.

منبع: سایت وزارت خارجه پرو، ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۳.

افزایش 5.6 درصدی صادرات غیر سنتی پرو در نیمه نخست سال ۲۰۲۳

طبق آمارهای بانک مرکزی پرو صادرات محصولات غیر سنتی در دوره ژانویه تا ۲۰۲۳ افزایشی 5.6 درصدی داشته است که دلیل عمده آن رشد 4.2 درصدی تولید آبزیان و شیلات، افزایش 1.3 درصدی میانگین بهای محصولات نساجی و تولیدات معدنی غیر فلزی بوده است. در این مدت فروش انگور و آووکادوی پرو نیز در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به ترتیب 25.2 درصد و 37.9 درصد افزایش داشته است. رشد میانگین صادرات محصولات غیر سنتی پرو در پنج سال اخیر 8.8 درصد بوده که دلیل عمده آن توسعه صادرات به بازارهای آسیا و اروپا بوده است.

منبع: روزنامه ال کومرسیو، ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۳.

۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی پرو در بخش کشاورزی در معرض تهدید پدیده ال نینیو قرار دارد

اداره ملی مدیریت اقیانوس شناسی و پدیده‌های جوی امریکا (NOAA) اعلام کرد که پدیده ال نینیو در جریان است و به تدریج تا ماه دسامبر سال جاری در شدیدترین حالت خود قرار خواهد داشت. زیان‌های اقتصادی حاصل از آخرین دوره پدیده ال نینیو در پرو که در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد بیش از ۳ میلیارد دلار بود. اسکار چاوز، رئیس مؤسسه اقتصاد و توسعه شرکت ها (IEDEP) وابسته به اتاق بازرگانی لیما (CCL) اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ اثرات منفی این پدیده جوی بیش از ۲۵ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور را در معرض تهدید قرار می دهد. اظهارات این مقام اتاق بازرگانی لیما ناظر بر این واقعیت است که زمین‌های زراعی استان‌های تومبس،‌پیورا،‌لامبایه که، لالیبرتاد و آنکاش آسیب پذیرترین مناطق در برابر پدیده ال نینیو بوده و این مناطق ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی بخش کشاورزی را بخود اختصاص داده اند.

منبع: روزنامه پرو ۲۱، ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۳.

رشد گردشگری پرو از سطح پیش از همه گیری فراتر خواهد رفت

خوان کارلوس ماتیوس، وزیر تجارت خارجی و گردشگری پرو پیش بینی کرد که این کشور در بخش گردشگری تا سال ۲۰۲۶ از سطح پیش از همه گیری کرونا نیز فراتر خواهد رفت. وزیر گردشگری در مصاحبه با روزنامه ال پروانو خاطر نشان ساخت که در سال ۲۰۲۶ شمار بازدیدکنندگان خارجی از پرو به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید که از میزان ثبت شده در سال ۲۰۱۹ (۴ میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر) افزون تر خواهد بود. وی با اشاره به موانع موجود در صنعت گردشگری تصریح کرد که این کشور افزون بر سرمایه گذاری بر روی محصول (مقاصد گردشگری) بر ارتقای زیرساخت ها در این بخش در چارچوب یک طرح دولتی موسوم به کوپسکو تاکید کرد. پیش بینی می‌شود در سال جاری ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر خارجی از پرو بازدید کنند که ناظر بر رشدی ۵/۱۰ درصدی به نسبت سال ۲۰۲۲ است.

منبع: روزنامه لاخستیون،‌ ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۳.

وزارت تجارت خارجی: صادرات پرو در سال جاری به ۶۵ میلیارد دلار خواهد رسید

خوان کارلوس ماتیوس، وزیر تجارت خارجی و گردشگری پرو اعلام کرد که صادرات پرو تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۶۵ میلیارد خواهد رسید که به نسبت سال گذشته ۲درصد رشد را نشان می دهد. او خاطر نشان ساخت که پرو در توسعه صادرات به رشدی پایدار دست یافته و تنها در سال ۲۰۲۰ به سبب اثرات منفی همه گیری کرونا شاخص های صادرات این کشور روند کاهشی از خود نشان دادند. در سال ۲۰۲۰ صادرات پرو 17.6 درصد کاهش یافت اما به سرعت جایگاه خود را بازیافت به نحوی که به سرعت به رقم تاریخی ۵۰ میلیارد دلار رسید و سپس در سال ۲۰۲۱ از مرز ۵۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار عبور کرد و در سال ۲۰۲۲ در حدود ۶۳ میلیارد دلار ثبت شد.

منبع: روزنامه لاخستیون،‌ ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۳.

کسری بودجه شش ماهه نخست سال پرو ۶/۲ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است

آلکس کونتره راس، وزیر اقتصاد و دارایی پرو اعلام کرد که کسری بودجه کشور در نیمه دوم سال به اندازه 2.6 درصد از تولید ناخالص داخلی بوده و از حد مورد انتظار و تعیین شده نظام مالی کشور عبور کرده است. با این وجود پیش بینی می‌شود در سه ماهه سوم و چهارم سال وضعیت کسری بودجه کشور بهبود یافته و به ترتیب در حد 2.5 و 2.1 درصد به ثبت برسد. حد قابل تحمل کسری بودجه تعیین شده توسط دولت 2.4 درصد است. وزیر اقتصاد اعمال سیاست های اصلاحی جدید در ساختار مالی کشور را به ویژه در میانه پدیده جوی ال نینیو برای ثبات اقتصادی کشور امری ضروری می داند.

منبع: روزنامه لاخستیون،‌ ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۳.

پارک صنعتی آنکٌن پروژه ۷۶۲ میلیون دلاری دولت پرو برای توسعه شمال پایتخت

یکی از پروژه‌های کلان دولت که از طریق آژانس ترویج سرمایه گذاری بخش خصوصی به اجرا می رساند اعطای امتیاز پروژه پارک صنعتی آنکٌن است که هدف از آن توسعه شمال پایتخت است. طبق آمار وزارت اقتصاد و دارایی این پروژه از سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ آغاز بکار می‌کند. در حال حاضر در مرحله برگزاری مناقصه بوده و هزینه در نظرگرفته شده برای اجرای آن ۷۶۲ میلیون دلار است. تاکنون پنج شرکت بزرگ جهان که در اجرای پروژه‌های پارک صنعتی فعالند برای انجام این پروژه اعلام آمادگی کرده اند.

محدوده زمینی که پروژه در آن اجرا می‌شود هزار و ۳۳۸ هکتار و زیربنای آن ۷۱۵ هکتار است که برای احداث ساختمان‌های صنعتی و تجاری، تفریحی، خدمات و منطقه بارگیری کامیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرار است این پروژه در ۴ مرحله سرمایه گذاری ظرف مدت ۲۲ سال به اجرا درآید. به گفته وزیر تجارت اجرای این پروژه ۲۸۰ میلیون دلار به توسعه صادرات این کشور کمک کرده و ۱۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۳.

کاهش ۱۰ درصدی تولید بلوبری پرو

از ماه مه که فصل جدید تولید بلوبری در پرو آغاز شد تا میانه ماه جولای این کشور در حدود ۷ هزار و ۱۲۷ تن میوه تازه صادر کرده است که به نسبت فصل پیشین میزان حجم صادرات این محصول کاهش یافته است. از این میزان ۸۸ درصد به صورت دریایی و ۱۰ درصد به صورت هوایی صادر شده است. بلوبری اُرگانیک نزدیک به ۷ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده که در حدود ۵۰۰ تن می‌شود. تا این تاریخ حدود ۱۰ درصد از میزان صادرات بلوبری پرو کاسته شده که ناظر بر افزایش ۴ تا ۵ درجه ای دمای هوا بر اثر تغییرات آب و هوایی ناشی از پدیده ال نینیو است که طی ۲۵ سال گذشته بی سابقه بوده است و بر تولید برخی از انواع بلوبری مؤثر بوده است.

منطقه لالیبرتاد با۵۰ درصد از تولید بلوبری کشور بیشترین میزان کشت و برداشت در پرو را به خود اختصاص داده و سپس آنکاش با ۱۴ درصد، لامبایه که با ۱۲ درصد، پیورا با ۱۰ درصد، لیما با ۱۰ درصد، ایکا با ۳ درصد و موکه گوا با ۱ درصد دیگر مناطق تولید کننده بلوبری هستند. 

منبع: روزنامه ال کومرسیو، ۲۰ جولای ۲۰۲۳.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما