معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته چهارم تیر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی بانک توسعه آسیایی از کاهش رشد اقتصادی ویتنام

بانک توسعه آسیایی (ADB) در آخرین گزارش خود از اقتصادی ویتنام، به دلیل تداوم چالش‌های اقتصادی در این کشور، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ویتنام در سال جاری را از 6.5 درصد به 5.8 درصد کاهش داده است. این بانک در گزارش خود تاکید داشته است بخش‌های صنعت و تولیدات کارخانه‌ایی ویتنام به دلیل تقاضای ضعیف خارجی، با چالش و مشکل مواجه هستند. بر اساس این گزارش، پیش‌بینی این بانک از نرخ رشد اقتصادی ویتنام در سال 2024 نیز از 6.8 درصد به 6.2 درصد کاهش داده شده است. پیش‌بینی بانک، ثبات نرخ تورم 4 درصدی در ویتنام برای سال جاری و سال 2024 می‌باشد. پس از ثبت نرخ رشد اقتصادی 3.72 درصدی برای شش ماه نخست سال جاری، بسیاری از موسسات و بانکها، پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصادی ویتنام را کاهش داده‌اند. این بانک پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی منطقه آسیا پاسفیک در سال جاری را 4.8 درصد اعلام نموده که عمده آن ناشی از تقاضای بخش داخلی می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/adb-lowers-vietnam-s-gdp-growth-forecast-4631357.html

 کمک و حمایت آمریکا از ویتنام در ساخت میکروچیپ‌ست ها

وزیر خزانه آمریکا در سفر به ویتنام و دیدار با نخست‌وزیر این کشور از عزم و اراده کشورش به کمک و حمایت از ویتنام در ساخت نیمه‌هادی‌ها و بهبود و ارتقاء ظرفیت انرژ‌ی‌های نو در ویتنام صحبت نمود. وی اشاره داشت، آمریکا، ویتنام را به عنوان یکی از شرکای کلیدی در پیشبرد «هند-پاسفیک آزاد و باز» می‌داند. وی اظهار داشت آمریکا خواهان ارتقاء همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ویتنام بوده و برای تقویت همکاری‌ها در زمینه زنجیره عرضه بر اساس مشارکت جامع و قابل اعتماد برنامه‌ریزی نموده است. وی پیشنهاد افزایش همکاری‌‎ها از سوی خزانه‌داری آمریکا به بانک مرکزی ویتنام و وزارت دارایی این کشور به منظور نوسازی و مدرن‌سازی در زمینه سیاست‌گذاری و مکانیسم نرخ ارز و دسترسی به منابع مالی بین‌المللی ارائه نمود. در پاسخ، نخست وزیر ویتنام نیز اعلام داشته است توسعه زنجیره عرضه و ساخت نیمه‌هادی‌ها از اولویت‌های دولت ویتنام می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/us-offers-to-help-vietnam-make-microchips-4632133.html

 کاهش قیمت فولاد در ویتنام به کمترین میزان در سه سال گذشته

در نتیجه کاهش تقاضا، قیمت فولاد در ویتنام به کمترین میزان در سه سال گذشته رسیده است. در آخرین تعدیلات قیمتی، بزرگترین شرکت فولادی ویتنام به نام Hoa Phat Group قیمت محصولات خرده فروشی خود از جمله میگرد را با 0.97 درصد کاهش به 14.24 میلیون دونگ برابر با 602 دلار در هر تن رساند. این شرکت قبل از آن، قیمت فولاد کلاف را با 1.74 درصد کاهش به 14.07 میلیون دونگ در هر تن کاهش داده است. سایر شرکتهای فولادی ویتنام نظیر Viet Y، Viet Duc، Kyoei Vietnam و Pomina نیز قیمت محصولات خود را کاهش داده‌اند. بر اساس آمار پلتفروم استیل آنلاین، این قیمت‌ها کمترین میزان نسبت به قیمت‌های اواخر سال 2020 می‌باشد. معاون مدیرعامل این پلتفرم اظهار داشته است بسیاری از کشورهای جهان در تلاش جهت کنترل تورم می‌باشند و از این رو، پروژه‌های ساختمانی جدید را به تعویق انداخته‌اند که در نتیجه آن قیمت‌های فولاد نیز کاهش یافته است. در ویتنام، اگر چه در این فصل از سال، تقاضا برای فولاد بالا بوده است، اما کارخانه‌های تولیدی فولاد شاهد کاهش سفارشات بوده‌اند. بر اساس اعلام اتحادیه فولاد ویتنام، فروش فولاد در شش ماه ابتدای سال با 17.5 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 12.5 میلیون تن رسیده است. تولید فولاد در مدت، 149000 تن بیشتر از میزان تقاضا بوده است.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/steel-prices-dip-to-near-three-year-low-4631858.html

 قیمت برنج صادراتی ویتنام؛ بالاترین میزان در 10 سال گذشته

بر اساس آخرین آمار اداره کل آمارهای عمومی ویتنام، این کشور در نیمه نخست سال جاری 4.2 میلیون تن برنج به ارزش 2.26 میلیارد دلار به خارج از این کشور صادر نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، به لحاظ ارزش 21 درصد و به لحاظ وزنی 32 درصد افزایش نشان می‌دهد. متوسط قیمت برنج صادراتی ویتنام در ماه ژوئن به 650 دلار در هر تن رسیده است که نسبت به ماه قبل از آن، 9 درصد و نسبت به ماه ژوئن سال گذشته 21 درصد افزایش نشان می‌دهد. قیمت برنج صادراتی ویتنام در نیمه نخست سال جاری به 539 دلار در هر تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش داشته و بالاترین میزان در 10 سال گذشته می‌باشد. وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، دلیل این افزایش شدید قیمت برنج را، کاهش عرضه جهانی برنج و اثرات تغییرات الگوی آب و هوایی النینو ذکر نموده است. بازارهای اصلی صادراتی برنج ویتنام، کشورهای فیلیپین و چین می‌باشند. همچنین در نیمه نخست سال جاری، صادرات این کالای صادراتی ویتنام به بازارهای جدید شامل کشورهای اندونزی، شیلی، ترکیه، سنگال، رکورد رشد 1100 تا 16000 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت نموده است. 

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/rice-export-prices-reach-10-year-high-4629831.html

دستور نخست وزیر ویتنام مبنی بر اولویت دادن سرمایه‌ها به بخش‌های تولیدی و تجاری

نخست وزیر ویتنام بصورت وبیناری در مراسم مرور بر برنامه‌های بانک مرکزی ویتنام شرکت نموده و از بانک مرکزی و شبکه بانکی این کشور خواسته است به منظور افزایش رشد اقتصادی، سرمایه‌های خود را با اولویت بخش‌های تولیدی و تجاری تخصیص دهند. وی هدف از این اولویت‌بندی را تثبیت اقتصاد کلان، کنترل تورم و و بدهی‌های بخش دولتی ذکر نموده است. وی همچنین از بانک مرکزی این کشور درخواست نموده است بصورت فعال، منعطف و موثر بر سیاستهای پولی نظارت داشته باشد. آقای فام مین چین ابراز داشته است سرمایه‌ها می‌بایست با اولویت فعالیت‌های تاثیرگذار بر افزایش رشد اقتصادی تخصیص یافته و همزمان بانکها با کاهش نرخ بهره، دسترسی شهروندان ویتنامی و کسب و کار را به منابع مالی تسهیل نمایند. همچنین با اشاره به اندازه متوسط انتشار اوراق قرضه شرکتی در ویتنام نسبت به بازارهای کشورهای رقیب، از بانکهای بزرگ درخواست داشته است تامین مالی از طریق انتشار اوراق قرضه شرکت در راستای احیای اقتصادی را شدت بخشند.

https://e.vnexpress.net/news/economy/pm-orders-prioritising-capital-for-production-trade-to-propel-growth-4629685.html

پیش‌بینی کاهش رشد سودآوری بانکهای ویتنام در سال جاری

بر اساس برآورد و پیش‌بینی صندوق اوراق بهادار بانک ویتکوم بانک ویتنام (بزرگترین بانک دولتی این کشور) به دلایل کاهش نرخ رشد اعتبارات بانکها، افزایش بدهی‌های سوخت شده و معوق بانکها و کاهش حاشیه نرخ سود و نرخ سپرده بانکها در ویتنام، انتظار می‌رود رشد سودآوری بانکها در سال جاری به 10 درصد کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری، کل رشد سود در صنعت بانکداری ویتنام به 10 درصد برسد. این در حالی است که در سال گذشته، میزان رشد سود بانکها 34 درصد اعلام گردید که برخی از بانکها نیز به رکورد میزان جدیدی از بالاترین سود دست یافتند. بر اساس برآوردهای این صندوق، رشد اعتبارت بانکها در سال جاری 12 درصد خواهد بود که این میزان در سال گذشته 14.5 درصد گزارش شده است. در نتیجه کاهش سفارشات خارجی شرکتهای ویتنامی، رشد اعتبارات در ماه ژوئن سال جاری، اندکی بیش از 4 درصد بوده است و این در حالی است که رشد اعتبارات شبکه بانکی در ماه مشابه سال گذشته رقم 9.35 درصد گزارش شده بود. همچنین بدهی‌های مشکوک‌الوصول و سوخت شده بانکها نیز در حال افزایش بوده است. در سه ماهه ابتدای سال جاری، نرخ این بدهی‌ها به سرمایه بانکها از 1.6 درصد به 1.9 درصد افزایش یافته است. افزایش این نرخ در نتیجه رکود حاکم بر بازار مسکن این کشور می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/banks-to-see-slower-profit-growth-in-2023-forecast-4630073.html

 افتتاح 4 دفتر شرکت اکتشاف نفت و گاز ویتنام در کشورهای عضو اتحادیه آ.سه.آن

شرکت اکتشاف و خدمات اکتشاف نفت و گاز ویتنام (PV Drilling) اعلام کرده است به منظور توسعه حضور خود در منطقه آ.سه.آن، 4 دفتر در کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد می‌نماید. این دفاتر در کشورهای مالزی، تایلند، برونئی و اندونزی به منظور توسعه عملیات حفاری و اکتشاف ایجاد خواهد شد. هر چند در حال حاضر نیز شرکت PV Drilling در این کشور به منظور حفاری و اکتشاف حضور دارد. این شرکت قرارداد همکاری مهمی جهت عملیات حفاری در برای دوره 6 ساله با شرکت بروئنی Brunei Shell Petroleum Company Sdn Bhd (BSP) امضاء نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/pv-drilling-to-open-four-offices-in-asean-to-support-rig-operations-4629548.html

 افزایش 37 درصدی انتقال پولی ویتنامی‌های مقیم خارج به شهر هوشی‌مین

بر اساس گزارش دفتر هوشی‌مین بانک مرکزی ویتنام، انتقال پول ویتنامی‌های خارج از کشور به این شهر در نیمه نخست سال جاری با افزایش 37 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم 4.33 درصد رسیده است. انتقال پول ویتنامی‌های مقیم آسیا و آفریقا به داخل کشور و به طور مشخص شهر هوشی‌مین در این مدت به صورت قابل ملاحظه‌ایی نسبت به سال قبل رشد داشته است. در این میان انتقال پول ویتنامی‌های ساکن و مشغول به کار در آسیا به شهر هوشی‌مین، بالاترین سهم از میان سایر مناطق داشته به نحوی که 47 درصد رقم کل را تشکیل داده است. ویتنامی‌های مقیم آسیا در 6 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، 14.4 درصد بیشتر پول به شهر هوشی‌مین منتقل نموده‌اند. مقامات شهر هوشی‌مین در پی توسعه سیاستهایی جهت تشویق و رشد جذب سالانه حداقل 10 درصد این منابع به شهر در دوره منتهی به سال 2030 می‌باشند. بر اساس اطلاعات و آمار بانک جهانی، در سال 2022 ، ویتنام در میان ده کشور برتر جهان از لحاظ میزان ارسال پول اتباع مقیم خارج از کشور به داخل بوده است. در سال 2022، میزان انتقال پول با رشد سالیانه 5 درصدی به رقم 19 میلیارد دلار در سال رسید. انتقال پول ویتنامی‌های مقیم خارج از این کشور به داخل، همواره موضوعی با اهمیت از منظر بودجه برای این کشور بوده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/remittances-to-hcmc-up-37-4631745.html

 افزایش صادرات میوه و سبزیجات ویتنام در نیمه نخست سال جاری

بر اساس اطلاعات وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، در نیمه نخست سال جاری، صادرات برنج و میوه و سبزیجات این کشور به چین به ترتیب 35 و 64 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. این وزارت خانه اعلام داشته چنانچه صادرکنندگان میوه و سبزیجات ویتنام توجه بیشتری به کیفیت، طراحی و بسته بندی بر اساس نیاز بازار داشته باشند، صادرات این اقلام می‌تواند در نیمه دوم سال افزایش یابد. مقرر است در ماه سپتامبر و در حاشیه بیستمین نمایشگاه تجاری چین و آ.سه.آن، یادداشت تفاهم همکار‌ی‌های توسعه تجارت محصولات کشاورزی میان این وزارتخانه و استان‌های گوانجی و یوونان چین امضاء گردد. همچنین این وزارتخانه تاکید داشته است بصورت فعالانه‌ایی بر افزایش توسعه و تقویت تجارت میان ویتنام و بازارهای اصلی صادراتی ویتنام شامل چین، آمریکا و ژاپن تمرکز خواهد نمود.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/export-of-fruits-vegetables-spike-in-h1-4631646.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما