معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲

اخبار اقتصادی قزاقستان-آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم تیرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

متخصصان امور  پهپادها  روز حرفه‌ای خود را جشن می‌گیرند

DKNews.kz گزارش می دهد: با عنایت به اثربخشی پهپادها در انجام وظایف در زمان صلح و جنگ، در تاریخ 30 ژوئن 2022 به دستور وزیر دفاع، اداره توسعه و استفاده از سامانه‌های هوایی بدون سرنشین ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل شد.

در طول یک سال فعالیت، این بخش، مفهوم توسعه سیستم های هوایی بدون سرنشین در نیروهای مسلح را تدوین کرد، تغییراتی را به تعدادی از قوانین قانونی نظارتی و کار را برای یکسان سازی کارکنان واحدهای پهپاد در سربازان آماده کرد.

  متخصصان به طور سیستماتیک رویه جهانی استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در درگیری‌های مسلحانه مختلف و روند توسعه و ارائه فناوری‌های جدید در بازار را مطالعه می‌کنند.

سامانه‌های هوایی بدون سرنشین طیف وسیعی از وظایف را از انجام انواع شناسایی، تعیین هدف، آسیب آتش گرفته تا ارائه اطلاعات و عملیات روانی و تحویل محموله‌های کوچک به مناطق صعب العبور انجام می دهند.

در نیروهای مسلح هنگام انجام تمرینات، انجام اقداماتی برای تضمین امنیت عمومی و از بین بردن عواقب شرایط اضطراری طبیعی و مصنوعی به طور فعال استفاده می‌شود.

ارتش قزاقستان به سامانه‌های رژیم صهیونیستی Skylark-1LEX، بلاروسی - سطح Busel-10 در سطح تاکتیکی و چینی  - Wing Loong-1 در سطح عملیاتی - تاکتیکی مسلح است.

در حال حاضر، عملیات خلبانی-نظامی‌پهپاد ANKA ساخت ترکیه در سطح عملیاتی در حال انجام است، مطابقت آن با مشخصات فنی اعلام شده و مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی محلی در حال بررسی است.

متخصصان عملیات سیستم های هوایی بدون سرنشین در مؤسسه نظامی نیروهای دفاع هوایی در آکتوبه، در مرکز آموزش آموزش رزمی و استفاده از پهپاد در تاراز آموزش می‌بینند.

در حال حاضر، کار برای تنظیم برنامه‌های آموزشی و افزایش تعداد ساعت ها برای مطالعه روش استفاده از پهپاد در شناسایی و تنظیم آتش توپخانه برای کادت های مؤسسه نظامی نیروهای زمینی در آلماتی و در دانشکده نظامی در شوچینسک در حال انجام است.

متخصصان سیستم های هوایی بدون سرنشین تجربه شرکت در تمرینات Interaction-2022، Naiza-  2023  و Batyl-Toitarys را دارند.

پهپادها در زمان حوادث در انبار مهمات و آتش سوزی در منطقه آبای با موفقیت مورد استفاده قرار گرفتند.

https://www.dknews.kz/ru/v-strane/294595-specialisty-po-primeneniyu-i-ekspluatacii-bpla

 

قزاقستان کشتی‌های خود را خریداری خواهد کرد

به گزارش وزارت صنعت و توسعه زیربنایی، قزاقستان در حال کار بر روی ایجاد ناوگان کشتی خود است.به گفته این آژانس،Kazmortransflot  در حال حاضر در حال طراحی یک مدل کشتی است که محدودیت های آبخور موجود را مطابق با عمق اسکله‌ها و ویژگی‌های طراحی پایانه‌های کشتی در بنادر دریای خزر در نظر می‌گیرد.

نوع بهینه کشتی جهانی نامیده می‌شود که می‌تواند هم واگن و هم وسایل نقلیه را حمل کند. در عین حال، برای کاهش هزینه حمل و نقل، راه حل های سازنده ای برای ظرفیت بار مورد نیاز است. امکان ساخت کشتی با بدنه عریض و بلند در حال بررسی است که با توجه به صرفه جویی در مقیاس، سودآوری سفر را افزایش می دهد.

وزارت صنعت و توسعه زیرساخت‌ها در مورد محل سفارش تولید کشتی‌ها گزارش داد که اکثر تعداد کشتی‌های فعال در دریای خزر در کارخانه Uljanik کرواسی ساخته شده‌اند. همچنین امکان ساخت کشتی در کارخانه کشتی سازی باکو (آذربایجان) وجود دارد.

هزینه تخمینی یک کشتی از 47 میلیون دلار تا 53 میلیون دلار است.  قیمت نهایی به مدل (طراحی) کشتی و کارخانه کشتی سازی بستگی دارد.

این وزارتخانه اضافه کرد که ایجاد ناوگان کشتی اجازه ساماندهی خطوط کشتیرانی منظم را می دهد که امنیت حمل و نقل را با استفاده کامل از اتصال داخلی زیرساخت های راه آهن و بندر و دسترسی بیشتر به بازار خارجی و همچنین افزایش امنیت حمل و نقل رقابت پذیری مسیر ترانس خزر تضمین می‌کند.

در همین حال، استانداری مانگیستاو گزارش داد که قرار است از سال 2024 کشتی‌های قزاقستانی را دریافت کند.

 https://lsm.kz/kazahstan-obzavedetsya-sobstvennymi-paromami-podrobnosti

در منطقه ترکستان طی 5 سال سه تریلیون تنگه سرمایه گذاری جذب شده است

به گزارش کازینفورم: آستانه. – استاندار ترکستان درخان ساتی بلدی از سرمایه گذاری‌های جذب شده در این منطقه گفت. ابتکار برای توسعه ترکستان، تحکیم منطقه به رشد حجم سرمایه گذاری‌های هدایت شده به سرمایه ثابت کمک کرد.

در مدت پنج سال حجم سرمایه گذاری‌ها سه برابر شده و در مجموع 3 تریلیون تنگه برای اقتصاد منطقه جذب شده است.

 به گفته وی، طی پنج سال، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در منطقه بالغ بر 2 میلیارد دلار بوده است.

133 طرح سرمایه گذاری با هزینه 422 میلیارد تنگه اجرا شد و برای 9347 نفر شغل ایجاد شد. وی افزود: امسال حجم سرمایه گذاری‌ها نیز رو به رشد است.  از نظر نرخ رشد، استان ترکستان جایگاه برتر را در جمهوری دارد. در پنج ماه اول سال 2023   196.1 میلیارد تنگه سرمایه گذاری جمع آوری شد. مجموعه ای متشکل از 368 پروژه سرمایه گذاری برای اجرا در پنج سال آینده طراحی شده که مبلغ کل آن 2.8 تریلیون تنگه است و 18.5 هزار شغل ایجاد می‌شود.  در سال 2023،  48 پروژه راه به بهره‌برداری رسید که 1168 نفر مشغول به کار شدند.

https://www.inform.kz/ru/tri-trln-tenge-investiciy-privlecheno-v-turkestanskuyu-oblast-za-5-let_a4083608

ترکستان درحال توسعه صنعت دامپروری در کشور است

دارخان ساتی بلدی استاندار ترکستان در یک نشست خبری گفت: کشاورزی در منطقه ترکستان به طور فعال در حال توسعه است.

  بر اساس دستورات رئیس جمهور، کار سیستماتیک در این راستا در منطقه در حال انجام است.  ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی در حال افزایش است.  تعداد دام به طور متوسط 4 درصد افزایش می یابد.

  این منطقه پیشرو در صادرات گوشت در جمهوری است. گوشت گاو 85٪ است، و گوسفند - 60٪.

به گفته وی در مدت پنج ماه 5 هزار تن گوشت گاو و حدود 3 هزار تن گوشت بره برای صادرات ارسال شد.

استاندار افزود: بر اساس دستورالعمل رئیس جمهور، طرح «اویل امانت» در سال جاری در حال اجراست. حدود 20 میلیارد تنگه از بودجه جمهوری برای این پروژه اختصاص یافت. در این طرح آزمایشی 64 دهستان شناسایی شد. در نتیجه اجرای این طرح 3413 شغل جدید ایجاد می‌شود که میانگین درآمد خانواده‌ها 1.5 برابر افزایش می یابد.

پیش بینی می‌شود تعداد دریافت کنندگان کمک های اجتماعی هدفمند 30 درصد کاهش یابد و ظرفیت بنگاه‌های تولیدی و فراوری 10 درصد افزایش یابد.

https://www.inform.kz/ru/turkestanskaya-oblast-lidiruet-v-sfere-eksporta-myasa_a4083628

مسائل مربوط به حوزه آموزش در منطقه ترکستان در حال حل و فصل است

DKNews.kz گزارش می دهد: مسائل موضوعی مربوط به بخش آموزش در منطقه ترکستان در حال حل و فصل است.

این خبر را استاندار منطقه ترکستان دارخان ساتیبالدی اعلام کرد. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در مرکز خدمات ارتباطات تحت ریاست جمهوری قزاقستان خاطرنشان کرد که توجه ویژه ای به آموزش و پرورش می‌شود.

به گفته رئیس منطقه 2511 سازمان در حوزه آموزش خدمات ارائه می دهند. 155 هزار کودک در 1372 پیش دبستانی تربیت می‌شوند.

  پوشش کودکان 6-2 ساله در مهدکودک 98 درصد است.

  در مجموع 1000 مدرسه در منطقه (907 دولتی، 93 خصوصی) به 515000 دانش آموز، آموزش می دهند.

در مدت پنج سال، 86 مدرسه جدید ساخته شده است.

مطابق دستورالعمل رئیس جمهور ، ساخت 34 مدرسه در سال گذشته تکمیل شد (21 مدرسه از بودجه، 13 مدرسه با سرمایه گذاری خصوصی) در حال حاضر نیاز به احداث 35000 محل برای  دانش آموزان  وجود دارد.

  برای رفع این مشکل 33 مدرسه در حال ساخت است.  در سال جاری 9 مدرسه از طریق صندوق حمایت از زیرساخت های آموزش و پرورش در حال ساخت است. و مقرر است 20 مدرسه راه اندازی شود.

همچنین در چارچوب طرح آزمایشی مدرسه راحت، 63 مدرسه در سه سال آینده (ظرفیت طراحی 49 هزار مکان) ساخته خواهد شد.

بر اساس دستورالعمل رئیس جمهور، اعتبارات مناسبی برای تامین امنیت 894 مدرسه دولتی (برای خرید دوربین مداربسته، گردان، نرده، سیستم ضد حریق و تامین امنیت تخصصی) از بودجه اختصاص یافت.

موضوع ارائه غذای رایگان به دانش آموزان پایه اول تا چهارم به طور کامل حل شده است

 https://www.dknews.kz/ru/v-strane/294837-v-turkestanskoy-oblasti-reshayutsya-voprosy

تعداد گردشگران در منطقه ترکستان بیشتر میگردد

DKNews.kz گزارش می دهد: در سال 2022 بیش از 470 هزار گردشگر وارد این منطقه شدند.

محل های  اسکان پذیرای 253.4 هزار مهمان، آسایشگاه‌ها 142.4هزار، مناطق طبیعی-74.9 هزار گردشگربودند.همچنین بیش از 1.2 میلیون زائر و مهمان از این منطقه بازدید کردند.استاندار منطقه ترکستان درخان ساتیبالدی در نشستی ویژه دستور تشدید کار در این راستا را صادر کرد. وی گفت: برای توسعه گردشگری منطقه باید برنامه ریزی مشخصی داشت. در مناطق کوهستانی، در ساریاگاش، بناهای توریستی و آسایشگاه‌هایی ساخته خواهند شد. اگر کارآفرینان بخواهند گردشگری و درآمدهای بودجه را افزایش دهند، حمایت خواهند شد. اما باید نظم و انضباط وجود داشته باشد. ساخت و ساز بدون نقشه ممنوع است. از مجریان تور، متخصصان، کارشناسانی که در این زمینه مسلط هستند باید دعوت شود . دانشگاه‌های جهانگردی نیز باید در این امر دخیل باشد.

به گفته عظیم خان کولی بایف، رئیس اداره فرهنگ و گردشگری منطقه ترکستان، حجم خدمات ارائه شده توسط اماکن اقامتی در سال گذشته بالغ بر 5 میلیارد تنگه و در سه ماهه اول سال 2023 به یک میلیارد تنگه رسیده است. سرمایه گذاری در سرمایه ثابت بخش گردشگری در سال 2022 بالغ بر 68.9 میلیارد تنگه و در پنج ماه سال جاری - 10.8 میلیارد تنگه بوده است. پیشنهاد شده است که سه منطقه توسعه یابد.

اولین مورد گردشگری تاریخی و آموزشی که شامل مکان‌های تاریخی واقع در شهرستان ترکستان، مناطق اوترار، سائوران و بایدیبک است. دومی، یک خوشه گردشگری سازگار با محیط زیست است که شامل مناطق طبیعی حفاظت شده ویژه و سیستم دریاچه‌های ژتیکول در مجاورت ترکستان است. سومین موضوع هم  گردشگری پزشکی است که شامل مناطق تفریحی در ساریاگش، آریس و مانکنت می‌شود. علاوه بر این، برای افزایش بازدیدکنندگان به مرکز منطقه و افزایش مدت اقامت آنها، توسعه امکانات گردشگری واقع در شعاع 60 کیلومتری اطراف شهر و قرار دادن اطلاعات در قلمرو شهر ضروری است. با توسعه امکانات زیرساختی، قرار است مسیرهای جدید گردشگری افتتاح شود. گردشگری غار آکمشیت موضوع مهمی است.در نتیجه کار انجام شده، غار در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی با اهمیت محلی قرار گرفت.

 https://www.dknews.kz/ru/v-strane/294810-turistov-v-turkestanskoy-oblasti-stanovitsya-bolshe

برای اجرای طرح "اویل امانتی" در منطقه ترکستان  19.8 میلیارد تنگه  اختصاص یافت.

DKNews.kz گزارش داد: 19.8 میلیارد تنگه از بودجه جمهوری برای اجرای پروژه اویل امانتی( سپرده روستا )  در منطقه ترکستان اختصاص یافت. تا به امروز این منطقه از نظر پروژه‌های مصوب در کشور پیشتاز است. اما هنوز مشکلات زیادی وجود دارد. باید کار را تقویت کرد و روستاییان را وارد کارآفرینی کرد.  جلسه ویژه ای در این خصوص برگزار شد.

  استاندار منطقه ترکستان درخان ساتی بلدی در این جلسه به مسئولان امر دستور تشدید کار داد.

  رئیس منطقه با استماع گزارش‌های شهردار ها و روسای نهادهایی که در اجرای طرح کوتاهی کرده‌اند، از عملکرد آنها انتقاد کرد.

دارخان ساتی بلدی گفت:  شاخص تامین مالی پروژه‌های «اویل امانت» پایین است. وی افزود: در تمام روستاهای مشمول طرح باید پروژه‌ها به طور کامل اجرا شود و درآمد اهالی افزایش یابد. رؤسای ادارات مسئول باید راه‌های حل مشکلات کشاورزی را شناسایی و پیشنهاد دهند.  به ساکنین ایده بدهید، به آنها در اجرای پروژه‌ها کمک کنید، کسب و کار خود را راه اندازی کنند. ساکنان فعال خود پیدا می‌کنند، وام دریافت می‌کنند. همه ساکنان آنقدر فعال نیستند. برای آنها، لازم است کار توضیحی انجام شود.

فعال سازی پروژه "اویل امانت" ضروری است. روسای سازمان‌های مسئول تامین مالی ایریس و شرکت اجتماعی و کارآفرینی نیز باید شروع به کار کنند.

در این نشست گزارش های تورگان بیک اوسپانوف رئیس اداره کشاورزی منطقه ترکستان و نورژگیت میرزاخمتوف رئیس اداره منطقه ای کارآفرینی و صنعت شنیده شد.

برا اساس این پروژه به 3220 ساکن وام داده می‌شود کهاین امر باعث ایجاد 3413 شغل جدید می‌شود.

  بر اساس نتایج کار، برنامه ریزی شده است که میانگین درآمد:

 ماهانه 1.5 برابر،

تولید محصولات لبنی 40.6٪،

گوشت63.2٪،

 محصولات گلخانه ای 26.2٪،

 گوشت مرغ  2.4٪ ،

 محصولات ماهی2٪ افزایش یابد.

لیست تایید شده اولیه شامل 16 مدرک مورد نیاز برای درخواست شرکت در پروژه است.

 بر اساس پروژه "اویل امانت" اداره کارآفرینی و صنعت منطقه 50 طرح تجاری را تدوین و به جمعیت ارائه کرد.

کار بر روی توسعه کارآفرینی در مناطق روستایی، ایجاد صنایع ادامه خواهد یافت.

 https://www.dknews.kz/ru/v-strane/294810-turistov-v-turkestanskoy-oblasti-stanovitsya-bolshe 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما