معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۸۹

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم تیر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

تبدیل گردشگری محرک اصلی رشد اقتصادی قزاقستان

آستانه - آسخات اورالوف، وزیر فرهنگ و ورزش قزاقستان در 10 ژوئیه(19تیر) در فیس بوک نوشت، قزاقستان مفهوم توسعه گردشگری 2029-2023 را پذیرفته است تا گردشگری را در اولویت توسعه اقتصادی کشور قرار دهد. اورالوف مسیرها و چشم اندازهای اصلی برای پیشرفت گردشگری کشور، ارتقای مقاصد گردشگری، توسعه زیرساخت ها و بهبود خدمات را تشریح کرد. هدف از این اقدامات افزایش تعداد گردشگران داخلی به 11 میلیون نفر و گردشگران ورودی به 4 میلیون نفر تا سال 2030 است. قابل ذکر است، این وزارتخانه قصد دارد تا 800000 نفر را در بخش گردشگری استخدام کند و سهم ارزش افزوده ناخالص در این صنعت را تا 6 تریلیون تنگه (13.6 میلیارد دلار) افزایش دهد. اورالوف گفت: قرار است رشد سرمایه گذاری در خدمات اقامتی و غذایی تا 260 میلیارد تنگه (589.3 میلیون دلار) افزایش یابد. وی افزود: سامانه اطلاعاتی eQonaq کنترل مهاجرت را تسهیل می‌کند و به بخش‌های سرزمینی اورژانس از جابجایی گردشگران اطلاع می‌دهد تا از انجام به موقع مأموریت‌های جستجو و نجات و ارائه کمک‌های پزشکی یا تخلیه در صورت نیاز اطمینان حاصل شود. قزاقستان در نظر دارد یک ارزیابی رتبه بندی ملی مناطق را برای ارزیابی اثربخشی سرمایه‌های سرمایه گذاری شده و توسعه زیرساخت های گردشگری معرفی کند. این رتبه بندی مناطق کلیدی و 50 مقصد برتر کشور را پوشش می دهد. این وزارتخانه همچنین استانداردی را برای علامت گذاری مسیرهای گردشگری در سرتاسر قزاقستان با توجه به پیچیدگی آنها و متناسب با تجربه پیاده روی گردشگران اتخاذ خواهد کرد. نصب تابلوها، تابلوهای اطلاعاتی و غرفه‌ها به گردشگران در جهت یابی و جلوگیری از پیاده روی‌های خطرناک کمک می‌کند. این کشور قصد دارد صنایع دستی را ترویج کند و شبکه‌هایی از کمپ ها، پارک های تریلر و دهکده‌های قومی را در امتداد محبوب ترین مسیرهای خودرو ایجاد کند. برای تحریک گردشگری داخلی، قزاقستان بازگشت نقدی توریستی را همراه با برنامه فعلی Kids Go Free معرفی می‌کند که به عنوان بخشی از یک بسته تور داخلی، بلیط های رایگان را برای کودکان 2 تا 17 ساله ارائه می دهد. اورالوف گفت که این کشور همچنین برای تسهیل انواع گردشگری از جمله فرهنگی، آموزشی، گردشگری کشاورزی، اجتماعی، پزشکی، زیست محیطی، تجاری و جوانان تلاش خواهد کرد.

https://astanatimes.com/?p=71538

آستانه میزبان هفته انرژی آسیای مرکزی و مغولستان در سپتامبر 2023

آستانه - کنفرانس سرمایه گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر در هفته انرژی آسیای مرکزی و مغولستان 2023 در 19 تا 20 سپتامبر(28تا29 مرداد) در پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود. هدف این کنفرانس ترویج استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه و جذب سرمایه گذاری خارجی است. این کنفرانس چندین موضوع کلیدی از جمله امنیت انرژی در میان چالش‌های جهانی، نیاز توسعه‌دهندگان جهانی برای سرمایه‌گذاری در منطقه، فرصت‌های همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی، اصلاحات برای جذب سرمایه‌گذاری در پرتو رقابت جهانی، تقویت مالی سبز، بخش انرژی آبی، انرژی خورشیدی را پوشش خواهد داد. و توسعه انرژی بادی، استفاده از هیدروژن سبز برای انتقال انرژی، و موضوع استفاده از نیروگاه‌های هسته ای. این کنفرانس مقامات دولتی، شرکت های آب و برق و اپراتورهای سیستم انتقال را از قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، مغولستان، تاجیکستان و ازبکستان و مجموعه بزرگی از توسعه دهندگان جهانی از بیش از 20 کشور که بازار را هدف قرار می دهند، گرد هم می آورد. شرکت کنندگان می‌توانند در وب سایت رسمی camoenergyweek.com ثبت نام کنند.

https://astanatimes.com/?p=71516

قصد قزاقستان به افزایش صادرات غلات به چین

آستانه – قزاقستان و چین در نظر دارند حجم صادرات غلات سالانه به چین را تا یک میلیون تن افزایش دهند. سرویس مطبوعاتی این وزارتخانه در 13 ژوئیه گزارش داد که این موضوع در دیدار یربول کاراشوکیف وزیر کشاورزی و زه ژو، معاون شرکت هلدینگ فرآوری مواد غذایی COFCO چین مورد بحث قرار گرفت. کاراشوکیف بر پتانسیل قزاقستان در تولید محصولات کشاورزی و غذایی ارگانیک با کیفیت بالا تاکید کرد و به رکورد تاریخی آن در سال 2022 اشاره کرد که در آن غلات و حبوبات به 22 میلیون تن رسید که 16.4 میلیون تن گندم بود. COFCO بزرگترین واردکننده گندم قزاقستان به چین است. به گفته وزیر، تمام قراردادهای صادراتی قبلی بین COFCO Group و Food Contract Corporation از جمله قرارداد تامین گندم 75000 تنی انجام خواهد شد. طرفین همچنین در مورد خرید بالقوه سایر محصولات مانند کتان، جو، آفتابگردان و کلزا گفتگو کردند. هیئت چینی همچنین از شرکت های دریافت نان در استان اکمولا و مرکز تحقیقات و تولید بارایف برای کشاورزی غلات در روستای شورتاندی در نزدیکی آستانه بازدید کرد.

https://astanatimes.com/?p=71699

 

انحلال 9 بانک در قزاقستان

در حال حاضر 21 بانک درجه دوم در بازار قزاقستان فعالیت می‌کنند. همزمان 9 بانک در حال انحلال هستند. از ابتدای سال 2022 آژانس تنظیم و توسعه مالی جمهوری قزاقستان مارکت از تایید 13 نامزد برای سمت یک مدیر اجرایی ردیف دوم بانکی خودداری کرده است، 49 نهاد در بازار اوراق بهادار فعال هستند و از ابتدای سال 2022، آژانس از تایید 10 نامزد برای سمت یک کارمند ارشد خودداری کرده است. در این سند آمده است. بانک های ردیف دوم مشمول انحلال هستند: بانک ترانزیت ارز; کازین وست بانک؛ بانک دلتا؛ اگزیم بانک قزاقستان؛ بانک آستانه؛ قزاق بانکی; تنگی بانک؛ بانک آسیا اعتبار؛ بانک سرمایه قزاقستان.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/v_kazahstane_likvidiruyut_devyaty_bankov

افزایش ارسال نفت تنگیز از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان

آستانه – به گزارش سرویس مطبوعاتی این شرکت در تاریخ 5 ژوئیه(14تیر)، شرکت حمل و نقل نفت کاز ترانس  347100  تن نفت از میدان تنگیز از طریق خط لوله نفت باکو (آذربایجان) - تفلیس (گرجستان) - جیهان (ترکیه) در ماه آوریل تا ژوئن حمل کرده است. این شرکت در ماه‌های ژانویه تا مارس 19200 تن نفت تنگیز را از این مسیر صادر کرده است. سال گذشته، KazMunayGas، شرکت ملی نفت و گاز قزاقستان و SOCAR آذربایجان قراردادی پنج ساله برای انتقال 1.5 میلیون تن نفت از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان امضا کردند.

https://astanatimes.com/?p=71535

دستور رئیس جمهور قزاقستان مبنی بر رفع مشکل کمبود آب شیرین در استان مانگستائو

آستانه. کازینفورم - رئیس جمهور قاسم جومارت توکایف توجه اش به یکی از ساکنان منطقه مونیلی در استان مانگستائو در مورد کمبود آب شیرین جلب شد. به گزارش کازینفورم به نقل از سرویس مطبوعاتی آکوردا، رئیس جمهور به دولت و استانداری استان دستور داد تا این مشکل را در اسرع وقت حل کنند. به گفته دولت، امروز کم آبی در استان یکی از جدی ترین مشکلات است. کمبود آب آشامیدنی به میزان 77200 مترمکعب در روز به ویژه در تابستان شدیدتر است. وضعیت دشواری در منطقه مونیلی در حال ایجاد است. در حال حاضر به دلیل تعمیر یک دستگاه پمپاژ خراب در کارخانه آب شیرین کن خزر، آبرسانی به استان از 13 هزار مترمکعب در روز به 10 هزار مترمکعب در روز کاهش یافته است. کارخانه‌ها و تاسیسات آب شیرین کن در استان در حال ساخت است تا به تدریج مشکل حل شود. با احتساب رشد سالانه جمعیت، نیاز به افزایش 20 هزار مترمکعبی ظرفیت آب شیرین کن خزر وجود دارد که با این کار، 40 هزار مترمکعب آب شرب در روز تامین می‌شود. مقرر شد 5.6 میلیارد تنگه از ذخیره دولت برای این منظور اختصاص یابد. سازمان خدماتی برای تامین آب منطقه مونایلی، شرکت دولتی "Mangistau Zhylu" است. به دلیل کمبود آب آشامیدنی، شرکت دولتی Mangystau Zhylu آب را از طریق خط لوله آب مطابق با برنامه به مردم تحویل می دهد. آب نیز به درخواست ساکنین این روستا توسط آب رسان‌ها آورده می‌شود. اجرای پروژه افزایش ظرفیت آب شیرین کن "کاسپی" به 40 هزار مترمکعب در روز، جمعیت روستاهای مونایلی و روستای کوریک و کراکیه را از آبرسانی بی وقفه تامین می‌کند و آب را به طور کامل پوشش می دهد.

https://www.inform.kz/ru/prezident-poruchil-v-korotkiy-srok-reshit-problemu-nehvatki-presnoy-vody-v-mangistauskoy-oblasti_a4088639

تمدید وضعیت اضطراری دریای خزر در استان مانگیستائو

در مرکز استان مانگستائو، رژیم اضطراری یک ماه دیگر تمدید شد - تا 7 اوت(16مرداد). این در اداره مسکن و خدمات عمومی‌شهر گزارش شد.در 7 ژوئن وضعیت اضطراری طبیعی در آکتائو اعلام شد. دلیل آن کم عمق شدن دریای خزر و مشکل آبگیری برای MAEK LLP بود. از این رو، مقامات در حال تسریع در مراحل مناقصه برای تعیین پیمانکار هستند که کار را برای عملکرد روان کانال های آبگیری انجام می دهد.او می‌گوید: «اول اینکه اگر به صورت عادی کار کنیم، خیلی طول می‌کشد و شاید در این مدت شرایط اضطراری پیش بیاید، بنابراین تصمیم گرفتیم که وضعیت اضطراری اعلام کنیم، بله، واقعاً طبق قانون، در چنین مواقعی تدارکات از یک منبع انجام می‌شود.این شرکت یکی از کسانی خواهد بود که پروژه‌های مشابه را در دریا اجرا می‌کند.هنوز چیزی در مورد پول مشخص نیست.وجوه از محل ذخیره بودجه شهرستان تخصیص می یابد و در صورت عدم وجود به اندازه کافی، ما برای استانی درخواست خواهیم کرد." طبق اعلام استانداری، از طریق یک نهاد تخصصی، پیشنهاد شد لایروبی در محدوده دریا مجاور کانال آبگیر CHP-2 انجام شود. اسناد طراحی و برآورد در حال حاضر در حال توسعه است.

پیمانکار هنوز مشخص نشده است.

https://www.inaktau.kz/news/3626959/v-aktau-prodlili-dejstvie-rezima-crezvycajnoj-situacii

جشن روز صیاد در مانگستائو

وب سایت mangystaumedia.kz با اشاره به سرویس مطبوعاتی استانداری استان مانگستائو گزارش می دهد که در این مراسم بزرگ، استاندار استان، نورلان نوگایف، به پرورش دهندگان ماهی ممتاز جوایزی اعطا کرد. در این مراسم صاحبان شیلات و کارآفرینان این سمت، پیشکسوتان شیلات و روسای ادارات کشاورزی و شیلات استان مانگستائو حضور داشتند. در این نشست رسمی، وزارت محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری قزاقستان عناوین افتخاری، نشان‌ها و گواهی‌های افتخار "به دلیل فعالیت بی عیب و نقص در زمینه شیلات" نامه‌های تشکر ویژه از استاندار استان نورلان نوگایف اعطا کرد. برای فعال‌سازی این صنعت، «برنامه توسعه شیلات برای سال‌های 2030-2021» تصویب شده است و اقدامات حمایتی دولتی نیز برای چند نوع پرورش ماهی یارانه‌ای در نظر گرفته شده است. به عنوان بخشی از این برنامه، برنامه ریزی شده است تا پرورش ماهی موجود تا سال 2030 گسترش یابد و حجم ماهی پرورش یافته به 100 هزار تن افزایش یابد. حال حاضر 3 واحد پرورش ماهی در استان وجود دارد. امروزه حدود 40 متخصص به صورت دائمی‌کار می‌کنند و سالانه حدود 60 تن ماهیان خاویاری تجاری و گربه ماهی تجاری پرورش می دهند. در قسمت مانگستائو دریای خزر 17 بهره بردار طبیعت به صید تجاری مشغول هستند. 169 تیپ و 811 صیاد در آنها ثبت نام شده است.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/v_mangistau_otmetili_deny_rabotnikov_ribnogo_hozyaystva

استان مانگستائو به یکی از پیشتازان تولید گاز در میان استانها

در زمینه استانی، بیشترین حجم تولید در پنج ماهه اول سال 2023 به استان آتیرائو، استان قزاقستان غربی، استان آکتوبه و مانگستائو بود. این موضوع توسط تحلیلگران پروم انرژی گزارش شده است.در ژانویه تا مه سال جاری، حجم تولید گاز طبیعی در قزاقستان به 24.5 میلیارد متر مکعب رسید. به گفته تحلیلگران Energyprom، این 0.5 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/112683-mangistauskaya-oblast-voshla-v-chislo-liderov-po-dobyche-gaza-sredi-regionov.html

احداث مجتمع جدید آمونیاک-کاربامید در مانگستائو

قرار است یک مجتمع جدید آمونیاک-کاربامید در مانگستائو ساخته شود. اجرای این طرح منجر به ایجاد مشاغل جدید در استان می‌شود. در طول ساخت این نیروگاه، 1.5 هزار نفر به طور موقت مشغول به کار خواهند شد. پس از اتمام پروژه، ایجاد اشتغال دائم برای 800 نفر در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، کارخانه جدید به منبعی از پرسنل واجد شرایط برای صنایع مرتبط تبدیل خواهد شد. پس از راه اندازی، این شرکت به بزرگترین مجتمع برای تولید کودهای معدنی در قزاقستان تبدیل خواهد شد. حجم کل محصولات اعم از اوره و نیترات آمونیوم سالانه حدود 1.5 میلیون تن خواهد بود که به طور کامل نیاز کشاورزان داخلی و بنگاه‌های صنعتی به کودهای نیتروژنی مرغوب را تامین می‌کند. این پروژه به یک عنصر مهم برای تقویت امنیت غذایی، پتانسیل صنعتی و صادراتی قزاقستان تبدیل خواهد شد. در حال حاضر این کارخانه سالانه 400 هزار تن نیترات آمونیوم تولید می‌کند و پس از بهره برداری از مجتمع جدید این رقم به 78 درصد خواهد رسید. همچنین به افزایش صادرات محصولات و تقویت جایگاه قزاقستان در بازار بین المللی کمک می‌کند. مجتمع آمونیاک اوره که به سرمایه گذاری کل حدود 1 میلیارد دلار نیاز دارد، در منطقه ویژه اقتصادی بندر دریایی آکتائو در استان مانگستائو واقع خواهد شد. موقعیت کارخانه به دلیل اولویت تولید صنایع شیمیایی در قلمرو منطقه اقتصادی است. ساخت و ساز در پایان سال 2026 برنامه ریزی شده است. اطمینان از ایمنی محیط زیست یکی از اولویت های اصلی این شرکت در فعالیت های روزانه و در اجرای پروژه‌ها می‌باشد. استفاده از فناوری‌های پیشرفته اثرات منفی بر محیط زیست را از بین می‌برد. ماکسات تاربانوف، نماینده مجتمع آمونیاک اوره، گفت: برنامه ریزی شده است که یک سیستم تصفیه زباله بدون زهکش را با استفاده مجدد از آنها در چرخه تولید معرفی کنیم. بازارهای محصولات شامل قزاقستان، اتحادیه اروپا، کشورهای CIS و آسیا هستند. مصرف کنندگان در قزاقستان تولیدکنندگان محصولات کشاورزی هستند.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/v_mangistau_postroyat_noviy_ammiachno-karbamidniy_kompleks

آغاز ساخت 12 مرکز پزشکی در استان قزاقستان  غربی

اورالسک. کازینفورم - به گزارش کازینفورم به نقل از کانال تلگرامی وزارت بهداشت جمهوری قزاقستان، ساخت تجهیزات پزشکی در استان غرب قزاقستان در چارچوب پروژه ملی "مدرن سازی مراقبت های بهداشتی روستایی" اجرا می‌شود. این پروژه ملی ساخت 655 مرکز درمانی را در دو سال آینده فراهم می‌کند. برای سال 2023، بودجه برای ساخت 99 مرکز درمانی اختصاص یافته است. در نتیجه ساخت تاسیسات جدید، پوشش اضافی مراقبت های بهداشتی اولیه برای حدود 1 میلیون نفر از ساکنان روستایی، افزایش دسترسی به مراقبت های بهداشتی اولیه (معاینه‌های پیشگیرانه، غربالگری، تشخیص زودهنگام)، ارائه به موقع مراقبت های پزشکی، پیشگیری از عوارض در سال جاری ساخت 12 مرکز پزشکی در استان غرب قزاقستان برنامه ریزی شده است که کار ساخت و نصب برای آنها آغاز شده است.

https://www.inform.kz/ru/nachato-stroitel-stvo-12-medicinskih-ob-ektov-v-zko_a4088225

کاهش قیمت مواد غذایی در اورالسک به دلیل واردات انبوه مواد غذایی روسی

عامل اصلی کاهش ارزش روبل روسیه و بالارفتن تنگه است. به همین دلیل، کل زنجیره خرده فروشی اکنون در تلاش برای خرید محصولات روسی است که قیمت آن سودآور می‌شود. در حال حاضر، تا 80 درصد از محصولات غذایی در فروشگاه‌های اورالسک ساخت روسیه است و سهم مواد غذایی تولیدکنندگان قزاقستان در حال کاهش است. حتی خرید نمک از شرکت آرال آس متوقف شده و نمک ارزانتر از روسیه می آید.

https://www.uralskweek.kz/2023/07/13/ceny-na-produkty-snizilis-v-uralske-iz-za-massovogo-zavoza-rossijskogo-prodovolstvie/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما