معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۹

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در هفته دوم تیر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش جمع آوری مالیات سفر از بندر زمینی بناپول آغاز می‌شود  (دیلی استار)

مقامات بندر زمینی بناپول از شنبه، ۱۰ تیر ۱۴۰۲ دریافت مالیات سفر طبق اعلام بودجه سال مالی ۲۴-۲۰۲۳ را آغاز کردند. به گزارش خبرنگار محلی دیلی استار، مسافرانی که از بندر زمینی به مقصد هند استفاده می‌کنند، باید مبلغ 1000 تاکا به عنوان مالیات سفر بپردازند؛ این مالیات قبلاً مبلغ ۵۰۰ تاکا بود. مدیر بندر عبدالجلیل بناپل گفت: در بودجه پیشنهادی برای سال مالی ۲۴-۲۰۲۳، مالیات سفر 1000 تاکا تعیین شده است که از شنبه،۱۰ تیر ۱۴۰۲ اجرایی شده است. به گفته شفایت حسین، کمیسیونر مشترک گمرک بناپل، مسافران زیر 12 سال، بیماران مبتلا به سرطان، نابینایان یا هرگونه معلولیت دیگری نیازی به پرداخت مالیات سفر ندارند. مسافران ناراضی در بندر خواستار حذف این افزایش مبلغ شدند. به گزارش خبرنگار دیلی استار، در حال حاضر تقریباً پنج تا شش هزار مسافر بنگلادشی برای مقاصد پزشکی، آموزشی، گردشگری و تجاری از طریق بندر زمینی بناپول به هند سفر می‌کنند.

نگاه تولیدکنندگان چینی قهوه به بنگلادش به عنوان مقصد صادراتی جدید (یو.ان.بی)

تولیدکنندگان چینی قهوه بنگلادش را به عنوان مقصد جدید صادرات محصولات و دانه‌های قهوه خود در نظر دارند. دنگ جیالو، مدیر شرکت قهوه بیگویی، اخیراً حین بازدید گروهی از روزنامه نگاران بنگلادشی مزرعه قهوه و واحد تولیدی او گفته است: «ما بهترین قهوه را در چین تولید می‌کنیم و می‌خواهیم آن را به بنگلادش صادر کنیم.» وی گفت که آن‌ها به دنبال مقاصد جدیدی در جنوب و جنوب شرق آسیا هستند و بنگلادش می‌تواند مقصد بعدی آن‌ها باشد چرا که مصرف قهوه به سرعت در حال افزایش است.

سال مالی جدید با ریاضت اقتصادی آغاز شد (اتفاق)

مانند سال مالی که به تازگی به پایان رسیده است، سال مالی جدید نیز با سیاست ریاضت اقتصادی آغاز شده است. وزارت اقتصاد بنگلادش روز یکشنبه (11 تیر 1402) در اولین روز کاری سال مالی 24-23 با صدور بخش‌نامه‌ای برخی مصارف بودجه مدیریت و توسعه را تعلیق و در برخی موارد از هزینه‌ها کاسته است. در این بخش‌نامه با توجه به ادامه اوضاع کنونی جهان، دستور توقف خرید انواع خودرو، هواپیما و کشتی صادر شده است. همچنین هزینه تمام وجوه جدید تخصیص یافته به انواع ساختمان‌ها و سازه‌های مسکونی و غیرمسکونی نیز متوقف می‌شود. علاوه بر این، دستور داده شده که تخصیص هزینه برای سفرهای خارجی، شرکت در کارگاه‌ها و سمینارها و تملک زمین نیز محدود شود.

 تورم در بالاترین حد خود قرار دارد (دش روپانتار)

بررسی داده‌های اداره آمار بنگلادش (BBS) نشان می‌دهد که اهداف تورمی در سال مالی که به تازگی به پایان رسیده، محقق نشده است. میانگین تورم در پایان سال مالی گذشته 9.02 درصد بوده است. در حالی که اهداف تورم برای سال مالی23-2022 شش درصد تعیین شده بود. به عبارت دیگر، تورم در سال مالی گذشته 3.02 درصد بالاتر از اهداف تعیین شده بوده است و علی‌رغم اقدامات مختلف دولت، کاهش میانگین تورم سالانه به زیر 9 درصد محقق نشده است. میانگین تورم در سال مالی گذشته بالاترین میزان در یک دهه گذشته بوده است.

عمر باقی مانده بزرگترین میدان گازی بنگلادش تنها یک سال است (بانیک بارتا)

«بی بیانا» بزرگ‌ترین میدان گازی بنگلادش از نظر استخراج گاز است. این میدان گازی تحت مدیریت شرکت چند ملیتی آمریکایی «شورون»، در مجموع 38 درصد گاز مورد نیاز داخلی را تأمین می‌کند. بیش از 16 سال است که از این میدان گاز استخراج می‌شود اما اکنون این میدان تنها 254 میلیارد فوت مکعب ذخیره گازی دارد. طبق اسناد رسمی، در شش ماه گذشته روزانه حدود 1150 میلی متر مکعب گاز از این میدان استخراج شده است. اگر استخراج گاز از این میدان با سرعت کنونی ادامه پیدا کند، عمر ذخیره آن تنها 220 روز خواهد بود. حتی با کاهش استخراج تا میزان 800 میلیون فوت مکعب در روز نیز عمر ذخیره گازی این میدان بیش از یک سال نخواهد بود.

 داکا و دهلی معاملات تجاری خود را از 11 جولای به روپیه آغاز می‌کنند (بیزنس استاندارد)

بنگلادش و هند آماده شروع تجارت با روپیه هستند. بانک‎های مرکزی این دو کشور همسایه هم اکنون تمامی اقدامات لازم را برای معامله به روپیه هند انجام داده‌اند. به گفته منابع بانک مرکزی بنگلادش، بر اساس ساز و کار تجاری توافق شده میان دو کشور، صادرکنندگان بنگلادشی می‌توانند از 11 جولای (20 تیر 1402) درآمد حاصل از صادرات را به روپیه دریافت کنند و معادل آن برای تسویه صورت‌حساب‌های واردات استفاده می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما