معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۶

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول تیرماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد 8.2 درصدی اقتصاد تاجیکستان در 5 ماه اول سال جاری میلادی

خبرگزاری اسپوتنیک: بنا به اعلام خانم آشوربای صالح زاده معاون اول وزیرتوسعه اقتصاد و تجارت تاجیکستان، تولید ناخالص داخلی این کشور طی 5 ماه اول سال جاری به 41 میلیارد سامانی رسید که در مقایسه با بازه زمانی سال گذشته 8.2 درصد رشد داشته است. وی افزود: ثباات اقتصادی این کشور بدون تأثیر از عوامل خارجی ادامه دارد. نامبرده در جلسه ستاد هماهنگی بین بخشهای مختلف اقتصادی بمنظور هماهنگی اجرای سیاست های کلان اقتصادی و پیشگیری از تأثیر ریسک احتمالی بر اقتصاد ملی گفت: ثبات شاخص­های کلان اقتصادی بدون توجه به تاثیر پذیری از عوامل خارجی تضمین شده است.

بر اساس گزارش وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان، در این نشست، منوچهر صفرزاده معاون وزیر نیرو و ذخایر آب موضوع گزارشی از روند کاهش اتلاف برق و اجرای سامانه صدور قبض ارائه و گفت: به منظور کاهش تلفات انرژی برق در تاجیکستان 6 پروژه سرمایه گذاری به مبلغ 279.1 میلیون دلار اجرا می­شود.

https://sputnik.tj/20230623/maqomot-rushdi-majmui-mahsuloti-dokhili-tojikiston-1057874231.html

 

برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی «سغد – 2023» با حضور شرکت‌های ایرانی

نهمین نمایشگاه بین‌المللی تجاری «سغد – 2023» با حضور شرکت‌های خارجی در شهر«خجند» تاجیکستان آغاز به کار کرد. این  نمایشگاه با حضور گسترده کارآفرینان خارجی در شهر «خجند» مرکز ولایت شمالی تاجیکستان طی روزهای 17 و 18 ژوئن برگزار شد. هدف اصلی این نمایشگاه بین‌المللی حمایت از مناسبات تجاری با سایر کشورها، افزایش ظرفیت صادراتی منطقه سغد، برقراری همکاریهای دو جانبه  با کشورهای خارجی و معرفی فناوری‌های جدید اعلام شد. این نمایشگاه به بستری مناسب برای ایجاد روابط متقابل سودمند و تبادل تجربه تبدیل شد و کارآفرینان از کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان، روسیه، ازبکستان، ترکیه، چین، بلاروس حضور داشتند.

مظفر یونس اف رئیس دفتر مطبوعاتی رئیس ولایت سغد به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: رئیس منطقه سغد، روسای سرمایه گذاری، دفاتر توسعه گردشگری و مسئولان منطقه ختلان و منطقه بدخشان  درسالن همایش کمال خجندی در این مجمع شرکت کردند. همچنین فرمانداران مناطق ازبکستان، برخی سفرای مقیم، نماینده دائم بنیاد آقاخان در امور توسعه در تاجیکستان، هماهنگ کننده دفتر نمایندگی تیکا در تاجیکستان، نماینده برنامه غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد در تاجیکستان، کارآفرینان و تجار داخلی و خارجی در این همایش شرکت کردند.

به گفته یونس اف روسیه با یک هیئت بزرگ در این نمایشگاه حضور دارد. به ویژه هیئت روسی در این رویداد  توسط رئیس شورای بازرگانی تاجیکستان و روسیه، نماینده تجاری این کشور در تاجیکستان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع منطقه مسکو، رئیس اتحادیه اتاق بازرگانی و صنعت منطقه لیپتسک، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت منطقه کراسنویارسک حضور دارند.

در هشتمین دور این نمایشگاه که در تاریخ  17و 8 ژوئن سال گذشته برگزار شده بود، نمایندگان بیش از 500 شرکت از روسیه،  قزاقستان، ازبکستان، بلاروس، جمهوری اسلامی ایران، چین، ترکیه و عربستان سعودی شرکت کردند.

در این نمایشگاه بیش از 200 شرکت صنعتی از تاجیکستان، روسیه، بلاروس، ازبکستان، جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و چین محصولات خود را به نمایش گذاشتند و 60 توافقنامه و قرارداد جدید در زمینه همکاری به امضا رسیده بود.

 

افزایش تولید عسل در تاجیکستان به 14 هزار تن در سال

خبرگزاری دولتی خاور: رئیس جمهور تاجیکستان شرایط مناسبی فراهم شده تا تعداد کندوهای زنبور عسل در تاجیکستان به 600 هزار و تولید عسل به 14 هزار تن در سال افزایش یابد. امامعلی رحمان طی سخنرانی در محل برگزاری نمایشگاه تولید عسل شرکتهای تاجیک و در سمینار "مشورت زنبورداری" در ناحیه خاولینگ افزود: در تاجیکستان چشمه‌ها و نهرهای کوهستانی، وسعت وسیع درختان و گیاهان دارویی و سایر منابع طبیعی کشور زمینه مناسبی را برای توسعه زنبورداری در تاجیکستان فراهم کرده است و تعداد کندوهای زنبورعسل به 600 هزار و تولید عسل به 14 هزار تن در سال افزایش یافته است.

امامعلی رحمان با اشاره به این مطلب فوق تاکید کرد: سایر محصولات این صنعت از جمله موم، شهد و زهر زنبور عسل که در صنایع داروسازی و پزشکی نوین کاربرد فراوانی دارد، باید به خارج از کشور صادر شود.

شایان ذکر است در سال 1991 تنها 61 هزار کندو زنبور عسل در کشور پرورش یافته و به طور میانگین هر کندو 9.7 کیلوگرم و در مجموع 593 تن عسل تولید شده است.

 https://khovar.tj/2023/06/sarvari-davlat-emomal-ra-mon-zamina-va-sharoiti-musoid-imkon-medi-ad-ki-dar-to-ikiston-iste-soli-asal-to-14-azor-tonna-dar-yak-sol-rasonida-shavad/

 

فروش 25 تن گیلاس طی یک ماه از تاجیکستان به چین

رادیوی آزادی(وابسته به دولت آمریکا): تاجیکستان در ماه می سال جاری رکورد صادرات گیلاس به چین را به ثبت رساند. براساس گزارش  طبق اطلاع خبرگزاری «ایست فروت» در ماه می 25 تن گیلاس از تاجیکستان به چین صادر  شده است.

از کشور همسایه ازبکستان که معمولاً در فروش این نوع میوه پیشتاز بود، در اردیبهشت امسال تنها 9 تن گیلاس به چین فروخته شد. به گفته خبرگزاری EastFruit، چین سالانه 5 میلیارد دلار گیلاس از خارج خریداری می‌کند. بیشتر کالاها و محصولات از چین به تاجیکستان آورده می‌شود. تاجیکستان عمدتا محصولات کشاورزی را به این کشور ارسال می‌کند.

https://www.ozodi.org/a/32470541.html

بازدید رئیس جمهور تاجیکستان از کارخانه خشک سازی میوه و شیرینی پزی خاولینگ

خبرگزاری دولتی خاور:  امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در تاریخ 20 ژوئن در جریان سفر کاری به ناحیه خاولینگ کارخانه‌های خشک سازی میوه و شیرینی پزی خاولینگ را افتتاح واز نمایشگاه محصولات و تجهیزات کشاورزی دیدن کردند. رئیس جمهور  با فعالیت کارخانه خشک سازی میوه آشنا شدند و از کیفیت محصول نهایی آن بسیار قدردانی کردند.

کارخانه خشک سازی میوه به منظور فرآوری محصولات کشاورزی و بسته بندی این محصولات مطابق با نیاز و استانداردهای بین المللی ساخته شده و به توسعه بخش کشت و صنعت در منطقه کمک خواهد کرد. این کارخانه تازه تاسیس قابلیت فرآوری و خشک کردن انواع میوه و بسته بندی آنها را مطابق با استاندارد بین المللی دارد. محصول نهایی آن با برچسب میوه‌های خاولینگ تهیه و به بازار عرضه می‌شود.

این شرکت در یک روز ظرفیت فرآوری و آماده سازی حداکثر4تن محصول برای فروش را دارد.
این کارخانه سیب، آلو، زردآلو، توت، گیلاس، گلابی و سایر میوه‌ها را فرآوری و خشک می‌کند و با در نظر گرفتن نیاز مشتریان امکان خشک کردن انواع میوه و عرضه آن با توجه به سلیقه علاقه مندان وجود دارد. رئیس جمهور تاجیکستان با فعالیت کارخانه شیرینی پزی که تولید محصولات مرغوب و خوش طعم برای عرضه مردم در آن انجام می‌شود، آشنا شدند.

 این کارخانه در حال حاضر حدود30 نوع محصول تولید می‌کند که به خریداران منطقه کولاب و استان بدخشان عرضه می‌شود. این شرکت توانایی فرآوری بیش از 5 تن آرد در روز و تولید انواع فرآورده‌های قنادی را دارد.

دیدار معاون نخست وزیر روسیه با رئیس جمهور تاجیکستان

خبرگزاری دولتی خاور: مارات حسنولین، معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه و رئیس کمیسیون مشترک بین دولتی تاجیکستان و روسیه که برای شرکت در برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به تاجیکستان سفر کرده است با آقای امامعلی رحمان رئیس جمهور جمهوری این کشور ملاقات و در خصوص همکاری اقتصادی فیمابین گفتگو کردند. رئیس جمهور تاجیکستان بر اهمیت فعالیت هماهنگ و موثر این کمیسیون تاکید و برای مارات حسنولین جهت ارتقای روابط دو کشور آرزوی موفقیت کردند. در این دیدار وضعیت کنونی و چشم‌انداز مشارکت و اتحاد استراتژیک بین تاجیکستان و روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور تاجیکستان تاکید کرد: موضوعات توسعه همکاری‌های چندجانبه با فدراسیون روسیه جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی تاجیکستان و مجموعه روابط دو کشور دارد. در این زمینه، بر لزوم تداوم تلاش‌های طرفین برای اجرای کامل توافق‌های قبلی در زمینه گسترش بیشتر روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه همکاری‌های دو کشور تاکید شد.

در این دیدار، طرفین در مورد طیف گسترده از موضوعات در روابط تاجیکستان و روسیه در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری به ویژه در زمینه‌های صنعتی از جمله صنایع سبک، غذا، انرژی، همایش های کشاورزی و صنایع، همکاری‌های بین منطقه ای و گردشگری بحث و تبادل نظر کردند.

اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری در اقتصاد تاجیکستان به عنوان زمینه‌های امیدوار کننده روابط دوجانبه ارزیابی شد. موضوع همکاری در زمینه مهاجرت نیروی کار تاجیکستان از جمله تقویت حمایت حقوقی و اجتماعی از مهاجران جویای کار، حفظ و گسترش فضای مشترک معنوی و فرهنگی مردم دو کشور مورد تاکید قرار گرفت. رئیس جمهور تاجیکستان روابط دو کشور در بخش بشردوستانه را بسیار مهم ارزیابی کردند و بر توسعه بیشتر همکاری‌های عملی طرفین در زمینه‌های علمی، آموزشی و فرهنگی به عنوان موضوعات مبرم روز تاکید کردند.

 

دیدار معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه با نخست وزیر تاجیکستان

خبرگزاری دولتی خاور: مارات حسنولین معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه با قاهر رسول زاده، نخست وزیر جمهوری تاجیکستان در تاریخ 20 ژوئن دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار مسائل مربوط به وضعیت کنونی و چشم انداز همکاری‌های چند جانبه مشترک تاجیکستان و روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
طرفین بر توسعه روابط دوستانه و مشارکت راهبردی دو کشور در همه جهات تاکید کردند و گفتند روابط دو کشور وارد مرحله کیفی جدیدی شده و پیوسته در حال گسترش است.

در این دیدار طرفین در مورد وضعیت و چشم انداز همکاری‌های بین دولتی در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، سرمایه گذاری، صنایع، انرژی، بهداشت، آموزش، حمل و نقل، گردشگری، کشاورزی و فرهنگی و اجتماعی بحث و تبادل نظر کردند

افزایش 16 درصدی روابط تجاری تاجیکستان و روسیه طی 5 ماه اول سال جاری میلادی

ذوقی ذوقی‌زاده وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان در حاشیه بیست و ششمین همایش اقتصادی سن پترزبورگ با «ماکسیم رشاتنیک‌اف»  همتای روسی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. در جریان این دیدار خاطرنشان شد که ظرف 5 ماه اول سال جاری میلادی تجارت دو جانبه تاجیکستان و روسیه نسبت به زمان مشابه سال گذشته میلادی 16 درصد بیشتر شده است.

بنا به گفته مقامات دو کشور،  در پایان سال گذشته میلادی حجم تجارت دو کشور نزدیک به  1.67 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال 2021 میلادی 23.7 درصد رشد داشته است. در بخش دیگر این دیدار، اجرای یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، ایجاد بنگاه‌های تولیدی مشترک، گسترش تعامل سرمایه‌گذاری بررسی شد. ذوقی‌زاده در سخنانی تاکید کرد که همکاری تاجیکستان و روسیه به لطف تلاش‌های سران دو کشور وارد یک سطح جدید توسعه شده است.

 

افزایش روابط تجاری بین ولایت سغد تاجیکستان و مناطق روسیه

خبرگزاری دولتی خاور: در سال 2022، مبادله کالا و محصولات بین ولایت سغد و مناطق روسیه بیش از 600 میلیون دلار بوده است. در جریان دیدار رجب بای احمدزاده رئیس ولایت سغد با دیمیتری ولواچ معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه، همکاری اقتصادی و تجاری فیمابین آن ولایت و روسیه مورد بررسی قرار گرفت.

ولایت سغد از فرصت­ بالایی برای توسعه همکاری­های متقابل با مناطق مختلف روسیه برخوردار است. با این وجود، هنوز امکانات بالقوه وجود دارد تا بازرگانان و شرکت‌های بزرگ روسی بتوانند در اجرای پروژه‌های کوچک و بزرگ از جمله ساخت صنایع تولیدی، فرآوری، بسته‌بندی، معدن و صنایع متالورژی، نساجی، توسعه زمین و غیره مشارکت کنند.

دیمیتری ولواچ از علاقه و روند همکاری در سطوح مختلف ابراز خرسندی و تاکید کرد که هدف اصلی از سفر این هیات، تقویت همکاری تجار روسیه و تاجیکستان است. در این دیدار مسائل منطقه ای و  بین المللی  مورد بررسی قرار گرفت.

https://khovar.tj/2023/06/mubodilai-molu-ma-sulot-soli-2022-bajni-viloyati-su-d-va-minta-a-oi-rusiya-besh-az-600-million-dollarro-tashkil-dod/  

 

آماده سازی صد هزار نیروی کار مهاجر تاجیک برای روسیه

خبرگزاری آسیا پلوس: النا مختیاروا، معاون وزیر کار و حمایت اجتماعی روسیه در تاریخ 19 ژوئن با خانم گلناره حسن زاده، وزیر کار، مهاجرت و اشتغال تاجیکستان دیدار نمود. بنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کار تاجیکستان در "فیسبوک"، صد هزار نیروی کار مهاجر  تاجیکستان در موسسات آموزش فنی و حرفه‌ای تاجیکستان مطابق با مقررات بازار کار روسیه آموزش می­بینند. در این دیدار امکان آموزش حرفه ای مهاجران کار تاجیک نیز توسط کارفرمایان روسی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در خصوص اجرای توافقنامه بین دو کشور در مورد مشارکت سازمان یافته شهروندان تاجیکستان در فعالیت­های موقت کارگری در خاک روسیه و افتتاح دفتر نمایندگی "خدمات گذرنامه و ویزا" وزارت کشور روسیه در تاجیکستان گفتگو و تبادل نظر شد.

ایجاد دفتر نمایندگی "خدمات گذرنامه و ویزا" در تاجیکستان به شهروندان کمک می­کند تا قبل از سفر به روسیه، ثبت اثر انگشت برای اجرای فعالیت­های کارگری، گواهی نامه دانش زبان روسی و اصول اولیه قوانین روسیه را دریافت کنند.

پیش از این تفاهم نامه ای برای ایجاد این خدمات بین شهنازه نادری، معاون وزیر کار، مهاجرت و اشتغال تاجیکستان و فئودور کارپووتس، معاون مدیر کل "خدمات گذرنامه و ویزا" روسیه به امضا رسیده بود.

 

  https://www.asiaplustj.info/tj/news/tajikistan/society/20230621/toikiston-baroi-rusiya-boz-100-azor-muoiri-menat-omoda-mekunad

  

تاسیس دو شرکت روسی در مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان: احداث کارخانه اتر سلولز و پرورش و فراوری گیاهان دارویی در تاجیکستان مورد بررسی قرار گرفت و توافقاتی نیز در این زمینه حاصل شد. شرکت­های روسی در حال برنامه­ ریزی برای ایجاد دو شرکت در مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان بویژه در کولاب و سغد هستند. اسلام نظرعلیف، رئیس شورای کارآفرینان روسیه و تاجیکستان گفت: 3 قرارداد بین منطقه آزاد اقتصادی سغد و شرکت روسی لابراتوار حفاظت از شعله امضا شد. این پروژه ساخت کارخانه تولید استر سلولز است. قرارداد دیگری با شرکت روسی پرنولی و شرکت رستنی اینو تاجیکستان که در زمینه کشت و فرآوری گیاهان دارویی در تاجیکستان فعالیت می‌کنند، امضا شد. نظرعلیف افزود: همچنین یادداشت تفاهم و همکاری بین شرکت نت سولوشن  و شورای تجاری برای توسعه پروژه­های دیجیتال امضا شد. وی در گفتگو با خبرگزاری تاس افزود: سرمایه گذاری مورد نیاز برای 3 پروژه اجرا شده توسط شرکت­های روسی بیش از 2.5 میلیارد روبل است.

شورای کارآفرینان روسیه و تاجیکستان در سال 2022 به عنوان بستری برای همکاری بین کارآفرینان این کشورها تأسیس شد. انتظار می­رود کارآفرینان، نمایندگان مقامات دولتی و کارشناسان در جستجوی راه­ها و جهت گیری­های جدید همکاری باشند. وظیفه شورا کمک به تکمیل همکاری با محتوای عملی بیان شده در موافقت نامه­ های تجاری و سرمایه گذاری است.

https://sputnik.tj/20230623/shirkatho-rusiya-moi-i-tojikiston-korkhona-mesozand-1057875054.html

برگزاری همایش تجاری و اقتصادی تاجیکستان و کره جنوبی

در جریان برگزاری همایش تجاری و اقتصادی تاجیکستان و کره جنوبی، فرصت‌های اقتصادی و همچنین فضای سرمایه‌گذاری درتاجیکستان برای سرمایه‌گذاران کره جنوبی معرفی شد. این همایش به ابتکار کمیته دولتی سرمایه‌گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان و همکاری سفارت کره جنوبی در شهر دوشنبه برگزار شد.

در این همایش بیش از 150 تن از مدیران و نمایندگان نهادهای دولتی، شرکتهای بخش خصوصی از حوزه‌های صنعت، انرژی، کشاورزی، گردشگری، بهداشت، فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی و خدمات دو کشور شرکت کردند. در این همایش فرصت‌های اقتصادی تاجیکستان در زمینه صنعت، انرژی، گردشگری، امور بانکی و همچنین فضای سرمایه‌گذاری معرفی شد.

سعدی قادرزاده رئیس کمیته دولتی سرمایه‌گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان جذب و آشنایی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کره‌ای با فرصت‌های سرمایه‌گذاری این کشور و همچنین گسترش همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری و تجاری، فرصت‌های ایجاد روابط مستقیم بین بخش خصوصی دو کشور، ایجاد بنگاه‌های مشترک صنعتی مطرح شد همچنین مذاکرات دوجانبه تجاری (B2B ) انجام شد و اسنادی در زمینه مشارکت بین سرمایه‌گذاران و شرکتهای تجاری دو کشور به امضا رسید.

شرکت‌کنندگان نقش این همایش در توسعه روابط بین دو کشور در زمینه‌های همکاری اقتصادی را مثبت ارزیابی کردند.

هیات کره جنوبی به ریاست «باک جوهیون» نماینده ویژه وزیر امور خارجه این کشور وارد دوشنبه شده است که با «فرهاد سلیم» معاون وزیر امور خارجه تاجیکستان دیدار و سطح کنونی و چشم‌انداز طیف وسیعی از مسائل همکاری دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، بشردوستانه را بررسی کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما