معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶۵

تولید گوشت در پاکستان

پاکستان دارای یکی از بزرگترین گله های دام در جهان است که مهمترین زیربخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است و بیش از 60 درصد از کل اقتصاد کشاورزی را به خود اختصاص می دهد و بیش از 35 میلیون نفر یا 8 میلیون خانواده را در تولید دام های روستایی درگیر می‌کند. این کشور یکی از بزرگترین تولید کنندگان گوشت در جهان است و اخیرا راهبردی را برای صادرات این محصول طراحی و منتشر کرده است.

پاکستان یکی از سریع‌ترین صادرکنندگان گوشت در دهه گذشته بود که از مزیت رقابتی این کشور برای تامین گوشت به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) استفاده کرد. این کشورآماده تبدیل شدن به تامین کننده اصلی گوشت قرمز در بازارهای بین المللی است. دولت این کشور اخیرا استراتژی بخش گوشت را تهیه کرده است.

پاکستان تامین کننده اصلی گوشت حلال به کشورهای آسه آن، خاورمیانه، آسیای مرکزی، اروپا و آفریقا می‌باشد. اما مدتی است که شاهد رکود درآمدهای صادراتی بوده و به دنبال راه‌هایی برای افزایش صادرات گوشت حلال خود می‌باشد. بر اساس گزارش منتشر شده توسط سازمان همکاری اسلامی (OIC)، صنعت جهانی غذا و نوشیدنی دارای گواهی حلال در حال حاضر 415 میلیارد دلار ارزش دارد. بنگلادش، مصر، نیجریه و پاکستان پنج بازار برتر با پتانسیل بالا در مصرف غذای حلال هستند.  پاکستان یکی از صادرکنندگان عمده گوشت حلال است که بزرگترین شریک صادراتی آن افغانستان (13.1 میلیارد دلار) و پس از آن بنگلادش (5.6 میلیارد دلار) و هند (1.3 میلیارد دلار) قرار دارند.

دولت پاکستان بر کاهش موانع برای تسهیل صادرات متمرکز شده است که می‌تواند منجر به افزایش تمایل به مصرف بیشتر گوشت به عنوان منبع تغذیه شود. دیگر شرکای اصلی صادرات پاکستان شامل کویت، ایالات متحده آمریکا، چین، هند و استرالیا و بسیاری دیگر می‌شود. پاکستان طی سالهای2022-2021 رقم 52.996 میلیون تن گوشت تولید کرده است. . بیشتر گوشت در داخل مصرف و تنها حدود 2 درصد گوشت صادر می‌شود. مجموع صادرات گوشت در سال گذشته 333.4 میلیون دلار بوده است. گوشت گاو، گوسفند، ماکیان، شتر، بز بیشترین تولید را تشکیل می دهند.

پاکستان یازدهمین تولیدکننده برتر گوشت طیور است. عمده صادرات به شش کشور شورای همکاری خلیج فارس، ویتنام، افغانستان، اندونزی و چین است. دام 62 درصد از ارزش افزوده کشاورزی و 14 درصد به تولید ناخالص داخلی ملی کمک می‌کند. بیش از 8 میلیون خانوار روستایی به دامپروری اشتغال دارند و حدود 35 تا 40 درصد درآمد خود را از این بخش تامین می‌کنند.

 

تولید گوشت (%)
تعداد (میلیون راس)
حیوان
3.77
51.5
گاو
2.97
42.4
بوفالو
1.18
31.6
گوسفند
2.71
80.3
بز
1.30
1.1
شتر
0.58
0.4
اسب
9.0
1,577
ماکیان

 

70 در صد دام زنده پاکستان در ایالت پنجاب واقع شده است . 27 میلیون گاو، 37 میلیون بز، 22 میلیون گاومیش در این ایالت وجود دارد.  اتحادیه‌های دامداری و کشاورزی و صادرکنندگان گوشت نیز در این ایالت واقع شده است.  

گزارش انگیسی راهبرد صادرات گوشت پاکستان جهت مطالعه علاقمندان پیوست می‌باشد.

راهبرد صادرات گوشت پاکستان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما