تجارت و خدمات علم و فناوری ارتباطات در ترکیه
بر اساس نتایج بررسی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرکت ها، نسبت شرکت های با 10 کارمند یا بیشتر با دسترسی به اینترنت در سال 2021 میزان 95.3 درصد بود و در سال 2022 به 96.0 درصد رسید.
بر اساس نتایج بررسی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در شرکت ها، در حالی که نسبت شرکت های با 10 کارمند یا بیشتر با دسترسی به اینترنت در سال 2021 به میزان 95.3 درصد بود، این نسبت در سال 2022 به میزان 96.0 درصد رسید. 92.1 درصد از شرکت ها از اتصال پهن باند ثابت برای دسترسی به اینترنت در سال 2022 استفاده کردند. 86.4 درصد از شرکت ها اعلام کردند که از اینترنت برای مقاصد تجاری از طریق شبکههای تلفن همراه از طریق دستگاه قابل حمل ارایه شده توسط شرکت، مانند رایانه قابل حمل یا تلفن هوشمند استفاده میکنند.
نسبت شرکت هایی که جلسات از راه دور برگزار کردند 30.4٪ بود. 30.4 درصد از شرکتهایی که حداقل 10 کارمند داشتند اظهار داشتند که در سال 2022 جلساتی را از طریق اینترنت برگزار کردند. مشاهده شد که 26.6 درصد از شرکت های با 49-10 کارمند، 45.8 درصد از شرکت های با 249-50 کارمند و 76.0 درصد از شرکت های با 250 کارمند و بیشتر جلسات از راه دور برگزار کردند.
68.4 درصد از شرکت ها دسترسی از راه دور به کارمندان خود ارایه کردند. 68.4٪ از شرکت ها اعلام کردند که کارکنان آنها در سال 2022 فرصت دسترسی از راه دور به سیستم ای میل یا اسناد یا برنامههای تجاری / نرم افزارهای تجاری را داشتند. نسبت ارایه دسترسی از راه دور به منابع شرکت بر اساس گروه اندازه 66.1٪ برای شرکت های با 49-10 کارمند، 78.7٪ برای شرکت های با 249-50 کارمند و 89.3٪ برای شرکت های با 250 کارمند و بیشتر بود.
نسبت شرکت هایی که امکان دسترسی به منابع شرکت از راه دور را فراهم میکنند، 2022
51.2 درصد از شرکت ها وب سایت خود را داشتند. در حالی که نسبت شرکتهایی که وبسایت خود را داشتند در سال 2021 برای شرکتهایی که 10 کارمند یا بیشتر داشتند 49.4 درصد بود، این نسبت در سال 2022 به میزان 51.2 درصد رسید. زمانی که نسبت شرکتهایی که وبسایت خود را بر اساس گروه اندازه بررسی کردند، مشاهده شد که نسبت شرکت هایی که وب سایت خود را داشتند برای شرکت هایی با 250 کارمند یا بیشتر 92.3% بود. پس از آن شرکت هایی با 249-50 کارمند با 69.7 درصد و شرکت هایی با 49-10 کارمند با 47.0 درصد قرار دارند. زمانی که نسبت بنگاههای دارای وبسایت اختصاصی توسط گروه فعالیت اقتصادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، مشاهده شد که بیشترین نسبت بنگاهها دارای وبسایت اختصاصی با 92.2 درصد با بنگاههایی بود که در سال 2022 فعالیت «اطلاعاتی و ارتباطی» انجام میدادند. پس از آن، گروه فعالیت های اقتصادی شامل «تعمیرات رایانه» با 78.3 درصد و بنگاههای «حرفه ای، علمی و پشتیبانی» با 64.9 درصد قرار گرفتند. گروههای فعالیت اقتصادی با کمترین نسبت، بنگاههای دارای وبسایت اختصاصی بودند که «ساخت و ساز» با 34.0 درصد، «حمل و نقل و انبارداری» با 37.7 درصد و «تجارت عمده و خردهفروشی؛ تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت» با 50.7 درصد بودند.
از هر 5 شرکت، یکی فروش الکترونیکی داشت. در سال 2021، نسبت شرکتهایی که فروش الکترونیکی داشتند، 6.8 واحد درصد نسبت به سال 2020 افزایش یافت و به 19.3 درصد رسید. فروش الکترونیکی مربوط به دریافت سفارش ها با روش هایی است که به طور خاص برای دریافت سفارش ها طراحی شده اند، یا از طریق تبادل الکترونیکی دادهها (EDI) یا از طریق وب سایت ها یا برنامهها (فروش اینترنتی). نسبت شرکتهایی که فروش الکترونیکی بر اساس گروه اندازه داشتند، 18.7 درصد در شرکتهای با 49-10 کارمند، 20.8 درصد در شرکتهای با 249-50 کارمند و 32.0 درصد در شرکتهایی با 250 کارمند یا بیشتر بود. با در نظر گرفتن فروش الکترونیکی به تفکیک گروه فعالیت های اقتصادی، «فعالیت های اقامتی و خدمات غذایی» با 41.4 درصد در رتبه اول سال 2021 قرار گرفته است. پس از آن فعالیت های «اطلاعات و ارتباطات» با 30.3 درصد و «تجارت عمده و خرده فروشی؛ تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت» با 25.0 درصد قرار دارند.
بنگاههای دارای فروش الکترونیکی بر اساس گروههای فعالیت اقتصادی، 2020، 2021
نسبت شرکت هایی که از بازارهای تجارت الکترونیکی به عنوان پلت فرم های فروش شبکه استفاده میکنند افزایش یافت. در سال 2021، 15.9 درصد از شرکت هایی که حداقل 10 کارمند دارند، فروش اینترنتی را از طریق وب سایت یا برنامههای تلفن همراه انجام داده اند. در سراسر این شرکت ها، 59.0٪ از وب سایت یا برنامه تلفن همراه خود استفاده میکردند و 80.9٪ وب سایت ها برنامههای بازار تجارت الکترونیک را ترجیح می دادند. در سال 2020 نسبت شرکتهایی که تجارت الکترونیکی را با وبسایتها یا اپلیکیشنها که توسط چندین شرکت مورد استفاده قرار میگرفت انجام دادند، ۶۹.۷ درصد بود.
نسبت شرکت هایی که فروش اینترنتی خارجی داشتند، افزایش یافت. در سال 2021، 21.1 درصد از شرکت هایی که فروش اینترنتی کالا یا خدمات را از طریق وب سایت یا برنامههای تلفن همراه انجام می دادند، فروش الکترونیکی را به خارج از کشور انجام دادند. این نسبت در سال قبل 19.5 درصد بود. هنگامیکه مشکلات تجربه شده در فرآیند فروش وب توسط شرکت هایی که فروش وب به خارج از کشور را تجربه کردند، بررسی شد، مشاهده شد که بیشترین مشکلی که بنگاهها با آن مواجه بوده اند، هزینههای بالای تحویل یا بازگرداندن محصولات هنگام فروش به کشورهای دیگر با 47.0 درصد بوده است. به دنبال آن کمبود دانش قانون گذاری با 30.8 درصد و مشکلات مربوط به حل و فصل شکایات و اختلافات هنگام فروش به کشورهای دیگر با 30.7 درصد بود.
17.8 درصد از شرکت ها متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات بودند. در سال 2022، 17.8 درصد از شرکتهایی که حداقل 10 کارمند دارند، متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات را استخدام میکنند که کار اصلی آن توسعه، راهاندازی یا نگهداری سیستمها یا برنامههای کاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این نسبت در سال 2020 به میزان 11.8٪ بود. 13.8٪ از شرکت های با 49-10 کارمند، 32.3٪ از شرکت های با 249-50 کارمند، و 72.6٪ از شرکت های با 250 کارمند یا بیشتر اظهار داشتند که در سال 2022 متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات را به کار گرفته اند.
از هر 3 شرکتی که استخدام میکنند یا تلاش میکنند تا متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات را جذب کنند، یکی با مشکلات روبرو بوده است. در طول سال 2021، 6.9 درصد از شرکتها متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات را جذب کردند یا تلاش کردند تا جذب کنند. این نسبت در سال 2019 5.0 درصد بود. در سال 2021، 36.1 درصد از آنها برای پر کردن جای خالی متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلایلی مانند عدم درخواست، عدم صلاحیت متقاضیان مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و / یا تحصیلات، عدم تجربه کاری مرتبط یا توقعات خیلی بالا درخصوص دستمزد متقاضیان با مشکل مواجه شدند. در میان شرکتهایی که متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات را استخدام کرده یا تلاش میکنند تا متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات را جذب کنند، نسبت شرکتهایی که برای پر کردن جای خالی متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات با مشکل مواجه شدند، 41 درصد در سال 2019 بود.
28.5 درصد از شرکت ها حوادث امنیتی مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات را تجربه کردند. 28.5 درصد از شرکت ها اعلام کردند که حداقل یکی از حوادث امنیتی فناوری اطلاعات و ارتباطات را در سال 2021 تجربه کرده اند. مشاهده شد که 27.8 درصد از شرکت های با 49-10 کارمند، 32.0 درصد از شرکت های با 249-50 کارمند، و 34.1 درصد از شرکت های با 250 کارمند یا بیشتر حداقل یک حادثه امنیتی را تجربه کردند.
نسبت شرکت هایی که حوادث امنیتی فناوری اطلاعات و ارتباطات را تجربه کرده اند، 2022
فناوری ربات، بیشتر در بخش تولید مورد استفاده قرار گرفت. 5.2 درصد از شرکتهایی که 10 کارمند یا بیشتر داشتند گزارش کردند که از رباتهای صنعتی یا رباتهای خدماتی در سال 2022 استفاده کردهاند. وقتی نسبت استفاده از فناوری رباتیک توسط گروه فعالیت اقتصادی بررسی شد مشاهده شد که بنگاههایی که از رباتها استفاده میکنند با 9.3 درصد، بیشترین فعالیتهای «تولیدی» را انجام میدهند. 6.1 درصد از شرکت های با 49-10 کارمند، 15.0 درصد از شرکت های با 249-50 کارمند و 41.5 درصد از شرکت های با 250 کارمند یا بیشتر از فناوری ربات در بخش تولید استفاده میکنند. زمانی که دلایلی که در تصمیم گیری برای استفاده از یک ربات صنعتی یا یک ربات خدماتی مؤثر بود، مورد بررسی قرار گرفت. مشاهده شد که 78.0% از شرکتها به منظور اطمینان از دقت بالا یا کیفیت استاندارد فرآیندها و / یا کالاها و خدمات تولیدی و همچنین به علت هزینه بالای نیروی کار با 68.0 درصد و گسترش دامنه کالاهای تولید شده یا خدمات ارایه شده توسط شرکت با 66.1 درصد تصمیم به استفاده از رباتها گرفتند.
61.6 درصد از شرکت ها اثرات زیست محیطی فناوری اطلاعات و ارتباطات را در نظر گرفتند. 61.6 درصد از شرکت ها اعلام کردند که در انتخاب خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات یا تجهیزات آن در سال 2022 تأثیرات زیست محیطی خود مانند مصرف انرژی را در نظر گرفته اند. هنگامیکه این شرکت ها با در نظر گرفتن اثرات زیست محیطی خود هنگام انتخاب خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات یا تجهیزات آن توسط گروه فعالیت اقتصادی تجزیه و تحلیل شدند، مشاهده شد که بنگاههای گروه فعالیت «اطلاعات و ارتباطات» با 77.1 درصد اعلام کرده اند که این اثرات را در نظر گرفته اند. پس از این گروه، فعالیت «تعمیرات رایانه» با 75.9 درصد و «برق، گاز و بخار، آبرسانی، فاضلاب و مدیریت پسماند» با 74.2 درصد قرار گرفتند.
هوش مصنوعی بیشتر از سوی شرکت هایی با 250 کارمند یا بیشتر با 17.5٪ استفاده میشود. در حالی که نسبت شرکت ها نشان می دهد که از هر یک از فناوریهای هوش مصنوعی در سال 2021 به میزان 2.7 درصد استفاده کرده اند، در سال 2022 این میزان به 3.5 درصد رسیده است. زمانی که نسبت شرکت هایی که از هوش مصنوعی استفاده میکنند بر اساس گروه اندازه مورد بررسی قرار گرفت، مشاهده شد که 2.8 درصد از شرکت های با 49-10 کارمند، 5.5 درصد از شرکت های با 249-50 کارمند و 17.5 درصد از شرکت های با 250 کارمند یا بیشتر از هوش مصنوعی استفاده میکنند. این نسبت ها در سال 2021 به ترتیب 2.3، 3.6 و 9.6 درصد بود.
منبع : موسسه آمار ترکیه (توئیک) Tuik