صادرات و واردات پرتغال از نگاه آمار سازمان توسعه تجارت
آژانس توسعه تجارت و جذب سرمایهگذاری خارجی پرتغال (آیسپ)، گزارشی آماری از میزان صادرات و واردات پرتغال از نظر نوع، ارزش و حجم کالاهای صادراتی و وارداتی و مبادی و مقاصد نهایی آنها منتشر نموده است.
بر اساس این گزارش، در چهار ماهه ابتدایی سال 2023، حجم صادرات پرتغال 13 درصد رشد داشته است و همانند سالهای گذشته، مبدا و مقصد اصلی صادرات و واردات این کشور اسپانیا بوده است. بر اساس آمار موسسه ملی آمار پرتغال، صادرات کالاها به کشورهای عضو اتحادیه اروپا 8.9 درصد افزایش داشته و سهم 70.3 درصدی از حجم کلی صادرات این کشور دارد. اسپانیا، عمدهترین مقصد صادراتی کالاهای پرتغال با سهم 25.4 درصدی بوده و به دنبال آن فرانسه با 13.3 درصد و آلمان با 11 درصد جای گرفتهاند. 29.7 درصد از حجم صادرات پرتغال، به خارج از اتحادیه اروپا بوده است و ایالات متحده آمریکا و انگلیس، مهمترین شرکای تجاری این کشور در خارج از اتحادیه هستند. سهم 6.8 درصدی صادرات به آمریکا و سهم 4.7 درصدی صادرات به انگلیس، این دو کشور را در ردههای چهارم و پنجم مهمترین مقاصد صادراتی پرتغال قرار داده است. در سال 2022، صادرات این کشور به بازارهای خارج از اتحادیه 25 درصد بوده، که 4.7 درصد درسال 2023 رشد داشته است.
بازارهایی که بیشترین رشد در ارزش کالایی واردات از پرتغال را داشتهاند، اسپانیا با افزایش 357 میلیون یورویی (معادل 7.3 درصد افزایش) بوده و به دنبال آن ایالات متحده آمریکا با افزایش 343 میلیون یورویی (معادل 32.7 درصد)، فرانسه با افزایش 292 میلیون یورویی (معادل 11.9 درصد)، آلمان با افزایش 254 میلیون یورویی (معادل 12.6 درصد) و انگلیس با افزایش 178 میلیون یورویی (معادل 22.5 درصد) قرار گرفتهاند.
از نظر گروه کالاهای وارداتی، ماشینآلات و تجهیزات صنعتی، بیشترین حجم واردات این کشور را با 14.9 درصد تشکیل داده و قطعات خودرو و تجهیزات حملونقل با 13.7 درصد در رده بعدی است. همچنین طی این مدت، صادرات ماشینآلات، به میزان 26.6 درصد (معادل 624 میلیون یورو) افزایش داشته است. صادرات تجهیزات حملونقل و قطعات خودرو، 25.4 درصد (معادل 571 میلیون یورو) و مواد شیمیایی نیز 34.3 درصد (معادل 378 میلیون یورو) افزایش یافته است.
از ماه ژانویه تا فوریه 2023، تولیدات صنعتی فرآوری شده پرتغال، 93.1 درصد از حجم صادرات این کشور را تشکیل داده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 10 درصد رشد نشان میدهد. از نظر سطح تکنولوژیک کالاهای صادراتی، صادرات کالاهای با تکنولوژی بالا، سهم 10 درصدی از کل صادرات این کشور را داشته است، کالاهای با تکنولوژی متوسط 31.5 درصد، کالاهای با تکنولوژی سطح متوسط به پایین 24 درصد و کالاهای با تکنولوژی سطح پایین، 34.2 درصد از کل صادرات پرتغال را تشکیل میدهد.
از نظر تنوع کالاهای صادراتی و ساختار اقتصاد صادرات این کشور نیز، اوره، فلزات، ماشینآلات، تولیدات کشاورزی و تجهیزات حملونقل، 70 درصد صادرات پرتغال را تشکیل میدهند و ساختار صادرات این کشور عمدتا طی سالهای گذشته ثابت بوده است. از نظر ارزش کالاهای صادراتی، در سال 2021 بالاترین میزان ارزش صادراتی تاریخ پرتغال ثبت شده است که برابر با 59.9 میلیارد یورو بوده است. در آن سال، بزرگترین مقصد صادراتی کالاهای پرتغال، کشورهای اسپانیا با 26.7 درصد، فرانسه با 13 درصد، آلمان با 11 درصد، ایتالیا با 4.5 درصد و هلند با 4 درصد بودهاند.
منبع : سایت آیسپ پرتغال