معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶۸

انتشار گزارش رقابت‌پذیری جهانی 2023

مدرسه کسب‌و‌کار لوزان، در گزارش «رتبه‌بندی رقابت‌پذیری جهانی 2023»، در مجموع 64 کشور را بر اساس 164 معیار از نظر رقابت‌پذیری اقتصادی ارزیابی نمود که دانمارک، ایرلند و سوئیس به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

بر اساس ارزیابی مدرسه کسب‌و‌کار لوزان (IMD)، سوئیس امسال نیز از نظر رقابت‌پذیری اقتصادی، یک پله تنزل نمود. پس از آنکه سوئیس در سال گذشته، جایگاه نخست خود را از دست داد، امسال نیز در رتبه‌بندی مدرسه کسب‌و‌کار لوزان، یک رتبه دیگر تنزل کرد و پس از دانمارک و ایرلند، در جایگاه سوم جای گرفت. دانمارک سال گذشته نیز مقام اول را کسب کرده بود و ایرلند هم از رتبه هفتم به رتبه دوم صعود کرد و جایگزین سنگاپور شد که اکنون در جایگاه چهارم قرار دارد.

مدرسه کسب‌و‌کار لوزان، در گزارش «رتبه‌بندی رقابت‌پذیری جهانی 2023»، در مجموع 64 کشور را بر اساس 164 معیار ارزیابی نمود. همچنین 92 نظرسنجی انجام شد که 6400 نفر از مدیران به آنها پاسخ دادند. در نسخه جدید این ارزیابی، روسیه و اوکراین به دلیل عدم قابل اعتماد بودن داده‌ها، مورد ارزیابی قرار نگرفتند.

به گفته تهیه‌کنندگان این گزارش، موقعیت پیشروی دانمارک مبتنی بر موفقیت مستمر آن در عرصه کلیه معیارهای رقابتیِ اندازه‌گیری شده است. این کشور از نظر عملکرد شرکت‌ها و زیرساخت‌ها در رتبه اول قرار دارد و از نظر عملکرد دولت هم یک رتبه بالاتر رفته و اکنون رتبه 5 را دارد. همچنین نتایج قوی در عملکرد اقتصادی، علت رشد و بهبود جایگاه ایرلند ذکر شده است. سوئیس نیز به لطف عملکرد قوی خود در شاخص‌های کارایی دولت و زیرساخت‌ها در جایگاه اول باقی ماند و در حوزه عملکرد اقتصادی، از جایگاه 30 به رتبۀ 18 ارتقا یافت، اما در حوزه کارایی شرکت‌ها سه رتبه تنزل نمود و رتبه هفتم را کسب کرد.

بر اساس ارزیابی تهیه‌کنندگان این گزارش، موفق‌ترین اقتصادها معمولا کشورهایی هستند که وسعت کمتری دارند، این کشورها معمولا زیرساخت‌های بنیادین خوب و سیستم‌های آموزشی قوی دارند. همان‌طور که از نمونه‌های موفقی همچون دانمارک، سوئیس و سنگاپور می‌توان دید، این کشورها همچنین به بازارها و شرکای تجاری بسیار خوب دسترسی دارند. علاوه بر این، کشورهایی که در رتبه‌بندی سال گذشته و به دلیل رونق زودهنگام اقتصاد پس از همه‌گیری کرونا گام‌هایی رو به جلو برداشتند، اکنون دوباره سقوط کرده‌اند. از این کشورها می‌توان به سوئد (با تنزل از رتبه 4 به 8) و فنلاند (با تنزل از رتبه 8 به 11) اشاره کرد.

به گفته محققان، تورم بر رقابت‌پذیری کشورها تاثیر زیادی داشته است و آن دسته از اقتصادهایی که بالاترین نرخ تورم را در جهان دارند، به ویژه کشورهای اروپای شرقی، جایگاه خود را نسبت به کشورهای با نرخ تورم پایین، مانند شرق و غرب آسیا و آفریقا از دست داده‌اند. در بین کشورهای مورد بررسی، لتونی بیشترین تنزل را تجربه کرد و از رتبه 35 در سال گذشته به رتبه 51 رسید که این امر عمدتا به دلیل بدتر شدن میزان کاراییِ مدیریت دولتی و کارایی تجاری ناشی از تورم بی‌سابقه در سال 2022 بوده است.

متن کامل این گزارش، به صورت آنلاین در لینک زیر قابل مشاهده می‌باشد:

www.imd.cld.bz/IMD-World-Competitiveness-Booklet-2023

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما