معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در دهه سوم خرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

راه اندازی مبادله پایاپای (تهاتری) ایران و پاکستان

شهزاد علی ملک، صنعتگر گفت که در تجارت پایاپای ایران و پاکستان، در بخش انرژی و غذا، فرصتهای زیادی وجود دارد و شرکت تجاری او با همکاری سایر شرکت های پاکستان، به دنبال روابط تجاری با ایران می‌باشد. شهزاد علی ملک، در نشست خبری گفت که ایران بازار بزرگی برای برنج باسمتی پاکستانی می‌باشد ولی به دلایل متعددی کشور هند بازار برنج در ایران را اشغال کرده است. ملک با بیان اینکه مجموع صادرات برنج در حال حاضر حدود 2.5 میلیارد دلار است، ابراز امیدواری کرد که با توجه به مبادلات پایاپای با ایران، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی، امکان دارد صادرات برنج پاکستان، در پنج سال آینده، دو برابر شود و به 5 میلیارد دلار برسد.

https://www.thenews.com.pk/print/1080569-pakistan-iran-barter-launch-to-brighten-energy-food-trade-prospects

میان زاهد حسین: وقتی می‌توانم از روسیه نفت بخریم چرا از ایران گاز وارد نمی‌شود

میان زاهد حسین، رئیس گروه ملی تجارت پاکستان، در مراسمی‌گفت: از رسیدن نفت ارزان روسیه خوشحالیم و امیدواریم که مردم پاکستان از اطمینان بیشتری برخوردار شوند. وی افزود: روسیه و ایران، هر دو مخالف بلوک غربی هستند . وقتی که حکومت پاکستان از خریدن نفت روسیه راضی است پس چه اشکالی وجود دارد که گاز از ایران خریداری نمی‌شود؟

https://e.juraat.com/index.php?Page=2&date=2023/06/15

 دیدار معاون وزیر ایران با ایاز صادق

علی فکری، معاون وزیر و رئیس سازمان سرمایه گذاری، (OIETAI) با سردار ایاز صدیق، وزیر امور اقتصادی پاکستان دیدار و درباره همکاری‌های اقتصادی دوجانبه و تقویت روابط دو کشور گفت‌وگو نمودند. این دیدار، گامی مهم در جهت افزایش فرصت های تجاری و سرمایه گذاری میان پاکستان و ایران است. در این دیداری که در وزارتخانه امور اقتصادی رخداد، وزیر امور اقتصادی پاکستان ضمن خوش آمدگویی به هیات ایرانی از سفر آنها قدردانی کرد. وزیر اعلام کرد که پاکستان برای روابط دیرینه و دوستانه خود با ایران اهمیت قائل است و هدف آنها تقویت روابط دوجانبه به منظور گسترش چشم اندازهای تجاری و اقتصادی است که به ثبات و رفاه منطقه کمک می‌کنند. وی همچنین تاکید کرد اجرای سریع توافقات و تفاهم نامه‌هایی که در بیست و یکمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به دست آمده است، باعث تقویت همکاری‌های اقتصادی و تسهیل ارتباط مردم با پیشرفت در همه شیوه‌های حمل و نقل خواهد شد.

https://www.nation.com.pk/14-Jun-2023/iranian-deputy-minister-calls-on-ayaz-sadiq

https://www.brecorder.com/news/40247672

توافق پاکستان و ایران برای تقویت کانال های بانکی مشترک

پاکستان و ایران بر اهمیت تقویت کانال‌های بانکی و بر فرصت‌های قابل توجه تجارت دوجانبه تاکید کردند.هیات بلند پایه ای از ایران به سرپرستی علی فکری، معاون وزیر و رئیس سازمان سرمایه گذاری با سردار ایاز صادق وزیر امور اقتصادی پاکستان دیدار نمودند. در این دیدار علاوه با تاکید بر اهمیت روابط اقتصادی دوجانبه، ایجاد کانال های بانکی مشترک برای تسهیل تجارت نیز مورد  تبادل نظر قرار گرفت.

https://www.brecorder.com/news/40247672

با رونق کانال های غیررسمی، حواله‌ها به 2.10 میلیارد دلار کاهش می یابد

جریان ارسال حواله‌های پول های کارگران خارج از کشور به پاکستان در ماه مه 2023 کاهش یافت و به کمترین میزان در سه ماه اخیر یعنی 2.10 میلیارد دلار رسیده است. بخش قابل توجهی از پاکستانی‌های خارج از کشور به دلیل در دسترس بودن نرخ تبدیل دلار بالاتر به روپیه، وجوه خود را از طریق کانال های غیررسمی ارسال می نمایند. کاهش حواله در چندین کشور از جهان، از جمله کشورهای غربی، عربستان سعودی و امارات دیده شده است. عارف حبیب، کارشناس اقتصاد، با تاکید بر اینکه کاهش حواله‌ها در ماه مه محتمل بود، زیرا کاهش حواله‌ها معمولاً هر ساله بین عید فطر و عید قربان رخ می‌دهد، ابراز خوش بینی کرد که با کاهش فاصله بین نرخ ارز در بازارهای بین بانکی و آزاد، حواله‌ها در ماه ژوئن و پس از آن بهبود یابند.

https://tribune.com.pk/story/2421655/remittances-fall-to-210-billion-as-informal-channels-thrive

 خروج شرکت نفتی Shell از پاکستان بعد از 75 سال حضور در این کشور

شرکت نفتی Shell اعلام کرد که او 77 درصد از سهام خود را بفروش خواهد رساند. این نشان دهنده خروج این شرکت از آسیای جنوبی از جمله کشور پاکستان، بعد از دوره طولانی 75 ساله ، می‌باشد. وائل ساوان،مدیر عامل شرکت شیل، در گفتگو با خبرنگاران گفت: هدف از فروش سهام شرکت این است که سود و بازخرید سهام شرکت افزایش یابد. لازم بذکر است که پاکستان طی چند سال اخیر شاهد خروج شرکت های متعددی بود. باید یادآوری شود که شرکت نفتی شیل در پاکستان 600 جایگاه سوخت، 10واحد پایانه سوخت و یک کارخانه ترکیب روغن را اداره می‌کند و بعد از 75 سال تصمیم به خارج شدن از پاکستان را گرفته است.

 https://www.thenews.com.pk/print/1080527-oil-giant-shell-to-exit-pakistan-after-75-years

https://www.dawn.com/news/1759839/foreign-sponsor-plans-exit-from-shell-pakistan

جشنواره‌های انبه می‌توانند تا حدی کمبود صاردات پاکستان را رفع کنند

تاجران پاکستان، در تلاش برای رسیدگی به کمبود تجاری پاکستان، به حمایت برگزاری جشنوارهای انبه پاکستان در کشور های دیگر، می‌باشند.

مجمع تجاری پاکستان (PBF) از تاجران و صنعتکاران پاکستانی که در کشورهای دیگر ساکن اند، خواسته است تا میزبان این جشنواره‌های انبه باشند. زینب جتویی، سخنگوی PBF به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال پاکستان، بر افزایش صادرات از طریق "دیپلماسی انبه" تاکید کرد.

سخنگوی PBF گفت که چین، دومین تولیدکننده بزرگ انبه، به دلیل تقاضای بیش از ظرفیت تولید خود، به انبه پاکستانی علاقه دارد.

https://tribune.com.pk/story/2421986/pakistani-mangoes-can-combat-trade-deficit

  ورود اولین محموله حامل LPG از روسیه به پاکستان

گام دوم در پیشرفت تجارت پاکستان و روسیه، اولین محموله حامل گازLPG از روسیه به پاکستان رسید. این محموله از روسیه از طریق مرز ازبکستان و حیراتان و سپس از طریق تورخم افغانستان وارد پاکستان شد. لازم بذکر است که این قرارداد خرید LPG در ماه ژانویه سال جاری امضا شده است و تا چند روز آینده نرخ جدیدLPG تعیین خواهد گردید.

http://epaper.jasarat.com/2023/06/13/230613-01-8/

https://jang.com.pk/news/1236233

 کاهش 80 درصدی فروش خودرو در پاکستان در ماه می

داده‌های اداره فروش خودروهای سواری پاکستان(PAMA) نشان داد که در ماه مئی 2023 ، قدرت خرید مردم نسبت به سال قبل، به دلیل بالا رفتن قیمت‌های خودروها، 80 درصد کاهش یافته است. عارف حبیب، کارشناس صنعت خودرو، در گزارشی اعلام کرد که کاهش ماهیانه فروش خودرو درپاکستان در درجه اول ناشی از فروش شرکت خودروسازی پاک سوزوکی (PSMC) می‌باشد. با این حال، کاهش سالانه را می‌توان به تأثیر نامطلوب افزایش تورم نسبت داد، که بر استطاعت مصرف کننده تأثیرگذار می‌باشد. علاوه بر این، تعطیلی کارخانه‌ها بعلت محدودیت‌های وارداتی بانک مرکزی پاکستان به تولید و عرضه خودرو لطمه می‌زند. او با اعلام آمار گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم که فروش خودرو در طول سال جاری تحت فشار باقی بماند.

 https://www.thenews.com.pk/print/1079867-car-sales-plunge-80pc-in-may

پاکستان و ایران، همکاری با چین را بررسی خواهند کرد

براساس گزارش رسانه ای خبری پاکستان، قرار است، پاکستان و ایران در مورد همکاری سه جانبه با چین در زمینه‌های اقتصادی و سایر زمینه‌ها گفتگو کنند.در این راستا، هیئت سرمایه‌گذاران ایرانی از سازمان سرمایه‌گذاری، کمک‌های اقتصادی و فنی ایران (OIETAI) برای بررسی گزینه‌های مختلف همکاری در زمینه‌های اقتصادی به پاکستان سفر خواهند کرد. این هیئت علاوه بر شرکت در سومین اجلاس کمیته مشترک سرمایه گذاری پاکستان ایران با وزیر سرمایه گذاری، وزیر صنایع و تولید، وزیر بازرگانی، وزیر نفت و منابع طبیعی و وزیرانرژی دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

https://www.brecorder.com/news/40247450/economic-other-areas-pakistan-iran-to-discuss-framework-of-cooperation-with-china

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما