معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۲

منابع معدنی لیتیوم، ذخیره استراتژیک پرتغال

کشورهای شیلی، استرالیا، آرژانتین، چین، ایالات متحده آمریکا، کانادا، زیمباوه، برزیل و پرتغال بزرگترین دارندگان این ماده با ارزش هستند و معدن مینا دو باروسوی پرتغال واقع در 145 کیلومتری شمال شرق پورتو، بزرگترین معدن لیتیوم در این کشور است.

بر اساس آمار و داده‌های موسسات تحقیقات زمین‌شناسی، پرتغال با 60 میلیون تن ذخیره منابع لیتیوم، بزرگترین دارنده این کالای استراتژیک در اروپا بوده و مقام هشتم دنیا را به خود اختصاص داده است. پرواضح است مالکیت این میزان ذخایر معدنی با ارزش در قلمرو یک کشور، آن هم با علم به کاربری ویژه آن در حوزه فن‌آوری‌های حساس، ضمن فراهم آوردن زمینه برای پرتغال برای حضور در فرایند قیمت‌گذاری این کالا در جهان، به نوبه خود شاخص ارزشمندی در رتبه‌بندی جایگاه تجاری کشورها محسوب می‌شود. مجموعه تحولاتی که خروجی آن ارتقا رفاه برای این کشور است.

گرچه مشکلات زیست‌محیطی و گروه‌های حامی طبیعت، همواره مانعی بر سر راه استخراج و بهره‌برداری از این منابع بوده است، اما کمیاب بودن این ذخایر و ارزش بالای آنها در فن آوری‌های روز دنیا چشم‌پوشی از آن را مشکل نموده است. گفته می‌شود نواحی شمالی پرتغال بزرگترین منابع لیتیوم اروپا را در خود جای داده و نگاه شرکت‌های مهم سرمایه‌گذاری در بخش معادن را به خود جلب نموده است. شرکت ساوانه که دفتر مرکزی آن در لندن است، برنامه بهره‌برداری از این منابع را تا سال 2036 در دست اجرا دارد. حامیان این پروژه اعلام می‌کنند که سرمایه‌گذاری در استخراج این معادن در پرتغال، کشورهای اروپایی را از لیتیوم مورد نیاز برای استفاده در باتری‌های برقی بی‌نیاز خواهد نمود، همچنین برای دستیابی به هدف‌گذاری کربن صفر اروپا در سال 2050، کمک خواهد کرد. علیرغم افزایش نگرانی‌ها نسبت به آلودگی‌های زیست‌محیطی و گرمایش زمین، تولیدکنندگان خودرو، زیرساخت‌های خطوط تولید خود را به سمت تولید خودرو با باتری الکتریکی سوق داده و ضمن افزایش سودآوری، از نظر تسلط بر بازار مصرف جهانی نیز وزن و جایگاه بالاتری خواهند یافت. لازم به ذکر است از سال گذشته و با افزایش تولید خودروهای برقی، قیمت لیتیوم چند برابر شده است.

کشورهای شیلی، استرالیا، آرژانتین، چین، ایالات متحده آمریکا، کانادا، زیمباوه، برزیل و پرتغال بزرگترین دارندگان این ماده با ارزش هستند. معدن مینا دو باروسوی پرتغال واقع در 145 کیلومتری شمال شرق پورتو، بزرگترین معدن لیتیوم در این کشور است. شرکت انرژی گالپ تلاش داشت به صورت مشترک همراه با شرکت معدنی ساوانه برای استخراج آن سرمایه‌گذاری داشته باشد که نهایتا با مخالفت شرکت ساوانه روبرو شده و این شرکت به تنهایی سرمایه‌گذاری و استخراج از این پروژه را برای مدت 20 سال از سال 2017 تا 2036 به دست آورد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما