معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۸

تاسیس خط هوایی جدید در دستور کار دولت اسلوونی

اسلوونی از زمان ورشکستگی شرکت ملی (دولتی) هواپیمایی آدریا ایرویز در سال 2019، همواره درگیر ضعف در ارتباطات هوایی بوده است و تلاش نموده با اختصاص یارانه به شرکت‌های خارجی هوایی، آنها را تشویق به برقراری پرواز به مقصد فرودگاه لیوبلیانا نماید، اما این راهکار چندان کارگشا نبوده است و بنابراین موضوع راه‌اندازی مجدد شرکت هواپیمایی آدریا و یا تاسیس یک خط هوایی جدید در دستور کار دولت اسلوونی قرار گرفته است.

از زمانی که شرکت ملی (دولتی) هواپیمایی آدریا ایرویز اسلوونی در انتهای سپتامبر 2019 میلادی اعلام ورشکستگی کرد و اسلوونی تنها شرکت هواپیمایی دولتی خود را از دست داد، ارتباط هوایی اسلوونی با سایر نقاط جهان با کاستی‌های زیادی مواجه بوده است. شیوع کرونا که سبب کاهش حمل و نقل هوایی در سطح جهان شد، باعث شد که مشکل ارتباطات هوایی اسلوونی تشدید شود. در حالی که 29 خط هوایی در تابستان 2019 با اسلوونی ارتباط داشتند، این رقم به 19 خط هوایی در تابستان 2022 رسید. بر اساس گزارش ادارۀ آمار اتحادیه اروپا (Eurostat)، پروازهای اسلوونی در ماه اگوست سال 2022 میلادی 42 درصد کمتر از اگوست سال 2019 بوده است.

اسلوونی از زمان ورشکستگی آدریا ایرویز در سال 2019 همواره درگیر ضعف در ارتباطات هوایی بوده است و تلاش نموده با اختصاص یارانه به شرکت‌های خارجی هوایی، آنها را تشویق به برقراری پرواز به مقصد فرودگاه لیوبلیانا نماید، اما ظاهرا این راهکار چندان کارگشا نبوده است. در آخرین مناقصه‌ای که دولت اسلوونی اخیرا در این ارتباط برگزار کرد، تنها دو شرکت هواپیمایی لوکزامبورگ و مونته نگرو شرکت کردند. بر این اساس، موضوع راه‌اندازی مجدد شرکت هواپیمایی آدریا و یا تاسیس یک خط هوایی جدید در دستور کار دولت اسلوونی قرار گرفته و مطالعات مربوط به آن آغاز گردیده است.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد فقدان شرکت هواپیمایی ملی، تأثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد این کشور داشته و بخش اقتصادی اسلوونی و گردشگری این کشور به خاطر عدم وجود خط هوایی داخلی، سالانه متحمل بیش از 400 میلیون یورو ضرر می‌شود. این بررسی همچنین نشان داده است که تأسیس شرکت هواپیمایی جدید آدریا، حداقل صد میلیون یورو هزینه برای اسلوونی در بر خواهد داشت و این شرکت در ابتدا با ضرر کار خواهد کرد. لذا تصمیم‌گیری در این رابطه باید با درنظر گرفتن این ملاحظات صورت گیرد، ضمن اینکه مجوز کمیسیون اروپا نیز لازم است.

ماتیاژ هان، وزیر اقتصاد و فناوری اسلوونی در یک کنفرانس خبری در این خصوص گفت: برای اینکه بدانیم اسلوونی در حال حاضر بدترین ارتباط هوایی در سطح اروپا را دارد، نیاز به متخصص بودن نیست. این موضوع به توسعه اقتصاد، صنعت و گردشگری پیوند خورده است. تاسیس شرکت هواپیمایی جدید، قطعا سوددهی نخواهد داشت ولی می‌تواند تاثیر زیادی روی اقتصاد و سطح زندگی شهروندان اسلوونی داشته باشد. من شخصا از تاسیس شرکت هواپیمایی جدید حمایت می‌کنم و آن را در سطح دولت حمایت خواهم کرد و اگر دولت قبول کند وارد مراحل تاسیس شرکت هواپیمایی جدید خواهیم شد. البته اگر یک شریک خارجی داشته باشیم که هواپیماهای آنها با پرچم اسلوونی پرواز کند، باز هم خوب است، ولی وضعیت فعلی قطعا خوب نیست. راه‌حل‌های دیگری نیز وجود دارد، ولی قبل از هر چیز باید یک تصمیم سیاسی در این رابطه اتخاذ شود و در نهایت ما باید ارزش افزوده این کار برای اقتصاد اسلوونی را مد نظر قرار دهیم.

ماکس تاینیکار، رئیس سابق هیات مدیره آدریا ایرویز معتقد است یکی از بهترین راه‌حل‌ها که متأسفانه اسلوونی در سال 2011 آن را اجرا نکرد، ارتباط بین فرودگاه و خط هوایی آدریا است. وی می‌گوید: بر اساس داده‌هایی که در اختیار داشتیم، کسب‌و‌کار فرودگاه سودهی داشت، ولی خط آدریا با ضرر کار می‌کرد؛ لذا اگر این دو را با هم ترکیب کنیم، شرکتی خواهیم داشت که موفق خواهد بود و این مدلی است که شرکت‌های زیادی در سطح جهانی بر آن اساس عمل می‌کنند. اما پتر گرشاک، رییس سابق هیئت مدیره آدریا ایرویز بر این باور است که تاسیس شرکت هواپیمایی ملی، با توجه به کوچک بودن بازار اسلوونی، نمی‌تواند در کوتاه مدت موفق باشد، به ویژه آنکه در نزدیکی اسلوونی، چهار فرودگاه بزرگ وجود دارد که خدمات بیشتری را ارایه می‌دهند.

به سفارش وزارت زیرساخت اسلوونی، دو مطالعه تخصصی در خصوص ابعاد تاسیس خط هوایی جدید انجام شده است. یکی از این دو مطالعه، توسط یوژه دامیجان اقتصاددان اسلوونیایی صورت پذیرفته است. بر اساس این مطالعه، تعداد مسافران از دست رفته به دلیل ارتباطات ضعیف هوایی و انحلال شرکت هواپیمایی آدریا ایرویز، حدود 1.5 میلیون نفر برآورد شده است که ضرر اقتصادی ناشی از آن 260 میلیون یورو به صورت سالانه می‌باشد. ضمن اینکه 170 میلیون یورو نیز بر گردشگری اسلوونی اثر منفی خواهد داشت. طبق محاسبات دامیجان، در کل دوره مورد مطالعه، فقدان یک خط هوایی مجموعا 1.8 میلیارد یورو ضرر به دنبال دارد. مطالعه دامیجان، که هنوز به طور کامل منتشر نشده است، تصدیق می‌کند که دولت می‌تواند ارتباطات هوایی را به روش‌های مختلفی شامل یارانه دادن به شرکت‌های هواپیمایی، ایجاد یک شرکت هواپیمایی مستقل یا تاسیس یک شرکت مشترک دولتی-خصوصی بهبود بخشد. بر این اساس، ایجاد یک خط هوایی جدید می‌تواند تحت فرضیات خاصی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد و شرکت جدید باید از نظر تجاری موفق و حداقل در ابتدا در مدل کسب‌و‌کار خود محافظه‌کار باشد. همچنین مشارکت دولتی و خصوصی می‌تواند برای دولت، مطلوب‌تر از یارانه دادن به شرکت‌های هواپیمایی به صورت سالانه باشد.

مطالعه دوم که توسط یک کارگروه دولتی انجام شده، نشان می‌دهد که اسلوونی به لحاظ بهبود تعداد مسافران پس از پایان دوره کرونا در بین تمام کشورهای اروپایی بدترین آمار را ثبت کرده است. بر این اساس میزان افزایش مسافران در فرودگاه جوژه پوچنیک لیوبلیانا در سال 2022 نسبت به سال 2019، حدود 43 درصد برای پروازهای مستقیم و 55 درصد برای پروازهای غیرمستقیم بوده است که در مقایسه با میانگین افزایش 89 درصدی برای فرودگاه‌های کشورهای منطقه، ارقام بسیار کمتری می‌باشد. این مطالعه مشارکت دولتی و خصوصی را به عنوان بهترین سناریو شناسایی می‌کند. بر اساس نتایج این مطالعه، اگر قرار بر تاسیس یک خط هوایی جدید باشد، مناسب‌ترین مدل برای اسلوونی ارتباط با یک شریک استراتژیک خارجی است. در این سناریو، توصیه به اجاره سه هواپیمای کوچک، راه‌اندازی یازده مسیر به مقاصدی که در گذشته بیشترین مطلوبیت را داشتند و 60 ارتباط هفتگی شده است که در این صورت، تا 6 سال زیان انباشته ایجاد خواهد شد، ولی در سال هفتم هزینه‌ها و درآمدها به نقطه تعادل خواهد رسید.

آلنکا براتووشک، وزیر زیرساخت اسلوونی پیرامون تاسیس شرکت هواپیمایی جدید اسلوونی گفت: اگر دولت بعد از داشتن کلیه اطلاعات دقیق، تصمیم به تاسیس شرکت هواپیمایی جدید بگیرد، این کار نیاز به زمان دارد و طولانی خواهد بود. تجربه کشورهای دیگر و ضرورت اخذ مجوز کمیسیون اروپا بیانگر این است که مراحل قانونی می‌تواند تا یک سال یا بیش‌تر نیز به طول بیانجامد. بر این اساس، ما ابتدا تصمیم گرفتیم بهبود ارتباط هوایی اسلوونی را در دو گام انجام دهیم. گام اول، سوبسیدی بود که آن را هر چه سریع‌تر خواهیم داد و گام دوم، تصمیم‌گیری در رابطه با حل این مشکل در بلندمدت است. وی افزود: اگر تصمیم برای ایجاد یک خط هوایی جدید گرفته شود، در خوش‌بینانه‌ترین سناریو، این شرکت هواپیمایی می‌تواند در تابستان 2025 فعالیت خود را آغاز کند. وی خاطرنشان کرد که راه رسیدن به این تصمیم، هنوز طولانی است.

منابع:

https://sloveniatimes.com/push-to-create-new-flag-carrier-gains-momentum/

https://www.blog.uporabnastran.si/2023/05/18/kaj-prinasa-uporabniski-vmesnik-one-ui-5-1-na-novi-samsung-galaxy-a-seriji/

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/ali-bomo-dobili-novo-adrio-stala-bi-vec-kot-100-milijonov-in-ustvarjala-izgubo-kaze-studija/669260/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما