معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۹

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته چهارم خرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش نرخ تورم

مرکز آمار سوئد، ارقام تورم ماه می را منتشر کرد. بر این اساس، نرخ تورم بر مبنای شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)، در ماه می 2023 برابر با 9.7 درصد بوده است که نسبت به ماه آوریل که 10.5 درصد بود، کاهش 0.8 درصدی نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم بر مبنای CPIF (شاخص قیمت مصرف‌کننده با نرخ بهره ثابت) در ماه می، 6.7 درصد بود. میکائیل نوردین، آمارگیر در مرکز آمار سوئد، اظهار داشت که کاهش مداوم قیمت برق و مواد غذایی به کاهش نرخ تورم در ماه می‌کمک کرد. قیمت مواد غذایی در ماه می، 0.4 درصد کاهش یافت و قیمت برق 11.1 درصد کاهش داشت. علیرغم کاهش قیمت برق و سوخت‌، افزایش گسترده‌ای در قیمت کالاها و خدمات دیگر وجود دارد. افزایش نرخ تورم به سطوحی بی‌سابقه در طی یک سال اخیر، بانک مرکزی را بر آن داشت تا به تدریج نرخ بهره را از صفر درصد به ۳.۵ درصد افزایش بدهد، اما انتظار می‌رود که بانک مرکزی تا چند هفته دیگر، باز هم نرخ بهره را افزایش دهد‌.

افزایش بیکاری با وجود انعطاف‌پذیری بازار کار

سرویس اشتغال عمومی سوئد طی یک بیانیه مطبوعاتی، نتایج آخرین پیش‌بینی بلندمدت خود را برجسته کرد. این گزارش خاطرنشان می‌کند که اگرچه بیکاری در حال حاضر در پایین ترین سطح خود از سال 2009 است، اما انتظار می‌رود تعداد بیکاران به دلیل کاهش آتی تقاضا برای نیروی کار افزایش یابد. اوا ساماکولیس، مدیر تجزیه و تحلیل سرویس اشتغال عمومی سوئد گفت: ما تخمین می‌زنیم که بیکاری افزایش یابد، اما این افزایش به اندازه بحران‌های قبلی نخواهد بود. با این حال، ارزیابی وضعیت دشوار است و عدم اطمینان زیادی وجود دارد. به گفته DN، نظرسنجی سرویس اشتغال عمومی سوئد حاکی از کاهش تقاضا برای کالاها و خدمات است. با این حال، کارفرمایان به احتمال زیاد مایلند کارکنانی با مجموعه مهارت‌های بالا که جذب آنها سخت بوده است را حفظ کنند، زیرا جذب مجدد چنین افرادی بسیار دشوار خواهد بود. با توجه به این واقعیت، انتظار می‌رود سطح اشتغال به شدت کاهش نیابد.

نظر سوئدی‌ها در مورد آینده اقتصاد کشور

Europaportalen گزارش می‌دهد که کمیسیون اروپا یک نظرسنجی از شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد اینکه مردم کشورهای مختلف اروپایی در مورد آینده اتحادیه اروپا و تحولات در کشورهای مربوطه خود چه نظری دارند، انجام داده است. گزارش کمیسیون اروپا به تازگی منتشر شده است و نشان می‌دهد که سوئدی‌ها از بدبین‌ترین افراد نسبت به آینده کشورشان و آینده اقتصادی آن هستند. از سوئدی‌های حاضر در نظرسنجی، 71 درصد (چهارمین درصد بالا در اتحادیه اروپا) پاسخ دادند که تحولات سوئد به طور کلی مسیر اشتباهی را طی می‌کند. در کشورهای همسایه، دانمارک و فنلاند فقط حدود 40 درصد از افراد مورد بررسی نسبت به آینده بدبین بودند. سوئدی‌ها نسبت به توسعه اقتصادی این کشور بدبین‌تر بودند و 69 درصد معتقد بودند که اقتصاد سوئد در یک سال آینده، بدتر از اکنون خواهد شد.

خوش‌بینی در خصوص میزان صادرات کالا

شرکت اعتبار صادرات سوئد، یک شرکت دولتی که تامین مالی صادرکنندگان سوئدی، شرکت‌های تابعه و مشتریان خارجی آنها را بر عهده دارد، نظرسنجی بهاری روند اعتبار صادرات را منتشر کرد. این نظرسنجی که یک «سنجه» از صنعت صادرات سوئد است، در مورد نیازهای مالی، دریافت سفارشات صادراتی، پروژه‌های اشتغال، نرخ بهره و قدرت کرون سوئد گزارش می‌دهد. الزامات پایداری شرکت‌ها و برنامه‌های سرمایه‌گذاری نیز در آن گنجانده شده است. نتایج نظرسنجی بهاری این شاخصف نشان دهنده «خوش بینی فزاینده» است، اگرچه شرکت‌های کمی، کاهش نرخ ارز را برای صادرات سودمند می‌دانند.

بالاترین تمایل برای توسعه در بین شرکت‌ها از سال 2011

با وجود افزایش نااطمینانی، تورم بالا و رکود اقتصادی، تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های کوچک و متوسط تمایل خود را برای توسعه ابراز می‌کنند. طبق یک نظرسنجی که توسط آژانس رشد اقتصادی و منطقه‌ای سوئد انجام شده است، از هر چهار شرکت، سه شرکت اعلام کرده اند که می‌خواهند با افزایش گردش مالی و تعداد کارمندان خود رشد کنند. به ویژه در صنعت هتلداری و رستوران، 95 درصد از شرکت‌های مورد بررسی، قصد خود را برای توسعه ابراز می‌کنند. در حالی که تمایل به رشد در میان شرکت‌ها همچنان قوی است، آنها سود کمتری را نسبت به سال قبل پیش‌بینی می‌کنند و کمتر شرکتی معتقد است که سودآوری طی سه سال آینده افزایش خواهد یافت، اما تعداد بیشتری نسبت به افزایش گردش مالی خود خوش‌بین هستند. تقریبا از هر ده شرکت، سه شرکت، در دسترس بودن کارگران ماهر را مانع اصلی رشد خود می‌دانند که البته تأثیر این مانع در صنایع مختلف متفاوت است؛ صنایعی مانند تولید، حمل‌ونقل و انبارداری، ساخت‌وساز، هتل‌ها و رستوران‌ها و همچنین خدمات ملکی با بزرگترین چالش از نظر مهارت مواجه هستند.

افزایش میزان سفارشات در بخش صنعت

به گزارش مرکز آمار سوئد، کل سفارشات در بخش صنعت در آوریل 2023 در مقایسه با مارس، 3.0 درصد در ارقام تعدیل شده فصلی افزایش یافت، اما در مقایسه با آوریل 2022، کل سفارشات در بخش صنعت، 0.1 درصد در ارقام تعدیل شده بر اساس تقویم کاری کاهش یافت. اکثر زیربخش‌های صنعتی به صورت ماهانه پیشرفت مثبتی را ثبت کردند. بیشترین افزایش در صنعت مربوط به سایر تجهیزات حمل و نقل با 103.5 درصد رشد بوده است. بازار داخلی در ارقام تعدیل فصلی 3.2 درصد کاهش و بازار صادرات 9.5 درصد افزایش یافت. سفارشات دریافتی از مشتریان در سوئد 4.7 درصد کاهش و سفارشات دریافتی از مشتریان خارج از کشور 2.4 درصد افزایش داشته است. لازم به ذکر است ارقام ماه آوریل، اولیه هستند.

استفادۀ آسترازنکا از بیوگاز برای رسیدن به اهداف آب و هوایی

به گزارش رویترز، طبق یک بیانیه مطبوعاتی، شرکت آسترازنکا با گروه صنایع تجدیدپذیر ونگارد (Vanguard) برای کمک به دستیابی به اهداف اقلیمی خود در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در تأسیسات تولید خود در ایالات متحده شریک شده است. غول دارویی سوئدی، به عنوان بخشی از استراتژی کاهش انتشار آلایندگی خود، در حال تغییر از گاز طبیعی به بیوگاز است که جایگزینی پایدارتر است. بر اساس این قرارداد، شرکت ونگارد، بیوگاز تولید شده از کود گاوی و ضایعات غذایی را به آسترازنکا عرضه خواهد کرد. مدیر عامل آسترازنکا، پاسکال سوریو، بر اهمیت انجام اقدامات مسئولانه، تاکید کرد و تصریح نمود: هدف این شرکت، کاهش 98 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید تا سال 2026 در مقایسه با سطوح ثبت شده در سال 2015 است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما