معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۹

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته سوم خرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش تولید ناخالص داخلی سوئد در سه ماهه اول 2023

بر اساس اعلام مرکز آمار سوئد، تولید ناخالص داخلی تعدیل شده فصلی در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه چهارم سال قبل، 0.6 درصد افزایش داشته است. این رشد را می‌توان ناشی از افزایش موجودی کالا و افزایش قابل توجه صادرات کالا دانست. همچنین طبق این گزارش، تولید ناخالص داخلی تعدیل شده فصلی در سه ماهه اول امسال در مقایسه با دوره مشابه در سال 2022، به میزان 0.8 درصد افزایش نشان می‌دهد. در همین حال، طبق آمار این مرکز، مصرف خانوارها برای سومین فصل (سه ماهه) متوالی کاهش یافت.

افزایش شاخص گرایش اقتصادی در ماه می

به گزارش مرکز آمار سوئد، شاخص گرایش اقتصادی این کشور با 2.1 واحد افزایش در ماه می‌به 89.4 رسید. همه بخش‌ها به این افزایش کمک کردند و بخش خرده‌فروشی بیشترین پیشرفت را نشان داد. بخش تجاری نیز افزایش اندکی در اشتغال را گزارش کرد و طرح‌های اشتغال به ویژه در بخش خدمات مثبت باقی ماند، در حالی که شرکت‌های تجاری نسبت به کاهش نیروی کار در آینده بدبین بودند. شاخص اطمینان تولید صنعتی نیز به دلیل انتظارات قوی‌تر برای تولید آینده افزایش یافت. با این حال، در مجموع شرکت‌ها انتظار دارند که قیمت‌های فروش در ماه‌های آینده بدون تغییر باقی بماند. شاخص اعتماد مصرف‌کننده نیز با دیدگاه‌های مثبت در مورد امور مالی شخصی و اقتصاد سوئد بهبود یافت.

کاهش درآمد مالیات زیست‌محیطی در سال 2022

طبق گزارش مرکز آمار سوئد، درآمد مالیات زیست‌محیطی این کشور در سال 2022، با 6.5 میلیارد کرون کاهش بالغ بر 97 میلیارد کرون (8.3 میلیارد یورو) بوده است که معادل 1.6 درصد از تولید ناخالص داخلی سوئد می‌باشد. خانوارها بیشترین سهم را در این نوع مالیات، با پرداخت مالیات انرژی دارند. کاهش درآمد مالیات زیست محیطی سوئد عمدتا به دلیل کاهش درآمد حاصل از مالیات انرژی بر سوخت و مالیات انرژی بر برق بوده است. برعکس، درآمد حاصل از حق انتشار آلایندگی به دلیل افزایش قیمت حق انتشار، در سال 2022 نسبت به سال 2021 سه برابر بیشتر شده است، با این حال، با نگاهی به مجموع، مالیات تجارت گازهای گلخانه‌ای، هنوز بخش کوچکی از مالیات‌های زیست‌محیطی را تشکیل می‌دهد. بین سال‌های 1993 تا 2022 درآمد مالیات زیست‌محیطی در سوئد بیش از دو برابر شده است، با این حال، به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی و از کل مالیات‌ها، درآمد مالیات‌های زیست‌محیطی از سال 1993 روند کاهشی داشته است که نشان می‌دهد مالیات‌های زیست‌محیطی به همان سرعت رشد اقتصاد یا رشد کل مالیات‌ها افزایش نمی‌یابد.

رشد تجارت خدمات سوئد در سه ماهه اول 2023

بنابر ارقام مرکز آمار سوئد، رشد تجارت خدمات در سه ماهه اول سال 2023 به افزایش خود ادامه داد. صادرات خدمات 21 درصد و واردات خدمات 20 درصد نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته افزایش یافت. صادرات خدمات سوئد در سه ماهه اول سال جاری، 253 میلیارد کرون (معادل 21.8 میلیارد یورو) و ارزش واردات خدمات این کشور نیز 273 میلیارد کرون (معادل 23.5 میلیارد یورو) بود که منجر به تراز خالص منفی 20 میلیارد کرونی برای سوئد در تجارت خدمات شد. رقم متناظر برای سه ماهه مشابه سال گذشته، تراز خالص منفی 19 میلیارد کرونی بود. مانند گذشته، عامل اصلی تراز تجاری منفی در بخش خدمات، مربوط به استفاده از مالکیت معنوی و سایر خدمات تجاری بود. همچنین صادرات و واردات خدمات مالی در سه ماهه اول امسال افزایش قابل توجهی داشته است، به نحوی که صادرات خدمات مالی، 44 درصد و واردات آن نیز 64 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

کاهش مبادلات تجاری با روسیه

SvD با استناد به گزارشی منتشر شده توسط هیات ملی تجارت سوئد ادعا کرد واردات سالانۀ سوئد از روسیه به میزان 90 درصد کاهش یافته است و از 2.3 میلیارد یورو در فوریه 2022 به 240 میلیون یورو در فوریۀ 2023 رسیده است. در همین مدت، صادرات سوئد به روسیه نیز 65 درصد کاهش یافته است و از 2.3 میلیارد یورو به 0.8 میلیارد یورو رسیده است. این در حالی است که سایر کشورهای اتحادیه اروپا شاهد افزایش واردات از روسیه بوده‌اند، زیرا آنها برای تامین انرژی صنایع و خانوارهای خود به سوخت‌های فسیلی متکی هستند و تغییر تامین‌کنندگان در یک بازه زمانی کوتاه، مشکلات و موانع خاص خود را به همراه دارد.

افزایش بهره‌وری شرکت‌های تحت مالکیت خارجی

بر اساس بررسی انجام شده توسط هیات ملی تجارت سوئد، بهره‌وری شرکت‌های سوئدی که توسط مالکان خارجی خریداری می‌شوند، در مقایسه با شرکت‌هایی که تحت مالکیت سوئد باقی می‌مانند، حدود 10 درصد افزایش می‌یابد. این تحلیل، داده‌های مرکز آمار سوئد (SCB) در خصوص عملکرد شرکت‌هایی که مالکیت خارجی دریافت کرده‌اند در مقایسه با شرکت‌هایی که مالکیت سوئدی را حفظ کرده‌اند را در بازۀ زمانی 1997 تا 2020،  بررسی کرده است. تجزیه و تحلیل بیشتر نشان می‌دهد که شرکت‌های خدماتی کوچکتر، به ویژه آنهایی که در صنایع حساس مانند تامین مواد غذایی، زیرساخت‌های حیاتی، فناوری حیاتی و ورودی‌های حیاتی فعالیت می‌کنند، بیشترین دستاوردهای بهره‌وری را داشته‌اند.

مشکل ضایعات پنل‌های خورشیدی

به گزارش DI انتظار می‌رود با رشد نیروگاه‌های خورشیدی و بادی، تعداد پنل‌های خورشیدی قدیمی و پره‌های مستهلک توربین‌های بادی چند برابر شود، چیزی که بر اساس گزارش جدید منتشر شده توسط اداره حسابرسی ملی، سوئد آمادگی مقابله با آن را ندارد. قوانین مربوط به تولید تجهیزات الکتریکی به ویژه نامشخص است، دیدگاهی که توسط آژانس حفاظت از محیط‌زیست تایید شده است. بنابراین، دولت و سایر مقامات مربوطه باید اطمینان حاصل کنند که سیستم‌هایی برای رعایت استانداردهای اتحادیه اروپا در برخورد با زباله‌ها وجود دارد.

راه‌اندازی یک برند جدید در سوئد توسط جیلی

شرکت خودروسازی جیلی، یک برند جدید خودروهای برقی به نام Zeekr را به سوئد می‌آورد. این برند در سال 2021 ایجاد شد. بیشتر توسعه خودروها در گوتنبرگ انجام می‌شود. مدیر عامل این شرکت گفت گوتنبرگ به عنوان شهر اصلی برای بخش‌های ما در تحقیق و توسعه و همچنین طراحی بسیار مهم است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما