معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته اول خرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش ارزش دارایی خالص شهروندان استونی

بر اساس بررسی اجمالی اخیر بانک استونی و ادارۀ آمار استونی، میانگین ارزش دارایی‌های خالص شهروندان این کشور از 43500 یورو در سال 2013 به 66200 یورو در سال 2021 رسیده است که بیش از 50 درصد افزایش را نشان می‌دهد. رشد خالص دارایی‌ها به ویژه از سال 2017 تا 2021 سریع بوده و نزدیک به 40 درصد بوده است. دارایی‌های خالص (ارزش دارایی پس از کسر تعهدات و بدهی‌ها) به طور نابرابر در استونی توزیع می‌شود و نابرابری مربوطه در استونی بیشتر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا است. در عین حال، نرخ نابرابری بین سال‌های 2013 و 2021 بدون تغییر باقی مانده است و 5 درصدِ ثروتمندترین خانوارها، تقریبا نیمی از کل دارایی‌های خالص را در اختیار دارند.

https://news.err.ee/1608989497/median-value-of-estonians-net-assets-grows-to-66-000

نقش خارجی‌ها در معاملات املاک استونی

پورتال املاک و مستغلات KV24، با استناد به آمار به دست آمده می‌گوید که علاقه اتباع خارجی به املاک و مستغلات استونی در حال افزایش است که بیشتر از جانب شهروندان ایالات متحده و آلمان بوده است. در حالی که سه سال پیش، روس‌ها بیشترین حجم معاملات املاک و مستغلات را در استونی داشتند، امسال آمریکایی‌ها برنده بازار شدند و هفت معامله خرید در ماه گذشته به ارزش بیش از 7 میلیون یورو انجام دادند. بخشی از این جذابیت را می‌توان با تصویر استونی به عنوان کشوری نوآور و متمرکز بر فناوری توضیح داد. داده‌های ماه گذشته نشان می‌دهد که شهروندان روسیه به سرعت در حال خروج از بازار هستند و معاملات آنها عمدتا مربوط به فروش است.

https://news.err.ee/1608989725/portal-russians-selling-real-estate-in-estonia-americans-buying

کاهش شدید قیمت آتی گاز طبیعی

قیمت قراردادهای آتی گاز طبیعی در ماه ژوئن به زیر 25 یورو در هر مگاوات ساعت کاهش یافته است که پایین‌ترین سطح از سپتامبر 2021 است. در حالی که قیمت گاز در این بورس در ابتدای سال 2021 حدود 17 یورو به ازای هر مگاوات ساعت در پایان محدودیت‌های کووید بود، بدتر شدن وضعیت امنیتی و کاهش عرضه روسیه باعث گردید که از نیمه دوم آن سال، قیمت‌ها شروع به افزایش نمود. اوج قیمت گاز طبیعی در آگوست 2022 بود، زمانی که قیمت آتی TTF به 340 یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید، اما پس از آن به آرامی‌شروع به کاهش کرد و در ابتدای سال جاری در مرز 100 یورو به ازای هر مگاوات ساعت نوسان نمود. یکی از عوامل اصلی کاهش قیمت به افزایش عرضه و پر شدن تأسیسات ذخیره‌سازی گاز اروپا مربوط می‌شود و عامل دیگر نیز به کاهش تقاضای ناشی از بهار نسبتا گرم و عادت مصرف‌کنندگان به استفادۀ کمتر از انرژی باز می‌گردد.

https://news.err.ee/1608989470/natural-gas-futures-price-falls-below-25-per-mwh

ساخت کارخانه عظیم آهن‌ربای صنعتی در اسلوونی

تابستان امسال ساخت یک کارخانه آهن‌ربای صنعتی در شهر ناروا در شرق استونی آغاز می‌شود. این کارخانه پس از راه‌اندازی و تکمیل، حدود هزار شغل در منطقه ایجاد می‌کند و با بودجه اتحادیه اروپا تامین مالی خواهد شد. آهن‌رباها کاربردهای صنعتی مانند ساخت ماشین‌های الکتریکی و توربین‌های بادی خواهند داشت. ساخت این کارخانه در چند مرحله انجام خواهد شد. اولین فاز قرار است در سال 2025 با هزینه‌ای بالغ بر 100 میلیون یورو به پایان برسد و حدود 350 شغل ایجاد خواهد کرد. دولت با 18.75 میلیون یورو که به نوبه خود توسط صندوق انتقال عادلانه اتحادیه اروپا ارائه می‌شود، از این پروژه حمایت خواهد کرد.

تقاضا برای آهن‌ربا در بازار اروپا، تقریبا 15 هزار تن در سال است، در حالی که داده‌ها نشان می‌دهند که تقاضا تا سال 2028 به 30 هزار تن افزایش خواهد یافت که به دلیل افزایش استفاده از حمل و نقل الکتریکی، این رشد سریع رقم خواهد خورد. فاز دوم این کارخانه نیز بر اساس وضعیت بازار تکمیل خواهد شد، هرچند برنامه‌ریزی شده است که به محض تکمیل فاز یک، فاز دوم آن نیز آغاز شود. تولید فاز یک حدود 2 هزار تن در سال و تولید فاز دو نیز حدود 5 هزار تن در سال خواهد بود و فاز دوم حدود 250 میلیون یورو هزینه خواهد داشت.

https://news.err.ee/1608990497/construction-of-100-million-narva-magnet-factory-starts-this-summer

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما