معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته اول خرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اندازه اقتصاد پاکستان 9 درصد کاهش پیدا کرد.

اندازه اقتصاد پاکستان با 9 درصد کاهش به 341.5 میلیارد دلار رسید و درآمد سرانه آن از 1766 دلار در سال گذشته  به 1568 دلار به دلیل رشد اقتصادی تقریباً ثابت و کاهش ارزش پول کاهش یافته است. در این زمینه، اختلافاتی در مورد رقم رسمی رشد تولید ناخالص داخلی به وجود آمده است. بر اساس برآوردهای موقتی که کمیته ملی حساب های ملی (NAC) یک روز قبل تصویب کرد، اقتصاد 34 میلیارد دلار یا 9 درصد کوچک شد در حالی که درآمد سرانه نیز 198 دلار یا 11.2 درصد کاهش یافت. اما بر اساس برخی منابع دولتی و جزئیات تازه، مدیریت اداره آمار پاکستان (PBS) با فشار زیادی برای تغییر نرخ رشد اقتصادی که در ابتدا منفی 0.5 درصد برای سال مالی خروجی منتهی به 30 ژوئن برآورد شده بود، مواجه شد.این منابع گفتند که مدیریت PBS تسلیم فشارها شد و موافقت کرد که نرخ رشد اسمی مثبت 0.3٪ را نشان دهد. متعاقباً NAC این رقم را تایید کرد.

https://www.dawn.com/news/1755847/pakistans-debt-burden-also-hurting-global-economy

فراتر از همکاری نفتی با روسیه

قبل از رسیدن نفت خام روسیه، یک کشتی کانتینری کریستال سنت پترزبورگ در اولین سفر خود به پاکستان تنها در 21 روز به بندر کراچی رسید. این کشتی در ترمینال بین المللی کانتینری کراچی (KICT) پهلو گرفت. سید فیصل سبزواری وزیر امور دریانوردی به همراه سیدین رضا زیدی، رئیس بندر کراچی (KPT) و آندری ویکتوروویچ فدوروف، سرکنسول روسیه از کشتی استقبال کردند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، اولین محموله نفت خام روسیه با تخفیف در اوایل ژوئن با کشتی‌های کوچک از طریق عمان به پاکستان خواهد رسید  .

https://www.dawn.com/news/1755845/russian-cargo-vessel-arrives-at-kpt

کاهش مجدد ذخایر ارزی پاکستان

داده‌های رسمی نشان داد که ذخایر ارزی بانک مرکزی برای چهارمین هفته متوالی به زیر 4.2 میلیارد دلار کاهش یافت که به سختی برای پوشش یک ماه واردات کنترل‌شده کافی است.

آخرین کاهش ذخایر بانک دولتی در هفته منتهی به 19 می، 119 میلیون دلار بود. ذخایر بانک های تجاری نیز با 87.5 میلیون دلار کاهش به 5.54 میلیارد دلار در طول هفته رسید. بنابراین مجموع دارایی‌های ارزی کشور با 206 میلیون دلار کاهش به 9.73 میلیارد دلار رسید.

آخرین کاهش موجودی دلار در حالی اتفاق می‌افتد که بانک دولتی با ایجاد شرایط سختگیرانه برای بانک‌ها برای گشایش اعتبار اسنادی، کنترل شدیدی بر واردات دارد.

هشدارهای اولیه FAO-WFP در مورد ناامنی حاد غذایی در پاکستان

این گزارش با عنوان، نقاط داغ گرسنگی: هشدارهای اولیه FAO-WFP در مورد ناامنی حاد غذایی، که به طور مشترک توسط سازمان غذا و کشاورزی (FAO) و برنامه جهانی غذا (WFP) منتشر شده است، دوره ژوئن تا نوامبر 2023 را پوشش می دهد.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که در بحبوحه کندی فعلی اقتصاد جهانی، افزایش بدهی‌های عمومی، بحران مالی جاری در پاکستان را تشدید کرده است. این نشان می دهد که مقامات باید 77.5 میلیارد دلار بدهی خارجی را بین آوریل 2023 تا ژوئن 2026 بازپرداخت کنند که با توجه به تولید ناخالص داخلی 350 میلیارد دلاری کشور در سال 2021، مقدار قابل توجهی است.

در این گزارش آمده است که بی ثباتی سیاسی فزاینده و اصلاحات عقب مانده مانع از انتشار خط اعتباری جدید از صندوق بین المللی پول (IMF) و حمایت بیشتر از سوی شرکای دوجانبه می‌شود.

در بحبوحه افزایش ناامنی در شمال غرب کشور، احتمالاً بحران سیاسی و ناآرامی‌های مدنی پیش از انتخابات عمومی‌که برای اکتبر 2023 برنامه ریزی شده است، بدتر خواهد شد. در این گزارش آمده است که کمبود ذخایر خارجی و کاهش ارزش پول، توانایی کشور را برای واردات اقلام غذایی ضروری و منابع انرژی کاهش داده و قیمت اقلام غذایی را افزایش می‌دهد، علاوه بر این که باعث کاهش انرژی در سراسر کشور می‌شود.

https://www.dawn.com/news/1756769/pakistan-designated-very-high-concern-area-in-food-insecurity

صادرات 2.1 میلیاردی خدمات فناوری اطلاعات

در سال مالی گذشته پاکستان  2.6 میلیارد دلار از طریق صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) درآمد داشته است. طبق گزارش بانک دولتی پاکستان (SBP) و ظرف ده ماه از سال جاری، صادرات ICT به 2.1 میلیارد دلار رسید.

https://www.dawn.com/news/1756590/ict-exports-need-policy-focus

هزینه‌های بالاتر حمل و نقل و پالایش نفت روسیه ممکن است تفاوت قیمت را جبران کند.

پس از کشمکش‌های بسیار، پاکستان اولین خرید نفت خام روسیه را با قیمت «تخفیف» انجام داد. با توجه به اینکه روسیه به دنبال خروجی‌های جدید برای نفت خام خود است و پاکستان به دنبال نفت خام ارزان تر برای غلبه بر بحران حاد تراز پرداخت های خود است، این توافق به خوبی به هر دو کشور کمک می‌کند.

با این حال، اگر منصف باشیم، ریاضیات به این سادگی نیست. حمل نفت خام به کراچی از بنادر روسیه به معنای هزینه حمل و نقل بالاتر است. واردات نفت فعلی پاکستان از خلیج فارس از طریق دبی انجام می‌شود که تقریباً 1300 کیلومتر از بندر کراچی فاصله دارد. نزدیکترین بندر روسیه در فاصله 8000 کیلومتری قرار دارد. همه اینها می‌تواند به معنای هزینه اضافی حدود 10 تا 15 دلار در هر بشکه باشد.

علاوه بر این، بر خلاف نفت پالایش شده فروخته شده توسط عربستان سعودی، روسیه نفت خام را به پاکستان خواهد فروخت. از آنجایی که پالایشگاه‌های پاکستانی برای فرآوری نفت خام سبک تر عربستان پیکربندی شده اند، محموله نفت خام سنگین تر می‌تواند به معنای هزینه اضافی پالایش نیز باشد. طبق برآورد برخی رسانه‌ها، این می‌تواند حدود 4 دلار در هر بشکه به هزینه کلی اضافه کند.

پاکستان همچنین باید بر مسئله سبد محصولات ناشی از پالایش نفت خام روسیه در پاکستان غلبه کند. نفت خام روسیه 50 pc نفت کوره و 32 pc گازوئیل تولید می‌کند در مقایسه با نفت عربستان که 45 pc گازوئیل و 25 pc کوره تولید می‌کند. این جزئیات در زمینه الگوی مصرف نفت پاکستان قابل توجه است.

گازوئیل که برای حمل و نقل استفاده می‌شود، 39 درصد از کل مصرف پاکستان را تشکیل می دهد، در حالی که نفت کوره که برای تولید برق استفاده می‌شود، تنها 15 درصد است.  

https://www.dawn.com/news/1756594

بهره وری کم گندم در پاکستان

پاکستان با ۲۳۳ میلیون نفر جمعیت و نرخ رشد جمعیت دو درصد، پنجمین کشور پرجمعیت جهان است. گندم با مصرف سرانه 125 کیلوگرم در سال، بالاتر از کشورهای همسایه، اصلی ترین غذای اصلی کشور است.

بهره وری گندم در چند سال گذشته با افزایش 10 درصدی نسبت به دهه گذشته رکود داشته است. در سال جاری، تولید گندم 26.81 میلیون تن در مقابل هدف 28.4 میلیون تن برآورد شده است. سطح زیر کشت گندم به دلیل افزایش کشت کلزا از 9.3 متر هکتار به 9.1 میلیون هکتار کاهش یافت. به دلیل رکود عملکرد و افزایش مداوم تقاضا برای گندم، کشور از صادرکننده گندم مازاد در گذشته به یک واردکننده خالص تبدیل شد. پیش بینی می‌شود واردات گندم به 2.6 میلیون تن برسد تا نیازهای داخلی را برآورده کند. زنجیره تامین گندم در پاکستان را می‌توان اولاً با افزایش میانگین تولید و ثانیاً با کاهش تلفات پس از برداشت حفظ کرد. در حال حاضر میانگین عملکرد گندم حدود سه تن در هکتار است که به طور قابل ملاحظه ای کمتر از کشورهای مشابه است. در پاکستان، تلفات برداشت در حدود 10 تا 20 درصد به دلیل قدیمی‌بودن دروگرهای ترکیبی است. این معادل 2 میلیون تن ضرر سالانه گندم است که معادل 100 تا 200 میلیارد روپیه زیان کشاورزان است و واردات را 1.52 میلیارد دلار افزایش می دهد. 10 تا 15 درصد تلفات در طول ذخیره سازی است و 4.02 میلیون تن در حجم، و   1.3 میلیارد دلار در ارزش، قابل تامل است. ذخیره سازی نامناسب، همراه با بارندگی شدید و فصل باران‌های موسمی، باعث خرابی بیشتر در انبارها می‌شود. حدود 50 تا 60 درصد گندم به بازار عرضه می‌شود و کشاورزان باقی مانده را برای مصرف خود نگهداری می‌کنند.

 https://www.dawn.com/news/1756588/maintaining-wheat-supply    

تلاش برای دریافت وام صندوق بین المللی پول

رئیس هیئت صندوق بین‌المللی پول در پاکستان گفت: صندوق بین‌المللی پول (IMF) همچنان با مقامات پاکستانی در تماس است تا راه را برای نشست هیئت مدیره قبل از پایان برنامه مالی در پایان ماه ژوئن هموار کند.

به طور معمول، جلسه هیئت مدیره در مورد بازنگری این برنامه مستلزم یک توافقنامه قبلی در سطح کارکنان است که در مورد پاکستان به عنوان بخشی از بسته 7 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول، 1.1 میلیارد دلار کمک مالی برای این کشور آسیای جنوبی با کمبود نقدینگی باز می‌کند.

دار در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی خصوصی گفت: "آنها دوباره چیزهای دیگری خواسته اند، ما هم حاضریم آن را بدهیم، می‌گویند جزئیات بودجه را به ما بده، ما به آنها می دهیم."

او گفت که اگر صندوق بین‌المللی پول نهمین و دهمین بازنگری کمک‌های مالی را با هم ترکیب نکند، برای پاکستان کارساز نخواهد بود و افزود: «ما این کار را انجام نمی‌دهیم، زیرا این ناعادلانه است».

https://www.dawn.com/news/1757014/imf-hopes-for-board-meeting-on-pakistan-soon

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما