معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

در پایان ماه می سال جاری، تاشکند پایتخت ازبکستان میزبان دومین همایش بین المللی انرژی ازبکستان خواهد بود

به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت انرژی جمهوری ازبکستان، تاشکند از تاریخ 18 تا 20 می 2023، شاهد برگزاری دومین همایش بین المللی انرژی ازبکستان خواهد بود.

نمایشگاه بین المللی بیست و پنجمین سالگرد "نفت و گاز ازبکستان - OGU 2023"، شانزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی با موضوعاتی نظیر صرفه جویی در انرژی، انرژی هسته ای، منابع انرژی جایگزین، بخش تخصصی فناوری‌های صرفه جویی در انرژی سبز - "GETCA 2023"؛ سومین کنفرانس بین المللی انرژی ازبکستان، رویدادهای هستند که توسط کارشناسان در این نمایشگاه مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت .

این همایش توسط شرکت نمایشگاه بین المللی Iteca Exhibitions و شرکای آن ICA Eurasia Group و کنگره‌های آسیای مرکزی - CCA با حمایت دولت جمهوری ازبکستان و وزارت انرژی جمهوری ازبکستان برگزار می‌شود.

https://nuz.uz/ekonomika-i-finansy/1276419-v-koncze-maya-v-stolicze-projdet-2-j-mezhdunarodnyj-energeticheskij-forum-uzbekistana.html

 

ازبکستان پیشنهاد ایجاد یک سیستم پرداخت واحد در آسیای مرکزی را که می‌تواند به عنوان یک پلت فرم منطقه ای برای تامین کنندگان کالا و خدمات باشد، ارائه داد.

در روز 17 مارس سال جاری با حمایت و کمک دفتر نمایندگی تجاری ایالات متحده (USTR) و وزارت برنامه توسعه حقوق تجارت (CLDP)جلسه ای در خصوص موافقتنامه بازرگانی و سرمایه گذاری آمریکا و کشورهای آسیای مرکزی در سمرقند برگزار شد. هیئت های مختلف به نمایندگی از وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه از کشورهای ازبکستان، آمریکا، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان در این مراسم شرکت کردند.

 آقای لزیز قدرت اف وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان در سخنرانی خود در این جلسه بر فرصت های گسترده همکاری بین کشورهای آسیای مرکزی در زمینه‌های تجاری-اقتصادی، سرمایه گذاری، حمل و نقل و سایر زمینه‌ها تاکید کرد.

در این نشست مقرر گردید اقدامات مشترکی برای یکسان سازی قوانین کشورهای آسیای مرکزی در زمینه تجارت الکترونیک و ایجاد نظام مستقل داوری واحد با سیستم پرداخت واحد انجام شوند، همچنین یک پلت فرم منطقه ای برای تامین کنندگان کالا و خدمات، مراکز داده و پایگاه‌های داده صادرکنندگان و واردکنندگان به منظور پیش بینی و مدیریت خطرات و تأمین ثبات بهداشتی و اپیدمیولوژیک ایجاد شود.

 https://kun.uz/uz/19266476

 

سرمایه گذاری‌ها 10 برابر شد: یورونیوز گفت که چرا سرمایه گذاران برجسته جهان ازبکستان را انتخاب می‌کنند

به گزارش شبکه تلویزیونی پیشرو در جهان «یورونیوز» طی 6 سال گذشته، سرمایه گذاری بین المللی در ازبکستان بیش از 10 برابر رشد کرده و اصلاحات دولتی در مقیاس بزرگ که در سال 2017 به دنبال جهانی شدن اقتصاد ازبکستان آغاز شد، باعث جذب سرمایه خارجی به این کشور آسیای مرکزی می‌شود. 

طی 5 سال گذشته، بانک اروپایی بازترمیم و توسعه متعهد شده است که بیش از 3 میلیارد یورو برای اجرای 100 پروژه که بخش های کلیدی اقتصاد ازبکستان را پوشش می دهد، اختصاص دهد. در سه سال گذشته، جمهوری ازبکستان به دریافت کننده اصلی تامین مالی این بانک در آسیای مرکزی تبدیل شده است.ازبکستان به دلیل سابقه اصلاحات، از جمله آزادسازی ارز ، قانون مشارکت عمومی و خصوصی، استراتژی اقتصاد سبز تا سال 2030 ، خصوصی‌سازی بانک‌ها و سازمان‌ها کشوری مطمئن است که سیگنالهای قوی به سرمایه گذاران بین المللی در مورد پتانسیل های فراوان ارسال می‌کند.

https://uzdaily.uz/ru/post/77236


ازبکستان و قرقیزستان ساخت یک کارخانه خودروسازی جدید را آغاز کردند

ازبکستان و قرقیزستان ساخت کارخانه خودروسازی جدید را راه اندازی کردند. به گزارش خبرنگار Podrobno.uz، در مرحله اول سالانه حدود 10 هزار خودرو در این واحد تولید می‌شود.با راه اندازی کارخانه "Altyn Tulpar Unaa Kurulush" که در روستای آقسوی منطقه چوی قرقیزستان واقع  است، بیش ازهزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد. 

پیش از این نمایندگان صنایع خودروسازی ازبکستان  Uzavtosanoat اعلام کردند که قرقیزستان یکی از بازارهای اولویت دار برای توسعه تولید است، زیرا کریدور جاده ای چین - قرقیزستان - ازبکستان زمان انتقال قطعات را کاهش داده و طبیعتاً مونتاژ خودرو در این کشور می‌تواند ارزان تر باشد.

 https://podrobno.uz/cat/economic/uzbekistan-i-kyrgyzstan-zapustili-stroitelstvo-novogo-avtomobilnogo-zavoda-/ 

 

2.8 میلیون تن محموله ترانزیتی از طریق خاک ازبکستان حمل شد

 بر اساس گزارش آژانس آمار ازبکستان، حجم محموله‌های ترانزیتی (جاده ای و ریلی) از طریق خاک جمهوری ازبکستان از ژانویه تا مارس 2023 به 2.8 میلیون تن رسیده است. 

2.2 میلیون تن از طریق راه آهن (80.5 درصد حمل و نقل کل)، از طریق جاده - 543 هزار تن (19.5 درصد حجم کل حمل و نقل) حمل شده است.

https://uzdaily.uz/ru/post/77246

 

در ماه آوریل، ذخایر طلا و ارز ازبکستان 230 میلیون دلار کاهش یافت

بر اساس داده‌های بانک مرکزی ازبکستان، تا اول ماه مه 2023، دارایی‌های ذخیره رسمی ازبکستان به 35.2 میلیارد دلار رسیده است که در ماه آوریل 230 میلیون دلار کاهش داشته است.

ارزش ذخایر طلا با کاهش 50 میلیون دلاری به 24.2 میلیارد دلار رسید. حجم فیزیکی این فلز گرانبها 0.1 میلیون تروی (3.1 تن) کاهش یافت و به 12.1 میلیون تروی (تقریباً 379.4 تن) رسید. این ممکن است به این معنی باشد که ازبکستان در ماه آوریل طلا صادر کرده است.

https://www.gazeta.uz/uz/2023/05/10/reserves/

 

رئیس جمهور ازبکستان خواستار ایجاد همکاری‌های عملی با قزاقستان شد

 5 مه سال 2023 شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان، علیخان اسماعیل اف، نخست وزیر جمهوری قزاقستان را که برای شرکت در جلسه  کمیسیون مشترک ازبکستان و قزاقستان به تاشکند  سفر کرد، بحضور پذیرفت. در جلسه موضوعات تعمیق بیشتر روابط شراکت و همکاری ازبکستان و قزاقستان، گسترش همکاری‌های چند جانبه مورد بررسی قرار گرفت. در ملاقات اعلام شدکه در سال 2022، تجارت فیمابین دو کشور  18 درصد و از ابتدای سال جاری 12 درصد افزایش یافته است. بیش از 3 هزار سرمایه گذاری مشترک وجود دارد. 

توجه ویژه به افزایش تبادلات تجاری و ایجاد توازن در مبادلات صادرات و واردات به منظور دستیابی به هدف 10 میلیارد دلاری در سال های آتی مورد توجه قرار گرفت. بدین منظور اهمیت راه اندازی هر چه سریعتر فعالیت یک شرکت بازرگانی خارجی مورد توجه قرار گرفت.

 https://uzdaily.uz/ru/post/77159

 

ازبکستان قصد دارد مناقصه ای را برای نوسازی سه فرودگاه برگزار کند

ازبکستان قصد دارد مناقصه‌هایی را برای نوسازی و انتقال مدیریت فرودگاه‌های اورگنچ و بخارا بر اساس مشارکت دولت و بخش خصوصی برگزار کند. رئیس جمهور ازبکستان مصوبه ‌ای را  «در مورد اقدامات اضافی برای تسریع توسعه پتانسیل گردشگری کشور و همچنین افزایش بیشتر تعداد گردشگران داخلی و خارجی امضا کرد.                            

 https://uzdaily.uz/ru/post/77139

 

زیمنس آلمان توربین‌های گازی به قیمت 72 میلیون یورو به ازبکستان می فروشد

به گزارش خبرنگار Podrobno.uz، شرکت آلمانی زیمنس توربین‌های گازی را به قیمت 72 میلیون یورو برای نصب در نیروگاه به ازبکستان می فروشدتوافقنامه‌های مربوطه در جریان سفر رئیس جمهور ازبکستان به آلمان  بین شرکت "نیروگاه‌های حرارتی" و زیمنس انرژی» به امضا رسید.

این دستگاهها برای نصب در نیروگاههای استان بخارا و نیروگاه حرارتی مبارک خریداری شده اند. ظرفیت هر توربین 54 مگاوات است.با اجرای این پروژه‌ها هزار فرصت جدید ایجاد خواهد شد.

پس از راه اندازی توربین‌ها، مجموع ظرفیت برق تولیدی کشور 216 مگاوات افزایش می یابد. بر اساس محاسبات اولیه، این امکان تولید 1.7 میلیون کیلووات ساعت برق  و 1.5گکال انرژی حرارتی در سال را فراهم می‌کند.

https://podrobno.uz/cat/economic/nemetskaya-siemens-postavit-v-uzbekistan-gazovye-turbiny-na-72-mln-evro-a-takzhe-zaymetsya-stroitels/

 

میزان مالیات پرداخت شده توسط شرکت های خارجی ارائه دهنده خدمات الکترونیکی در ازبکستان اعلام  شد

از ماه ژانویه تا آوریل 2023، میزان 32.4 میلیارد صوم مالیات توسط 42 شرکت خارجی ارائه دهنده خدمات الکترونیکی در ازبکستان پرداخت شده است. این رقم 1.6 برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.اشخاص حقوقی خارجی ارائه دهنده خدمات الکترونیکی موظفند حداکثر تا بیستم ماه بعد گزارش مالیاتی سه ماهه خود تکمیل و پرداخت نمایند.در این مورد، 95 درصد از مالیات پرداخت شده توسط 10 شرکت خارجی ارائه دهنده خدمات الکترونیکی بوده است:

شرکت Meta-12.1 میلیارد صوم

شرکت « Google »-9.3 میلیارد صوم

شرکت « Apple »- 6 میلیارد صوم

شرکت «vooking»-1.1 میلیارد صوم

شرکت « Netflix »-1.1 میلیارد صوم

شرکت «ایکس ساله»-632.9 میلیون صوم

شرکت «یاندکس» 363 میلیون صوم

شرکت «پدل صوم» -321 میلیون صوم

شرکت «لینکدین»-275.6 میلیون صوم

شرکت «اداب سیستم»-221 میلیون صوم

https://kun.uz/uz/67650277

 

گزارشها حاکی از آن است که در سال های اخیر تعداد شرکتها و سازمانها در ازبکستان افزایش یافته است

تعداد کل شرکت ها و سازمان‌های ثبت ‌شده در ازبکستان تا تاریخ 1آوریل 2023  (بدون احتساب شرکت های کشاورزی) ۶۵۰ هزار و ۳۵۸ شرکت بوده است.

به گزارش آژانس آمار ازبکستان ، همانطور که اشاره شد، نسبت به مدت مشابه سال قبل 73 هزار و 453 شرکت افزایش داشته و نرخ رشد رقم 112.7 درصدی را به خود دیده است.

تعداد شرکت ها و سازمان‌های ثبت شده به تفکیک سال به شرح زیر است:

  • 2019-367.896
  • 2020-479.869
  • 2021-526.824
  • 2022-576905
  • 2023-650358

 

ازبکستان در ژانویه تا مارس 1668 خودروی الکتریکی وارد کرده است

به گزارش آژانس آمار ازبکستان، در ژانویه تا مارس 2023، این کشور 1668 دستگاه وسیله نقلیه الکتریکی از 8 کشور خارجی به مبلغ 54.7 میلیون دلار وارد کرده است.واردات خودروهای برقی نسبت به مدت مشابه پارسال 1215 دستگاه افزایش داشته است.در مارس 2023، ازبکستان 882 خودروی الکتریکی از خارج وارد کرد.کشورهایی که ازبکستان بیشترین خودروهای الکتریکی را در 3 ماه وارد کرده است عبارتند از:چین( 1444 دستگاه)، هنگ کنگ (183 دستگاه)، آلمان ( 27 دستگاه)، کره( 6 دستگاه)، امارات( 5 دستگاه).

https://uzdaily.uz/ru/post/77180

 

برای اولین بار دادگاه تجارت بین المللی در ازبکستان تشکیل می‌شود

شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان در یک جلسه با حضور مقامات دولتی اعلام کرد که برای اولین بار دادگاه تجارت بین المللی در ازبکستان تشکیل می‌شود و در این راستا گام های بزرگی برای تضمین حقوق سرمایه گذاران از طریق دادگاه برداشته شده است.

مکانیسم های اجرای قرارهای دادگاه‌های داوری بین المللی در قوانین کشور تقویت شده است.

وی گفت: "امسال اصلاحات خود را برای حمایت از حقوق کارآفرینان ادامه خواهیم داد. به ویژه دادگاه تجارت بین المللی برای اولین بار در تاریخ ما با حمایت کارشناسان بین المللی تاسیس خواهد شد."

https://www.xabar.uz/iqtisodiyot/ozbekistonda-ilk-bor-xalqaro-tijorat

 

روسیه بیش از سایر کشورها در ازبکستان سرمایه گذاری می‌کند

 بر اساس گزارش آژانس آمار، در سال 2022، حجم سرمایه گذاری‌های خارجی در ازبکستان با رقم 270 تریلیون صوم به 41.6 درصد رسیده است. بزرگترین کشورهای سرمایه گذار به شرح زیر می‌باشند:
- روسیه با 20.3 درصد؛
- چین با 16.4 درصد؛
- ترکیه با 10.1 درصد؛
- آلمان با 6 درصد؛
- عربستان با 6 درصد؛
-آمریکا با 3.8 درصد؛
عمده سرمایه گذاری‌های این کشورها به بخش زیرساخت ها، انرژی و صنعت هدایت شده است.
https://upl.uz/economy/31628-news.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما