معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۵

اخبار اقتصادی سوئیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در اردیبهشت ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش شدید قیمت مواد غذایی در سوئیس

نرخ تورم در سوئیس به نسبت کشورهای اروپایی پایین‌تر است. با این حال، قیمت مواد غذایی در این کشور به سرعت در حال افزایش است و این افزایش در مواردی به 50 درصد هم می‌رسدسطح عمومی قیمت‌ها در آوریل 2023 نسبت به ماه مشابه سال قبل، به طور میانگین 3.1 درصد افزایش داشته است؛ اما در این میان قیمت اقلام خوراکی طی یک سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش داشته است. به عنوان مثال، قیمت کره 12.3 درصد بیشتر از سال قبل، شکر 14.1 درصد و شیر، پنیر و تخم مرغ 8.9 درصد بیشتر از سال قبل بوده است. با این حال، بررسی روزنامه NZZ نشان می‌دهد برخی مواد خوراکی جهش قیمت بیشتری را تجربه کرده‌اند؛ بیشترین افزایش قیمت نسبت به سال قبل مربوط به پوره گوجه فرنگی بوده که 64 درصد افزایش داشته است. این در حالیست که قیمت گوجه فرنگی خرد شده، سس مایونز، مایه نان و پیاز قرمز نیز طی یک سال بیش از 50 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در واقع کالاهایی که قبلا پایین‌ترین قیمت‌ها را داشتند، اکنون افزایش قیمت بیشتری را تجربه کرده‌اند. قیمت محصولات گران‌تر مانند مواد غذایی ارگانیک به ندرت بیش از 20 درصد افزایش داشته است. تعطیلات نیز از این پس هزینه بسیار بیشتری خواهد داشت. این بدان معناست که قیمتها در این بخش نسبت به سال گذشته 26.5 درصد افزایش داشته که این امر عمدتاً به دلیل افزایش قیمت در حمل و نقل هوایی بوده است. علاوه بر این، در ماه آوریل سال جاری باز هم قیمت‌ها نسبت به ماه مارس افزایش 6.1 درصدی داشته است. قیمت تورهای گردشگری هم نسبت به سال قبل (2022)، به میزان 16.9 درصد و نسبت به ماه قبل نیز 4.9 درصد افزایش یافت.

منبع: روزنامه 20 Min

افزایش تولید بخش صنعتی سوئیس در سه ماهه اول 2023

طبق نتایج بررسی موقت اداره فدرال آمار سوئیس، در سه ماهه اول 2023 در مقایسه با فصل مشابه سال قبل، تولید در بخش صنعت، 2.9 درصد و حجم کلی معاملات نیز 6.1 درصد افزایش داشته و این رشد از سه ماهه اول 2021 بدون وقفه رخداده است. در مقایسه با سال قبل، تولید صنعتی در ژانویه، 4.0 درصد، در فوریه، 0.7 درصد و در مارس 5.2 درصد رشد کرده است. در کل سه ماهه اول سال 2023 میزان تولید، 3.4 درصد در مقایسه با فصل مشابه سال قبل افزایش داشته است. همچنین در سه ماهه اول سال 2023، میزان تولید در بخش ساخت و ساز 1.4 درصد، در بخش ساختمان 6.0 درصد و در بخش مهندسی عمران نیز 6.4 درصد نسبت به فصل مشابه در سال قبل کاهش یافت. در نهایت، فعالیت‌های تخصصی ساختمانی افزایش 1.8 درصدی را ثبت کردند.

گردش کالای بخش صنعتی هم در ژانویه 6.3 درصد، در فوریه 5.4 درصد و در مارس، 7.6 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. در کل میزان گردش کالای سه ماهه اول 2023 در مقایسه با فصل مشابه سال قبل 6.4 درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر، در سه ماهه اول 2023، میزان گردش کالای بخش ساخت و ساز 4.3 درصد افزایش یافت و بخش ساختمان و مهندسی عمران به ترتیب 1.1 و 1.5 درصد کاهش در مقایسه با فصل مشابه سال قبل ثبت کردند. این در حالیست که فعالیت‌های تخصصی ساختمانی 8.2 درصد افزایش داشتند.

منبع: اداره فدرال آمار سوئیس

افزایش شاخص قیمت تولید کننده و کالاهای وارداتی

طبق گزارش اداره فدرال آمار سوئیس، شاخص قیمت تولید کننده در آوریل 2023 با 0.2 درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 109.5 واحد (دسامبر 2020 = 100) رسید. این افزایش به طور خاص ناشی از گرانتر شدن ماشین‌آلات بود. تجهیزات الکتریکی، ساعت‌ها، محصولات فلزی و همچنین ابزار و وسایل اندازه‌گیری و آزمایش نیز گران‌تر شدند. در مقابل، قیمت فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، محصولات فلزی نیمه تمام و گاز کاهش یافت.

شاخص قیمت کالاهای وارداتی نیز در مقایسه با مارس 2023 افزایش داشت که این افزایش به ویژه در بخش ماشین‌آلات ثبت شد. تجهیزات الکتریکی، ابزار و لوازم اندازه‌گیری و آزمایش، نفت و گاز طبیعی، فرآورده‌های فلزی، فرآورده‌های دارویی، مبلمان و تجهیزات و لوازم پزشکی و دندانپزشکی هم گرانتر شدند. از سوی دیگر، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، محصولات فلزی نیمه تمام، رایانه‌ها و تجهیزات جانبی کاهش قیمت را تجربه کردند.

منبع: اداره فدرال آمار سوئیس

چشم‌انداز اقتصاد سوئیس

گروه کارشناسان دبیرخانه امور اقتصادی دولت فدرال سوئیس (SECO) پیش‌بینی می‌کنند که رشد اقتصاد سوئیس در سال ۲۰۲۳ به میزان قابل‌توجهی کمتر از میانگین ۱.۱ درصد خواهد بود، اما در سال ۲۰۲۴ به ۱.۵ درصد می‌رسد. تولید ناخالص داخلی سوئیس در سه ماهه چهارم سال 2022 ثابت بود و محیط چالش‌برانگیز بین‌المللی و صادرات کالا بر بخش‌های صنعتی تاثیر گذاشتند. در عین حال، تا حدی در نتیجه افزایش اشتغال، میزان تقاضای داخلی هم افزایش یافت. با وجود آنکه نظرسنجی‌های اخیر از احساسات مشتریان، نتایج گیج‌کننده و گاها متفاوتی داشته است، اما آخرین شاخص‌ها نشان از عملکرد خوب اقتصاد سوئیس در سه ماهه اول سال 2023 دارند.

در سطح بین‌المللی هم در حال حاضر وضعیت اقتصادی تا حدودی روشن‌تر از پیش‌بینی‌های ماه دسامبر است. اقتصاد چین پس از پایان سیاست کووید صفر به طور قابل توجهی بهبود یافته است. علاوه بر این، وضعیت انرژی در اروپا در ماه‌های اخیر اندکی بهبود یافته، اما فشار تورمی در سطح بین‌المللی همچنان بالاست و نرخ تورم اصلی (Core Inflation) در اقتصادهای بزرگ و پیشرفته، آن طور که انتظار می‌رفت کاهش نیافته است که احتمالا موجب تشدید سیاست پولی انقباضی در سطح بین‌الملل و کاهش تقاضای جهانی خواهد شد.

در بخش داخلی نیز نرخ تورم نسبتا بالایی در کوتاه مدت وجود خواهد داشت. تورم سوئیس در سال 2023 در حدود 2.4 درصد پیش‌بینی می‌شود. احتمالا مصرف خصوصی در فصول آتی شاهد رشد اندکی خواهد بود که بازار کار قوی و افزایش دستمزدهای اسمی موجب تقویت آن می‌شود. در شرایط فعلی، رشد سرمایه‌گذاری احتمالاً کمتر از حد متوسط خواهد بود.

در این شرایط، کارشناسان اقتصادی انتظار دارند که اقتصاد سوئیس در سال 2023 به میزان 1.1 درصد رشد کند (پیش‌بینی دسامبر، 1.0 درصد بود). این مقدار به طور قابل توجهی کمتر از میانگین است، اما باعث نمی‌شود اقتصاد وارد رکود شود. این گروه کارشناسی مانند قبل پیش‌بینی می‌کند که در زمستان آینده کمبود انرژی گسترده‌ای در بخش تولید رخ ندهد. با این حال انتظار می‌رود که قیمت گاز و برق برای مدتی طولانی بالا بماند که در مقیاس تاریخی بی‌سابقه است.

انتظار می‌رود تا پایان سال 2024، وضعیت انرژی در اروپا تا حدود زیادی تثبیت شود و نرخ تورم در سطح بین‌المللی به تدریج کاهش یابد. تقاضای جهانی احتمالا تا حدودی بهبود خواهد یافت. در خصوص سال 2024، گروه کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که رشد اقتصادی سوئیس با اندکی کاهش نسبت به پیش‌بینی قبلی، 1.5 درصد (پیش‌بینی دسامبر، 1.6 درصد بود) بوده و میانگین تورم سالانه نیز 1.5 درصد شود. رکود اقتصادی نیز احتمالاً با تأخیر بر بازار کار تأثیر خواهد گذاشت. پیش‌بینی می‌شود در سال 2023، میانگین نرخ بیکاری 2.0 درصد باشد و در سال 2024 به 2.3 درصد برسد.

 

منبع: دبیرخانه امور اقتصادی دولت فدرال سوئیس (SECO)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما