معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۹

اخبار اقتصادی قزاقستان-آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نخست وزیر قزافستان: قزاقستان آماده افزایش مبادلات تجاری با اتحادیه اروپا است(29 اردیبهشت)

علیخان اسماعیلوف نخست وزیر قزاقستان و والدیس دومبروسکیس معاون اجرایی کمیسیون اروپا نتایج دومین همایش اقتصادی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی که در آلماتی برگزار گردید را جمع بندی کردند.

به گفته اسماعیلوف:" این همایش تأثیر ویژه ای بر تقویت گفتگوهای بین منطقه ای دارد. در این نشست سران درباره گسترش دامنه روابط تجاری دوجانبه تبادل نظر کردیم. مبادلات تجاری بین آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا در سال گذشته 61 درصد افزایش یافت و به 49 میلیارد دلار رسید. در عین حال آمادگی داریم تا دامنه کالاهای عرضه شده به بازار اروپا را افزایش دهیم. ثبات اقتصادی منطقه در درجه اول به تلاش های مشترک و گام های مشخص ما بستگی دارد. برای انجام این کار، توسعه رقابت آزاد، جذب سرمایه‌گذاری، ایجاد مشاغل جدید و اولویت دادن به حمایت از تجارت ضروری است. در چارچوب این همایش، توجه ویژه ای به توسعه و دیجیتالی شدن اقتصاد سبز شده است و از جمله یک تفاهم مشترک برای متحد کردن تلاش ها در برابر تغییرات آب و هوایی حاصل شد.

این همایش همچنین در مورد موضوع بهبود ارتباطات حمل و نقلی متقابل در منطقه و بین آسیای مرکزی و اروپا بحث و گفتگو کرد. در این راستا توافق بر سر تدوین نقشه راه برای جذب سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقلی آسیای مرکزی صورت گرفت.

از ابتکار بانک سرمایه گذاری اروپا برای افتتاح دو دفتر منطقه ای در آسیای مرکزی حمایت شد که این به نوبه خود انگیزه جدیدی به نمایندگان اروپایی برای جذب سرمایه گذاری می دهد."

والدیس دامبروسکیس معاون اجرایی کمیسیون اروپا  به نوبه خود، ، خاطرنشان کرد که کار مشترک امکان گسترش پتانسیل همکاری اقتصادی بین اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی را فراهم می‌کند. ما قصد داریم در دراز مدت با آسیای مرکزی همکاری کنیم. ما می‌توانیم یک همکاری برد- برد ایجاد کنیم که به شکوفایی بزرگی در منطقه منجر شود.

دومین همایش اقتصادی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در 18 و 19 می در آلماتی برگزار شد. اولین همایش اقتصادی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در نوامبر 2021 در بیشکک، قرقیزستان برگزار شد.

تصمیم گرفته شد که این همایش سالانه و به صورت نوبتی در هر یک از پایتخت های کشورهای شرکت کننده برگزار شود.

https://news.mail.ru/politics/56281698/?frommail=1&utm_partner_id=736 

قزاقستان و چین توافق کردند که حجم مبادلات تجاری را تا 40 میلیارد دلار افزایش دهند(29 اردیبهشت)

قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان در سخنرانی خود در اولین اجلاس سران آسیای مرکزی و چین اظهارداشت:" این امری بسیار نمادین است که اجلاس سران، که برای کشورهای ما بسیار مهم است، در شهر باستانی شیان یعنی جایی که جاده بزرگ ابریشم آغاز شد، برگزار می‌شود و سرنوشت تاریخی، حال و آینده مردم ما را به هم پیوند می دهد. این شهر نه تنها مظهر غنی ترین میراث تاریخی و فرهنگی، بلکه بازتابی روشن از قدرت چین مدرن است. در این راستا، تعامل همه جانبه با چین که یکی از بزرگترین سرمایه گذاران و اقتصاد پیشرو در جهان است، عاملی بلندمدت برای پیشرفت پایدار قزاقستان می‌باشد. در حال حاضر، قزاقستان در حال انجام اصلاحات چند جانبه و در مقیاس بزرگ با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد ملی است. کار هدفمندی برای رفع موانع و ایجاد مساعدترین شرایط برای سرمایه گذاران خارجی در حال انجام است. در طول سال های استقلال بیش از 350 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده ایم. بیش از 23 میلیارد دلار سرمایه گذاری در همین دوره زمانی از چین جذب شده است. ما از دولت چین سپاسگزاریم و آماده همکاری فعال بیشتر با چین در زمینه سرمایه گذاری هستیم. دیروز در چارچوب سفر دولتی من، یک همایش سرمایه گذاری برگزار شد و قراردادهایی به ارزش 22 میلیارد دلار امضا گردید. طرف قزاق تمام تلاش خود را برای اجرای این توافقات به کار خواهد گرفت. کشورمان با توجه به موقعیت جغرافیایی، کریدور مهم حمل و نقل و لجستیکی در سطح منطقه ای و فرا قاره ای است."

به گفته وی، هم افزایی پتانسیل های کشورهای آسیای مرکزی با فرصت های عظیم اقتصادی چین می‌تواند مسیر جدید و پر اهمیت تری را برای مشارکت ما رقم بزند. قزاقستان آماده است تا تمام تلاش خود را برای دستیابی به این اهداف عالی انجام دهد.

توکایف خاطرنشان کرد که قزاقستان در این راستا آماده است تا از پتانسیل تجاری، اقتصادی و لجستیکی خود به نفع تعمیق همکاری با کشور دوست، چین استفاده کند. حجم مبادلات تجاری قزاقستان و چین به 31 میلیارد دلار رسیده است و من و رئیس جمهور شی جین پینگ توافق کردیم که آن را به 40 میلیارد دلار افزایش دهیم.

https://www.inform.kz/ru/kazahstan-i-kitay-dogovorilis-uvelichit-ob-em-vzaimnoy-torgovli-do-40-mlrd_a4069036

 

حجم مبادلات تجاری قزاقستان با کشورهای آسیای مرکزی در سال 2022 به 8 میلیارد دلار رسید(29 اردیبهشت)

قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان در جریان سخنرانی خود در اولین اجلاس آسیای مرکزی و چین، زمینه‌های همکاری بین این کشورها را اولویت بندی کرد و اظهار داشت:" در سال های اخیر روابط اقتصادی درون منطقه ای کشورهای آسیای مرکزی به سطح کیفی جدیدی رسیده است. تنها در سال گذشته مبادلات تجاری قزاقستان با کشورهای منطقه 19 درصد رشد داشته و به 8 میلیارد دلار رسیده است. هدف گذاری کرده ایم که در آینده ای قابل پیش بینی، این رقم را به 15 میلیارد برسانیم. حجم مبادلات تجاری منطقه ای با چین نیز به سرعت در حال رشد است. این رقم در پایان سال گذشته به 70 میلیارد دلار رسید که 45 درصد آن مربوط به قزاقستان است. همه شرایط برای حفظ این روند مثبت و رسیدن به سطح گردش تجاری تا 100 میلیارد تا سال 2030 وجود دارد. نکته مهم در اینجا افزایش صادرات با گسترش اقلام تجاری است. به عنوان مثال، قزاقستان می‌تواند صادرات خود به چین را برای 135 قلم کالای غیر خام افزایش دهد. پس از سه سال تعطیلی به دلیل همه‌گیری، مرکز تجارت بین‌المللی Khorgos در مرز قزاقستان و چین را ماه گذشته دوباره راه‌اندازی کردیم. من از همه کشورهای آسیای میانه به ویژه کشورهایی که مرز مشترکی با چین ندارند دعوت می‌کنم تا به طور مشترک از پتانسیل این مرکز تجاری و لجستیکی مهم استفاده کنند. برنامه‌های ما شامل ساخت دومین بندر خشک در مرز بر اساس استاندارهای کیفیتی جدید، همراه با شرکای سرمایه‌گذار از چینی است."

https://www.inform.kz/ru/tovarooborot-kazahstana-so-stranami-dostig-8-mlrd-dollarov-v-2022-godu-prezident-rk_a4069037

 

توکایف پیشنهاد کرد کالاها در انبارهای قزاقستان نگهداری شوند(29 اردیبهشت)

قاسم جومارت توکایف در سخنرانی خود در اولین اجلاس سران آسیای مرکزی و چین اظهار داشت:" امکانات تکمیلی برای رشد تجارت متقابل در زمینه تجارت الکترونیک که چین رهبر جهانی آن را به دست دارد، وجود دارد. محدودیت ها و مسدودیت های گسترده اخیر اهمیت فوق العاده توسعه این نوع تجارت را نشان داده است. غول های اینترنتی چینی، به عنوان مثال، گروه علی بابا و JD COM، تجربه و پتانسیل فوق العاده ای در این زمینه دارند. با توجه به موقعیت رقابتی کشورهای آسیای مرکزی، قزاقستان پیشنهاد می‌کند که از بزرگترین بازارهای چین به طور گسترده تر برای تبلیغ مشترک محصولات استفاده شود. قزاقستان پاویون ملی  خود را در پلت فرم JD COM افتتاح کرده است. به طور کلی، با در نظر گرفتن چشم انداز افزایش تجارت متقابل، قزاقستان فعالانه در حال کار برای ایجاد انبارهای گمرکی جدید است. ما در این راستا، برای راحتی لجستیکی، به همه شرکا پیشنهاد می‌کنیم که کالاهای خود را در انبارهای ما قرار دهند. این امر زمان تحویل کالا به مصرف کنندگان از کشورهای آسیای مرکزی به چین و برعکس را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این کار می‌تواند با معرفی یک پلت فرم تجارت الکترونیکی واحد C5 + چین هماهنگ شود."

https://www.inform.kz/ru/s5-shina-kasym-zhomart-tokaev-predlozhil-razmeschat-tovary-na-kazahstanskih-skladah_a4069045

 

قزاقستان و چین مجتمع شیمیایی گاز در استان آتیرائو احداث می‌کنند(28 اردیبهشت)

قزاقستان و چین برای ساخت یک مجتمع مدرن شیمیایی گاز در استان آتیراو توافق کردند.

طرفین در جریان میزگرد سرمایه گذاری در این باره توافقنامه ای امضا نمودند. به گفته رئیس شرکت کازمونای گاز، این پروژه بزرگترین پروژه در آسیای میانه و با ظرفیت بیش از یک میلیون و دویست هزار تن پلی اتیلن در سال در زمره قدرتمندترین کارخانه‌های صنعتی جهان خواهد بود. این میزان تولید 1.5 درصد از کل تولید جهانی محسوب می‌شود.

 ماگزوم میرزاعلی اف رئیس هیئت مدیره شرکت ملی «KazMunayGas» همچنین از همکاری مشترک در زمینه اکتشافات زمین شناسی صحبت کرد و افزود:" « Sinapack» علاوه بر این، یک سند همکاری در زمینه اکتشافات زمین شناسی امضا کرد. همانطور که می دانید، امروزه پتانسیل زمین شناسی قزاقستان کشف نشده است. 24 درصد از خاک قزاقستان مطالعه نشده است. 15 حوضه رسوبی وجود دارد که نفت در طول تاریخ در آنها شکل گرفته است. ما با « سیناپک» همکاری خواهیم کرد. ما قبلاً 17 سایت واقع در زمینه‌های مختلف در مناطق مختلف کشورمان را شناسایی کرده ایم."

 قاسم جومارت توکایف همچنین اعلام کرد که طرفین قصد دارند دومین و سومین نیروگاه برق آبی بر روی رودخانه تورگوس بسازند. هر دو طرف نیز به توسعه انرژی سبز علاقه مند هستند. برنامه ریزی برای ساخت نیروگاه بادی با ظرفیت یک گیگاوات وجود دارد. یکی دیگر از پروژه‌های مهم، می‌تواند یک کارخانه ذوب مس پایین دستی مدرن باشد.

https://24.kz/ru/news/economyc/item/600749-kazakhstan-i-kitaj-postroyat-gazokhimicheskij-kompleks-v-atyrauskoj-oblasti

 

سفر رسمی رئیس جمهور قزاقستان به چین: 47 سند به ارزش 22 میلیارد دلار امضا شد(28 اردیبهشت)

در چارچوب سفر دولتی قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان به چین، 47 سند به ارزش 22 میلیارد دلار امضا شد.

قاسم جومارت توکایف که در میزگرد سرمایه گذاری قزاقستان و چین در شیان صحبت می‌کرد، خاطرنشان کرد که مذاکرات قزاقستان و چین در سطح عالی دیروز برگزار شد.

او گفت:" رئیس جمهور شی جین پینگ و من در مورد طیف گسترده ای از موضوعات در روابط دوجانبه تبادل نظر پرباری داشتیم، به توافقات خاصی دست یافتیم و بیانیه مشترکی را امضا کردیم. در مجموع، به جرات می‌توان گفت که سفر دولتی من به چین موفقیت آمیز بود. توافقات به دست آمده انگیزه قدرتمندی برای همکاری نزدیک بین دو کشور ایجاد خواهند کرد. قزاقستان علاقه مند به تقویت بیشتر روابط چندجانبه با چین است. ما تمام تلاش خود را برای رسیدن به این هدف خواهیم کرد. تعدادی از شرکت های بزرگ با سرمایه چینی با موفقیت در کشور ما فعالیت می‌کنند. در میان آنها شرکت هایی مانند CNPC، CITIC، NFC، Sinopec، Huawei هستند. با وجود این، ما باید پتانسیل همکاری خود را بیشتر تقویت کنیم."

در بخشی از این سفر دولتی، اسنادی در زمینه حمل و نقل، کشاورزی، همکاری‌های تجاری و اقتصادی و روابط فرهنگی و همچنین توافقنامه‌هایی در مورد ایجاد روابط خواهرخواندگی بین شهر شیمکنت جمهوری قزاقستان و شهر شیان جمهوری خلق چین و همچنین بین استان قزاقستان شمالی جمهوری قزاقستان و استان شنشی جمهوری خلق چین امضا شد.

https://www.inform.kz/ru/gosvizit-prezidenta-kazahstana-v-kitay-podpisano-47-dokumentov-na-22-mlrd_a4068530

 

آغاز ساخت مرکز لجستیک قزاقستان در بندر خشک شیان توسط رئیس جمهور قزاقستان(28 اردیبهشت)

قاسم جومارت توکایف در این مراسم افتتاحیه ساخت مرکز لجستیک قزاقستان در بندر خشک شیان، به اهمیت این پروژه اشاره کرد و اظهار داشت:" طی 15 سال گذشته کشور ما 35 میلیارد دلار در این صنعت سرمایه گذاری کرده است. ما یک مرکز لجستیک قزاقستانی- چینی را در بندر لیانیونگانگ ایجاد کرده ایم. مسیرهای راه آهن جدیدی افتتاح شد. بندر خشک «خارگوس-دروازه شرقی» کار خود را آغاز کرد. یک زیرساخت مدرن در دریای خزر ایجاد شده است. می‌توان گفت که این اقدامات بخشی از کار در حال انجام است. سال گذشته 23 میلیون تن بار از طریق ریل بین دو کشور جابجا شد. این یک رقم بی سابقه است. ترانزیت کالا در سه ماهه نخست امسال با 35 درصد افزایش از مرز 7 میلیون تن گذشته است. همکاری ما به این محدود نمی‌شود. برای توسعه آتی حمل و نقل، زیرساخت های تکمیلی مورد نیاز است. بنابراین به همراه همکاران چینی خود تصمیم گرفتیم یک مرکز لجستیکی در بندر خشک شیان بسازیم که قطب منطقه شنشی را به قزاقستان و آسیای مرکزی متصل می‌کند. علاوه بر این، راه را به اروپا، ترکیه و ایران باز خواهد کرد. من مطمئن هستم که راه اندازی کامل این پروژه انگیزه جدیدی به همکاری بین دو کشور خواهد داد."

قرار است از سال آینده قطعات الکترونیکی و کامپیوتری، خودرو و قطعات خودرو، منسوجات، پوشاک، کفش و ملحقات آن، مواد غذایی و کشاورزی، محصولات ساختمانی و مصالح ساختمانی و همچنین سنگ معدن، فلزات و محصولات شیمیایی از طریق بندر خشک حمل شوند.

https://www.inform.kz/ru/glava-gosudarstva-zapustil-stroitel-stvo-logisticheskogo-centra-kazahstana-v-suhom-portu-sianya_a4068560

 

 شرکتهای KazMunayGas و CNPC برای توسعه خط لوله نفت توافق کردند(28 اردیبهشت)

ماگزوم میرزاگالی اف رئیس هیئت مدیره کازمونای گاز در حاشیه نشست چین و آسیای مرکزی اعلام کرد که  قزاقستان قصد دارد تا 20 میلیون تن نفت به چین صادر کند.

به گفته وی، در نشستی با بازرگانان در شیان،شرکتهای NC KazMunayGas قزاقستان و CNPC چین برای توسعه ظرفیت خط لوله نفت توافق کردند که حدود 200 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

ماگزوم میرزاگالی اف خاطرنشان کرد: اکنون قزاقستان به دلیل ظرفیت خط لوله نفت موجود دارای محدودیت می‌باشد..

https://www.inform.kz/ru/kazmunaygaz-i-cnpc-dogovorilis-o-rasshirenii-nefteprovoda_a4068581

 

رئیس جمهور پاویون ملی قزاقستان را بر روی پلت فرم الکترونیکی JD com افتتاح کرد(28 اردیبهشت)

رئیس جمهور غرفه ملی قزاقستان را در پلت فرم الکترونیکی JD com افتتاح کرد و خاطرنشان کرد که ترویج تجارت از طریق فضای اینترنت به مهمترین حوزه اقتصاد جهانی تبدیل شده است. تا به امروز حجم بازار تجارت الکترونیک به 3.5 تریلیون دلار رسیده است و این رقم هر سال در حال افزایش است. چین نقش مهمی در توسعه تجارت آنلاین بین المللی ایفا می‌کند. امروز پاویون ملی قزاقستان بر روی بزرگترین پلت فرم الکترونیکی جهان افتتاح می‌شود. این گام باعث تشدید تعامل بین دو کشور خواهد شد. در سال گذشته حجم مبادلات تجاری قزاقستان و چین به 31 میلیارد دلار رسید. با این حال، ما خود را به این ارقام محدود نمی‌کنیم، ما به توسعه مشارکت در زمینه تجارت الکترونیک ادامه خواهیم داد که به ما امکان می دهد تجارت متقابل را در آینده نزدیک به 40 میلیارد دلار افزایش دهیم. که ابتکار جاده ابریشم دیجیتال برای کمک به این امر طراحی شده است."

https://www.inform.kz/ru/prezident-otkryl-nacional-nyy-pavil-on-kazahstana-na-elektronnoy-ploschadke-jd-com_a4068599

 

قاسم جومارت توکایف، دای هولیان رئیس هیئت مدیره CNPC را به حضور پذیرفت(28 اردیبهشت)

رئیس جمهور قزاقستان،  دای هولیانگ رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفت چین « CNPC» را به حضور پذیرفت. در این دیدار موضوعات مربوط به همکاری در بخش انرژی، حمل و نقل و همچنین فرآوری نفت و گاز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور در جریان برنامه‌های CNPC برای تقویت همکاری با طرف قزاقستان قرار گرفت. به ویژه امکانات توسعه ظرفیت تولید پالایشگاه نفت شیمکنت، افزایش ظرفیت توان عملیاتی خط لوله نفت قزاقستان - چین و ... در نظر گرفته شد.

قاسم جومارت توکایف خاطرنشان کرد که CNPC شریک راهبردی دیرینه قزاقستان در بخش انرژی است.

https://www.inform.kz/ru/kasym-zhomart-tokaev-prinyal-predsedatelya-pravleniya-cnpc-day-houlyana_a4068622

 

قزاق گاز و CNPC بر سر صادرات و اکتشاف گاز طبیعی توافق کردند(28 اردیبهشت)

قزاق گاز و مدیره شرکت ملی نفت چین « CNPC» در مورد تامین و اکتشاف گاز طبیعی به توافق رسیده و سنجر ژارکشوف رئیس هیئت مدیره JSC NC QazaqGaz  و رئیس هیئت مدیره CNPC Dai Houliang قرارداد همکاری امضا کردند.

قرارداد امضا شده به این شرکت ها اجازه می دهد تا به همکاری‌های متقابلا سودمند در زمینه صادرات گاز طبیعی و همچنین اکتشافات زمین شناسی ادامه دهند. این سند همچنین پایه و اساس آغاز ساخت رشته دوم خط لوله گاز Beineu-Bozoi-Shymkent را ایجاد می‌کند.

طرفین در نظر دارند قرارداد خرید و فروش گاز طبیعی بر اساس منابع و ظرفیت توان عملیاتی خطوط لوله گاز شرکت ملی قزاق گاز امضا کنند. علاوه بر این، این شرکت ها همکاری در زمینه اکتشافات زمین شناسی در مناطق دارای چشم انداز مناسب در قزاقستان را در نظر خواهند گرفت.

این شرکت ها همچنین قصد دارند برای توسعه نوآوری‌های فناورانه در صنعت گاز، بین مراکز علمی، فنی و تحقیقاتی تبادل تجربه کنند.

https://www.inform.kz/ru/qazaqgaz-i-cnpc-dogovorilis-o-postavkah-prirodnogo-gaza-i-geologorazvedke_a4068649

 

قاسم جومارت توکایف، ژو هسین رئیس هیئت مدیره گروه CITIC را به حضور پذیرفت(28 اردیبهشت)

قاسم جومارت توکایف، ژو هسین رئیس هیئت مدیره CITIC Group  را به حضور پذیرفت و از امضای پنج سند تجاری توسط این شرکت با شرکای قزاق در مورد اجرای مشترک پروژه‌هایی در صنایع انرژی و پتروشیمی مطلع گردید. حجم کل این قراردادها بیش از 1.6 میلیارد دلار است.

قاسم جومارت توکایف تاکید کرد که گروه CITIC شریک سرمایه گذاری قابل اعتماد قزاقستان است و برای این شرکت آرزوی موفقیت کرد.

https://www.inform.kz/ru/kasym-zhomart-tokaev-prinyal-predsedatelya-pravleniya-citic-group-chzhu-hesinya_a4068665

 

شرکتهای China Nonferrous Metal Mining و KAZ Minerals قصد دارند یک کارخانه ذوب مس در قزاقستان بسازند(28 اردیبهشت)

رئیس جمهورقزاقستان،  ژانگ جین جون مدیر کل شرکت China Nonferrous Metal Mining را  به حضور پذیرفت. موضوعات مربوط به اجرای پروژه‌ها در حوزه متالورژی معدنی و فرآوری عمیق مواد اولیه در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت.

قاسم جومارت توکایف اطلاعاتی در مورد برنامه‌های شرکت چینی با همکاری شرکت قزاقی KAZ Minerals برای اجرای پروژه ساخت کارخانه ذوب مس در قزاقستان دریافت کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد که اجرای چنین پروژه‌های بزرگی نتیجه مشارکت موفق بین دو کشور است.

https://www.inform.kz/ru/china-nonferrous-metal-mining-i-kaz-minerals-namereny-postroit-medeplavil-nyy-zavod-v-rk_a4068692

  

انستیتوی مهندسی قزاقستان-آلمان در آکتائو اولین دانشجویان خود را می‌پذیرد(28 اردیبهشت)

توسعه همکاری قزاقستان و آلمان در زمینه آموزش عالی فنی و حرفه ای امروز توسط شرکت کنندگان در سی و هفتمین نشست باشگاه اوراسیا برلین در آستانه مورد بررسی قرار گرفت.

حدود 100 نماینده از دو کشور از از جمله نمایندگان ارگان‌های دولتی، مراکز آموزش عالی و متوسطه حرفه ای، انجمن‌های تجاری، جامعه متخصص و بازرگانی از جمله شرکت های بزرگ آلمانی مانند Deutsche Bank, Siemens Energy, Knauf, MAN و Rhenus در نشست این باشگاه حضور داشتند.

رومن واسیلنکو معاون وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان در مورد توسعه مداوم همکاری قزاقستان و آلمان صحبت کرد و به اهمیت گسترش پشتوانه پرسنل فنی و حرفه ای برای صنعتی سازی آتی و ایجاد پتانسیل صنعتی کشور قزاقستان اشاره کرد.

به عنوان یکی از پروژه‌های شاخص در حوزه آموزشی، افتتاحیه انستیتوی جدید مهندسی قزاقستان-آلمان در ساختار دانشگاه صنعتی و مهندسی کاسپین در آکتائو می‌باشد. این انستیتو در نظر دارد اولین دانشجویان خود  را برای دو برنامه آموزشی مهندسی انرژی و محیط زیست و همچنین لجستیک در سال تحصیلی 2024-2023 بپذیرد

موسسات آموزشی مشابه در سایر مناطق قزاقستان نیز افتتاح خواهند شد.

* باشگاه اوراسیا برلین در سال 2012 تأسیس شد و به عنوان یک پلتفرم گفت‌وگو برای مشارکت نمایندگان سازمان‌های دولتی، بازرگانی، کارشناسان و دست اندرکاران از آلمان و سایر کشورهای اروپایی برای بحث در مورد موضوعات جاری تعامل در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی عمل می‌کند.

https://www.inform.kz/ru/kazahstansko-nemeckiy-institut-inzhiniringa-v-aktau-primet-pervyh-studentov_a4067862

 

روسیه قصد دارد طی 11 سال آینده نفت خود را از طریق قزاقستان به چین منتقل کند(27 اردیبهشت)

بر اساس اطلاعات موجود در پیش نویس توافقنامه مربوطه که در پورتال Open NLA منتشر شده آست، روسیه قصد دارد تا 11 سال آینده نفت خود را از طریق خطوط لوله نفت قزاقستان به چین منتقل کند.

در این سند آمده است: " طرفین توسط یک سازمان مجاز قزاقستانی که  طرف قرارداد روسیه می‌باشد، شرایطی را برای انتقال طولانی‌مدت نفت روسیه به میزان 10 میلیون تن در سال ایجاد می‌کنند و حق دسترسی به سیستم خطوط لوله اصلی را برای آن فراهم می‌کنند."ی از طرفین در مورد قصد خود و فسخ این موافقتنامه توسط طرف دیگر فسخ شود.

https://www.inform.kz/ru/rossiya-planiruet-transportirovat-neft-cherez-kazahstan-v-kitay-v-techenie-11-let_a4068157

 

صادرات کودهای معدنی از  قزاقستان ممنوع شد(27 اردیبهشت)

با توجه به نیاز کشاورزان داخلی ، دلالان از صادرات انواع کودهای معدنی از قزاقستان منع شدند. اکنون فقط تولیدکنندگان این نوع کودها می‌توانند نیترات آمونیوم و آموفوس را صادر کنند. مجوز فروش توسط کمیته توسعه صنایع صادر خواهد شد.

دولت 50 درصد هزینه این کودها را یارانه می دهد تا بازار داخلی را اشباع کند.

https://24.kz/ru/news/economyc/item/600587-v-kazakhstane-zapretili-vyvoz-mineralnykh-udobrenij

 

یک کمربند، یک جاده: تولید ناخالص داخلی قزاقستان می‌تواند 21 درصد افزایش یابد(26 اردیبهشت)

ژانگ شیائو سفیر چین در قزاقستان در گفت و گو با شبکه تلویزیونی خبر 24 گفت که ابتکار چینی « یک کمربند، یک جاده»  می‌تواند تولید ناخالص داخلی قزاقستان را تا 21 درصد افزایش دهد. این برنامه گسترده، پتانسیل ترانزیتی قزاقستان را به عنوان قطب حمل و نقل و لجستیک در این قاره توسعه داده است.

به گفته وی، اجرای این ابتکار، چشم انداز سیاسی و اقتصادی اوراسیا و توازن قدرت در صحنه جهانی را به طور کلی تغییر داده است.

https://24.kz/ru/news/economyc/item/600485-odin-poyas-odin-put-vvp-kazakhstana-mozhet-uvelichitsya-na-21

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما