معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸

اخبار اقتصادی پرتغال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی پرتغال در اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

معدوم شدن 3.5 میلیون دوز واکسن کرونا در پرتغال

بر اساس گزارش خبرگزاری پابلیکو، حدود 3.5 میلیون دوز واکسن کرونا به علت انقضای تاریخ مصرف، معدوم شده‌اند. علیرغم اینکه در ابتدا تقاضای زیادی برای زدن واکسن مقابله با کرونا وجود داشت، اما در حال حاضر میلیون‌ها دوز واکسن بدون استفاده مانده است. بر اساس همین گزارش، تعداد واکسن‌های استفاده نشده در پرتغال، کمتر از سایر کشورهای اروپایی است، اما به علت محرمانه بودن قرارداد بروکسل با شرکت‌های داروساز، اینکه چه میزان برای تهیه این واکسن‌ها هزینه شده است، مشخص نیست. بر اساس آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت پرتغال، این کشور در مدت شیوع ویروس کرونا 14 قرار داد با 6 شرکت تولید کننده منعقد نموده بود و حدود 40 میلیون از 61.7 میلیون دوز سفارش داده شده تا سال 2023، تحویل این کشور شده است.

منبع: سایت خبرگزاری پابلیکو، 8 می 2023

 حذف کامل خودروهای تولیدکننده دی‌اکسید‌کربن تا سال 2035

بر اساس تصمیم شورای اتحادیه اروپا، از سال 2035 فروش خودروهای جدید با موتور تولیدکننده دی‌اکسید‌کربن، به طور کامل ممنوع گردیده و تولید، تنها با استاندار کربن صفر مجاز است. در نشست وزرای محیط‌زیست اتحادیه اروپا در بروکسل موافقت شد از سال 2030 تا 2034، گاز کربن مجاز منتشره توسط خودروهای تولیدی در مقایسه با سال 2021، می‌بایست 55 درصد کاهش داشته باشد. بر اساس تصمیم وزرا، مشوق‌هایی برای خودروسازان از سال 2025 تا 2029 در نظر گرفته شده است. بر این اساس، برنامه ای تحت عنوان (هدف 55) تعریف شده است و اگر شرکتی به استاندارد لازم برای فروش خودروهای کربن صفر و یا کم‌کربن برسد، می‌تواند از مزایای آن، یعنی کاهش مقررات سختگیرانه اتحادیه برخوردار شود.

منبع: سایت پرتغال نیوز، می 2023

سوبسید 10 میلیون یورویی دولت پرتغال برای تشویق به خرید خودروهای برقی

بر اساس آیین‌نامه وزارت محیط‌زیست پرتغال، مشوق اولیه برای خرید خودروهای سبک بدون آلایندگی برای اشخاص حقیقی شامل 4 هزار یورو تخفیف در واردات است. همچنین این مشوق‌ها شامل خرید موتور‌ها و دوچرخه‌های برقی می‌شود. برای دوچرخه‌های برقی برای استفاده شهری، مشوق 50 درصدی از قیمت خرید با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، حداکثر تا سقف 500 یورو در نظر گرفته شده است.

منبع: روزنامه دیاریو دنوتیستاش، می 2023

تولید برق با استقرار پنل‌های خورشیدی در آب

یافته‌های تحقیقی که در دانشگاه اورا پرتغال انجام شده نشان می‌دهد، پنل‌های خورشیدی شناور در آب قادر هستند تا به تسریع در دستیابی پرتغال به هدف 2030 که طبق آن باید 7 گیگاوات برق از سلول‌های خورشیدی فتوولتائیک تولید شود، کمک کنند. طبق یافته‌های این تحقیق، حتی این ظرفیت وجود دارد تا به میزان 10.8 گیگا وات انرژی نیز از این طریق تولید شود. کربن‌زدایی از صنایع تولیدِ انرژی، یکی از اهداف مهم کشورهای اروپایی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی است و بهره‌بردرای از انرژی خورشیدی، یکی از مهمترین ابزارها برای رسیدن به این هدف است.

برنامه شرکت هوایی دلتا برای افزایش تعداد پرواز‌های هفتگی به لیسبون

بر اساس اعلام خط هوایی دلتا، این شرکت برنامه افزایش تعداد پرواز‌های خود برای تابستان 2023 را دارد. در حال حاضر، 7 پرواز هفتگی بین شهر‌های بوستون و لیسبون انجام می‌شود که قابلیت افزایش تا 14 پرواز را دارد. همچنین اعلام شده که طی این پرواز‌ها، روزانه 430 صندلی ظرفیت وجود خواهد داشت. طی ما‌های اخیر تعداد پرواز‌های بین دو کشور آمریکا و پرتغال، به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داشته است.

برنامه پرتغال برای تصویب قانون محدودیت فروش و استفاده از سیگار

بر اساس اعلام خبرگزاری یورو نیوز، دولت پرتغال برنامه دارد قانون ممنوعیت کشیدن سیگار خارج از امکان سر‌بسته را محدودتر نموده و فروش سیگاه را نیز به امکان خاصی اختصاص دهد. در صورت تصویب این قانون در پارلمان، کشیدن سیگار در فضاهای باز نزدیک اماکنی چون بیمارستان، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز عمومی ممنوع خواهد شد. فروش سیگار هم تنها در پمپ بنزین‌ها و فرودگاه‌ها مجاز خواهد بود. این قانون، برنامه کنترل و محدودسازی استفاده از سیگار تا سال 2025 را در نظر دارد. همچنین طبق این قانون، فروش سیگار از طریق ماشین‌های خودکار مستقر در مراکز تفریحی چون رستوران‌ها، نمایشگاه‌ها و فستیوال‌های موزیک ممنوع خواهد بود. به نظر می‌رسد تصویب این قانون بیش از هر بخش دیگری به بخش توریسم این کشور ضربه خواهد زد؛ 40 درصد اقتصاد پرتغال مرتبط با بخش توریسم است و سالانه نزدیک به 20 میلیون توریست از این کشور دیدن می‌کنند و رقمی حدود 25 میلیارد یورو برای این کشور درآمد دارد.

منبع: یورونیوز، می 2023

افزایش تورم و بالا رفتن هزینه‌های تکمیل امور زیرساختی

بر اساس گزارش دبیر اجرایی دولت پرتغال در امور نوسازی شهری، تکمیل تجهیزات خطوط متروی لیسبون و پورتو، نسبت به محاسبات اولیه، 500 میلیون یورو هزینۀ بیشتر خواهد داشت. در بودجه سال جاری، 1.7 میلیارد یورو در این خصوص تخصیص داده شده است، ولی برای تکمیل این پروژه، 500 تا 600 میلیون یورو بودجۀ اضافی نیاز است. وی علت این افزایش هزینه را تورم‌های اخیر عنوان نمود. همچنین بر اساس اعلام تیاگو پراگا، رئیس خطوط متروی پورتو، تجهیز خطوط متروی این شهر نیز، حدود 50 درصد افزایش هزینه خواهد داشت؛ به نحوی که پیش‌بینی اولیه تجهیز این خطوط، 299 میلیون یورو بوده است، اما در حال حاضر برای این کار، بودجه‌ای به میزان 450 میلیون یورو نیاز است.

منبع: خبرگزاری لوزا

افزایش تعداد توریست‌های ورودی به پرتغال

بر اساس اعلام سازمان توریسم پرتغال، توریست‌های ورودی به این کشور از ماه ژانویه الی مارس 2023 از مرز 2.8 میلیون نفر عبور نموده و بهترین رکورد را طی سال‌های اخیر ثبت نموده است. این آمار بر اساس سنجش تعداد توریست‌هایی که در هتل‌های این کشور اقامت داشته‌اند اعلام شده است. گفته شده در مدت مشابه سال 2019 که بهترین سال صنعت توریسم این کشور پیش از همه‌گیری کرونا بود، این آمار 2.5 میلیون نفر بود. صنعت تورسم نقش کلیدی در اقتصاد پرتغال دارد و تا قبل از شیوع کرونا، 15 درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می‌داد.

بر اساس گزارش موسسه ملی آمار پرتغال، رشد اقتصادی این کشور طی چهار ماهه ابتدایی سال جاری میلادی 1.6 درصد بود که عمدۀ آن، به علت رونق صنعت توریسم و نیز افزایش حجم صادرات این کشور بوده است. تنها در ماه مارس، بیش از 1.2 میلیون نفر توریست وارد این کشور شده‌اند که بیشترین تعداد توریست ورودی طی این مدت، به ترتیب از انگلیس، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا بوده‌اند.

منبع: سایت خبری توریسم پرتغال، گزارش رویترز، می 2023

افزایش قیمت مسکن در پرتغال

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF)، قیمت مسکن در پرتغال طی سال‌های 2015 الی 2023 تقریبا دو برابر شده است. بر اساس گزارش مربوط به منطقه اروپا، قیمت املاک در چند کشور نظیر جمهوری چک، مجارستان، ایسلند، لوکزامبورگ، هلند و پرتغال، طی این سال‌ها دو برابر شده است.

منبع: سایت خبری پرتغال رزیدنت، می 2023

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما