معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت بلوچستان پاکستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

واردات 160 تن گاز ال پی جی از مبدأ ترکمنستان و مسیر ترانزیت افغانستان به پاکستان

اولین محموله 160 تنی گاز ال پی جی در سه کانتینر از مبدأ ترکمنستان وارد ولایت قندهار افغانستان شد و در تاریخ  8 اردیبهشت به گذرگاه مرزی چمن رسید. 10 تانکر دیگر حامل 600 تن  ال پی جی برای ترخیص از مرز اسپین بولدک نیز به این پایانه مرزی رسیده است. وظیفه انتقال گاز از ترکمنستان به پاکستان توسط یک شرکت خصوصی انجام می‌شود که هزینه ترانزیت را به افغانستان پرداخت می‌کند. حمل و نقل تانکرهای پاکستانی حامل گاز ال پی جی از مرز ترغندی(مرز ترکمنستان-افغانستان) به مرز چمن بر عهده بخش خصوصی افغانستان می‌باشد که  کامیون‌ها در مرز به بخش حمل و نقل پاکستانی تحویل می‌شوند.

مولوی محمد حامد احمد، رئیس گمرک قندهار گفته است هیچ مانعی برای انتقال گاز به پاکستان از آسیای مرکزی از طریق مسیر ترانزیتی افغانستان وجود نخواهد داشت. و پس از انتقال گاز ترکمنستان از طریق سپین بولدک قندهار به پاکستان، مرز سپین بولدک 24 ساعته برای ترانزیت کالاهای تجاری باز خواهد شد.  سید نسیم آغا رئیس انجمن کارخانه‌های گاز مایع بلوچستان گفت: سفیر ترکمنستان شش ماه پیش با نخست وزیر شهباز شریف دیداری داشته و در مورد صادرات ال پی جی از کشورش به پاکستان مذاکره کرده است. سپس هیئتی از پاکستان به ترکمنستان سفر کرد و قرارداد واردات ال پی جی با نرخ 25 درصد کمتر از ال پی جی وارداتی از ایران را امضا کرد. مقامات گفتند که سوخت ترکمنستان در مقایسه با گاز ایران نیز از نظر کیفیت بسیار بهتر است.

اجرای موفق این پروژه نیازمند همکاری نزدیک هر سه کشور به ترتیب ترکمنستان، افغانستان و پاکستان است و مقامات افغانستان نقش کلیدی را در تامین امنیت و تدارکات مورد نیاز این پروژه ایفا خواهند کرد. اجرای این پروژه ارتباط منطقه ای و روابط تجاری بین کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی را تقویت می‌کند که در نهایت تاثیرات مثبتی بر توسعه اقتصادی کشورها و منطقه در بلندمدت خواهد داشت. این اقدام به عنوان بخشی از یک ابتکار جدید برای بهبود ارتباطات منطقه‌ای و تجارت بین آسیای مرکزی و جنوبی صورت گرفته است و انتظار می‌رود با تنوع بخشیدن به منابع سوخت امنیت انرژی پاکستان را افزایش دهد. آقای ضیاء رحمان آریوبی معاون وزارت معادن و صنایع نفتی افغانستان در تاریخ ۲ آوریل 2023 از پایان بررسی‌های تکنیکی پروژه خط لوله تاپی خبر داده و گفت: هیچ مانعی برای اجرای این پروژه وجود ندارد.

منبع: روزنامه داون مورخ 6 می 2023

پرداخت 300 میلیارد روپیه بدهی شرکت­های خصوصی تولید کننده برق چین توسط پاکستان

همزمان با سفر وزیر امور خارجه چین به پاکستان، دولت فدرال تصمیم به تسویه بدهی معوقه 300 میلیارد روپیه ای به تولیدکنندگان خصوصی برق چین در ماه ژوئیه نموده است.  شرکت های برق چین ادعا می‌کنند که پرداختی معوق به 1.5 میلیارد دلار رسیده است.

شرکت های تولید برق چین در پاکستان نگران وضعیت نیروگاه‌های خود در مناطق حب، ساهیوال و بندر قاسم هستند و از محدودیت‌های مبادله ارز شکایت دارند که باعث ایجاد مشکلاتی در واردات زغال سنگ شده است. از سوی دیگر پاکستان پیشنهاد متفاوتی برای حل مسئله پرداخت های معوقه در بلندمدت دارد و پیشنهاد فروش 1200 مگاوات برق به چین برای انتقال به افغانستان را داده است. دولت همچنین خواستار مذاکره مجدد در مورد قراردادهای این نیروگاه‌ها شده که می‌تواند 0.48 میلیارد دلار سالانه و مجموعأ 14.26 میلیارد دلار برای این پروژه‌های 30 ساله سودآور باشد.

در حالی که احتمال می رود پاکستان تا سال 2030 مازاد 3970 مگاوات برق تولید خواهد کرد، مذاکره مجدد می­تواند بر قراردادهای امضا شده سیپیک تأثیر منفی بگذارد، به ویژه زمانی که چینی‌ها متوجه شوند که این درخواست ها در حقیقت از سوی مؤسسات مالی غربی مطرح شده است.

منبع: پاکستان پرو مورخ 6 می 2023

 

افزایش صادرات پوشاک مردانه از پاکستان به چین در سه ماه نخست سال مالی 2023

رایزن بازرگانی سفارت پاکستان در پکن از رشد 29 درصدی صادرات پوشاک مردانه پاکستان به چین در سه ماهه اول سال 2023 خبر داد و گفت: در سه ماه اول سال 2023، صادرات پوشاک مردانه پاکستانی به چین در مقایسه با 4.27 میلیون دلار در مدت مشابه در سال 2022 به حدود 6 میلیون دلار رسیده است. صادرات شلوار نخی مردانه در این سه ماه 3.47 میلیون دلار در مقایسه با 1.67 میلیون دلار در ژانویه تا مارس 2022 بوده است. صادرات پوشاک مردانه پاکستان به چین در سال 2022 به 28.66 میلیون دلار در مقایسه با 21.62 میلیون دلار در سال 2021 رسید که نشان دهنده افزایش نزدیک به 33 درصدی است.

علاوه بر آن پاکستان در حال آمادگی برای میزبانی بزرگترین نمایشگاه نساجی در تاریخ از 26 تا 28 می در مرکز اکسپو کراچی با حضور بیش از 70 شرکت برتر پارچه و نساجی و بیش از 100 شرکت نساجی چینی می ­باشد.

 رایزن بازرگانی پاکستان تاکید کرد قیمت‌گذاری رقابتی پاکستان و تقاضای فزاینده مصرف کنندگان چینی برای لباس های شیک و مد روز پاکستانی منجر به افزایش صادرات محصولات نساجی به چین شده است.

منبع: سایت خبری گوادر پرو مورخ 9 می 2023

تخصیص بودجه 35 میلیون روپیه ای به آژانس های مسافرتی توسط شرکت هواپیمایی بین المللی پاکستان

براساس گزارش حسابرسی بخش مدیریت درآمد شرکت هواپیمایی بین المللی پاکستان (PIA) ، این شرکت در سال 2020 مبلغ 35 میلیون روپیه بودجه برای تخفیف در قیمت بلیط داخلی آژانس­ های مسافرتی اختصاص داده است. این تخفیف برای 2620 بلیت با نرخ تخفیف 50 درصد، 70 درصد و 100 درصد در نظر گرفته شد. قیمت اصلی این بلیت ها بدون تخفیف 3.53 میلیارد روپیه بود که با تخفیف به 160.43 میلیون روپیه رسید.

حسابرس کل پاکستان (AGP) با توجه به وضعیت مالی این شرکت هواپیمایی و تخفیف بر قیمت بلیت ها توسط آژانس ها بدون ارائه درخواست کتبی، به این تصمیم اعتراض کرده است. در حالی که گزارش سال 22-2021 بخش حسابرسی شرکت مذکور نشان می دهد که این شرکت علیرغم مواجهه با چالش های مالی همچنان به ارائه تخفیف در بلیط های داخلی به نمایندگان خود ادامه می دهد. در سال 2022، این شرکت هواپیمایی تنها تخفیف های 50 درصدی و 75 درصدی را بر روی بلیط های داخلی مطابق با مقررات داخلی اعمال نموده است.

منبع: پاکستان پرو مورخ 11 می 2023

پروژه خط گاز ایران – پاکستان

آقای تسنیم احمد قریشی دستیار ویژه نخست وزیر در امور صنایع و تولید در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد در تاریخ 10 می 2023 احیای پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را تنها راه حل برای به حداقل رساندن کسری عظیم انرژی در کشور دانست و گفت: بیش از 70 درصد صنعت کشور به دلیل عوامل متعددی تعطیل شده که کمبود سوخت مهمترین آنهاست. ما مطمئناً قوانین و دستورالعمل های بین المللی را برای تکمیل پروژه خط گاز ایران- پاکستان دنبال خواهیم کرد.

آقای وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در تاریخ 10 می 2023 در راس هیئتی بلندپایه با سید نوید قمر، وزیر تجارت فدرال دیدار کرد. در این دیدار دو طرف بر  همکاری در زمینه‌های هوانوردی و تجارت تاکید کردند. آقای نوید قمر از برقراری پروازهای مستقیم میان دو کشور به عنوان ابزاری برای تسهیل تجارت و ارتقای تبادلات مردمی استقبال نمود. طرف ایرانی نیز تکمیل پروژه خط گاز ایران- پاکستان را دارای پتانسیل بسیار زیادی برای همکاری‌های انرژی بین دو کشور دانست. آقای جلال زاده حجم تجارت فعلی 2 میلیارد دلار بین دو کشور را ناکافی دانست و بر لزوم برداشتن گام های محکم برای افزایش تجارت دو جانبه به سطح چند میلیارد دلار تاکید کرد.

منبع: روزنامه دی نیشن مورخ 11 می 2023

افتتاح بازارچه مرزی پشین توسط نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور ایران در تاریخ 18 می

به نقل از منابع خبری نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور ایران برای افتتاح بازارچه مرزی در منطقه پشین، احتمالا در گذرگاه مرزی پشین بلوچستان دیدار خواهند کرد. انتظار می رود شهباز شریف، نخست وزیر در تاریخ 18 می‌برای دیدار با رئیس جمهور ایران به بلوچستان سفر کند. در این دیدار رئیس‌جمهور رئیسی و شهباز شریف پروژه انتقال برق 100 مگاواتی از ایران به پاکستان را افتتاح خواهند کرد. در حال حاضر پاکستان 200 مگاوات برق از ایران وارد می‌کند، در حالی که ظرفیت افزایش آن به 500 مگاوات وجود دارد.

منبع: روزنامه دی نیشن مورخ 11 م 2023

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما