معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۹

ظرفیت های معدنی جمهوری گینه

جمهوری گینه با توجه به وجود منابع سرشار معدنی به خصوص در حوزه بوکسیت، سنگ آهن، طلا و الماس و ... کشوری مناسب جهت سرمایه گذاری خارجی محسوب می‌گردد. گینه رتبه اول ذخایر بوکسیت جهان را با 40 میلیارد تن به خود اختصاص داده است. حدود 25 میلیارد تن ذخایر سنگ آهن آن برآورد شده و همچنین از نظر معادن طلا و الماس نیز وضعیت مناسبی دارد.

بخش معدن گینه 20 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را  تشکیل می دهد. این بخش با توجه به پتانسیل های فراوانی که دارد در کنار بخش کشاورزی می‌تواند به موتور محرک گینه در زمینه رشد اقتصادی تبدیل گردد. همچنین ظرفیت های بالای این بخش می‌تواند موجب جذب سرمایه گذاران خارجی گردد.

گینه دارای برخی از بزرگترین ذخایر معدنی در دنیا به شمار می رود:

  • بوکسیت: 40 میلیارد تن میزان ذخایر بوکسیت گینه برآورد شده است که بر این اساس بزرگترین ذخایر بوکسیت دنیا در گینه وجود دارد. ( 40 درصد از این ذخایر شامل بوکسیت نوع AI203 می‌باشد که خالص ترین نوع به شمار می رود.)
  • سنگ آهن : بر اساس برآورد ها ذخایر سنگ آهن گینه بیش از 25 میلیارد تن است که حدود 10 میلیارد آن دارای گرید بالا و خلوص مناسب می‌باشد.
  • طلا : ذخایر طلا به صورت دقیق محاسبه نشده اما تخمین‌ها حاکی از وجود چندین هزار تن طلا در گینه می‌باشد.
  • الماس : براوردها حاکی از وجود بیش از 25 میلیون قیراط الماس در گینه می‌باشد که عمدتا کیفیت آن‌ها جزء جواهرات محسوب می‌گردد.

همچنین باید ذکر شود که وجود منابع سنگ آهک، اورانیوم ، نیکل، گرافیت و مس نیز در گینه تایید شده است اما تحقیقات چندانی در این خصوص صورت نگرفته است.

 

  • تقسیم بندی جغرافیایی معادن گینه

تقسیم جغرافیای گینه نشان از آن دارد که بوکسیت در سواحل اقیانوس اطلس و شمال غربی گسترده است، سنگ آهن در جنوب شرقی ، طلا در شمال شرقی و الماس در قسمت جنوبی گینه وجود دارد.

 

  • بوکسیت و آلومینیوم:

گینه با داشتن بیش از 40 میلیارد تن از ذخایر بوکسیت جهان رتبه اول از نظر ذخایر بوکسیت را در اختیار دارد. همچنین در حال حاضر دومین صادرکننده بزرگ جهان می‌باشد. منطقه شمال غرب گینه شرکت های بزرگ و متوسط بوکسیت و آلومینا را جذب کرده است: شرکت بوکسیت گینه (CBG)، شرکت بوکسیت کیندیا(CBK)، شرکت آلومینای گینه، شرکت آلکوآ ریو تینتو ، سرمایه گذاری بزرگ چین‌ها و ...  این پروژه‌ها در فازهای مختلف بهره برداری یا مذاکره هستند.

  • سنگ آهن:

گینه دارای بزرگترین ذخایر سنگ آهن استفاده نشده در جهان است. این سنگ آهن‌ها دارای  کیفیت بالا، در بیشتر موارد حاوی  آهن بالاتر از 65٪ است. در جنوب شرقی گینه، منطقه سیماندو حاوی یکی از بزرگترین منابع سنگ آهن با عیار بالا است. سیماندو همچنین در حال حاضر بزرگترین پروژه زیر ساخت معدنی، ریلی و بندری در را اجرا می‌کند. این پروژه با مشارکت دولت گینه، ریوتینتو، چالکو و بانک جهانی در حال توسعه است.  650 کیلومتر راه آهن برای مسافران و خدمات بار،  بازسازی عمده شبکه‌های جاده ای؛ و ایجاد بندر دریایی عمیق که برای پذیرش قایق های 250000 تا 300000 تنی طراحی شده است. زیرساخت های مخابراتی در امتداد خط راه آهن؛ سرمایه گذاری مستقیم برای حمایت از مشاغل و ایجاد ظرفیت های کارگران محلی از دیگر پروژه‌های در حال اجرا می‌باشد.

  • طلا و الماس:

بخش شمال شرقی گینه دارای ذخایر قابل توجه طلا است. مهمترین مناطق عبارتند از: سیگویری، دینگورایه، کوراسا و ماندیانا با حضور شرکت های بزرگی مانند شرکت معدن دینگویریه با مشارکت روسیه و آنگلو گلد. ذخایر این مناطق  بیش از 10000 تن طلا تخمین زده می‌شود.

گینه همچنین دارای ذخایر الماس قابل توجهی است که عمدتاً در قسمت های شمالی گینه و مناطق جنگلی در امتداد رودخانه‌های بائوله، میلو و دیانی قرار دارند. ذخایر دیگری نیز در سواحل غربی گینه کشف شده است. مجموع منابع در حال حاضر بین 25 تا 30 میلیون قیراط تخمین زده می‌شود.

  • برنامه‌های اصلاحی گینه جهت افزایش سرمایه گذاری و استخراج

پتانسیل معدنی گینه هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته است البته از سال 2010، دولت سیاست جدیدی را با هدف ارائه مشوق هایی برای حداکثر  نمودن سود سرمایه گذاران اتخاذ کرده است.

5 محور اصلی این برنامه شامل: (1) افزایش تحقیقات زمین شناسی، (2) تشویق پردازش محلی، (3) بازسازی و تقویت شرکت های معدنی نیمه دولتی که دارای مشکل هستند، (4) ترویج سرمایه گذاری‌های خصوصی، (5) ادامه اصلاحات قانونی، مالی و نهادی در بخش معدن.  

تلاش های زیادی برای تقویت چارچوب نظارتی و حاکمیتی به عنوان بخشی از استراتژی برای تبدیل معدنکاری به بخش کلیدی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی گینه صورت گرفته است. این استراتژی می‌تواند فرصت های سرمایه گذاری عمده در بخش معدن گینه را تسهیل نماید.

از  مهمترین  برنامه‌های جدید جهت اصلاحات در بخش معدن گینه میتوان به موارد اشاره نمود:

  • تصویب و الحاق کد معدنی جدید و همچنین قرار دادن مشوق های مالیاتی جدید
  • تدوین برنامه مناسب به منظور کاهش هزینه‌های استخراج معدن
  • ایجاد یک مرکز واحد به پروژه‌های معدنی به منظور فراهم آوردن محیط مناسب برای سرمایه گذاری
  • بروزرسانی نقشه‌های معدنی ( کاداستر) (guineecadastreminier.org)
  • راه اندازی صندوق توسعه اقتصادی محلی (FOLDER).
  • انتشار همه قراردادهای معدنی در سایت(contratsminiersguinee.org)

با توجه به اصلاحات انجام شده از سال 2010 تا به امروز بخش معدن گینه توانسته است به یکی از جذاب ترین بخش ها در صنایع گینه جهت سرمایه گذاری تبدیل گردد. همچنین این بخش توانسته 20 % از GDP  و 80% از صادرات گینه را به خود اختصاص دهد. 

از سال 2011 تا سال 2018 بخش معدن گینه شاهد سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری بوده که نسبت به حد فاصل  بین سال های 1958 تا 2010 که کمتر از 5 میلیارد دلار بوده است رشد دو برابری نشان می دهد.  

گینه در این مدت توانسته رتبه خود را در بین تولید کنندگان بوکسیت از رتبه 7 به رتبه سوم، بعد از چین و استرالیا  ارتقا دهد. همچنین گینه در حال حاضر بزرگترین صادرکننده بوکسیت به چین محسوب می‌گردد.

 

سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در بخش معدن گینه

اصلی ترین شرکت های سرمایه گذاری در بخش معدن گینه که حدود 10 میلیارد دلار  سرمایه گذاری نموده اند به قرار زیر است:

  • شرکت آلومینیوم گینه (1.4 میلیارد دلار ) با سرمایه گذاری امارات متحده عربی
  • شرکت بوکسیت دیان دیان (200 میلیون دلار) با سرمایه گذاری روسیه
  • شرکت بوکسیت گینه (650 میلیون دلار) با سرمایه گذاری آمریکا و کانادا
  • شرکت معدنی بوکه( 1 میلیارد دلار و 3 میلیارد دلار برای ساخت راه آهن و کارخانه آلومینا) با سرمایه گذاری چین و سنگاپور
  • شرکت آلوفر(203 میلیون دلار) با سرمایه گذاری انگلستان
  • شرکت آنگوگلد اشانتی (120 میلیون دلار) آفریقای جنوبی
  • شرکت معدنی دینگورای: (360 میلیون دلار ) با سرمایه گذاری روسیه
  • شرکت معدنی ماندیانا: (150 میلیون دلار ) با سرمایه گذاری مراکش و انگلستان

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما