معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۳۰- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۱۷۲

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در هفته چهارم فروردین 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

خانم شیخ حسینه خواستار افزایش مبادله تجاری با ایران شد

دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، با خانم شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، تلفنی گفتگو کرد. گفتگو بین آنها 22 دقیقه به طول انجامید. در این زمان، شیخ حسینه با تاکید بر گسترش روابط تجاری دوجانبه بین بنگلادش و ایران، بر ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد. وی تصریح کرد که این پلت فرم به دو طرف کمک می‌کند تا راه‌های غلبه بر موانع تجاری، تحریم های بین المللی موجود و محدودیت های مبادلات بانکی را پیدا کنند. ( پروتوم آلا)

وزیر بازرگانی بنگلادش خواستار همکاری داکا-تهران برای توسعه تجارت شد

آقای تیپو منشی، وزیر بازرگانی بنگلادش از ایران خواسته است تا مبادلات تجاری را از طریق تقویت روابط دوجانبه با بنگلادش گسترش دهد. وی این درخواست را  در دیدار منصور چاوشی سفیر ایران در داکا مطرح کرد. تیپو مونشی گفت: از نظر تاریخی، ایران روابط تجاری خوبی با بنگلادش دارد و یکی از شرکای تجاری خاورمیانه است. اگرچه بنگلادش بیش از واردات به ایران صادر می‌کند، اما میزان آن چندان بالا نیست. هر دو کشور فرصت های زیادی برای توسعه واردات و صادرات دارند. منصور چاوشی سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: بنگلادش دوست قدیمی و وفادار ایران است. هر دو کشور از دوران باستان دارای پیوندهای فرهنگی هستند. این رابطه مدام در حال قوی تر شدن است. وی ابراز امیدواری کرد با استفاده از فرصت ها و امکانات موجود، مردم دو کشور منتفع شوند و روابط تجاری تقویت شود. ( بانیک بارتا)

ژاپن سرمایه گذاری هنگفتی در بنگلادش خواهد کرد

ژاپن پیشنهاد ایجاد یک منطقه صنعتی در بنگلادش را داده است و می خواهد با ایجاد یک سیستم ارتباطی از جمله توسعه بنادر دریایی بنگلادش، محصولات تولید شده در این منطقه صنعتی پیشنهادی را به هند، نپال و بوتان عرضه کند. به گزارش رویترز، این پیشنهاد پس از سفر ماه گذشته فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن به هند ارائه شد. نخست وزیر ژاپن فکر می‌کند که این منطقه صنعتی به توسعه در شمال شرق هند و مناطق حاشیه منطقه خلیج بنگال، که محل سکونت 300 میلیون نفر است، کمک خواهد کرد. در این گزارش آمده است که دولت ژاپن در مرحله اول 1.2 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در بنگلادش تصویب کرده است. ( پروتوم آلا)

نرخ فقر در بنگلادش کاهش یافته است

بنا به آخرین گزارش اداره آمار بنگلادش، با وجود وضعیت کووید و جنگ در اوکراین، نرخ فقر در بنگلادش کاهش یافته است و این نرخ اکنون به 18.7 درصد رسیده است. با این حال، شش سال پیش، نرخ فقر در نظرسنجی درآمد و هزینه خانوار در سال 2016، 24.3 درصد بود. در عین حال میزان فقر شدید نیز کاهش یافته است. طبق نظرسنجی درآمد و هزینه خانوارها در سال 2022، نرخ فقر شدید در این کشور اکنون 5.6 درصد است که در سال 2016 این نرخ 12.9 درصد بوده است. ( پروتوم آلا)

 پیشنهاد کمک هزینه 20 درصدی برای سال مالی 24-2023

به گفته منابع مختلف وزارت دارایی، کارمندان دولت که در انتظار تعیین مقیاس جدید حقوق و دستمزد هستند، ممکن است در سال مالی آینده به‌جای مقیاس جدید حقوق و دستمزد، حداکثر 20 درصد کمک هزینه دریافت کنند. وزارت دارایی بنگلادش با در نظر گرفتن افزایش قیمت مایحتاج روزانه و تورم جاری، پیشنهادی را برای کمک هزینه ویژه برای کارمندان دولتی در بودجه سال مالی 24-2023 تهیه کرده است. ( بیجنس استاندارد)

صادرات پوشاک بنگلادش به آمریکا و آلمان 4.63 درصد کاهش یافت

بر اساس داده‌های دفتر توسعه صادرات (EPB)، بزرگترین بازارهای پوشاک تولید بنگلادش آمریکا و آلمان هستند. از نظر ارزش پولی، این دو کشور مقصد حدود 38 درصد از کل صادرات پوشاک بنگلادش هستند. در 9 ماهه اول (ژوئیه تا مارس) سال مالی 2023-2022، کل صادرات پوشاک به این دو کشور 4.63 درصد کاهش یافته است. در همین حال، صادرات پوشاک به بازارهای نسبتا جدید یا غیر متعارف مانند ژاپن و هند 49 درصد افزایش یافت. پس از غلبه بر تأثیر همه گیری کووید-19، صادرات پوشاک بنگلادش به آمریکا و اروپا به تدریج در حال افزایش بود. اما به دلیل تأثیر جنگ روسیه و اوکراین، همه کشورهای جهان مشغول به مقابله با وضعیت تورم هستند. به همین دلیل مصرف کنندگان توجه بیشتری به تامین تقاضای کالاهای ضروری مانند غذا و سوخت دارند. در نتیجه پوشاک طبیعتا از اولویت خرید حذف شده است. با توجه به این گرایش مصرف کنندگان، خرده فروشان برندهای بزرگ نیز استراتژی‌های خرید خود را تغییر داده اند. در نتیجه صادرات پوشاک بنگلادش به کشورهای اروپا و آمریکا کاهش یافته است. ( بانیک بارتا)

قیمت کود به ازای هر کیلوگرم 5 تاکا افزایش یافت

دولت بنگلادش قیمت کودهای اوره، DAP، TSP و MOP را 5 تاکا در هر کیلوگرم افزایش داده است. به گفته وزارت کشاوری، با توجه به افزایش قیمت کود در بازارهای بین المللی، در بازار داخلی نیز قیمت آن افزایش یافته است. اعلام افزایش قیمت کود در حالی صورت گرفت که همین یک هفته پیش دکتر عبدالرزاق، وزیر کشاورزی اعلام کرده بود که قیمت کود دیگر افزایش نخواهد یافت. ( جوگنتار)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما