معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۶

اخبار اقتصادی قزاقستان-آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم فروردین 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

قزاقستان یک بازار آنلاین کشاورزی راه اندازی کرد

بازار آنلاین کشاورزی قزاقستان  BaiBolsyn.kz کار خود را آغاز کرد.  این بازار مشترکاً توسط قزاقستان و اوکراین راه اندازی شد.

 بنیان گذاران این بازار، بزرگترین هلدینگ رسانه کشاورزی اوکراینLatifundistMedia  و الکساندر ماشنکو که سابقاً تجربه راه اندازی دو سرویس صنعتی Zernotorg.ua و  Zernovoz.uaدر اوکراین را در کارنامه خود دارد، هستند  .

حجم کل سرمایه گذاری1.4 میلیون دلار خواهد بود.

این بازار از نوامبر 2022 یکی از بزرگترین پارک های فنی بین المللی استارت آپ های فناوری اطلاعات آستانه‌هاب  درآسیای مرکزی، است. بازار آنلاین کشاورزی به راحتی و به سرعت کمک می‌کند تا مشکلات خرید، فروش دام، غلات و هر آنچه کشاورزان برای تجارت به آن نیاز دارند حل شوند.

 قیمت ها توسط خریداران و فروشندگان محصولات تعیین می‌شود. با توجه به تجربه پروژه‌های اوکراینی، چنین خدمات آنلاین می‌تواند به افزایش سودآوری و گردش معاملات تا 20٪ -10٪کمک کند. پلت فرمBaiBolsyn.kzآماده پذیرش 1.5 میلیون کشاورز و بیش از 2 هزار شرکت، خریداران و فروشندگان مواد شیمیایی کشاورزی، بذر، کود است.

https://eldala.kz/novosti/kazahstan/13765-v-kazahstane-otkryt-agrarnyy-onlayn-rynok-baibolsyn-kz

قزاقستان در ماه آوریل 100 هزار تن نفت به آلمان ارسال می‌کند

 LS گزارش می دهد: "KazTransOil" در نظر دارد عرضه نفت به آلمان را در ماه آوریل 5 برابر افزایش دهد. به گفته این شرکت، در ماه‌های فوریه تا مارس، 20 هزار تن در ماه به آلمان ارسال شده است.

  در ماه آوریل، قرار است 100000 تن از طریق سیستم خط لوله اصلی نفت ترانس نفت (روسیه) به نقطه تحویل نفت آداموا زاستاوا برای تحویل بیشتر به آلمان منتقل شود. در دسامبر 2022، KazTransOil درخواستی برای انتقال 1.2 میلیون تن نفت قزاقستان در سال 2023 در این مسیرارسال کرد. این ترانزیت نفت در چارچوب توافقنامه مربوطه بین دولت های قزاقستان و روسیه مورخ 7 ژوئن 2002 انجام خواهد شد.

https://lsm.kz/v-aprele-kazahstan-otpravit-100-tys-tonn-nefti-v-germaniyu

 

سرمایه گذاران خارجی علاقه مند به تولید مصالح ساختمانی در منطقه ژامبیل هستند

اجرای طرح های جدید صنعتی در تراز در نشستی با سرمایه گذاران خارجی مورد بررسی قرار گرفت. سرمایه گذاران در نظر دارند کارخانه تولید مصالح ساختمانی در تراز احداث کند. در این دیدار طرفین در مورد اجرای پروژه احداث کارخانه مصالح ساختمانی در منطقه گفتگو کردند. به گزارش سرویس مطبوعاتی استانداری ، استاندار ژامبیل، نورژان نورژیگیتوف با مدیریت شرکت KnaufGipsTaraz LLP دیدار کرد.

  این شرکت که تجربه زیادی در زمینه تولید مصالح ساختمانی دارد، کارخانه مشابهی را در منطقه آلماتی راه اندازی کرده است که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مصالح ساختمانی در جهان است. در این نشست، مدیر گروه شرکت های اروپای شرقی و CIS Lis Janis، مدیر بخش فناوری و تولید گروه شرکت هایCIS Vogt Wolfgang حضور داشتند. سرمایه گذاران موضوع تامین زیرساخت برای پروژه تولید دیوارهای خشک و مخلوط های ساختمانی خشک را مطرح کردند. نورژان نورژیگیتوف خاطرنشان کرد: این موضوعات قبلاً در جلسه ستاد سرمایه گذاری منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در چارچوب پروژه ملی توسعه کارآفرینی 2025-2021حل و فصل خواهد شد. در حال حاضر مدیران پروژه در حال تهیه اسناد طراحی و برآورد هستند. در آینده، این شرکت قصد دارد مقیاس تولید را گسترش دهد.استاندار خاطرنشان کرد که مقامات محلی همیشه آماده حمایت از سرمایه گذاران هستند.

تولید مصالح ساختمانی به طور فعال در منطقه در حال توسعه است. در سال 2017 کارخانه تولید مخلوط های ساختمانی گچ آلینا تراز پرو LLP با تولید 140 هزار تن مخلوط ساختمانی گچ در سال با هزینه طراحی 3.9 میلیارد تنگه در تراز راه اندازی شد.

  در سال 2020، شرکت فرانسوی "Saint-Gobain" متخصص در تولید مصالح ساختمانی، شرکت سهامی "Zhambylgips" را که تولید کننده بزرگ مخلوط های ساختمانی خشک گچ و تخته‌های ساختمانی گچی در منطقه Zhambyl بود، خریداری کرد.

https://www.inform.kz/ru/inostrannye-investory-zainteresovany-v-proizvodstve-stroymaterialov-v-zhambylskoy-oblasti_a4051586

 

مزارع جدیدی در جنوب قزاقستان افتتاح  می‌شوند

منطقه ترکستان خواهان راه اندازی پروژه‌های لبنی به ارزش 22.6 میلیارد تنگه است. انتظار می رود هفت مزرعه لبنی در منطقه باسرمایه 17.8 میلیارد تنگه سرمایه گذاری خصوصی افتتاح شود.از این تعداد، چهار پروژه در سال جاری شروع به کار کنند.

  به طور خاص، در سال 2023، قرار است مزارع در مناطق سایرام و تولکوباس، کنتائو راه اندازی شود. به طور کلی این چهار پروژه برای 2.2 هزار راس دام طراحی شده اند. افتتاح سه مزرعه باقی مانده در سال آینده انجام خواهد شد.

سه پروژه باقی مانده در سال بعد به حجم  کل سرمایه گذاری 13.1 میلیارد تنگه اجرا خواهند شد. از بین این سه مزرعه بزرگترین مزرعه برای 1.2 هزار راس دام به مبلغ 9.2 میلیارد تنگه طراحی شده است.این پروژه قرار است در منطقه سائوران راه اندازی شود.دو مزرعه باقی مانده برای 400 راس گاو طراحی شده است.

انتظار می رود که در این منطقه هفت مرکز تولید دیگرهم به مبلغ 4.8 میلیارد تنگه افتتاح شوند.

این انتظار وجود دارد که درناحیه شاردره،تاپایان سال 2023، یک کارخانه فرآوری لبنیات با ظرفیت 360 تن در سال ایجادشود.

تأسیسات مشابه دیگری در ناحیه تولکوباس باظرفیت آن 3.7 هزار تن در سال آینده احداث خواهند شد.در سال جاری سه واحد تولید لبنیات در منطقه ترکستان به بهره برداری خواهند رسید. این امکان وجود دارد که تاسسیات مشابه در  سال آینده به مبلغ 2.5 میلیارد تنگه در منطقه سایرم راه اندازی شود.  ظرفیت این مجتمع 350 تن محصول در سال خواهد بود. در منطقه کازیگورت، هم کارخانه تولید محصولات پنیر با ظرفیت 15 تن در روز راه اندازی می‌شود. مبلغ این پروژه 1.4 میلیارد تنگه برآورد شده است. در مجموع با راه اندازی 14 طرح لبنیات به مبلغ 22.6 میلیارد تنگه، نزدیک به 300 شغل در منطقه ترکستان ایجاد می‌شود.

https://lsm.kz/molochnye-proekty-na-yuge-kazahstana

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما