معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۱

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته دوم فروردین ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

در ژانویه تا فوریه 2023، گردش مالی تجارت خارجی در ازبکستان به 8.9 میلیارد دلار رسید

جمهوری ازبکستان تا روز 23 مارس با 155 کشور جهان روابط تجاری دارد. بیشترین حجم گردش تجارت خارجی با روسیه (16.2 درصد)، چین (14.9 درصد)، قزاقستان (7.8 درصد)، آلمان (6.4 درصد)، ترکیه (6.1 درصد)، جمهوری کره (3.4 درصد) و قرقیزستان (1.9 درصد) ثبت شده است.

در میان 20 شریک تجاری اول این کشور، تراز تجاری خارجی ازبکستان با سه کشور افغانستان، قرقیزستان و تاجیکستان مثبت بوده  و با 17 کشور باقی مانده، تراز آن منفی است.حجم گردش تجارت خارجی با سایر کشورها در ژانویه تا فوریه 2023 نسبت به مدت مشابه در سال 2022 به ترتیب با 3 درصد کاهش به 67.4 درصد از کل گردش مالی تجارت خارجی رسید.

بیشترین حجم در حوزه کشورهای مشترک المنافع مربوط به روسیه (49.7 درصد)، قزاقستان (23.9درصد) و قرقیزستان (5.7 درصد) بوده است.بر اساس نتایج ژانویه تا فوریه 2023، صادرات محصولات نساجی به میزان 501.8 میلیون دلار انجام شده است که 15.9 درصد از کل حجم آن را به خود اختصاص داده و در مقایسه با ژانویه تا فوریه 2022، 3.6 درصد کاهش داشته است.

https://uzdaily.uz/ru/post/76264

 

کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک یک صندوق سرمایه گذاری ترک با سرمایه 500 میلیون دلار ایجاد کرده اند، سهم ازبکستان 100 میلیون دلار است

سرمایه صندوق سرمایه گذاری ترک که توسط کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک (OTG)  ایجاد شده است، بالغ بر 500 میلیون دلار خواهد بود در این میان سهم ازبکستان 100 میلیون دلار برآورد شده است.

ازبکستان در 16 مارس در نشست فوق‌العاده سازمان کشورهای ترک (OTG) در آنکارا توافقنامه‌ای را درباره ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری ترک امضا کرد. ارزش اسمی‌کل سهام پرداخت شده 350 میلیون دلار و ارزش اسمی‌کل سهام جذب شده 150 میلیون دلار خواهد بود.

هر یک از پنج کشور آذربایجان، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان 2000 سهام اولیه دریافت خواهند کرد اما باید چهار قسط برای سهام پرداخت شده بپردازند: یک قسط اولیه 5 میلیون دلاری ظرف 90 روز از جلسه افتتاحیه و سپس سه قسط. اقساط سالانه به ترتیب 18 میلیون دلار، 23 میلیون دلار و 24 میلیون دلار (مجموع 70 میلیون دلار برای هر کشور). به عنوان بخشی از سهام جذب شده، سهم هر کشور 30 میلیون دلار خواهد بود.

https://www.gazeta.uz/ru/2023/03/17/fund/

 

شهردار جدید تاشکند منصوب شد

آقای  شوکت عمرزاق اف به عنوان شهردار جدید تاشکند منصوب شد.وی پیش از این به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع خودروسازی  Uzavtosanoat مشغول به کار بود.

https://uzdaily.uz/ru/post/76287

 

در ازبکستان، کلیه ماشین آلات کشاورزی وارداتی از پرداخت عوارض گمرکی و هزینه بازیافت معاف خواهند شد

به گزارش خبرنگار Podrobno.uz در ازبکستان، از اول آوریل سال جاری، کلیه ماشین آلات کشاورزی وارداتی از پرداخت عوارض گمرکی و هزینه بازیافت معاف خواهند شد.این تصمیم در پی نتایج نشست توسعه کشاورزی که روز 23 مارس توسط شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان برگزار شد، گرفته شد.وی خاطرنشان کرد از 2 آوریل سال جاری یارانه 15 درصدی برای خرید انواع ماشین آلات کشاورزی داخلی ارائه می‌شود.

همچنین از 2 آوریل ، تجهیزات وارداتی به مدت سه سال از پرداخت حقوق گمرکی و عوارض معاف می‌شوند و تعویق پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به مدت 9 ماه مجاز خواهد بود این در حالی است که اکنون این مزایا فقط برای تجهیزات پرورش پنبه و دامداری اعمال می‌شود.

https://podrobno.uz/cat/economic/v-uzbekistane-vsyu-vvozimuyu-selkhoztekhniku-osvobodyat-ot-uplaty-tamozhennykh-poshlin-i-utilizatsio/

 

عوارض صفر بر واردات 36 نوع فرآورده غذایی از جمله شکلات اعمال می‌شود

رئیس جمهور ازبکستان اعلام نمود تا اول ژانویه 2024 عوارض واردات 33 نوع ماده غذایی و کالا از جمله پنیر، شکلات، شیرینی، سیب، گلابی و به، ماست، کفیر، محصولات لبنی، ماکارونی صفر گردید.لازم به ذکر است تعرفه صفر برای این کالاها برای اولین بار در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد که طی دو سال گذشته، تورم جهانی مواد در غذایی حداقل 15 تا 20 درصد در سال بوده است، قیمت جهانی روغن نباتی، شیر و گوشت به بالاترین سطح در 30 سال گذشته و برای محصولات غلات و قند به بالاترین سطح در 10 سال گذشته رسیده است.علاوه بر این، افراد مشمول فهرست ثبت اجتماعی در هنگام خرید گوشت قرمز و طیور، تخم مرغ و روغن نباتی مالیات بر ارزش افزوده را پس خواهند گرفت. این اقدام به بیش از 2 میلیون خانواده کمک خواهد کرد.

https://www.gazeta.uz/ru/2023/03/23/zero-duty-rate/

 

الغبیک روزیقول اف به سمت رئیس هیئت مدیره "Uzavtosanoat" شرکت خودروسازی ازبکستان منصوب شد

الغبیک روزیقول اف به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت خودروسازی ازبکستان،  Uzavtosanoat  منصوب شد. وی قبل از انتصاب، به عنوان سفیر ازبکستان در اندونزی و ویتنام مشغول به کار بود.او در این پست جایگزین شوکت عمرزاق اف شد که به عنوان شهردار  تاشکند منصوب شد. الغبیک روزیقول اف، در سال 2017-2015 نیز رئیس هیئت مدیره Uzavtosanoat   بود.

https://uzdaily.uz/ru/post/76307

 

شرکت های چینی به ساخت نیروگاه‌های بادی در منطقه جیزاخ کمک خواهند کرد

در 28 مارس سال جاری، یادداشت تفاهمی‌بین وزارت انرژی جمهوری ازبکستان و شرکت های چینی China Huadian Overseas Investments،CNEEC  ، شرکت ملی مهندسی برق چین و SANY برای بررسی فرصت های ساخت نیروگاه‌های بادی با ظرفیت 1000 مگاوات در استان جیزخ امضا شد. بر اساس این توافق، شرکت China Huadian Overseas Investments به عنوان سرمایه گذار، CNEEC  به عنوان پیمانکار عمومی و SANY Renewable Energy  به عنوان تامین کننده توربین‌های بادی در این پروژه شرکت خواهند کرد.

گفتنی است، در چارچوب این تفاهم نامه، سرمایه گذاری مستقیم یک میلیارد دلاری توسط شرکت های چینی در کشور ازبکستان صورت خواهد پذیرفت.

https://uzdaily.uz/ru/post/76360

 

شرکت « KazTransOil » ارسال 25 هزار تن نفت روسیه به ازبکستان را آغاز کرد

به گزارش بخش مطبوعاتی شرکت «KazTransOil »، ارسال 25 هزار تن نفت روسیه را برای ترانزیت از طریق خاک جمهوری قزاقستان به جمهوری ازبکستان در مسیر "امسک-پاولودار (قزاقستان)- شیمکنت " آغاز کرده است.

در سال 2023، حجم مورد انتظار ترانزیت نفت روسیه به جمهوری ازبکستان از طریق سیستم خطوط لوله اصلی نفت شرکت «KazTransOil JSC »   250 هزار تن خواهد بود.

https://uzdaily.uz/ru/post/76353

 

رئیس جمهوری جلسه ای ویژه بررسی مسایل سرمایه گذاری، صادرات و همکاری‌های بین المللی با حضور مقامات مربوطه برگزار نمود

روز 27 مارس سال جاری ، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان نشستی را درباره سرمایه گذاری، صادرات و همکاری بین المللی برگزار کرد.با ایجاد فضای مناسب کسب و کار در این کشور، تعداد شرکت های خارجی در سال های اخیر از 5000 به 16000 افزایش یافته است. طی پنج سال، تعداد شرکت های صادرکننده از 4500 به 7200 افزایش یافته است. تعداد محصولات صادراتی نیز از 1500 به تقریبا 3 هزار و جغرافیای صادرات از 139 به 164 کشور افزایش یافت. صادرات محصولات نهایی دو برابر شد و سهم آن در ساختار صادرات از 50 به 65 درصد افزایش یافت.

در ادامه این کار قرار است در سال جاری حدود 11 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی وارد چرخه اقتصاد کشور شود.  12000پروژه جدید به ارزش 23 میلیارد دلار در مناطق راه اندازی خواهد شدکه شامل بیش از 3000 مرکز تولیدی بزرگ و متوسط می‌شود.

https://uzdaily.uz/ru/post/76333

 

سرمایه گذاران روسی و بین المللی به خرید بازارهای ازبکستان چشم دوخته اند

سرمایه گذاران روسی و بین المللی به خرید مجموعه بازارها در ازبکستان چشم دوخته اند. به گفته کارشناسان، هزینه پروژه خرید، بازسازی و توسعه مجدد بازار در تاشکند مطابق با نیازهای روز 20 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

حدود 35 درصد از بازارها در پایتخت های آسیای مرکزی به عنوان مراکزی با استفاده ترکیبی مورد توجه سرمایه گذاران هستند. کارشناسان دفتر اطلس در چارچوب یک پروژه تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که محدوده آن شامل 147 بازار در تاشکند، آلماتی، دوشنبه و بیشکک است.

https://podrobno.uz/cat/economic/rossiyskie-i-mezhdunarodnye-investory-prismatrivayutsya-k-pokupke-bazarov-v-uzbekistane/

 

پروازهای جدید، هواپیما، قطار برقی و اتوبوس محور اظهارات رئیس جمهور در نشست گردشگری بود

رئیس جمهور ازبکستان دستور خرید 20 فروند هواپیمای جدید، نصب 8 قطار برقی و اختصاص وام برای خرید اتوبوس را صادر کرد. قرار است از اول ماه مه سال جاری  دره فرغانه با پروازهای منظم به بخارا و سایر شهرها متصل شود. از 10 آوریل، مینی بوس ها می‌توانند از گردنه قمچیق تردد کنند.

در سال های اخیر 5 شرکت هواپیمایی خصوصی جدید در ازبکستان ایجاد شده و  44 فروند هواپیما به ناوگان هوائی این کشور اضافه شده است.

در سال 2022 به دلیل برقراری رژیم «آسمان‌های باز» با استفاده از آزادی پنجم، تعداد پروازهای هفتگی به ازبکستان از 46 پرواز به 78 پرواز و تعداد مسافران از 6500 به 10 هزار نفر افزایش یافت.

با این حال، کمبود پروازهای داخلی وجود دارد، نیاز به 68 سفر ریلی اضافی در هفته و 350 واگن جدید وجود دارد.

https://www.gazeta.uz/ru/2023/03/29/tourism/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما