معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۸۵

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه

حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه در سال 2022 میلادی بالغ بر 13میلیارد دلار بوده است.

بر اساس داده‌های 12 ماهه آژانس سرمایه گذاری خارجی FDI در سال 2022 میلادی، اسپانیا با 1.6 میلیارد دلار بیشترین سرمایه گذاری را در این مدت در ترکیه داشته است. پس از اسپانیا، هلند با سرمایه گذاری 863 میلیون دلار در جایگاه دوم قرار گرفت و سوئیس با 737 میلیون دلار جایگاه سوم را به خود اختصاص داد.

با نگاهی به تفکیک بخش های صنفی مختلف، فعالیت‌های مالی و بیمه بیشترین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در سال گذشته میلادی به خود اختصاص دادند، تجارت عمده‌فروشی/خرده‌فروشی با اختصاص 25 درصد از کل سرمایه گذاری در رتبه دوم قرار گرفت و صنعت تولید با سهم 24 درصدی سوم شد.

ترکیه در سال 2022 میلادی، علیرغم آسیب پذیری‌ها و خطراتی که برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سراسر جهان پس از همه گیری کرونا وجود داشت، موفق شد فضای مناسب جذب سرمایه گذاری را همچنان حفظ کند.

 اقدامات تشویقی و حمایتی دولت از سرمایه گذار خارجی و اعمال سیاستهای موفق در مقابله با تبعات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین توسط این کشور، ترکیه را به عنوان ساحل و پناهگاهی امن برای سرمایه خارجی در بازارهای بین المللی معرفی کرد.حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان، در سه ماهه دوم سال 2022 میلادی نسبت به سه ماهه قبل از آن  30 درصد کاهش یافت و این در حالیست که در این مدت کاهش میزان حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه تنها 2 درصد بود.

نگاهی به روند سرمایه گذاری مستقیم خارجی در زمینه‌های مختلف صنفی و اقتصادی ترکیه نشان میدهد که روند سرمایه گذاری در زمینه‌های نوآوری و فن آوری همچنان صعودی بوده به طوری که میزان سرمایه گذاری مستقیم در بخشهای استارت آپ های نوپا،مراحل اولیه فن آوری‌های پیشرفته در سه فصل نخست سال 2022 میلادی با 208 تراکنش بیش از 1.5 میلیارد دلار بوده است.این در حالیست که روند سرمایه گذاری در صنعت نوآوری و فن آوری جهان رو به کاهش است.

تاکنون 99 سرمایه گذار بین المللی مختلف در ترکیه وجود دارد که 61 نفر از آنها برای اولین بار در پروژه‌های استارت آپی سرمایه گذاری کرده اند که این اقدام به نوعی نشان از افزایش میزان اعتماد  سرمایه گذاران بین المللی به ترکیه در سالهای اخیر است.

حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه از سال 2003 الی 2021 میلادی به بیش از 240 میلیارد دلار رسید.

منبع : آژانس سرمایه گذاری نهاد ریاست جمهوری ترکیه invest.gov.tr

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما