معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۲۱

مروری بر عملکرد تجارت خارجی مالزی در سال 2022

تجارت خارجی یکی از ارکان اصلی اقتصاد مالزی است. بر اساس آمار رسمی، میزان مبادلات تجاری این کشور در سال 2022 بالغ بر 2847 میلیارد رینگیت بود.

 بر اساس آمار رسمی، میزان تبادلات تجاری این کشور در سال 2022 بالغ بر 2847 میلیارد رینگیت(1$=4.4 رینگیت) میباشد که با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی این کشور (1507.4 میلیارد رینگیت)،  نسبت مراودات تجاری به تولید ناخالص داخلی بالغ بر 188 درصد میباشد.(این نسبت در سال 2021 بیش از 130 بوده است). حجم تجارت خارجی مالزی در سال 2022 با 27.8 درصد رشد سریعترین میزان رشد از سال 1994 را به خود دید. مالزی همچنین موفق شد برای 25 سال پیاپی مازاد تجاری خود را حفظ نماید. تمامی مؤلفه‌های تجاری این کشور در سال 2022 رشد و حد نصاب جدیدی را ثبت کرد. میزان تجارت با کشورهای حوزه آ سه آن با رشد 34 درصدی به 772 میلیارد رینگیت رسید. کشور های این حوزه 27.1 درصد از تجارت خارجی مالزی را تشکیل میدهند.  در مجموع چین (17 درصد)، سنگاپور (13 درصد)، ایالات متحده آمریکا (9 درصد)، اتحادیه اروپا (8 درصد) و ژاپن(6 درصد) پنج شریک برتر تجاری مالزی میباشند.

صادرات مالزی

صادرات مالزی در سال 2022 با رشد 25 درصدی نسبت به سال پیش از آن به 1551 میلیارد رینگیت (352 میلیارد دلار) رسید. سهم بخش تولید (manufacturing) 84.2  درصد ، کشاورزی 7.8 درصد، سهم بخش معدن (mining) 7.5 درصد و دیگر بخش ها کمتر از 0.5 درصد میباشد.

بخش تولیدی 23 درصد، بخش کشاورزی 24 درصد[1] و صادرات بخش معدنی با توجه به رشد قیمت حاملهای انرژی 67 درصد رشد را مشاهده کرد. این رشد سالانه ناشی از افزایش صادرات محصولات الکتریکی و الکترونیکی (30 درصد)، فرآورده‌های نفتی (70 درصد)، گاز طبیعی مایع (78درصد)، روغن پالم و محصولات مبتنی بر روغن پالم (27 درصد)، نفت خام (72 درصد)، و همچنین ماشین آلات، تجهیزات و قطعات (21درصد) بوده است. میزان صادرات به کشور های، آفریقای جنوبی و میانمار بیش از دو برابر و میزان صادرات به بنگلادش 99 درصد رشد داشته است. همچنین بنا به گفته وزیر تجارت مالزی، در سال 2022 بازار کالاهای صادراتی مالزی به کشورهای مصر، سریلانکا، موزامبیک، پاپوآ گینه نو، توگو و جیبوتی و افغانستان رشد قابل توجهی داشته است. میزان صادرات مالزی به ایران بر اساس آمار رسمی منتشره 782 میلیون دلار میباشد.

در جداول و نمودار ذیل محصولات برتر صادراتی مالزی و مهمترین مقاصد صادراتی این کشور به نمایش درآمده است. (اعداد به میلیارد رینگیت)

محصولات

سال 2022

سال 2021

سهم از کل صادرات در سال 2022(درصد)

کل صادرات

1551

1241

 

محصولات الکتریکی و الکترونیکی

593

456

38.2

فرآورده‌های نفتی (پتروشیمی)

163

96

10.5

روغن پالم و محصولات کشاورزی مبتنی بر روغن پالم

97

76

6.2

مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی

81

71

5.2

گاز طبیعی مایع شده‏

68

38

4.4

محصولات فلزی Manufacture Of Metal

64

62

4.1

ماشین آلات، تجهیزات و قطعات

60

50

3.9

تجهیزات نوری و علمی

57

47

3.7

محصولات تولید شده بر پایه روغن پالم

41

33

2.7

محصولات آهن و فولاد

33

29

2.1

 

سال 2022

سال 2021

سهم صادراتی

درصد رشد سالانه

سنگاپور

232.6

173.9

15%

33.6%

چین

210.6

192.4

13.6%

9.4%

ایالات متحده آمریکا

167.1

142.2

10.8%

17.5%

ژاپن

98.2

75.8

6.3%

29.5%

هنگ کنگ

95.6

76.7

6.2%

24.6%

تایلند

65.8

52.1

4.2%

26.2%

اندونزی

56

39.1

3.6%

43%

کره جنوبی

54.7

38.2

3.5%

43.3%

هندوستان

54.6

45.2

3.5%

21%

ویتنام

53.6

45.6

3.5%

17.6%

واردات مالزی در سال 2022

میزان واردات مالزی در این سال با رشد بسیار قابل توجه (31.3 درصدی) از 987 میلیارد رینگیت در سال 2021 به 1296 میلیارد رینگیت رسید. بخش محصولات تولیدی 83.3 درصد، بخش معدن 9.3 درصد، بخش کشاورزی 5.6 درصد و دیگر بخش ها 1.9 درصد واردات این کشور را تشکیل میدهند. افزایش مشارکت سهم بخش معدن در واردات این کشور از 5.3 درصد در سال 2021 به 9.3 درصد از نکات جالب توجه عملکرد تجاری مالزی است.  میزان واردات جهت صادرات مجدد با افزایش 44 درصدی از 229 میلیون رینگیت به 330 میلیون رینگیت رسید. همچنین واردات کالاهای واسطه ای 54 و کالاهای سرمایه ای 9.3 درصد از کل واردات سال 2022 را تشکیل داد.

واردات گاز طبیعی مایع شده (LNG) با 482 درصد رشد به 8.5 میلیارد رینگیت رسید با اینحال خالص صادرات این کالا (صادرات منهای واردات) که در سال 2021 معادل 36 میلیارد رینگیت بود، با توجه به افزایش قیمت گاز به 59.4 میلیارد رینگیت رسید.  صادرات این محصول به کشورهای کره جنوبی و ژاپن بیش از 50 درصد رشد داشت. واردات نفت خام نیز با 274 درصدی به 52.9 میلیارد رینگیت افزایش یافت همچنین واردات میعانات و سایر روغن‌های نفتی 3 برابر شد.

در جداول و نمودار ذیل محصولات برتر صادراتی مالزی و مهمترین مقاصد صادراتی این کشور به نمایش درآمده است. (اعداد به میلیارد رینگیت)

محصولات

سال 2022

سال 2021

سهم از کل واردات در سال 2022

کل واردات

1296

987

 

محصولات الکتریکی و الکترونیکی

393.8

314.5

36.4%

فرآورده‌های نفتی

148.7

89.5

11.47%

محصولات شیمیایی

115.5

96.5

8.91%

ماشین آلات ، تجهیزات و قطعات

89.3

68.6

6.89%

سازه‌های فلزی

63.8

54.2

4.92%

نفت خام

52.9

14.1

4.08%

تجهیزات حمل و نقل

50.9

33.5

3.93%

محصولات آهن و فولاد

33.43

33.45

2.58%

 تجهیزات نوری و علمی

32.6

26.8

2.3%

غذای فراوری شده

29

24.8

2.24%

 

سال 2022

سال 2021

سهم از واردات

درصد رشد سالانه واردات

چین

232.6

173.9

21.3%

20

سنگاپور

210.6

192.4

10.5%

44

تایوان

167.1

142.2

8.2%

41

ایالات متحده آمریکا

98.2

75.8

7%

34

ژاپن

95.6

76.7

6.4%

12

اندونزی

65.8

52.1

5.7%

32

کره جنوبی

56

39.1

4.6%

19

تایلند

54.7

38.2

4.3%

23

استرالیا

54.6

45.2

3.1%

76

عربستان سعودی

53.6

45.6

2.9%

205

[1] روغن پالم حدود 80 درصد از صادرات بخش کشاورزی مالزی را شامل میشود. قیمت این محصول در سال 2022 با توجه به درگیری‌های ژنوپلیتیکی رشد قابل توجهی داشت و بخش عمده ای از این میزان افزایش صادرات بواسطه جهش قیمتی بوده است.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما