معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۶

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در هفته چهارم اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تورم کلی در بنگلادش به 8.78 درصد افزایش یافت؛ فشار در مناطق روستایی بیشتر است

تورم کلی در بنگلادش در فوریه امسال دوباره افزایش یافت. بر اساس داده‌های اداره آمار بنگلادش (BBS)، نرخ تورم مواد غذایی با تورم کلی افزایش یافته است، اما نرخ تورم غیرغذایی بدون تغییر باقی مانده است. بر اساس این آمار، تورم کلی در ماه فوریه گذشته به 8.78 درصد رسیده است. در حالیکه تورم کلی در ژانویه 8.57 درصد بود. در فوریه، تورم مواد غذایی 8.19 درصد و تورم غیرخوراکی 9.98 درصد بوده است. آمارها همچنین نشان می دهد که فشار تورمی در روستاها بیشتر از مناطق شهری است. ( یو ان بی)

 بنگلادش و استرالیا برای تعمیق همکاری موافقت کردند.

بنگلادش و استرالیا تمایل خود را برای تعمیق و گسترش همکاری‌های اقتصادی دوجانبه ابراز کرده اند. استرالیا مشتاق همکاری نزدیکتر با بنگلادش در مجامع مختلف منطقه ای و بین المللی است. از سوی دیگر، بنگلادش به دنبال همکاری استرالیا در زمینه تغییرات آب و هوایی و توسعه منابع انسانی بوده است. در نشست عالی رتبه دو کشور که در داکا برگزار شد، دو طرف در مورد موضوعات مختلف اقتصادی و منافع متقابل با رویکرد دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بحث و گفتگو کردند. آنها همچنین در مورد استراتژی هند و پاسیفیک، انجمن حاشیه اقیانوس هند، همکاری امنیتی و دفاعی، حقوق بشر، جرایم سایبری، همکاری انرژی و تعامل مردم دو کشور تبادل نظر کردند. ( نیادیگانتا)

برای توسعه آموزش فنی، ژاپن به بنگلادش 750 میلیون تاکا اعطا خواهد کرد

ژاپن برای پروژه بهبود تجهیزات آموزش فنی 750 میلیون تاکا به بنگلادش اعطا خواهد کرد. در این زمینه توافق نامه ای میان دولت های بنگلادش و ژاپن امضا شده است. ژاپن بزرگترین شریک توسعه بنگلادش است. این کشور در توسعه بنگلادش نقش مهمی دارد و علاوه بر اعطای وام با شرایط آسان، مقادیر قابل توجهی از کمک های مالی و کمک های فنی در پروژه‌های مختلف از جمله توسعه منابع انسانی، توسعه اجتماعی-اقتصادی و حفاظت از محیط زیست به بنگلادش اهدا می‌کند. ( بانیک بارتا)

 امکان انجام معاملات با روپیه و تاکا در حال بررسی است

بانک مرکزی بنگلادش در حال بررسی امکان تراکنش بین بنگلادش و هند با واحد پول این دو کشور است. در ابتدا، ممکن است به صورت آزمایشی پرداخت هزینه‌های مختلف از جمله سفرها با واحد پول بنگلادش و هند با استفاده از کارت خودپرداز آغاز شود. مقامات بانک مرکزی بنگلادش به زودی جلسه ای را با بانک های دولتی و بخش خصوصی این کشور که کارت های خودپرداز را رهبری می‌کنند برگزار می‌کنند تا نکات قوت و ضعف این گونه کارت ها، ریسک تراکنش ها و مسائل سود و زیان آن را بررسی کنند. به گفته کارشناسان چندین کشور بزرگ از جمله هند، چین و روسیه در تلاش برای افزایش پذیرش ارز خود در سطح جهانی هستند. برای این منظور، این کشورها استراتژی‌های مختلفی را برای گردش پول خود در کشورهای همسایه در پیش گرفته اند. با این حال، به دلیل استقبال کم از ارزهای به غیر از دلار در سطح جهانی، تجار و معامله گران به اینگونه طرح ها هیچ علاقه ای نشان نمی دهند. از سال 2016، بانک مرکزی بنگلادش موافقت خود را درباره تراکنش‌ها حتی باز کردن اعتبار نامه (LC)  با ارزهای چین و روسیه اعلام کرد، اما هیچ استقبالی از آن نشد. ( شاماکال)

 Beximco  بنگلادش در عربستان سعودی دارو تولید خواهد کرد

Beximco Pharmaceuticals، یکی از بزرگترین شرکت های داروسازی در بنگلادش، قرار است با سرمایه گذاری مشترک با عربستان سعودی دارو تولید کند. پس از راه اندازی این کارخانه در عربستان، حدود 30 نوع دارو در آنجا تولید خواهد شد. گزارش شده است که از سال آینده تولید دارو در آن کارخانه آغاز خواهد شد. (پروتوم آلا)

تاکید نخست وزیر بنگلادش برای ادامه اعطای وام با شرایط آسان

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، در سخنرانی خود در رویدادی به مناسبت پنجاهمین سالگرد همکاری بین بنگلادش و بانک توسعه آسیایی (ADB)، از شرکای توسعه خواست که تا زمانی اقتصاد جهانی از رکود اقتصادی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین بهبود نیابد، اعطای وام با شرایط آسان ادامه یابد. به گفته وی، تامین مالی با شرایط آسان باید تا زمانی که اقتصاد جهانی به حالت عادی بازگردد ادامه یابد. موسسات مالی و کشورهای توسعه یافته باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند. وی همچنین گفت ما از کسی درخواست لطف و مرحمت نمی‌کنیم، ما حقوق عادلانه می خواهیم. ما به عنوان شریک در جامعه جهانی به دنبال سهم منصفانه خود هستیم. دولت بنگلادش و بانک توسعه آسیایی این رویداد را به طور مشترک در هتل اینترکانتیننتال داکا برگزار کردند. (نیادیگانتا)

موافقت هند و تایلند برای مشارکت دادن بنگلادش در پروژه بزرگراه سه جانبه

مسعود بن مومن، قائم مقام وزیر امور خارجه بنگلادش، پس از گفتگو با سارون چاروئنسووان، یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه تایلند گفت، هند و تایلند موافقت کردند که بنگلادش نیز در پروژه بزرگراه سه جانبه هند - میانمار - تایلند وارد شود. با این حال، میانمار هنوز نظر خود را در این مورد اعلام نکرده است و این موضوع همچنان در انتظار پاسخ مثبت میانمار است. در این جلسه که در وزارت امور خارجه بنگلادش برگزار شد، به غیر از موضوع الحاق بنگلادش به شاهراه سه جانبه، موضوعات دیگری از جمله سرمایه گذاری تایلند، افزایش حجم تجاری بین دو کشور و گسترش ارتباطات، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آقای مسعود بن مومن همچنین گفت: در حال حاضر تجارت دوجانبه ما با تایلند یک میلیارد دلار است. ما می خواهیم آن را به 2 میلیارد دلار افزایش دهیم. (جوگنتار)

فرصتی بزرگ برای صادرات  محصولات بنگلادش به اتحادیه اروپا

کارشناسان در سمیناری که با عنوان « پنجاه سال شراکت اتحادیه اروپا و بنگلادش: پیشرفت با موفقیت» در یک هتل داکا برگزار شد، گفتند که با کاهش تسلط چین در بازارهای اتحادیه اروپا، شانس افزایش صادرات بنگلادش به بازار این کشورها بیشتر شده است. در حال حاضر بنگلادش تنها از 60 درصد ظرفیت خود در بازار اتحادیه اروپا استفاده می‌کند. اگر بتوان از بقیه فرصت ها استفاده کرد، این کشور می‌تواند 18 میلیارد دلار دیگر به بازار اتحادیه اروپا صادر کند. چارلز وایتلی، سفیر اتحادیه اروپا در بنگلادش، در این سمینار گفت: ما هر کاری که لازم باشد برای بهبود روابط با بنگلادش انجام خواهیم داد. سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در بنگلادش اکنون از 2 میلیارد به 6 میلیارد افزایش یافته است و انتظار می‌رود بیشتر هم افزایش یابد. ( داکا تریبیون)

 صادرات به انگلستان تا سال 2030 به 11 میلیارد دلار خواهد رسید

کارشناسان در یک برنامه میزگرد که با عنوان «گسترش و تنوع صادرات به بازار انگلیس» برگزار شده، اظهار داشتند که در سال 2000، میزان صادرات بنگلادش به بازار انگلیس بالغ بر 500 میلیون دلار بوده است. اما در سال 2022  این میزان به 5 میلیارد دلار رسید. اگر این روند ادامه پیدا کند، حجم صادرات بنگلادش به انگلیس تا سال 2030 از 11 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. اما برای این امر، این کشور نیاز به حفظ کیفیت محصول و تنوع بخشیدن به نیازهای بازار رقابتی دارد. (بانیک بارتا)

ابوظبی-دبی به مقصد اول برای تحصیلات عالی دانشجویان بنگلادشی تبدیل شد

دانشگاه‌های اروپا و آمریکا محبوب ترین مقاصد تحصیلات عالی در خارج از کشور در کل دنیا هستند. بنگلادش نیز از این امر استثنا نبوده. با این حال، امارات متحده عربی به طور ناگهانی به مقصد برتر تحصیلات عالی در خارج از کشور برای دانشجویان بنگلادشی تبدیل شده است. بیشترین تعداد دانشجویانی که برای تحصیلات عالی از بنگلادش به خارج از کشور مهاجرت کردند، دانشگاه‌های ابوظبی و دبی را انتخاب کردند. در سال 2022، 11 هزار و 157 دانشجوی بنگلادشی به منظور آموزش عالی به دانشگاه‌های مختلف امارات از جمله ابوظبی و دبی رفته اند که این آمار 22 درصد از کل دانشجویان بنگلادشی است که برای تحصیلات عالی به خارج از کشور می روند. ( بانیک بارتا)

با استفاده از انرژی خورشیدی می‌توان سالانه یک میلیارد دلار صرفه جویی کرد

نتایج تحقیقات یک سازمان مستقر در آمریکا به نام دفتر «ملی تحقیقات آسیایی» (NBR) نشان می دهد که بنگلادش می‌تواند با استفاده از انرژی خورشیدی سالانه بیش از یک میلیارد دلار صرفه جویی کند. بنا بر این تحقیقات، این کشور باید نیروگاه برق خورشیدی 2 هزار مگاواتی را راه اندازی کند و کل سیستم آبیاری دیزلی باید با سیستم های خورشیدی جایگزین شود. با این اقدام می‌شود از واردات گازوئیل و ال ان جی به ارزش یک میلیارد دلار در سال جلوگیری کرد. ( شاماکال)

 امضای قرارداد 3 میلیارد دلاری بین کره جنوبی و بنگلادش برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ

برای اجرای پروژه‌های بزرگ، بنگلادش دو قرارداد مالی به ارزش 3 میلیارد دلار با کره جنوبی امضا کرده است. بر اساس این دو قرارداد، کره جنوبی وام آسان 3 میلیارد دلاری را از طریق «تسهیلات توسعه اقتصادی» برای دوره 2027-2023 به بنگلادش ارائه خواهد کرد. سود این وام ها برای طرح های عمرانی یک درصد خواهد بود و باید ظرف 30 سال بازپرداخت شود. ( بیجنس استاندارد)

وزیر بازرگانی اطمینان داد که هیچ افزایش قیمتی در ماه رمضان وجود نخواهد داشت

تیپو منشی می‌گوید که دولت به اندازه کافی کالاهای ضروری روزانه را در اختیار دارد. وزیر بازرگانی در سخنانی در جلسه ای در این وزارتخانه گفت که فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنعت بنگلادش (FBCCI) و چندین رهبر تجاری نیز این موضوع را تایید کردند. وی گفت: "دولت تمام تلاش خود را میکند تا قیمت کالاها در ماه رمضان مقرون به صرفه باشد. دلیلی برای ترس از افزایش قیمت وجود ندارد. بعید است که دولت قیمت ها را افزایش دهد. با این حال، دولت با هرکسی که از این موقعیت سوء استفاده کند و قیمت اقلام ضروری روزانه را افزایش دهد، برخورد خواهد کرد.(داکا تریبون)

پیشنهاد نخست وزیر بنگلادش به هند برای استفاده از بنادر چیتاگونگ و سیلهت

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش با تاکید بر تقویت ارتباطات منطقه ای برای افزایش تجارت به هند پیشنهاد استفاده از بنادر چیتاگونگ و سیلهت را بر اساس منافع متقابل داده است. هنگامی‌که رام مدهاو، عضو «بنیاد شورای حاکم» هند در روز یکشنبه (19 مارس) برای ملاقات با وی در محل اقامت نخست وزیر حضور پیدا کرد، خانم شیخ حسینه گفت، هند در صورت تمایل می‌تواند از بنادر چیتاگونگ و سیلهت ما استفاده کند. این امر به افزایش ارتباطات مردم با مردم در منطقه کمک خواهد کرد. (اتفاق)

تاکید نخست وزیر بر تدوین سیاست جدید صادرات بلندمدت

با توجه به ارتقا بنگلادش از یک کشور کمتر توسعه یافته به یک کشور در حال توسعه، شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش، بر تدوین سیاست جدید صادرات بلندمدت تاکید کرده است. وی در یازدهمین جلسه کمیته ملی صادرات گفت: پس از سال 2026 که از LDC به کشوری در حال توسعه ارتقا پیدا می‌کنیم، ما فرصت هایی به دست خواهیم آورد. ما باید از این فرصت ها برای تقویت اقتصاد و توسعه بیشتر کشور استفاده کنیم. ( نیادیگانتا)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما