معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۶

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته چهارم اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ابداع گلوی مصنوعی (artificial throat ) مبتنی بر گرافن توسط محققان چینی؛

 براساس آنچه اخیرا در مجله Nature Machine Intelligence منتشر شده، مطالعه ای توسط محققان دانشگاه Tsinghua و دانشکده پزشکی دانشگاه شانگهای Jiao Tong انجام شده است که در علم پزشکی بسیار حائز اهمیت است.  محققان چینی یک گلوی مصنوعی هوشمند و قابل پوشش مبتنی بر گرافن ابداع کرده‌اند که به گفتار انسان و حرکات مربوط به صداگذاری حساس است. ادراک AT از حالت‌های مختلط سیگنال‌های صوتی و حرکات مکانیکی، آن را قادر می‌سازد تا ضمن دریافت سیگنال‌هایی با فرکانس پایه پایین، در عین حال در برابر نویز مقاوم باشد. بنابر مطالعات صورت گرفته AT  با روش ترکیبی می‌تواند عناصر گفتار پایه (واج، آهنگ‌ها و کلمات) را با دقت متوسط 99 درصد تشخیص دهد.

خوشبختانه این ابداع می‌تواند مشکل بیماران حنجره را تا حدود زیادی مرتفع سازد چراکه قادر است کلمات روزمره مبهم گفته شده توسط یک بیمار مبتلا به حنجره را با دقت بیش از 90 درصد از طریق یک مدل هوش مصنوعی تشخیص دهد. بدین صورت که محتوا در گفتار سنتز شده و در این ابداع پخش می‌شود تا بیمار را برای صداگذاری توانبخشی کند. تیم تحقیقاتی همچنین تأکید کرده که هنوز فضای کافی برای بهینه سازی این ابداع مانند کیفیت، حجم و تنوع صدا وجود دارد. 

Xinhua/23-03-15

تصمیم چین برای سرعت بخشیدن به تجاری سازی فناوری[1] Maglev (قطار مغناطیسی شناور)؛

به گفته مدیر ارشد بزرگترین شرکت سازنده قطار در چین؛ این کشور باید سرعت راستی‌آزمایی عملکرد و تجاری‌سازی قطارهای مغناطیسی خود را با سرعت 600 کیلومتر در ساعت سرعت بخشد تا با همتایان معتبر جهانی رقابت کند. برای رسیدن به این هدف، سون یونگ‌کای، رئیس هیئت مدیره شرکت دولتی CRRC Corp به دولت پیشنهاد کرد آزمایش‌های عملکرد عملیاتی با سرعت‌های کمتر از 500 کیلومتر در ساعت در طول عملیات شبانه در یک خط مگلو پرسرعت در شانگهای انجام شود. پس از اینکه CRRC Qingdao Sifang Co Ltd، یکی از شرکت های تابعه CRRC در استان شاندونگ، قطار پرسرعت مگلو را با حداکثر سرعت طراحی شده 600 کیلومتر در ساعت در سال 2021 راه اندازی کرد، لزوما باید ساخت خطوط مغناطیسی تجاری برای این نوع قطارها نیز در دست پیگیری قرار گیرد.  سان، که همچنین عضو چهاردهمین کمیته ملی کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین است، خواستار توجه دولت چین به این موضوع شد. قطارهای پرسرعت مگلو دارای مزایایی از جمله کاهش صدا و لرزش، ظرفیت مسافر بیشتر و هزینه‌های نگهداری پایین‌تر هستند. سان گفت: قطارهای مگلو با سرعت 600 کیلومتر در ساعت، شکاف سرعت بین حمل و نقل هوایی و راه آهن پرسرعت را پر می‌کند و به ایجاد یک سیستم حمل و نقل چند بعدی با ویژگی‌های کامل، کارآمد، انعطاف پذیر و راحت در چین کمک می‌کند. قطارهای سریع السیر چین در حال حاضر حداکثر سرعت عملیاتی 350 کیلومتر در ساعت دارند، در حالی که سرعت پرواز هواپیماهای تجاری حدود 900 کیلومتر در ساعت است. که قطارهای مغناطیسی شناور می‌توانند این شکاف را پر کنند.

اولین خط مگلو در جهان با سرعت 430 کیلومتر در ساعت، در سال 2002 در شانگهای راه اندازی شد. این خط از فناوری آلمانی استفاده می‌کند و ایستگاه مترو را به فرودگاه بین المللی پودونگ شانگهای متصل می‌کند. فنگ هائو، محقق مؤسسه حمل و نقل جامع کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی، گفت که پیشنهادات CRRC نشان می دهد که چین بر فناوری مربوط به مهندسی maglev با سرعت بالا تسلط دارد. وی افزود ژاپن همچنان رقیب قدرتمندی در توسعه قطار های سریع السیر[2] و فناوری قطارهای پرسرعت مگلو خواهد بود. این کشور در چندین سال گذشته به شدت با چین برای سفارش قطار و پروژه‌های مرتبط با راه آهن در بازارهایی مانند هند، تایلند، مالزی و اندونزی رقابت کرده است. علاوه بر عرضه جدیدترین قطارهای سریع السیر و قطارهای ریلی سبک برای مشتریان در سراسر چین، شرکت CRRC Changchun Railway Vehicles Co Ltd ، قصد دارد در سال جاری وارد بازارهای نوظهور و اقتصادهای امضاکننده توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای شود.

China Daily/23-03-15

غول فناوری ABB به دنبال فرصت‌های بازار در حال رشد چین؛

بنابر اعلام یکی از مدیران شرکت علی بابا؛ کشور چین به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین اقتصادهای مستقل در جهان برای غول فناوری سوئیسی ABB از اهمیت بالایی برخوردار است. به گفته وی، کارخانه بزرگ این شرکت در منطقه جدید پودونگ شانگهای، بزرگترین پایگاه تحقیق و توسعه، ساخت و کاربرد رباتیک برای ABB در سراسر جهان است که شامل سرمایه گذاری 150 میلیون دلاری و مساحت 67000 متر مربع است.  

سامی عطیا، رئیس بخش تجاری رباتیک و اتوماسیون گسسته ABB، در جریان بازدید اخیر از کارخانه شانگهای، گفت: «این کارخانه بیش از نیمی از نصب ربات‌های جهان در سال 2021 را به خود اختصاص داده است.»

سرمایه گذاری هنگفت چین در رباتیک صنعتی، برای اولین بار این کشور را در بین پنج رتبه برتر تراکم ربات در جهان قرار داده است. چین سریع ترین بازار روبات در حال رشد در جهان است و انتظار می رود که تراکم ربات های آن در سال 2025 دو برابر شود. به گفت عطیا کارخانه شانگهای به عنوان یکی از سه پایگاه تولید رباتیک ABB، طرح زنجیره صنعتی ABB را در چین تقویت کرده و به توسعه پایدار و باکیفیت اقتصاد این کشور کمک می‌کند. وی افزود: « چین به ایجاد فرصت های جدید برای روباتیک و اتوماسیون ادامه خواهد داد.»

 این شرکت به طور فعال با دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی علمی چین برای ترویج نوآوری محصول، همکاری می‌کند. علی بابا مایل است همکاری با مشتریان چینی خود را تقویت و فعالانه در ارتقاء صنعتی و تحول اقتصادی چین مشارکت کند و به پیشرفت نوآوری در تجهیزات الکترونیکی خودرو، لجستیک صنعتی، پزشکی و دارویی، خودروهای انرژی جدید و صنایع خدماتی ادامه دهد.

 Xinhua/23-03-13

 رونمایی شاسی بی سیم در شانگهای برای کاهش هزینه‌های سفارشی سازی خودروهای برقی؛

استارت‌آپ خودروسازی شانگهای U Power از اولین شاسی اسکیت‌برد تولید انبوه چین رونمایی کرد که امکان سفارشی‌سازی خودروهای الکتریکی هوشمند را با هزینه کمتر فراهم می‌کند.

UP Super Board  به عنوان یک سیستم عامل نرم افزاری و سخت افزاری یکپارچه برای خودروهای برقی هوشمند قرار گرفته است که به خودرو اجازه می دهد قدرت، ترمز، فرمان و سیستم تعلیق خود را به صورت دیجیتالی کنترل کند. این بدان معناست که خودروسازان می‌توانند با تمرکز صرف بر روی کابین خودرو در طول توسعه و تولید با این شاسی اسکیت برد در هزینه و زمان صرفه جویی کنند. به گفته لی پنگ، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت U Power Technology: «سوپر برد UP به خودروسازان این امکان را می‌دهد که یک خودروی برقی هوشمند پیشرفته را در مدت 12 ماه بسازند.»

 این استارت آپ مستقر در شانگهای همچنین اعلام کرده که قصد دارد تا پایان سال 2023 حمل و نقل UP VAN، اولین محصول خودرویی مبتنی بر UP Super Board را نیز آغاز کند. 

 Shinenews/23/03/08

استفاده از ChatGPT با هدف تشخیص و درمان بیماری‌ها به کمک هوش مصنوعی در شانگهای؛ 

Ping An Good Doctor  شرکت مراقبت های بهداشتی آنلاین مستقر در شانگهای  اعلام کرده که استفاده از فناوری هوش مصنوعی مشابه ChatGPT در سیستم های تشخیص و درمان به کمک هوش مصنوعی، به ویژه برای موارد خاص را آغاز کرده است. این سیستم با کمک هوش مصنوعی شرکت مذکور، دانش تشخیصی بیش از 2000 بیماری را پوشش داده و می‌تواند پاسخگوی اکثر سوالات آنلاین بیماران باشد. بر اساس شرح علائم بیمار و سوالات پزشک، سیستم هوش مصنوعی به پزشکان کمک می‌کند تا به طور موثر با بیماران ارتباط برقرار کنند.  Fang Weihao، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل این شرکت بهداشتی گفت: سال گذشته، Ping An Good Doctor شروع به استفاده از  هوش مصنوعی مولد، مشابه ChatGPTدر موارد خاص کرد، اما در بیش از 2000 بیماری، استاندارد اصلی آن گنجانده نشده است که این شرکت تلاش برای تکمیل آن را آغاز کرده است. وی افزود؛ هوش مصنوعی می‌تواند سوالات بعدی را که ممکن است بیمار بپرسد «شبیه‌سازی کند یا پیشتر درباره آن فکر کند». در حال حاضر، هوش مصنوعی مولد از جمله ChatGPT می‌تواند نقش کمکی برای پزشکان ایفا کند و کارایی خدمات پزشکی را به ویژه در شرایط آنلاین بهبود بخشد. هرچند که که تمام نسخه‌ها و تشخیص ها در نهایت توسط پزشکان مجاز صادر می‌شود. در سال 2022، کل درآمد شرکت فوق الذکر با 43 میلیون کاربر پرداخت کننده به 6.16 میلیارد یوان (895.7 میلیون دلار آمریکا) رسید.

 Shinenews/23/03/14

نرم افزار صنعتی شانگهای برای تقویت تولید هوشمند و دیجیتالی شدن شهر؛ 

اخیرا در شانگهای برای تسریع دیجیتالی شدن، یک نرم افزار صنعتی انعطاف پذیر و استاندارد مورد استفاده در صنایع مدارهای مجتمع و انرژی‌های نو راه اندازی شده است. ابزارهای نرم افزاری Shanghai Kyber Cloud Technology  مکمل استراتژی شانگهای برای توسعه صنایع هوش مصنوعی، زیست پزشکی و تراشه و همچنین ساخت کارخانه‌های هوشمند بیشتر است. به گفته وانگ شانکیان، رئیس شانگهای کیبر، چین باید نرم افزار خود را با ویژگی‌های انعطاف پذیر و کاربر پسند توسعه دهد تا توسعه صنعتی داخلی و دیجیتالی شدن را تقویت کند. این نرم افزار عمدتاً در صنایع مدار مجتمع، برد مدار چاپی و صنایع انرژی نو استفاده خواهد شد.

 شانگهای تا سال 2025 دارای 200 کارخانه هوشمند نمایشی خواهد بود که فناوری اطلاعات، خودروسازی و صنایع مد را پوشش می دهد تا به تحول دیجیتال و ارتقاء اقتصادی شهر کمک کند. Shanghai Kyber یک قرارداد همکاری استراتژیک در زمینه اینترنت اشیاء و ساخت کارخانه هوشمند با Tencent Cloud و China Resources Digital Technology  امضا کرد. این شرکت دارای دفاتری در شنجن، چنگدو، خفی و سنگاپور است و به بیش از 200 کسب و کار تولید هوشمند داخلی و بین المللی خدمات ارائه کرده است.

Shinenews/23/03/08

صادرات کرم ابریشم از استان ججیانگ به ازبکستان برای اولین بار؛

محموله ای شامل بسته‌هایی از تخم های کرم ابریشم از شرکت Tongxiang Sericulture Co Ltd در جیاکسینگ، واقع در استان ججیانگ، اخیرا به ازبکستان صادر شد. بنابر گزارش رسانه‌های محلی در 14 مارس 2023، این اولین دسته از تخم های کرم ابریشم است که از استان ججیانگ صادر می‌شود. این تخم های کرم ابریشم به زودی پس از ورود به ازبکستان از تخم خارج می‌شوند. شن بایمین، دستیار مدیر کل این شرکت صادرکننده گفت که ضمن صدور این بسته‌های تخم کرم ابریشم کارگران فنی را هم برای راهنمایی پرورش کرم ابریشم به مقصد واردکننده اعزام خواهند نمود.

 این شرکت از سال 1999 اقدام به صادرات تخم کرم ابریشم کرده و بازارهای صادراتی آن عمدتاً ازبکستان، یونان، ترکیه و پاکستان است. نرخ پایین جوجه ریزی تخم های محلی کرم ابریشم، پیله‌های کوچک و تولید کم، توسعه فناوری و صنعت محلی پرورش کرم ابریشم را در کشورهای آسیای مرکزی محدود می‌کند.

این دسته از تخم‌های کرم ابریشم صادراتی توسط شرکت Tongxiang Sericulture Co Ltd و موسسه تحقیقات کرم ابریشم آکادمی علوم کشاورزی چین توسعه و کشت شده است. آنها مقاومت بالایی در برابر بیماری و درجه حرارت دارند و میزان بقا و جوجه ریزی آنها بیشتر از تخم های معمولی کرم ابریشم است. علاوه بر این، این شرکت همچنین به شرکت های مقاصد صادراتی کمک های فنی ارائه کرده است.

 chinadaily.com.cn/23-03-15

افزایش واردات کنجد شانگهای از آفریقا؛

بر اساس گزارش گمرک شانگهای تا 3 مارس 2023، بندر Waigaoqiao شانگهای در مجموع 1845 تن کنجد از آفریقا وارد شده است که نسبت به سال گذشته 4.3 برابر افزایش داشته است. چین در حال حاضر بزرگترین بازار وارداتی کنجد آفریقا است و Waigaoqiao به عنوان بندر اصلی واردات به شانگهای میزباشد. در دو ماه اول سال جاری، واردات کنجد عمدتاً از کشورهای مالی، توگو، موزامبیک، نیجریه و تانزانیا انجام شده است. به گفته وو ژیگانگ، صاحب یک شرکت غلات و روغن واقع در شهر کنشان (واقع در استان جیانگ سو) ، بدلیل تقاضای فزاینده برای کنجد و همچنین کیفیت بالا و قیمت پایین کنجد آفریقا، کنجدهای وارداتی از آفریقا عمدتاً برای استخراج روغن خوراکی استفاده می‌شود. شرکت وو قصد دارد امسال بیش از 10000 تن کنجد آفریقا وارد کند که این رقم در سال گذشته بیش از 3000 تن بود.

 آمار گمرک شانگهای نشان می دهد که بنادر شانگهای در دو ماه نخست امسال بیش از 40 هزار تن محصولات کشاورزی آفریقایی از جمله کنجد به ارزش بیش از 100 میلیون دلار آمریکا وارد کرده اند.

Xinhua/23-03-13

[1] Magnetic Levitation

[2] Bullet train

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما