معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۲

ابتکارات سنگال برای بهره گیری از توان و ظرفیت مهاجران سنگالی

حسب برآوردهای موجود، حدودا 600 هزار سنگالی (تقریباً 4% مجموع جمعیت) در خارج از کشور زندگی می‌کنند. اروپا مهم ترین مقصد مهاجران سنگالی است. در این بین، کشورهای اروپایی فرانسه، اسپانیا و ایتالیا به ترتیب پذیرای بیشترین شمار مهاجران سنگالی به حساب می آیند.

از 600000 (ششصد هزار) سنگالی به ثبت رسیده در خارج از کشور 45 درصد در شرق و جنوب اروپا، 39 درصد در غرب آفریقا، 6 درصد در آفریقای مرکزی ، 8 درصد در آمریکای شمالی و 2 درصد در اروپای شمالی زندگی می‌کنند.

اگرچه مهاجرت سنگالی‌ها به کشورهای اروپایی فی نفسه از سوی دولت مورد پسند نیست و لیکن نمی‌توان منکر نقش سنگالی‌های خارج کشور در اقتصاد این کشور شد. مهاجران سنگالی، سهم قابل ملاحظه ای در اقتصاد و تولید ناخالص ملی این کشور دارند. مبالغی که سنگالی‌های خارج نشین به کشور ارسال می‌کنند، طی سال های اخیر همواره روند افزایشی داشته است. بر اساس آمار موجود، در سال 2000 مبلغ 233 میلیون دلار، در سال 2006 مبلغ 925 میلیون دلار، در سال 2013 مبلغ 1 میلیارد و 614 میلیون دلار، در سال 2017 مبلغ 2 میلیارد و 220 میلیون دلار و در سال 2020 مبلغ 2 میلیارد و 835 میلیون دلار به کشور ارسال کرده اند. به این ترتیب، در سال 2020 مجموعاً 12% از درآمد تولید ناخالص ملی سنگال از جانب دیاسپورا تأمین شده است. دیاسپورا در سیاست گذاری سنگال از اهمیت خاصی برخوردار است، تا جایی که مسئولیت « امور سنگالی‌های خارج از کشور» به وزیر امور خارجه محول شده است.

دولت سنگال به دنبال ترویج طرح‌های توسعه محلی، اقتصادی و اجتماعی در سنگال و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های تولیدی دیاسپورا از طریق بسیج ابزار و مهارت‌های اتباع سنگالی مستقر در فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک و سایر کشورها است.

در سطح کلان اقتصادی، وجوه ارسالی از جانب دیاسپورا، منبع مهم تامین مالی خارجی برای سنگال است. آنها به ویژه برای بخش های فقیر جامعه که شاهد افزایش سطح زندگی خود به لطف این منابع هستند، سود می‌برند. تخمین زده می‌شود که این نقل و انتقالات به طور متوسط 10 درصد از تولید ناخالص داخلی طی چند سال گذشته و حجم سالانه تقریباً 1.5 میلیارد دلار، عمدتاً از اتحادیه اروپا را نشان می دهد.

با این حال، سهم سنگالی‌های خارج از کشور در سرمایه گذاری اقتصادی نسبتا کم است. در واقع، بیشتر حواله‌های ارسال شده توسط مهاجران برای مصرف خانوارهای مبدا در نظر گرفته شده است. نگرانی اصلی به این سوال مربوط می‌شود که چگونه می‌توان سهم قابل توجهی از این حواله‌ها را به سمت سرمایه گذاری اقتصادی مولد هدایت کرد. با در نظر گرفتن این موضوع، ابتکارات متعددی از طریق پروژه‌ها و برنامه‌ها برای بسیج منابع مالی و دانش مهاجران با هدف سرمایه‌گذاری آنها در بخش‌های رشد و اشتغال زایی ایجاد شده است. این اقدامات هنوز محدود است. اما چنین ابتکاراتی امکان گشودن رویکردهای جدید را در سطح محلی، در زمینه مهاجرت و همچنین در سطح مرکزی تصمیم گیری سیاسی فراهم می‌کند.

صندوق دیاسپورا ؛ که وظیفه آن حمایت از طرح های سنگالی‌های خارج کشور است یکی از اقدامات دولت در جلب سرمایه گذاری محسوب می‌شود. صندوق دیاسپورا DER/FJ با هدف تقویت سهم مهاجران در اقتصاد ملی تأسیس شده است. در واقع، علاوه بر در نظر گرفتن مهاجران به عنوان یک منطقه ( منطقه 15)، برنامه‌های متعددی توسط دولت برای تعامل با مهاجران سنگالی در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از راههایی که مسئولین برای استفاده حداکثری از توان دیاسپورا در پیش گرفته اند، استفاده از نمایندگان مجلس برای برقراری ارتباط با سنگالی‌های خارج کشور می‌باشد؛ به این شکل که در مجلس شورای ملی سنگال، با توجه به تعداد سنگالی‌هایی که در هر کشور شناسایی می‌شوند، یک نماینده مجلس به عنوان رابط برای پیگیری مشکلات و استفاده بهینه از توانمندی‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آنها معرفی می‌شود. بدین شکل سنگالی‌های خارج کشور نیز دارای نمایندگانی در صحن پارلمان می‌باشند که می‌توانند برای رفع مشکلات خود به آن رجوع نمایند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما