معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۴

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته سوم اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

خرید مواد غذایی از نروژ به دلیل قیمت‌های پایین‌تر

به گزارش SvD، قیمت‌های بالای مواد غذایی در سوئد باعث شده که بسیاری از سوئدی‌ها برای خرید مواد غذایی ارزانتر به نروژ سفر کنند. به طور سنتی قبلا این روند برعکس بود. هم‌اکنون میوه‌ها و سبزیجات در نروژ ارزان‌تر هستند و در فروشگاه مواد غذایی Anders Fjellstad در شهر مرزی اورجه نروژ، فروش به میزان 14 درصد افزایش یافته است. در این خصوص رادیو سوئد گزارش داد که بر اساس آمار سایت مقایسه قیمت Matpriskollen، قیمت مواد غذایی در ماه فوریه به طور متوسط 2.5 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. این مقدار افزایش ماهانۀ قیمت مواد غذایی، بزرگترین افزایش از زمان ثبت آمار این سایت از سال 2015 بوده است و برای برخی محصولات مانند غذای کودک، قیمت‌ها بیش از 10 درصد افزایش یافته است.

در همین ارتباط الیزابت سوانتسون وزیر دارایی سوئد معتقد است که تعیین حداکثر قیمت برای مواد غذایی اشتباه است، حتی با وجود اینکه او به خوبی از فشار اقتصادی که اکنون بسیاری از خانواده‌ها با آن مواجه هستند، آگاه است. زیرا چنین سقف‌هایی در عمل به خوبی کار نمی‌کنند. با این حال، وزیر تاکید کرد که شرکت‌ها باید مسئولیت‌های خود را در این شرایط جدی بگیرند، زیرا سوئد با تورم بسیار بالایی مواجه است.

اقتصاددانان خواستار حمایت بیشتر از خانواده‌های آسیب پذیر هستند

در سال گذشته، شاخص قیمت مصرف‌کننده تقریبا 12 درصد افزایش یافته است. الیزابت سوانتسون، وزیر دارایی سوئد، در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد سیاست‌های دولت در این خصوص، خاطرنشان کرد که دولت قبلا یارانه برق را معرفی کرده، مالیات سوخت را کاهش داده و مزایای مختلفی را به دلیل تورم افزایش داده است. لذا به گفتۀ وی، بهترین راه برای کمک به خانوارها در حال حاضر حمایت بیشتر نیست؛ بلکه دنبال کردن سیاستی است که افزایش قیمت‌ها را تعدیل کند. اما چندین اقتصاددان خواهان کاهش مالیات بر درآمد و افزایش یارانه‌های دولتی به مناطق و شهرداری‌ها هستند و به SvD گفته‌اند که دولت در مورد خسارت مالی که حمایت بیشتر از خانواده‌های آسیب‌پذیر ایجاد می‌کند، اغراق می‌کند.

بسیاری از سوئدی‌ها برای دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی به خارج از کشور سفر می‌کنند

به گزارش TT/Omni، سوئدی‌ها برای دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی به دانمارک، فنلاند، اسپانیا، آلمان و لهستان سفر می‌کنند. در برخی موارد، این موضوع به دلیل زمان انتظار طولانی برای دریافت این خدمات در سوئد است که برای مثال در دانمارک، کوتاه‌تر است. برای برخی دیگر، این انتخاب بر اساس نزدیکی جغرافیایی است؛ برای مثال افرادی که در شمال سوئد زندگی می‌کنند، مراقبت‌های بهداشتی را در فنلاند در دسترس‌تر می‌دانند. لازم به ذکر است بیماران در اتحادیه اروپا مجاز به دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی در اتحادیه برای مراقبت‌های برنامه‌ریزی شده هستند و هزینه‌ها توسط آژانس بیمه اجتماعی سوئد پوشش داده می‌شود.

استفاده سوئد از زباله‌های کشتارگاهی کشورهای دیگر برای تولید سوخت

خبرگزاری DN گزارش داد کسانی که امروزه در سوئد از بیودیزل (متداول‌ترین سوخت زیستی) برای سوخت خودروهای خود استفاده می‌کنند، مخازن خود را با سوختی پر می‌کنند که 63 درصد چربی حیوانی دارد. اکثر محصولات حیوانی از دیگر کشورهای اروپایی تامین می‌شوند، به این معنی که سوخت‌های زیستی بر روی کاغذ انتشار آلایندگی کمی دارند، اما در واقعیت این‌گونه نیست؛ زیرا اکثر محصولات وارداتی هستند. با این حال، زباله‌های کشتارگاهی که در گازوئیل سوئد یافت می‌شوند، ممکن است به زودی با مواد خام جنگل‌ها جایگزین شوند که این امر باعث افزایش تولید داخلی سوخت‌های زیستی می‌شود. آژانس انرژی سوئد انتظار دارد که تا سال 2030 دو سوم سوخت‌های زیستی از مواد خام جنگل‌ها تامین شود. با این حال، استدلال‌هایی علیه پایداری استفاده از جنگل‌ها به این روش وجود دارد؛ قطع درختان انتشار گازهای گلخانه‌ای زیادی ایجاد می‌کند و ممکن است منجر به یک اثر گلخانه‌ای غیرقابل کنترل شود. لازم به ذکر است استفاده از سوخت زیستی در سوئد در اولویت قرار گرفته است تا به تعهدات کاهش قانونی تعیین شده توسط اتحادیه اروپا عمل کند که با هدف افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر در حمل و نقل به حداقل 14درصد است.

اکثر شرکت‌های بزرگ با گسترش انرژی هسته‌ای در سوئد موافق هستند

در نظرسنجی انجام شده توسط SVT، اکثر شرکت‌های بزرگ در سوئد نسبت به توسعه انرژی هسته‌ای نظر مثبتی دارند. تعداد 9 شرکت از یازده شرکت، ساخت راکتورهای هسته‌ای جدید را «کاملا مهم» یا «بسیار مهم» می‌دانند. شرکت‌های معدنی، صنایع فلزی و جنگل‌داری در میان شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بودند که مجموعا بخش بزرگی از بخش انرژی آینده را نمایندگی می‌کنند. در حالی که تمامی‌شرکت‌ها بر اهمیت سایر منابع انرژی (به ویژه بادی و خورشیدی) تاکید کردند، در عین حال معتقدند که تمرکز صرف بر این منابع کافی نیست.

شرکت‌ها سرمایه‌گذاری در تحقیقات پایه را افزایش می‌دهند

سوئد یکی از کشورهایی است که بیشترین سرمایه‌گذاری را در زمینه تحقیق و توسعه انجام می‌دهد. در سال 2019، سرمایه‌گذاری کل شرکت‌ها به 3.4 درصد از تولید ناخالص داخلی (171 میلیارد کرون) رسید که سوئد را در ردۀ چهارم دنیا قرار می‌دهد. بیشترین بخش از کار تحقیق و توسعه در شرکت‌های سوئدی انجام می‌شود. بین سال‌های 2013 تا 2019، سرمایه‌گذاری کل این شرکت‌ها از 86 میلیارد کرون به 123 میلیارد کرون افزایش یافت که گزارشی از شورای تحقیقات سوئد نشان می‌دهد که در درجه اول، سرمایه‌گذاری در تحقیقات است که در حال افزایش است. بین سال‌های 2013 و 2019، سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه از حدود 14 درصد به 25 درصد کل سرمایه‌گذاری‌ها افزایش یافت، به این معنی که در سال 2019 شرکت‌ها تقریبا 30 میلیارد کرون در تحقیقات سرمایه‌گذاری کردند.

Northvolt خواستار حمایت بیشتر اتحادیه اروپا است

فایننشال تایمز گزارش داد که Northvolt، اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار داده است تا یک بسته حمایت مالی مشخص برای کمک به این تولیدکننده باتری برای توسعه در آلمان ارائه کند. در غیر این صورت، نورث ولت آماده است تا کارخانه باتری جدید خود را به جای آلمان به ایالات متحده منتقل کند، جایی که انتظار دارد یارانه‌های ایالات متحده به میزان 8 میلیارد یورو تحت برنامه انرژی سبز IRA دریافت کند. گفته می‌شود که یکی از پیش‌زمینه‌های این موضوع، واکنش به ظاهر ضعیف کمیسیون اتحادیه اروپا به برنامه ایالات متحده است.

اکثریت مردم سوئد، خواهان حفظ کرون

علی‌رغم بحث فعلی در مورد نقش ارزش پایین کرون در تورم سوئد، اکثریت مردم هنوز مخالف پیوستن سوئد به اتحادیه پولی یورو هستند. TT/Omni گزارش می‌دهد که 54 درصد از پرسش‌شوندگان با معرفی یورو در سوئد مخالفت می‌کنند و تنها 20 درصد خواهان تغییر پول رسمی‌کشور هستند. این نظرسنجی همچنین کاهش حمایت از مدیریت اقتصاد توسط دولت را نشان می‌دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما