معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۴

اخبار اقتصادی لهستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری لهستان در هفته سوم اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.
  • معکوس شدن روند فرار مغزها از لهستان

لهستان در گذشته نه چندان دور، به عنوان کشوری شناخته می‌شد که نیروهای متخصص آن، به منظور شرایط کاری بهتر، کشورشان را عمدتا به مقصد بریتانیا، ایتالیا و آمریکا ترک می‌کردند. اما پس از سال‌ها رشد اقتصادی، لهستانی‌های تحصیل کرده، در نوعی فرار مغزی معکوس به وطن خود باز می‌گردند. با توجه به پیشبینی‌ها که بر مبنای آن گفته می‌شود تا پایان دهه فعلی، لهستان از نظر تولید ناخالص داخلی به بریتانیا خواهد رسید، معکوس شدن فرار مغزها در این کشور جای تعجب زیادی ندارد.

در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت های مطرح چند ملیتی مانند مایکروسافت، گوگل و انویدیا دفاتری را در ورشو تاسیس نموده اند که نیروی‌های انسانی تحصیل‌کرده زیادی جذب نموده اند. هزینه‌های پایین زندگی و نیروی کار نسبتاً ارزان، لهستان را برای این شرکت ها جذاب می‌کند. بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی (WTO)، لهستان از نظر رشد خدمات آنلاین از کشورهای بزرگی مانند چین، هند و برزیل پیشی گرفته است.

همچنین لهستان رتبه 4 را در بین فارغ التحصیلان STEM و رتبه اول را در زنان فارغ التحصیل STEM دارد. این تمرکز بالای استعدادهای فنی، دلیل دیگری برای تبدیل لهستان به میزبان مناسب شرکت های حوزه فناوری و به تبع آن، بازگشت نیروی متخصص آن به کشور است.

https://www.euronews.com/next/2023/02/03/polands-reverse-brain-drain-meet-the-poles-returning-home-to-work-in-its-booming-tech-sect

  • پیش بینی افزایش تعداد مسافران فرودگاه‌های لهستان

پیتر سامسون، رئیس سازمان هواپیمایی لهستان (ULC) در مصاحبه ای گفت: ترافیک هوایی فرودگاه‌های لهستان احتمالاً در سال جاری به 44.7 میلیون مسافر خدمات رسانی می‌کنند. این تعداد معادل حدود 91 درصد از تعداد مسافران پیش از همه گیری کرونا در سال 2019 است. فرودگاه‌های لهستان در سال 2019 به 49 میلیون مسافر، در سال 2020 به 14.5 میلیون مسافر و در سال 2021 بیش از 19.6 میلیون مسافر خدمات رسانی کردند.

سامسون همچنین خاطرنشان کرد که "بسته شدن بخش عمده مرز شرقی به روی ترافیک هوایی" همچنان چالش بزرگی برای لهستان و سایر کشورهای اروپای مرکزی است. چرا که این به معنی افزایش معنادار زمان اضافی پرواز و افزایش هزینه‌های عملیاتی، به‌ویژه در مسیرهای آسیایی می‌شود.

https://www.thefirstnews.com/article/passenger-traffic-at-polish-airports-likely-to-rise-in-2023-36807

  • کراکوف، شهری با بیشترین پرداخت دستمزد در لهستان

بر مبنای جدیدترین آمار رسمی مرتبط با متوسط پرداخت دستمزد در شهرهای لهستان، کراکوف، جای ورشو را به عنوان بهترین شهر لهستان از نظر حقوق گرفته است. طبق این آمار، کارمندان در کراکوف دستمزد ناخالص ماهانه 1881 یورو دریافت می‌کنند، در حالی که کارکنان پایتخت 1787 یورو دریافت می‌کنند. یکی از دلایل این امر این است که کراکوف به مرکزی برای شرکت‌های نوآور و استارت‌آپ‌ها تبدیل شده است و همین امر باعث افزایش دستمزدها شده است. همچنین شهر کیلتس که درمرکز لهستان قرار دارد، با میانگین پرداخت ماهانه 1216 یورو، در پایین ترین قسمت جدول قرار دارد.

https://www.thefirstnews.com/article/todays-news-round-up-in-poland-36914

  • احداث نخستین نیروگاه هسته ای در لهستان

در حالی که پیشتر نام شرکت‌های فرانسوی و کره جنوبی برای مشارکت در ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای در لهستان مطرح شده بود، این کشور نهایتا یک شرکت آمریکایی را برای طرح خود برگزید. بر این اساس اعلام شد لهستان و شرکت وستینگهاوس الکتریک آمریکا قراردادی را برای همکاری در پیش‌طراحی اولین نیروگاه هسته‌ای در اروپای مرکزی با استفاده از فناوری این شرکت آمریکایی امضا کردند. این توافق در جریان دیدار اخیر جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از لهستان در اواخر فوریه سال جاری میلادی، امضا شد. وزیر آب و هوا و محیط زیست لهستان گفت که انتظار می رود ساخت این نیروگاه در سال 2026 آغاز شود و در سال 2032، شروع به تامین شبکه برق لهستان کند.

https://www.foxnews.com/world/poland-develop-1st-nuclear-power-plant-westinghouse

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما