معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۵

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم اسفند ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

پیشرفت 80 درصدی تاسیس پایانه‌های غلات در بندر کوریک

استاندار استان ماگیستائو آقای "نورلان نوگایف" در 6 مارس(15اسفند) با نمایندگان شرکتKaspi Grain Way LLP که مشغول ساخت ترمینال غلات در بندر کوریک هستند ملاقات و دیدار نمود. ایجاد ترمینال غلات در بندر کوریک 80 درصد پیشرفت داشته است. برهمین اساس، برنامه ریزی شده است تا راه اندازی پایانه غلات بندر کوریک در سال جاری و پس از اتصال به شبکه برق و خط راه آهن انجام گردد. گفته می‌شود این پایانه دارای 1 میلیون تن ظرفیت سالانه و حجم ذخیره سازی 25000 تن غلات می‌باشد. اجرای این طرح برای 30 نفر شغل دائمی ایجاد می‌کند. استاندار مانگیستائو در دیدار با دست اندرکاران ساخت این پایانه اظهارداشته است: پایانه غلات برای استان بسیار ضروری است، در این راستا باید از رفع موانع اجرای پروژه اطمینان حاصل کرد. در صورت وجود هرگونه مشکل، متخصصان مسئول باید اقدامات سریعی را در چارچوب قوانین جاری انجام دهند. راه اندازی این ترمینال باعث افزایش رقابت پذیری مسیر حمل و نقل، افزایش ترافیک بار، افزایش توان صادراتی و بهبود روند حمل و نقل کالا از طریق بندر کوریک خواهد شد. نورلان نوگایف همچنین اظهار داشته است: این امر ظرفیت ترانزیت و صادرات کشور را افزایش می دهد و به توسعه مشاغل داخلی کمک می‌کند.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/zernovie_terminali_v_portu_kurik_gotovi_na_80%

برنامه سرمایه گذاران خارجی پرورش ماهی خاویاری در استان مانگیستائو

استاندار استان مانگیستائو آقای "نورلان نوگایف"، با روسای دو شرکت سوئیسی فعال در حوزه پروش ماهی تحت عناوین " Rey Group " ، و "Swiss Choice SAND" دیدار نمود. این دو شرکت در نظر دارند مجتمعی برای پرورش ماهیان خاویاری و خاویار خوراکی در آکتائو بسازند. ظرفیت طراحی این شرکت در مرحله اولیه 100 تن ماهی خاویاری در سال و 10 تن خاویار خوراکی خواهد بود.

گفته می‌شود، پرورش ماهی به شیوه صنعتی از موثرترین شیوه‌ها جهت پرورش ماهی در مقایسه با شیوه‌های استخری و مرتعی است. این تولید به شرایط طبیعی بستگی ندارد، که به تولید کننده امکان می دهد نژادهای مختلف ماهی را در هر منطقه آب و هوایی پرورش دهد. استاندار استان نورلان نوگایف در این دیدار خاطرنشان کرده است که استان مانگستائو دارای پتانسیل زیادی برای اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری است و با در نظر گرفتن ظرفیت موجود و همچنین با در نظر گرفتن تجربه طرف سوئیسی، امیدواریم بتوانیم در این راستا سرمایه گذاری و تبادل تجربه کنیم. نورلان نوگایف همچنین در این دیدار گفته است: توسعه این صنعت باعث افزایش حجم تولید و ایجاد مشاغل جدید خواهد شد.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/inostrannie_investori_planiruyut_virashtivaty_v_mangistau_osetrov

 

افزایش 23 درصدی سهم کارگران شیلات در استان مانگستائو

در سال 2021 تعداد صیادها در استان مانگیستائو به 610  نفر و در قالب 121 گروه رسیده بود و امسال این تعداد به 793 صیاد در قالب 162 گروه رسیده است که نسبت به سال گذشته 23 درصد افزایش را نشان می دهد. امسال 20 میلیون تنگه برای توسعه شیلات در استان مانگیستائو اختصاص یافته است. گابیت بالگابایف، رئیس بخش پرورش آبزیان و یارانه‌های اداره شیلات گفت: "در سال 2022، دولت 10 میلیون و 500 هزار تنگه را برای بهبود بهره وری و کیفیت محصولات آبزی پروری و همچنین توسعه پرورش ماهی اختصاص داد که تا کنون 9میلیون و 600 هزار تنگه آن هزینه شده است.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/v_mangistauskoy_oblasti_na_23%_uvelichilasy_dolya_rabotnikov_ribnogo_hozyaystva

 

افزایش تعداد زنان کارآفرین در استان آتیرائو

     "خانم ساتیگل سابیروف" سرپرست اداره منطقه ای کارآفرینی و گردشگری استان آتیرائو اعلام کرده است: تعداد زنان کارآفرین در استان آتیرائو در حال افزایش بوده و در حال حاضر در این استان 25.2 درصد از واحدهای تجاری را زنان اداره می‌کنند. به گفته ساتیگول سابیروف، تا اول فوریه 2023، 70717 واحد تجاری دراستان ثبت شده است که از این تعداد 25.2 درصد توسط زنان اداره می‌شود. ساتیگل سابیروف افزوده است: "در پایان سال 2022، پروژه‌های 600 زن کارآفرین تامین مالی شد. پروژه‌هایی که توسط زنان اداره می‌شود عمدتاً با هدف توسعه آموزش، مراقبت های بهداشتی، صنایع سبک است که همه آنها از حمایت دولت برخوردار شده­ اند.در پایان سال 2022، سهم مشاغل کوچک و متوسط از تولید ناخالص داخلی در استان آتیرائو به 22.7 درصد رسید.

https://www.inform.kz/ru/chislo-zhenschin-predprinimateley-rastet-v-atyrauskoy-oblasti_a4043323

 

افتتاح مرکز گردشگری "سارایشیک" (Saraishyk) در در استان آتیرائو

     پروژه Saraishyk  به صورت شهرکی قرون وسطایی در مسیر جاده بزرگ ابریشم در حال احداث است. در این مرکز گردشگری، چندین منطقه نمایشگاهی از دوره پیش از مغول، دوره مغول و همچنین دوره هورد نوگای و قزاق خانات وجود خواهد داشت. برای اولین بار در کشور تصاویری از خانات قدیم قزاق از جمله قاسم خان و باتو خان در این مجتمع گردشگری نمایش داده می‌شود که گفته می‌شود با همکاری دانشمندان، کارهای زیادی برای ایجاد (بازطراحی) این تصاویر انجام شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند میراث مادی سکونتگاه سرایشیک، آثاری که در زمان‌های مختلف در اینجا یافت می‌شوند را ببینند. مهمانان می‌توانند اطلاعات را به زبان‌های قزاقستانی، روسی و انگلیسی دریافت کنند. به گفته رئیس بخش ساخت و ساز استان آتیرائو "آقای نوربرگن کوسینوف"، اجرای این پروژه قرار بود قبل از پایان سال گذشته میلادی به پایان برسد. با این حال، استاندار استان آتیرائو پیشنهاد کرد که تغییراتی در ظاهر ساختمان ایجاد شود تا با امکانات مشابه در سایر مناطق متفاوت باشد، بنابراین دوره ساخت تمدید شد. در حال حاضر می‌توان گفت که ساخت مرکز بازدید به پایان رسیده است و انتظار می رود در ماه آوریل( فروردین) به بهره برداری برسد.

     https://azh.kz/ru/news/view/89808

ضرورت تنوع سازی مسیر صادرات نفت قزاقستان

      وزیر انرژی قزاقستان در کنفرانسی در ایالات متحده برنامه‌های جمهوری قزاقستان برای متنوع سازی مسیرهای صادرات نفت خود را به اشتراک گذاشت. "آقای بولات آکچولاکوف" وزیر انرژی جمهوری قزاقستان در کنفرانس بین المللی انرژی CERAWeek در هیوستون آمریکا اظهار داشته است: قزاقستان در تلاش است تا مسیرهای صادرات نفت خود را متنوع سازد. رئیس وزارت انرژی قزاقستان عدم تنوع مسیرهای صادراتی را مشکل شماره یک این کشور در صنعت نفت خواند. اکنون قزاقستان به سیستم خط لوله نفت CPC متکی است. آکچولاکوف در این کنفرانس گفت که قزاقستان قصد دارد خط لوله جدیدی بسازد که از طریق آن نفت خام از طریق دریای خزر صادر شود. وزیر نفت قزاقستان همچنین گفته است توسعه چنین پروژه ای می‌تواند پنج سال طول بکشد و به ناوگان جدیدی از نفتکش ها نیاز دارد. درپایان بولات آکچولاکوف خاطرنشان نموده است: قزاقستان تا پایان سال 2024 تولید نفت خود را به 2 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد و همچنین در نظر دارد پمپاژ نفت از طریق کنسرسیوم خط لوله خزر را از بیش از 50 میلیون تن به 60 میلیون تن در سال 2023 افزایش دهد و این میزان را تا پایان سال 2024 به 72 میلیون تن برساند. همچنین وزیر نفت قزاقستان در خصوص قیمت نفت گفته است: قیمت آینده نفت در منطقه بستگی وضعیت جنگ اوکراین دارد. در مورد قزاقستان، بشکه ای بیش از 65 دلار منصفانه خواهد است.

https://azh.kz/ru/news/view/89826

تامین مالی 10 پروژه کشاورزی در استان مانگیستائو

     استاندار استان مانگستائو، آقای نورلان نوگایف، در تاریخ 1 مارس(10اسفند) از مناطق روستایی توشچیکودیک، شبیر، آکشیمیراو، کیزان بازدید و جلسه ای با مردم این مناطق برگزار نموده است. عمده مشکلات روستائیان در این مناطق عبارتند از: عدم پوشش جاده، کمبود پزشک و کمبود شغل. نورلان نوگایف در دیدار با مردم روستاهای مذکور اظهار داشته است: هماهنگی ارائه خدمات مطابق با نیازهای مصرف کننده ضروری است و در این راستا دولت آماده هرگونه حمایت و همکاری برای توسعه مناطق روستایی می‌باشد. در این سفر همچنین10 پروژه با هدف توسعه کشاورزی در این مناطق تامین مالی شد. نورلان نوگایف، استاندار استان مانگیستائو، خاطرنشان کرده است که از روش های نوآورانه در توسعه کشاورزی در منطقه استفاده شود و در این خصوص حمایت همه جانبه از سوی دولت صورت می‌گیرد. این مهم به کارآفرینان تازه کار اجازه می دهد تا ظرفیت کسب و کار خود را توسعه و تولید را افزایش دهند و از این طریق درآمد پایداری برای خود فراهم کنند. نورلان نوگایف همچنین گفته است به منظور توسعه فعالیت های کشاورزی و دامداری دولت آماده است تا وام های 2.5 درصدی در اختیار مردم قرار دهد.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/v_mangistauskom_rayone_profinansirovali_10_proektov_selyskogo_hozyaystva_na_bolee_55_mln_tenge

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما