معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۴

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته اول اسفند 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برنامه اقدامات توسعه همکاری آذربایجان و داغستان در سال های 2025-2023 امضا شد

شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و رئیس آذربایجانی کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی و بشردوستانه جمهوری آذربایجان و جمهوری داغستان فدراسیون روسیه 20 فوریه با عبدالمسلم عبدالمسلم اف نخست وزیر جمهوری داغستان و رئیس داغستانی این کمیسیون در باکو دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری «آذرتاج»، در این دیدار با اشاره به توسعه موفقیت آمیز روابط دوجانبه جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه، تاکید شد که با تلاش روسای جمهور دو کشور، روابط فیمابین به سطح مشارکت راهبردی رسیده است . در این دیدار همچنین وجود  پتانسیل خوبی برای توسعه همکاری‌های آذربایجان و داغستان در مجتمع کشت و صنعت مورد اشاره قرار گرفت.

خاطرنشان شد که برنامه یاد شده  همچنین اجرای اقدامات مشترک برای توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال-جنوب» و بهبود زیرساخت های مرزی را پیش بینی کرده است. گفته شده است که طرف آذربایجانی در حال کار بر روی ساخت جاده‌ها و راه آهن تا مبادی خروجی در مرز با فدراسیون روسیه و همچنین بازسازی جاده‌های موجود است.

شاهین مصطفی اف گفت: در چارچوب توافقات دوجانبه، رئیس جمهور آذربایجان اعتباری را برای بازسازی و توسعه بزرگراه 24 کیلومتری بین گذرگاه مرزی «سامور» و «خانوبا» و همچنین بازسازی گذرگاه  «خانوبا» اختصاص داد. عملیات ساخت گذرگاه مرزی «خانوبا» هم مرز با گذرگاه  «طاهرکند-گازمالار» در خاک جمهوری داغستان فدراسیون روسیه در مرحله نهایی قرار می‌گیرد. 

معاون نخست وزیر آذربایجان  با تاکید بر اینکه بندر تجارت دریایی بین المللی باکو جزء مهم کریدورهای حمل و نقل بین المللی عبوری از خاک جمهوری آذربایجان است، از اقدامات مربوط به افزایش ظرفیت بارگیری این بندر از 15 میلیون تن به 25 میلیون تن در سال خبر داد و گفت که تجربه آذربایجان در زمینه توسعه زیرساخت های بندری می‌تواند توسط داغستان در بازسازی بندر دریایی بین المللی «ماخاچ قلعه» استفاده شود. قصد ما برای تنظیم فعالیت های متقابل بین بنادر باکو و «ماخاچ قلعه» نیز در برنامه اقدام ذکر شده است.

در پایان  این دیدار، شاهین مصطفی اف و عبدالمسلم اف برنامه اقدامات توسعه همکاری بین آذربایجان و داغستان در سالهای 2023-2025 را امضا کردند.

https://azertag.az/xeber/Azerbaycan_ve_Dagistan_arasinda_emekdasligin_esas_istiqametlerinin_inkisafina_dair_2023_2025_ci_iller_uchun_Tedbirler_Plani_imzalanib-2497883

 

"تراسیکا" یک گروه کاری برای دیجیتالی کردن کریدور اروپا - قفقاز - آسیا ایجاد خواهد کرد

کشورهای عضو TRACECA اسناد  ایجاد یک کارگروه دیجیتالی کردن کریدور اروپا - قفقاز - آسیا را تصویب کردند

به گزارش واحد مطبوعاتی دبیرخانه دائمی‌کمیسیون بین دولتی TRACECA اسناد تصویب شده همچنین شامل اصلاح مفهوم گذر از مرزها و خط تلفن برای ایست های بازرسی وسایل نقلیه و تشکیل داده‌های آماری در مسیرهای کریدور «تراسیکا» و همچنین مروری بر «مبنای قانونی حمل و نقل چند وجهی» با هدف ساده سازی رویه‌های عبور از مرز و افزایش اثربخشی محاسبه حجم محموله‌های حمل شده در طول کریدور «تراسیکا» می‌شود.

در این گزارش آمده است: کشورهای عضو «تراسیکا» همچنین در مورد تکمیل اسناد و مدارک برای ذینفعان در توافقنامه‌های چندجانبه اصلی در مورد مفهوم پیشنهادی حمل و نقل محموله‌ها از طریق دریای خزر، تاسیس صندوق و شورای تجاری «تراسیکا»، فعالیت‌ها در راستای تدوین توافق‌نامه‌هایی برای حمل و نقل بدون روادید رانندگان حرفه‌ای از طریق کریدور اروپا-قفقاز-آسیا بحث و گفتگو کردند و قرار شد مذاکرات در این زمینه ادامه یابد.

علاوه بر این، کشورهای عضو دبیرخانه دائمی‌کمیسیون بین دولتی کار انجام شده توسط طرف های اصلی توافق چند جانبه در مورد توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی اروپا-قفقاز-آسیا برای سال های 2026-2016 و همچنین نتایج فعالیت سیستم مجوز «تراسیکا» برای حمل و نقل جاده ای بین المللی را مثبت ارزیابی کردند./ج

https://az.trend.az/business/3712624.html

 

افزایش تعداد بازدیدکنندگان خارجی از آذربایجان

سرویس مرزی دولتی اعلام کرد: در ژانویه سال 2023، 119 هزار و 100 اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت از جمهوری آذربایجان بازدید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 1.6 برابر بیشتر است.

در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022، تعداد مهاجران از پاکستان 9.9 برابر، از هند 8.6 برابر، ترکمنستان 5.0 برابر، ازبکستان 5.0 برابر، بلاروس 3.6 برابر، چین 3.1 قزاقستان - 3.0 برابر، از کویت - 2.9 برابر، از عمان - 2.2 برابر، از رژیم صهیونیستی - 2.1 برابر، از امارات متحده عربی - 1.9 برابر، از گرجستان - 1.6 برابر، از ایالات متحده آمریکا - 1.6 برابر، از فدراسیون روسیه. - 1.5 برابر، از بریتانیا - 47.6 درصد، از ترکیه - 40.7 درصد، از اوکراین - 19.8 درصد، از ایران - 15.6 درصد افزایش یافته است.

https://apa.az/en/tourism/azerbaijan-received-16-times-more-foreigners-in-january-than-relevant-period-of-2022-396809

 

اروپا شریک اول تجاری آذربایجان

به گزارش ترند، پیتر میچالکو، سفیر اتحادیه اروپا در آذربایجان، در صفحه فیسبوک خود نوشت: اتحادیه اروپا در سال 2022 به شریک اصلی تجاری آذربایجان تبدیل شد. سفیر گفته است: " آخرین آمار را دریافت کردم: 52 درصد تجارت خارجی آذربایجان با اتحادیه اروپا است، 65.6 درصد صادرات به بازار اتحادیه اروپا می رود. بالاترین سطح تا کنون."

در همین حال، گردش تجاری بین آذربایجان و کشورهای اروپایی از ژانویه تا دسامبر 2022 از 27.3 میلیارد دلار گذشت. اتحادیه اروپا حدود 400 پروژه به ارزش 224 میلیون یورو را در 15 سال فعالیت نمایندگی اتحادیه اروپا در آذربایجان اجرا کرده است. بیش از 50 پروژه خواهرخواندگی در آذربایجان به طور مشترک با کارشناسان، سازمان‌های دولتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین نهادهای دولتی آذربایجان اجرا شده است.

https://en.trend.az/business/3712862.html

 

امضای تفاهمنامه همکاری بانکی آذربایجان و امارات متحده عربی

 تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه بانک های آذربایجان و فدراسیون بانک های امارات متحده عربی امضا شد. در چارچوب این تفاهم نامه، گسترش همکاری بین طرفین، توسعه روابط دوجانبه و ایجاد روابط نزدیک تر بین بانکها پیش بینی شده است. طرفین همچنین در زمینه برگزاری برنامه‌های آموزشی مشترک، تبادل اطلاعات بین بانکها ، توسعه روابط کارگزاری و دیگر حوزه‌های  همکاری خواهند داشت.

https://vergiler.az/news/economy/22809.html

 

رفع تراکم وسایل نقلیه  در گذرگاه‌های مرزی آذربایجان و روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت

انجام اقدامات مشترک برای رفع به موقع تراکم کامیون‌ها در گذرگاه‌های مرزی آذربایجان با روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش «رپورت»، این موضوع در دیدار عبدالمسلم عبدالمسلیم اف، نخست وزیر جمهوری داغستان روسیه که به آذربایجان سفر کرده با رشاد نبی اف وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان، بررسی شد. در این دیدار مسایل مربوط به حمل و نقل ریلی و جاده ای، بهبود زیرساخت های حمل و نقل و گذرگاه‌های مرزی و همکاری در زمینه حمل و نقل هوایی بحث و تبادل نظر شد.

https://report.az/infrastruktur/azerbaycanla-rusiya-serhed-kecid-menteqelerinin-tekmillesdirilmesini-muzakire-edib/

 

شرکت راه آهن آذربایجان: بخش 60 کیلومتری خط ریلی «هورادیز – آغبند» احداث شد

کنعان رضایف یکی از مسئولان  اداره کنترل ساخت و ساز شرکت راه آهن آذربایجان گفت: تا کنون بخش 60 کیلومتری خط ریلی «هورادیز – آغبند» ریل گذاری شده است.  وی با بیان اینکه حدود 300 تاسیسات مهندسی تکمیل شده است، گفت: در بخش 62-72 کیلومتری راه آهن، کارهای ساخت و ساز و امور مهندسی ادامه دارد. تداوم ساخت این خط ریلی توسط شرکت «کالیون انشاعات» ترکیه انجام می‌شود. وی خاطرنشان کرد که علاوه بر کارشناسان محلی، کارشناسان خارجی نیز در ساخت این خط ریلی مشارکت دارند.

https://apa.az/az/infrastruktur/ady-horadiz-agbend-demiryolu-xettinin-60-kilometrlik-hissesi-cekilib-749504

همکاری آذربایجان و پاکستان در حوزه انرژی

پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان در توئیتی نوشت: آذربایجان و پاکستان در مورد توسعه همکاری‌ها در بخش انرژی گفتگو کردند. یک هیئت وزیران پاکستان از 18 فوریه 2023 به باکو سفر کرد. این سفر تا 23 فوریه ادامه داشت. پاکستان در حال مذاکره با آذربایجان در مورد واردات نفت، محصولات نفتی و روان کننده‌ها (POL)  به صورت اعتباری و تامین گاز طبیعی مایع (LNG) با قیمت های مقرون به صرفه است.

https://en.trend.az/business/energy/3713515.html

 

افزایش حجم ترانزیت از خاک آذربایجان

ترانزیت کالا از خاک آذربایجان در ژانویه 2023 نسبت به ژانویه 2022،  57 درصد افزایش یافته است. حجم محموله حمل شده در ماه مورد گزارش 843000 تن بوده است.

https://en.trend.az/business/transport/3713263.html

 

افزایش تعداد گردشگران کویتی در آذربایجان

عبدالله محمد المعیدی، سفیر دولت کویت گفت: «سفر گردشگران از کویت به آذربایجان افزایش یافته است. بنابراین، تعداد گردشگران کویتی که از آذربایجان بازدید کرده‌اند در سال گذشته به 22000 نفر رسیده است. به گفته وی، پروازهای منظم مستقیم بین دو کشور در این افزایش نقش بسزایی دارد.این دیپلمات گفت: در کنار گردشگری، توسعه همکاری‌ها در سایر زمینه‌ها ادامه دارد.

https://apa.az/en/tourism/22000-tourists-from-kuwait-visited-azerbaijan-over-the-past-year-397061

 

برقراری پرواز مستقیم میان چین و آذربایجان

خطوط هوایی چین جنوبی اعلام کرد: پروازهای مستقیم بین فرودگاه‌های چین و باکو از 13 مارس از سر گرفته می‌شود. به گفته این شرکت، پروازهای بین شهر گوانگژو چین و باکو (از طریق ارومچی) در ماه مارس رسما از سر گرفته می‌شود.

https://en.trend.az/business/transport/3713776.html

 

پیش بینی وزیر انرژی آذربایجان از تولید نفت و گاز در این کشور

پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان در گفت: در مجموع 33.4 میلیون تن نفت و 47.2 میلیارد متر مکعب گاز در سال جاری در آذربایجان تولید می‌شود. به گفته شهبازوف، همچنین قرار است 24.5 میلیارد متر مکعب گاز برای صادرات اختصاص یابد.

https://en.trend.az/business/energy/3713711.html

 

تعهد آذربایجان به تداوم تامین نفت و گاز اروپا

پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان گفت که آذربایجان به گسترش روابط انرژی بین دریای خزر و مدیترانه به عنوان تامین کننده نفت و بین دریای خزر و دریای آدریاتیک به عنوان تامین کننده گاز ادامه خواهد داد. وی خاطرنشان کرد: 21 میلیارد متر مکعب گاز از طریق کریدور گاز جنوبی (SGC)  به اروپا منتقل شده است.

https://en.trend.az/business/energy/3713697.html

 

میزان سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز آذربایجان

پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان گفت: در مجموع 89 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش نفت و گاز آذربایجان در 27 سال گذشته انجام شده است. به گفته وی، یکی از کمک های اصلی حیدر علی اف به سیاست بلندمدت انرژی آذربایجان، امضای توافقنامه میدان گازی شاه دنیز در سال 1996 بود.

https://en.trend.az/business/energy/3713675.html

 

وزیر امور خارجه امارات: گردش تجارت غیر نفتی با آذربایجان در 5 سال گذشته 3.7 برابر افزایش یافته است

گردش تجارت غیر نفتی بین آذربایجان و امارات متحده عربی در 5 سال گذشته 270 درصد یا 3.7 بار افزایش یافته و به 10.2 میلیارد درهم (2.77 میلیارد دلار) رسیده است. به گزارش «رپورت» دکتر تانی بن احمد الزیودی وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی  این مطلب را اعلام کرد.

وی گفت که روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور دائما در حال توسعه است: تنها سال گذشته، گردش تجارت غیر نفتی در مقایسه با سال 2021 میلادی 46 درصد افزایش یافته و به 3.6 میلیارد درهم (980 میلیون دلار) رسیده است. از این میزان 32.6 میلیون درهم (8.876 میلیون دلار) مربوط به واردات، 351.9 میلیون درهم (95.8 میلیون دلار آمریکا) مربوط به صادرات و 3.5 میلیارد درهم (953 میلیون دلار)  مربوط به صادرات مجدد است.

الزیودی گفت که افزایش تجارت خارجی در سایه افزایش سرمایه گذاری، همکاری و تبادل تجربه رخ داده است: آذربایجان دریچه ای  است که به اروپای شرقی و بسیاری از بازارهای منطقه باز شده است.

به گفته وی، بخش‌های زیادی وجود دارد که فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در امارات و آذربایجان فراهم می‌کند، از جمله بخش خدمات، املاک، امنیت غذایی و بخش لجستیک: روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور به ویژه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک از نظر زیست محیطی به طور مداوم در حال توسعه و تنوع است.

وزیر امور خارجه گفت: صادرات غیرنفتی امارات متحده عربی به آذربایجان عمدتاً شامل روغن‌های غیر نفت خام، محصولات تنباکو، آبپاش های اتوماتیک، شیرآلات و شیرهای کاهنده فشار، محصولات پلاستیکی، محصولات مختلف شیمیایی، طلا، عطر، محصولات کاغذی، آلومینیوم، چای و مواد شیمیایی ارگانیک است.

مهم ترین محصولات صادرات مجدد عبارت بودند از تلفن، تلویزیون، خودرو و قطعات آن، پمپ، هواکش، کامپیوتر، قطعات هواپیما، ورق آلومینیوم، روغن معدنی، لاستیک، کاغذ و محصولات وابسته، عمده محصولات وارداتی طلا، جواهرات، گیاهان، محصولات تنباکو، مفتول های مسی، مصنوعات مسی، خشکبار و غیره بوده است.

https://report.az/biznes-xeberleri/bee-nin-dovlet-naziri-azerbaycanla-qeyri-neft-ticaret-dovriyyesi-son-5-ilde-3-7-defe-artib/

 

افزایش واردات گاز آذربایجان

آذربایجان در سال گذشته 1 میلیارد و 16 میلیون و 423 هزار مترمکعب گاز طبیعی وارد کرده است که در مقایسه سالانه 2 برابر افزایش یافته است. در سال 2021، آذربایجان  510 میلیون و 564 هزار و 900 متر مکعب گاز طبیعی وارد کرده است. بر اساس این اطلاعات، ارزش گاز وارداتی آذربایجان در سال گذشته 130 میلیون و 634 هزار دلار بوده که 6.7 برابر بیشتر از شاخص سال 2021 (19 میلیون و 385 هزار و 42 هزار دلار) است.

https://apa.az/en/energy-and-industry/azerbaijan-doubled-gas-import-last-year-397130

 

افزایش صادرات خودروی گرجستان به آذربایجان

اداره ملی آمار گرجستان اعلام کرد در ژانویه 2023، گرجستان 2436 خودرو به ارزش 29.3 میلیون دلار به آذربایجان صادر کرده است. تعداد خودروهای صادراتی به آذربایجان 46 دستگاه معادل 1.9 درصد افزایش و ارزش آنها در مقایسه سالانه 7.5 میلیون دلار معادل 34.4 درصد افزایش یافت. در ژانویه سال گذشته، گرجستان 2390 دستگاه خودرو به ارزش 21.8 میلیون دلار به آذربایجان صادر کرد.

https://apa.az/en/entrepreneurship/car-export-from-georgia-to-azerbaijan-increases-by-34-397108

 

همکاری ژاپن و آذربایجان در تولید انرژی سبز

مختار بابایف وزیر محیط زیست و منابع طبیعی آذربایجان در مراسم جشن تولد ناروهیتو امپراتور ژاپن گفت که ژاپن متعهد به حمایت از آذربایجان در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است. به گفته وی، ژاپن در پروژه‌های موفق متعددی که در کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل، آموزش، حفاظت از محیط زیست و گذار اقتصاد سبز اجرا می‌شود، شریک این کشور است.

https://en.trend.az/azerbaijan/business/3714477.html

 

تداوم پروژه خط فیبر نوری از کف دریای خزر

کوانیشبک یسسکیف، رئیس هیئت مدیره قزاقتلکام گفت، قزاقستان به کار بر روی ایجاد یک خط ارتباطی فیبر نوری (FOCL)  در امتداد کف دریای خزر ادامه می دهد که آذربایجان و قزاقستان را به هم متصل می‌کند.

https://en.trend.az/casia/kazakhstan/3714398.html

 

صدور مجوز حمل و نقل بین المللی آذربایجان

رحمان همتوف معاون وزیر  توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان در دیدار امروز با روسای شرکت های حمل و نقل جاده ای آذربایجان گفت: جمهوری آذربایجان از امروز صدور مجوز حمل و نقل بین المللی را آغاز می‌کند. به گفته وی، گواهی‌های بعدی در صورت آماده بودن و دریافت درخواست ها صادر خواهد شد.

https://apa.az/en/finance/azerbaijan-starts-to-issue-international-freight-permits-397232

 

افزایش دو برابری سهم شرکت های آذری در حمل و نقل بین المللی

 رحمان همتوف، معاون توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل آذربایجان در دیدار با روسای شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی گفت: سهم شرکت‌های ملی آذربایجان در ترافیک بین‌المللی در سال 2022 نسبت به سال 2021 دو برابر شده است.

https://en.trend.az/business/transport/3714889.html

 

ممنوعیت فعالیت شرکت های حمل و نقل بدون مجوز لازم از آوریل 2023

انار رضایف، رئیس هیئت مدیره آژانس حمل و نقل زمینی آذربایجان زیر نظر وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل به خبرنگاران گفت: شرکت های حمل و نقل کالا از 8 آوریل 2023 اجازه حمل و نقل بین المللی بدون مجوز مناسب را نخواهند داشت.

https://en.trend.az/business/transport/3714808.html

 

افزایش امکانات مسیر ترانزیت شمال جنوب و ترانس خزر

اسماعیل حسین اف معاون کمیته دولتی گمرک آذربایجان گفت: تعداد مراکز لجستیک و انبارهای گمرکی در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) و کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) افزایش می یابد.

https://en.trend.az/business/transport/3714737.html

 

صادرات رادیاتور آذربایجان به ازبکستان

"مجتمع صنعتی جهان" بخشی از هلدینگ جهان، یکی از شرکت های پیشرو در آذربایجان، محصولات خود را به ازبکستان صادر خواهد کرد. در همین راستا، در 24 فوریه 2023، توافقنامه ای بین ووقار عباسوف، رئیس کنفدراسیون کارآفرینان نخجوان، به نمایندگی از "مجتمع صنعتی جهان" و مدیر شرکت "آزیموت پلاس" ازبکستان، محمودجان شایوسوپوف امضا شد. بر اساس این قرارداد، «مجتمع صنعتی جهان» 40 هزار رادیاتور برای سیستم های گرمایش خانگی به ازبکستان صادر خواهد کرد.

https://en.trend.az/business/3715284.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما