معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۱/۳۰- ۰۹:۴۴

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته چهارم بهمن ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران: «مسیر ارس» ارتباط بین دو بخش جمهوری آذربایجان (قلمرو اصلی آذربایجان و نخجوان) را بیش از پیش تسهیل خواهد کرد

«مسیر ارس» ارتباط بین دو بخش جمهوری آذربایجان (قلمرو اصلی آذربایجان و نخجوان) را بیش از پیش تسهیل خواهد کرد. به گزارش «ترند آذ»، سید جعفر آقایی مریان، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان طی سخنانی در مراسمی‌که به مناسبت چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در باکو برگزار شد، اظهار داشت: «اجرای چندین پروژه مشترک در حوزه‌های مختلف حمل و نقل، انرژی و صنعت با سرعت بیشتری در حال انجام است.»

آقای مریان خاطرنشان کرد: پروژه‌های مشترک افتتاح شده و همچنین پروژه‌های در دست اجرای دو کشور از جمله در بخش های زیرساختی و حمل و نقلی مانند کریدور شمال – جنوب، گذرگاه ارس، گذرگاه و پایانه جدید مرزی آستارا، احداث پل آغبند – کلاله و ... نشانگر وجود ظرفیت های بزرگ همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه‌های اقتصادی می‌باشد.

وی افزود: با توجه به توافق انجام شده، مسیر جدید و قابل اعتماد تحت عنوان «مسیر ارس» از طریق ایران در آینده نزدیک ارتباط بین دو بخش جمهوری آذربایجان (قلمرو اصلی آذربایجان و نخجوان) را بیش از پیش تسهیل خواهد کرد.

https://az.trend.az/business/4003883.html

معاون نخست وزیر: حجم مبادلات تجاری جمهوری آذربایجان و ایران بیش از 30 درصد افزایش یافته است

حجم مبادلات تجاری آذربایجان و ایران بیش از 30 درصد افزایش یافته است. به گزارش «ترند آذ»، شاهین مصطفی یف، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در مراسمی‌که به مناسبت چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شد، با اشاره به این موضوع اظهار داشت: «نیروگاه‌های برق آبی «خدآفرین» و «قیز قلعه سی» و نیروگاه‌های برق آبی روی رودخانه ارس و همچنین نیروگاه برق آبی اردوباد نشان دهنده اهمیت همکاری جمهوری آذربایجان و ایران است.»

معاون نخست وزیر یادآور شد: «چشم انداز خوبی برای گسترش بیشتر همکاری‌ها در بسیاری از زمینه‌ها از جمله اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری، حمل و نقل، انرژی، نفت و گاز، کشاورزی و سایر زمینه‌ها وجود دارد.»

وی در ادامه افزود: همکاری‌های تجاری و اقتصادی ما در مسیر صعودی در حال توسعه است. در سال گذشته حجم مبادلات تجاری متقابل بیش از 30 درصد (32.7 درصد) افزایش یافت. در عین حال، در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران بحث های سازنده ای در زمینه غنی سازی روابط ما با محتوای جدید در جهات مختلف انجام شد.

شاهین مصطفی یف با بیان اینکه یکی از زمینه‌های اصلی همکاری ما حوزه حمل و نقل است، اعلام کرد: در سال 2024، حجم حمل و نقل باری بین جمهوری آذربایجان و ایران 20 درصد و حمل و نقل ترانزیتی بیش از 23 درصد افزایش یافته است. در این زمینه، تعدادی از پروژه‌های سودمند متقابل اجرا شده است و همکاری‌های مثمر ثمر ما در پروژه‌های دیگر ادامه دارد.

معاون نخست‌وزیر خاطرنشان کرد: ایجاد ارتباط جاده ای و ریلی، احداث زیرساخت های حمل و نقل زنگزور شرقی- نخجوان از خاک ایران، احداث زیرساخت های مرزی و گمرکی، ساخت پل آغبند-کلاله و همچنین پل خودرویی سیاهرود - اردوباد که کوتاه ترین ارتباط را با نخجوان فراهم می‌کند و به توسعه کریدورهای حمل و نقل بین المللی به ویژه کریدور شرق - غرب کمک می‌کند، در راستای افزایش توان لجستیکی منطقه است.

وی افزود: ارتقای کریدور حمل‌ونقل شمال - جنوب و همچنین ساخت پل جدید روی رودخانه آستاراچای، ساخت پایانه باری آستارا و سایر پروژه‌ها به منظور گسترش روابط حمل‌ونقلی کشورهایمان و همچنین افزایش قابلیت‌های حمل‌ونقلی و لجستیکی منطقه ما طراحی شده‌اند.

https://az.trend.az/business/4003881.html

تصویب توافقنامه همکاری بین آذربایجان و روسیه در مورد کریدور «شمال-جنوب»

«توافقنامه همکاری بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت فدراسیون روسیه برای توسعه حمل و نقل کالای ترانزیتی از طریق کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال-جنوب» تصویب شد. به گزارش «رپورت»، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان فرمان جدیدی در این خصوص امضا کرد.

بر اساس این فرمان، پس از لازم الاجرا شدن توافقنامه، وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل باید اجرای مفاد آن را فراهم کند و وزارت امور خارجه باید به دولت روسیه اطلاعیه ای مبنی بر تکمیل رویه‌های داخلی مورد نیاز برای لازم الاجرا شدن توافقنامه ارسال نماید.

https://report.az/infrastruktur/azerbaycan-ve-rusiya-arasinda-simal-cenub-dehlizine-dair-sazis-tesdiqlenib/

علی اسدوف برای شرکت در مجمع اقتصادی خزر وارد ایران شد

علی اسدوف نخست وزیر آذربایجان روز 17 فوریه به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد. به گزارش «رپورت» به نقل از کابینه وزیران، علی اسدوف در فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، رئیس مشترک کمیسیون دولتی همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و سایر مقامات قرار گرفت.

در بخشی از این سفر، نخست وزیر علی اسدوف در سومین مجمع اقتصادی خزر شرکت خواهد کرد.

https://report.az/xarici-siyaset/eli-esedov-irana-isguzar-sefere-gelib/

علی اسدوف با مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در تهران دیدار کرد

علی اسدوف نخست وزیر جمهوری آذربایجان در چارچوب سفر کاری خود به تهران، روز 18 فوریه با مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. علی اسدوف سلام صمیمانه الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان را به مسعود پزشکیان ابلاغ کرد.

در این دیدار در مورد موضوعات مرتبط با توسعه روابط جمهوری آذربایجان و ایران بر اساس اصول دوستی و حسن همجواری و همکاری‌های دوجانبه سودمند با محتوای جدید تبادل نظر شد.

موضوعات مربوط به اجرای پروژه‌های بین جمهوری آذربایجان و ایران در بخش های حمل و نقل، انرژی و نفت و گاز مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار با تاکید بر اهمیت برگزاری سومین مجمع اقتصادی خزر، بار دیگر خاطرنشان شد که آذربایجان دریای خزر را دریای صلح، دوستی و همکاری می داند.

همچنین موضوعات مهم با در نظر گرفتن واقعیت های جدید در منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://nk.gov.az/az/xeberler/gorushlar/bas-nazir-eli-esedov-tehranda-iran-prezidenti-mesu-3297

دیدار نخست وزیر آذربایجان با معاون اول رئیس جمهور ایران در تهران

علی اسدوف نخست وزیر جمهوری آذربایجان در چارچوب سفر کاری خود به تهران، روز 17 فوریه با محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار وضعیت کنونی روابط جمهوری آذربایجان و ایران و چشم‌انداز همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، حمل‌ونقل-ترانزیت، نفت و گاز، انرژی و بشردوستانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وضعیت اجرایی ایجاد ارتباط جاده ای و ریلی، احداث زیرساخت های حمل و نقل زنگزور شرقی - نخجوان از طریق خاک ایران، توسعه کریدور حمل و نقل شمال - جنوب و سایر پروژه‌های مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

در عین حال، در خصوص بهبود وضعیت اکولوژیکی دریای خزر، جلوگیری از آلودگی و کاهش تراز آب دریا و همچنین تعدادی دیگر از موضوعات مرتبط با همکاری در حوزه دریای خزر بحث و تبادل نظر شد.

https://nk.gov.az/az/xeberler/safarlar/bas-nazir-eli-esedov-tehranda-iranin-birinci-vitse-3294

علی اسدوف در مجمع اقتصادی خزر درباره مسائل امنیتی منطقه صحبت کرد

سومین مجمع اقتصادی خزر در 18 فوریه در تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. به گزارش «آپا» به نقل از کابینه وزیران، نخست وزیر علی اسدوف در سومین مجمع اقتصادی خزر درباره مشکل کم آبی دریای خزر، کریدورهای حمل و نقل و مسائل امنیتی در منطقه صحبت کرد.

شرکت کنندگان ابتدا از خانه نوآوری‌ها و فناوری‌ها در چارچوب نمایشگاه بین المللی تهران بازدید کردند.

سپس سران دولت های کشورهای حاشیه دریای خزر در قالبی محدود گفتگو کردند. در این گفتگو چند موضوع مهم همکاری‌های پنج جانبه در دریای خزر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سپس، نشست عمومی سومین مجمع اقتصادی خزر برگزار شد.

نخست وزیر علی اسدوف در این مجمع گفت: مجمع اقتصادی خزر بستر مهمی‌برای گفتگو در مورد مسائل جاری همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین کشورهای ساحلی خزر است.

خاطرنشان شد که بیانیه مشترک دومین مجمع که در سال ۲۰۲۲ در مسکو برگزار شد، علاقه طرفین به افزایش گردش مالی، تقویت جذابیت سرمایه گذاری منطقه و رقابت پذیری اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر را تایید کرد.

علی اسد اف با اشاره به توسعه پویای همکاری‌های اقتصادی و تجاری آذربایجان و کشورهای حاشیه خزر گفت: مایه خوشحالی است که حجم مبادلات تجاری آذربایجان با کشورهای حاشیه خزر در پایان سال ۲۰۲۴ بیش از ۶ درصد افزایش یافته است.

https://apa.az/foreign-policy/eli-esedov-xezer-iqtisadi-forumunda-regional-tehlukesizlik-meselelerinden-danisib-889003

بخشی از بزرگراه در مرز با ایران به طور اساسی بازسازی شده است

بازسازی اساسی بخش «ینی کند-بیله سوار» بزرگراه «الت-آستارا» آذربایجان در مرز دولتی با ایران به اتمام رسیده است.

به گزارش «رپورت»، علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با انتشار پیامی در این باره در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس»، نوشت: «پر خیر و برکت باشد!»

لازم به ذکر است بزرگراه «الت – آستارا – مرز دولتی ایران» در سال 2018 افتتاح شد. جاده «ینی کند – بیله سوار» که مطابق با سطح فنی 2 بازسازی شده است 71 کیلومتر طول دارد. بزرگراه دارای دو خط است که عرض بستر خاک 15 متر و بخش متحرک نیز 7.5 متر است.

https://report.az/infrastruktur/iranla-serhedde-magistral-yolun-bir-hissesi-esasli-sekilde-yeniden-qurulub/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما